Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już sześć lat - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nazywają go "chlebak" - nowy dworzec ma już sześć lat
29-05-2018 16:00   Janusz Ludwiczak
Równo sześć lat temu, 29 maja 2012 r. po dziesięciu miesiącach budowy, 10 dni przed rozpoczęciem Euro 2012 ówczesny Prezydent RP Bronisław Komorowski otworzył nowy dworzec kolejowy.

– To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć – mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.

Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.

Wielu podróżnych narzekało, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem był schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów musiały znosić po schodach ciężkie bagaże. Jednak to się zmieniło. Po dwóch latach starań i pięciokrotnym ogłaszaniu przetargu PKP w końcu znalazło wykonawcę, który jesienią 2016 roku wybudował schody ruchome jadące w dół z budynku dworca głównego na perony 1, 2 i 3. Inwestycja kosztowała blisko 2,5 mln zł.

Nadal jednak nie wiadomo co stanie się z budynkiem starego dworca i kiedy ruszy ewentualny jego remont. PKP zapowiadało, że dotychczasowy gmach Poznania Głównego ma zostać wyburzony, a w jego miejscu stanie nowy z odtworzeniem historycznego wyglądu, w którym znajdzie się centrum obsługi podróżnych. W planach jest również budowa tunelu, który ma połączyć peron 3 na Wolne Tory. Podróżni dzięki temu będą mogli dostać się z peronów na dworzec autobusowy, do głównego wejścia galerii handlowej Avenida oraz w kierunku centrum miasta. Nie wiadomo jednak kiedy ruszy inwestycja. Pewne jest natomiast to, że niebawem zakończy się przebudowa Dworca Zachodniego.


Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".

Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.

W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
12

gru

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Łazarskie Spotkanie Opłatkowe
Świąteczne spotkanie integracyjne przy muzyce - wystąpi Przemysław Mazurek

14

gru

do 22-12-2024
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Festiwal im. Mistrza Międzynarodowego Dody - TURNIEJ SZACHOWY organizowany przez Klub Szachowy Lech Poznań

do 15-12-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie plac PeWuKi - Powszechnej Wystawy Krajowej
Miasteczko Powstańcze

19

gru

Przystanek Pireus ul. Głogowska 35
Imieniny Łazarza:
• 16:00 – Warsztaty ze sztuki nieużytecznej
• 17:00 – Ewaluacja inicjatyw sąsiedzkich na Łazarzu 2024
• 18:00 – Koncert poetycki: Luiza i Michał
• 19:00 – Koncert: Hu

31

gru

do 01-01-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie plac PeWuKi - Powszechnej Wystawy Krajowej
Sylwester miejski

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: