Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Kontrapasy na 23 ulicach, likwidacja lewoskrętów i 117 mniej miejsc postojowych – "Rowerowy Łazarz" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Kontrapasy na 23 ulicach, likwidacja lewoskrętów i 117 mniej miejsc postojowych – "Rowerowy Łazarz"
18-11-2016 04:28   Janusz Ludwiczak
Niedawno pojawił się spór części mieszkańców o nasadzenia drzew na ul. Stablewskiego i Łukaszewicza kosztem miejsc postojowych. Tymczasem realizacja projektu "Rowerowy Łazarz" zakłada wprowadzenie na 23 ulicach jednokierunkowych kontrapasów, likwidacji części pasów ruchu, w tym do skrętów w lewo oraz zmniejszenie o 117 liczby miejsc postojowych.

W środę w Inkubatorze Kultury Pireus odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne w sprawie realizacji projektu "Rowerowy Łazarz", który ma być realizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich, Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania, Miejskiego Inżyniera Ruchu i oficera rowerowego (o dziwo Wojciech Makowski nie zabrał głosu).

Projekt, który zdobył 1 845 głosów, przy szacowanym koszcie w wysokości 120 tysięcy złotych zakłada, że na 23 ulicach wprowadzone zostaną kontrapasy i kontraruch dla rowerzystów. Specjalne pasy, dzięki którym użytkownicy jednośladów mieliby jeździć "pod prąd" mają zostać wprowadzone na ulicach: Niecałej, Białej, Orzeszkowej, Konopnickiej, Stolarskiej, Skrytej, Drużbackiej, Berwińskiego, Klonowica, Wyspiańskiego, Niegolewskich, Limanowskiego, Morawskiego, Stablewskiego, Potworowskiego, Szymborskiej, Kanałowej, Strusia, Małeckiego, Rynek Łazarski, Chłodna, Karwowskiego i Załęże.

Autorką pomysłu jest Agnieszka Glapa, członek Rady Osiedla Św. Łazarz.

Na Łazarzu kompletnie nie ma ścieżek rowerowych i nie ma miejsca, gdzie by je wybudować. Jest przez to dużo wypadków, potrąceń, gdzie wiadomo, że ofiarami są rowerzyści. Łazarz ma również palący problem z ogromną ilością samochodów, które są parkowane przeważnie na sporej części chodników, utrudniając przejście pieszym, nie wspominając o wózkach – argumentuje Agnieszka Glapa.

Projekt "Rowerowy Łazarz" nie spodobał się jednak wielu mieszkańcom, a także samym łazarskim radnym. Zgodnie z założeniami ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych, z czego najwięcej bo aż 16 na ulicy Morawskiego. Na Rynku Łazarskim liczba miejsc parkingowych zmniejszy się ze 179 do 166, kolejne 13 miejsc postojowych ubędzie na ul. Wyspiańskiego. Miejsca postojowe zmniejszyć mają się również na innych ulicach: Kanałowej (o 8), Skrytej i Szymborskiej (-7), Stablewskiego, Karwowskiego, Małeckiego (mniej o 6) czy również na Niecałej (o 5).

Co ciekawe ma zniknąć również kilka miejsc w Strefie Płatnego Parkowania. Chodzi tutaj o ul. Konopnickiej (mniej o 5 miejsc) i Orzeszkowej (-2).

Kolejne założenie to likwidacja większości pasów do skrętu w lewo. Po wprowadzonych zmianach kierowcy nie mogliby już skręcić w lewo z osobnego pasa ul. Limanowskiego w Jarochowskiego w kierunku Hetmańskiej, zniknąć miałby również pas do skrętu w lewo z ul. Kanałowej w Głogowską. Na niektórych ulicach kierowcy mieliby do dyspozycji tylko jeden pas, który umożliwiałby skręt w lewo, w prawo oraz jazdę prosto. Rozwiązanie to może jednak sprawić, że na ulicach tworzyć będą się korki.

Przy dojazdach do niektórych skrzyżowań znikną wydzielone pasy do skrętu w lewo (np. z Limanowskiego w Jarochowskiego) lub w prawo (np. z Kanałowej w Głogowską). Nie oznacza to, że kierowcy nie będą mogli w tych kierunkach skręcić, a jedynie to, że pojadą w dotychczasowych kierunkach z jednego pasa ruchu - przekonuje Andrzej Janowski, mieszkaniec Łazarza i członek Stowarzyszenia Rowerowy Poznań.

Na dodatek na niektórych ulicach projekt zakłada ograniczenie prędkości do 30 km/h. Z kolei na środku ul. Berwińskiego zaplanowany został próg spowalniający.

Sam poruszam się rowerem, ale w tym waszym projekcie chodzi o to, by wyrzucić wszystkie samochody z miasta. Nie można narzucać tylko jednej opcji. Trzeba wprowadzać rozwiązania, które będą godzić interesy wszystkich. Czy pas rowerowy musi być naprawdę na każdej ulicy? Jesteście fanatykami tylko jednej opcji. Nie bierzecie równowagi między jedną a drugą opcją – oburzył się jeden z mieszkańców.

Rowerzyści przekonywali, że nie czują się bezpiecznie na ulicach, a realizacja projektu ma sprawić, że znacznie zmniejszy się ruch samochodowy, zwłaszcza "tranzytowy".

Podstawowym czynnikiem projektowania tras rowerowych jest spójność, to musi być na wszystkich ulicach – powiedział Tomasz Genow.

Sama jeżdżę rowerem, ale bez przesady. Nie możecie zagarnąć całego miasta, tylko dlatego, że macie taki kaprys – wskazywała Bogna Zielińska.

Opinię w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz" od razu po zakończeniu spotkania podczas specjalnej sesji podjęła również Rada Osiedla Św. Łazarz. 16 radnych było za wydaniem decyzji negatywnej, jedynie Agnieszka Glapa była innego zdania.

Projekt wykracza bardzo mocno poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Nie było tam mowy o likwidacji tylu miejsc parkingowych, wyciskania prawie wszędzie gdzie się da kontraruchów rowerowych nawet na uliczkach, po których nikt nie jeździ rowerem albo w miejscach gdzie nie ma na to miejsca choćby Berwińskiego. Wprowadzanie tego projektu tylko zantagonizuje cały Łazarz przeciwko rowerom a chyba nie o to chodzi – wskazuje Łukasz Prymas, przewodniczący Komisji Infrastruktury, Polityki Przestrzennej, Zieleni i Rewitalizacji Rady Osiedla Św. Łazarz.

Z tego co zrozumiałem to policzono najpierw legalne miejsca postojowe na danej ulicy przed wprowadzeniem kontraruchu i ile legalnych miejsc będzie po jego wprowadzeniu. Dlatego też np. na ul. Małeckiego wskaźnik wynosił -6. Gdyby policzyć ile nie wymiarowych lub nielegalnych miejsc ubywa to tylko na tej jednej ulicy byłoby to kilkadziesiąt – zaznacza Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Problem z wprowadzeniem tego projektu polega na tym, że nie towarzyszy mu wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania. Dodatkowo dochodzi problem z likwidacją jednego pasa na wszystkich ulicach jednokierunkowych dochodzących do ul. Głogowskiej. To nie tylko ograniczy tranzyt, co byłoby dobrym rozwiązaniem, ale uderzy w mieszkańców. Pamiętajmy, że na Głogowskiej nie ma lewoskrętów i z tych skrzyżowań muszą korzystać mieszkańcy dojeżdżający do domów. ZDM w pierwszej wersji opiniował ten projekt negatywnie. Cały czas monitorowaliśmy. W momencie zakończenia weryfikacji opinia negatywna zamieniła się w pozytywną, czyli ZDM jednak widział błędy w tym projekcie – dodaje Filip Olszak.

Spotkanie w sprawie konsultacji do projektu "Rowerowy Łazarz" transmitowaliśmy dla Państwa na żywo. Retransmisję można zobaczyć na stronie www.live.lazarz.pl.
cz. 1 – 41:24
cz. 2 – 19:07
cz. 3 – 04:23
cz. 4 – 43:26
cz. 5 – 08:52

Poprosiliśmy Zarząd Dróg Miejskich o udostępnienie zaprezentowanych podczas spotkania projektów, jednak nie otrzymaliśmy zgody. Dlatego poniżej prezentujemy zdjęcia z prezentacji.

Berwinskiego

Biala

Chlodna

Drużbackiej

Kanalowa

Karwowskiego

Konopnickiej

Limanowskiego

Maleckiego

Morawskiego

Niegolewskich



Potworowskiego

Skryta

Stablewskiego

Stolarska

Strusia

Wyspianskiego





Załęże

Dodajmy, że w tegorocznej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego pojawił się podobny projekt: "Rowerowy Łazarz i Jeżyce: Obwodnica Rowerowa – zielona Jarochowskiego i Samoobsługowe Stacje Naprawcze - Jeżyce", który zakłada rewolucję komunikacyjną m.in. na ul. Jarochowskiego.

"Mimo, że ul. Jarochowskiego leży bezpośrednio przy parku, kierowcy z innych dzielnic robią nią z prędkością 70km/h „skrót przez Łazarz”. Na skrzyżowaniach dochodzi do wypadków. Rowerzyści boją się nią jeździć. Piesi poruszają się „metrowymi tunelami” między ścianami kamienic a zastawiającymi chodniki autami. Projekt rozwiązuje te problemy, na dodatek zwiększając liczbę miejsc parkingowych dla mieszkańców" – argumentuje Andrzej Janowski, autor projektu.

"Co chcemy zrobić? Dla pieszych: szerokie wyremontowane chodniki zabezpieczone przed autami; powstaną brakujące przejścia dla pieszych do parku ( po każdej stronie ulicy dochodzącej do parku). Dla rowerzystów – kontrapasy lub kontraruch – umożliwienie jazdy „pod prąd” ul. Jarochowskiego po jej zmianie w jednokierunkową; budowa nowego przejazdu rowerowego przez ulicę Hetmańską.
Pędzące samochody przestaną zagrażać bezpieczeństwu dzięki zlikwidowaniu „skrótu przez Łazarz” którym kierowcy z innych dzielnic omijają Hetmańską – Reymonta. Po zmianach ulica Jarochowskiego będzie jednokierunkowa od ul. Chociszewskiego do ul. Hetmańskiej, od ul. Chociszewskiego do ul. Szczanieckiej i od ul. Wyspiańskiego do ul. Szczanieckiej, z ograniczeniem prędkości do 30 km/h lub jeśli okaże się to możliwe na niektórych odcinkach – 20km/h (strefa zamieszkania); to spowoduje ucięcie tranzytu przez dzielnicę. Samochody będą poruszać się wolniej, ale płynnie. Nastąpi uspokojenie ruchu samochodowego na ulicy"
– dodaje Andrzej Janowski.


Aktualności
Niezapominajka
22

sty

17:00
Kościół Prawosławny - Cerkiew św. Mikołaja ul. Marcelińska 20
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan - nabożeństwo ekumeniczne

23

sty

18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Modlitwo Jedność Chrześcijan - nabożeństwo centralne, kazanie wygłosi abp. Stanisław Gądecki

24

sty

do 25-01-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Agro Premiery

26

sty

Polska * Poznań * Łazarz
33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - "dla onkologii i hematologii dziecięcej"

11

lut

do 14-02-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Budma" - Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: