Już w 1928 roku pojawiły się pierwsze plany uruchomienia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wtedy zakładano, że tramwaje po szynach kolejowych połączą Luboń z Winiarami. W pierwszej połowie XX wieku sądzono, że szybki tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko. Po wojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebieg trasy albo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Projekt obecnego kształtu PeSTki zaczął rodzić się pod koniec lat 60. Realizację inwestycji rozpoczęto w 1978 roku, a pierwszy tramwaj z Piątkowa do centrum miasta po całkowicie wydzielonym torowisku przejechał równo 20 lat temu, 30 stycznia 1997 roku. Więcej o historii PeSTki pisaliśmy w sobotę.
Od 3 lat i 5 miesięcy roku PeSTka jeździ jeszcze dalej, aż na Łazarz. Dotychczasowy ponad 6-kilometrowy odcinek został przedłużony pod Mostami: Teatralnym, Uniwersyteckim i Dworcowym, równolegle pod ulicą Roosevelta na Dworzec Zachodni (dawny peron 7) i dalej przez Zachodnią do ulicy Głogowskiej. Poznański radny PiS Adam Pawlik postuluje, by w przyszłości trasa PeSTKi została przedłużona z Dworca Zachodniego, wzdłuż ulicy Kolejowej, równolegle do ulicy Kolejowej w kierunku Dębca i Górczyna.
Koncepcja zagospodarowania Wolnych Torów opracowana przez ZDM przewiduje trasę tramwajową, przedłużoną od ulicy Towarowej do Hetmańskiej. Pytanie tylko po co. Linia byłaby kolizyjna, tramwaj zatrzymywałby się na każdym skrzyżowaniu. Na Wildzie jest już linia tramwajowa, a nawet dwie: na Wierzbięcicach i Górnej Wildzie, po co więc trzecia? – zauważa Adam Pawlik, Radny Miasta Poznania z PiS.
Mamy doprowadzoną PeSTkę do Dworca Zachodniego, do peronu 7. Jest to jedna z najbardziej obciążonych linii tramwajowych w Poznaniu. Z tej trasy korzysta najwięcej pasażerów. Wydłużenie PeSTki na południe miasta zapewni standard metra. Tramwaj należy poprowadzić równolegle wzdłuż torów kolejowych i dalej nad ulicą Hetmańską, gdzie powinien powstać przystanek tramwajowy, który umożliwiłby przesiadkę na Rataje lub Grunwald. Dalej PeSTka powinna zostać poprowadzona z rozwidleniem na Górczyn i Dębiec, a przyszłości również do Lubonia. PeSTka byłaby szansą rozwoju Wolnych Torów, ale również Dębca, Górczyna i Świerczewa. Powstałoby szybkie, bezpośrednie, bezkolizyjne połączenie w osi północ-południe – przekonuje radny Adam Pawlik.
Inwestycja miałaby powstać w ramach zagospodarowania Wolnych Torów. W przyszłości PeSTka miałaby dowozić pasażerów Kolei Dużych Prędkości od stacji Poznań-Południe, która ma powstać na Górczynie lub Dębcu. Pomysłodawcy jednak nie potrafią wskazać przewidywanego kosztu inwestycji.
Jeśli wydano miliard 800 milionów złotych na tunel w Łodzi z pieniędzy centralnych, to dlaczego rząd nie miałby wydać pieniędzy na budowę PeSTki, która woziłaby ludzi, pasażerów z Kolei Dużych Prędkości do centrum miasta – tłumaczy radny Adam Pawlik.
Póki co nie ma pomysłu na finansowanie. Prezydent nie jest zainteresowany podjęciem rozmów. Trzeba opracować koncepcję, która również da informacje o kosztorysie inwestycji – dodaje Adam Pawlik.
Zdaniem Jerzego Babiaka, byłego dyrektora MPK przedłużenie PeSTki na południe nie ma sensu.
Tramwaj opłaca się tam, gdzie są pasażerowie. Żeby byli pasażerowie muszą być źródła i cele podróży. Wystarczy popatrzeć na mapę, na Górczynie nie ma zbyt wielu ludzi. PeSTka opłaciła się dlatego, że na Winogradach i Piątkowie jest tyle osiedli. Również sens ma tramwaj na os. Kopernika. Proszę zobaczyć ile jest tam bloków, a tym samym mieszkańców – wskazuje inż. Jerzy Babiak, dyrektor MPK w latach 1991-1998.
Z kolei Jan Firlik, ekspert ds. komunikacji tramwajowej uważa, że PeSTka mogłaby zostać wydłużona do Dębca.
Pierwsze plany przewidywały dociągnięcie PeSTki aż do Lubonia. Każda trasa tramwajowa jest ułatwieniem, zwłaszcza ta bezkolizyjna. Wyjazd na Most Teatralny był tymczasowy, w końcu doprowadzono PeSTkę do samego dworca. Dalsze przedłużenie trasy PST na południe ma sens, przynajmniej do Dębca i Dębiny. Nie będzie on dublować się zupełnie z linią kolejową. Inne zadanie ma pociąg, inne tramwaj, którego przystanki są gęściej rozmieszczone. Tramwaj obsługuje zupełnie inne potoki pasażerskie, głównie mieszkańców, którzy przy trasie tramwajowej mieszkają – uważa Jan Firlik, przewodniczący Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział w Poznaniu, zastępca dyrektora MPK ds. komunikacji tramwajowej w latach 1997-2014.
A co na to władze miasta?
Jest to na pewno jedna z poważnych alternatyw przy rozwoju sieci tramwajowej w Poznaniu, którą brać pod uwagę. Trzeba stawiać na rozwój kolei metropolitarnej i sprawdzanie jakie będziemy mieli potoki pasażerskie właśnie na tym odcinku. Kolej może skutecznie dowieźć mieszkańców z dworca Głównego na Dębiec, Luboń, Górczyn. Kolej metropolitarna może przybrać charakter metra – podsumowuje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania ds. komunikacji i inwestycji.
Wiz: mat.pras., Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Budowa PeSTki miesiąc po miesiącu {GALERIA ZDJĘĆ}
Komentarze (6)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Po przymrozkach burze z silnymi opadami i wiatrem do 75 km/h
(25-04-2024 05:34)
· Już po raz 17. rozegrano Łazarski Turniej Siatkówki
(22-04-2024 08:15)
· "Symptomy wiosny"
(22-04-2024 07:30)
· Przybyli ułani pod… Arenę
(22-04-2024 06:00)
· Prezydentem Poznania będzie nadal Jacek Jaśkowiak {WYNIKI WYBORÓW}
(22-04-2024 01:54)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie blisko 100 mieszkań
(08-09-2023 07:00)
Niezapominajka |
kwi
do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn
maj
Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00
maj
Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"
cze
do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu
cze
Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· @emeryt, Park Wilsona nie należy do Palmiarni, ale jest przez Palmiarnię ...
(24-04-2024 09:02)
· @emeryt A czy Palmiarnia jest instytucją miejską i podlega pod prezydenta ...
(23-04-2024 18:50)
· Super szkoła, fajnie rozwija talenty. Gratulacje i życzę powodzenia na ...
(23-04-2024 11:25)
· @Hania czy park Wilsona i fontanna nie należy do Palmiarni.
(23-04-2024 09:36)
· W ramach zrehabilitowania sie w oczach mieszkancow Franek Sterczewski, moglby ...
(22-04-2024 17:34)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: