Jak już informowaliśmy pod koniec stycznia miasto przedstawiło koncepcję budowy ulicy Dolna Głogowska. Przewidziane są dwa warianty. Pierwszy zakłada budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdą stronę). Drugi wariant przewiduje budowę drogi z dwoma pasami i trasą tramwajową, która ma prowadzić od pętli PeSTki przy Dworcu Zachodnim do skrzyżowania ulic Kolejowej i Hetmańskiej. Koszt inwestycji szacowany jest nawet na 200 mln zł.
24 czerwca Zarząd Dróg Miejskich rozpocznie konsultacje społeczne dotyczące budowy nowej drogi.
– Powstanie ul. Dolnej Głogowskiej to temat znany nie od dziś. Ostatni raz został podjęty przy okazji konsultacji społecznych koncepcji uspokojenia ruchu, mającej przygotować osiedle Św. Łazarz do poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania. Kluczowym zadaniem ul. Dolnej Głogowskiej będzie odciążenie ul. Głogowskiej oraz przejęcie ruchu tranzytowego prowadzącego z ul. Hetmańskiej w kierunku centrum poprzez ul. Kolejową. Koncepcja jej powstania zostanie poddana konsultacjom społecznym. Opiniowanie po raz pierwszy zostanie przeprowadzone w formie „geodyskusji”. Na specjalnej stronie internetowej udostępniony zostanie interaktywny plan sytuacyjny projektowanej ulicy. Wszyscy zainteresowani będą mogli wypowiedzieć się na temat proponowanych rozwiązań, zostawiając komentarz do wybranego elementu widocznego na mapie – wyjaśnia Agata Kaniewska, rzecznik ZDM.
Konsultacje w tej sprawie potrwają do 8 lipca.
Przypomnijmy. O budowie Dolnej Głogowskiej mówi się od lat. Droga ta miałby odciążyć ulicę Głogowską. Częściowo zrealizowano już fragment tej drogi – w latach 90. podczas budowy dwóch wiaduktów w ciągu ulicy Hetmańskiej pod trasą kolejową w kierunku Wrocławia powstał czteropasmowy fragment ulicy Kolejowej, który łączy się ze skrzyżowaniem ulic Hetmańskiej i Góreckiej.
Projekt przewiduje, że Dolna Głogowska ma dalej prowadzić wzdłuż torów kolejowych i obecnej ul. Kolejowej do ulicy Zachodniej, gdzie następnie droga zakręcałaby i łączyłaby się z obecną ulicą Głogowską, dokładnie w tym miejscu, w którym tramwaje skręcają na trasę PST przez Dworzec Zachodni.
Koncepcja budowy ulicy Dolnej Głogowskiej zakłada dwa warianty. Pierwszy przewiduje budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdym kierunku). Drugi zakłada dwupasmową drogę (po jednym w każdym kierunku), a wzdłuż niej… trasę tramwajową, która miałaby prowadzić od pętli PST przy Dworcu Zachodnim do ul. Hetmańskiej.
Już w grudniu ubiegłego roku z projektami planowanej inwestycji zapoznała się Rada Osiedla Święty Łazarz. Łazarscy radni zaopiniowali wariant nr 2.
– Za nieuzasadnione uznajemy budowanie ul. Dolnej Głogowskiej w standardzie drogi o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Droga w takim standardzie będzie wtłaczać ruch samochodowy do centrum, do I ramy komunikacyjnej – powiedział Andrzej Janowski, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.
Radni uważają też, że planowane przedłużenie ulicy Małeckiego może wygenerować większy ruch na dolnym Łazarzu.
– Będzie to skrót do dworca – mówił podczas grudniowej sesji przewodniczący Andrzej Janowski.
Łazarscy radni zastanawiali się również nad sensem poprowadzenia nowej trasy tramwajowej.
– Jak wiemy tramwaj projektowany był na Wolnych Torach. Potrzebne będą analizy, czy jest sens dublowania tramwaju również z ul. Głogowską. Mówi się też o budowie stacji Poznańskiej Kolei Metropolitalnej nad ul. Hetmańską – wskazywał radny Andrzej Janowski.
Rada Osiedla Św. Łazarz złożyła również uwagi do rozwiązań rowerowych, w których postuluje, by była projektowana w standardzie drogi dwukierunkowej (min. 2 m szerokości). Z projektem koncepcji Dolnej Głogowskiej zapoznali się również poznańscy radni z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej.
– Dolna Głogowska służyć ma odciążeniu ulic tej części Łazarza, to jest Głogowskiej, a w szczególności Kolejowej, ograniczeniu tranzytu, a także obsłudze transportowej planowanej dzielnicy Wolne Tory, dla której opracowywany jest projekt planu miejscowego – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydent Poznania.
Realizacja inwestycji będzie jednak bardzo kosztowna. Budowa ul. Dolnej Głogowskiej może wynieść od 120 do 200 mln zł w zależności od wariantu, który zostanie przyjęty. Koszt budowy samego układu drogowego jest szacowany na 72 mln zł.
Układ drogowy ogranicza jednak zwarta zabudowa i planowane nowe obiekty – PKP zamierza w tym rejonie zbudować centrum sterowania ruchem kolejowym dla całej Wielkopolski.
Inwestycja wiązałaby się również z wykupem gruntów, które należą do Skarbu Państwa lub PKP. Szacowane koszty wykupu gruntów (w jednym z wariantów ponad 5 ha) wyniosłyby około 80 milionów złotych, ale możliwe jest także przejęcie tych gruntów od kolei (przekazanie ich na cel publiczny).
Problemem może okazać się również odwodnienie Dolnej Głogowskiej. Konieczne będzie zbudowanie kolektora odprowadzającego wody deszczowe. Zdaniem wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego budowa trasy tramwajowej mogłaby być możliwa, dzięki pozyskaniu środków z Unii Europejskiej.
Wariant 1 (czteropasmowa droga - po 2 w każdym kierunku):
Wariant 2 (z trasą tramwajową):
Wiz/Map: ZDM
ZOBACZ TAKŻE: Co dalej z Kolejową? PIM: "Planujemy rozpoczęcie robót w IV kwartale"
ZOBACZ TAKŻE: Co dalej z Dolną Głogowską? Poseł PiS Bartłomiej Wróblewski zadeklarował wsparcie
ZOBACZ TAKŻE: Kładki połączą Wildę z Łazarzem, a PeSTka zostanie przedłużona do Hetmańskiej?
Komentarze (9)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Za ponad 36 mln zł wybudują krytą pływalnię przy Taborowej
(26-04-2024 08:30)
· W stawach w Parku Wilsona nie ma wody
(26-04-2024 07:01)
· "Chcemy uświadomić kierowcom, jak tragiczna w skutkach może być brawura i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego"
(26-04-2024 06:37)
· Trzy tygodnie utrudnień na Hetmańskiej – tramwaje pojadą objazdami, zmiany dla kierowców i pieszych
(25-04-2024 08:49)
· Po przymrozkach burze z silnymi opadami i wiatrem do 75 km/h
(25-04-2024 05:34)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie blisko 100 mieszkań
(08-09-2023 07:00)
Niezapominajka |
maj
Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00
maj
Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"
cze
do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu
cze
Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego
cze
do 18-06-2024
Łazarz
34. Dni Łazarza
13-18.06.2024
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· @emeryt, Park Wilsona nie należy do Palmiarni, ale jest przez Palmiarnię ...
(24-04-2024 09:02)
· @emeryt A czy Palmiarnia jest instytucją miejską i podlega pod prezydenta ...
(23-04-2024 18:50)
· Super szkoła, fajnie rozwija talenty. Gratulacje i życzę powodzenia na ...
(23-04-2024 11:25)
· @Hania czy park Wilsona i fontanna nie należy do Palmiarni.
(23-04-2024 09:36)
· W ramach zrehabilitowania sie w oczach mieszkancow Franek Sterczewski, moglby ...
(22-04-2024 17:34)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: