Miasto przekonuje, że zmiany na Grunwaldzkiej to kolejny etap stwarzania priorytetu dla komunikacji zbiorowej w Poznaniu. Do tej pory przejazd tym odcinkiem - zamiast rozkładowych dwóch minut - potrafił trwać nawet 4-5 razy dłużej.
Poprawa funkcjonowania komunikacji publicznej jest niezbędnym warunkiem rozwoju każdego dużego miasta. Tramwaje nie mogą stać w korkach, nie mogą się spóźniać, jeśli chcemy, by były niezawodnym środkiem transportu dla mieszkańców miasta i przyjezdnych – przekonuje Maciej Wudarski. zastępca prezydenta Poznania.
W połowie września Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na "Wprowadzenie stałej organizacji ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Bukowskiej, Szylinga wraz z wdrożeniem zmian na sygnalizacjach świetlnych". Do przetargu zgłosiła się tylko jedna firma – Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe "FILBAR".
Pierwotnie torowisko na Grunwaldzkiej miało być wydzielone do końca sierpnia. Tak jednak się nie stało.
Wydzielenie torowiska na ulicy Grunwaldzkiej jest konieczne. Tramwaje nie powinny stać w korkach. Zmiany planujemy wprowadzić do otwarcia Kaponiery, najpóźniej do końca wakacji, czyli 31 sierpnia – mówił na początku lipca wiceprezydent Maciej Wudarski.
Prace związane z wydzieleniem torowiska na ul. Grunwaldzkiej i zmianą organizacji ruchu, które rozpoczęły się w poniedziałek odbywać będą się w dni robocze w godzinach wieczornych i nocnych (od 20 do 6) oraz w weekendy, tak by nie powodowały utrudnień w ruchu. Z uwagi na swój charakter roboty nie będą uciążliwe dla okolicznych mieszkańców.
Inwestycja, która będzie kosztować w sumie blisko pół miliona złotych (dokładnie 495 tys. zł) zakłada, że wydzielone zostanie torowisko tramwajowe na ulicy Grunwaldzkiej, pomiędzy Matejki a Roosevelta. Kierowcy będą mieli do dyspozycji tylko jeden pas ruchu. Torowisko ma zostać wydzielone od jezdni liniami poziomymi i separatorami z tworzywa sztucznego.
W ciągu godziny tym odcinkiem ulicy Grunwaldzkiej w obie strony przejeżdża 36 tramwajów. Każdy z nich może przewieźć nawet 200 osób. Każdej z tych osób zależy na punktualnym dotarciu do celu. Tymczasem z monitoringu prowadzonego przez ZTM wynika, że na co dzień, w godzinach szczytu, tramwaje przejeżdżają odcinek od ul. Matejki do przystanku Bałtyk (a także w przeciwnym kierunku) w czasie 3-4 minut. Podczas trwających nieopodal imprez targowych zajmuje im to nawet 9 minut! Tymczasem zgodnie z rozkładem jazdy czas przejazdu powinien wynieść 2 minuty. Taki wynik na tym odcinku poznańskie tramwaje będą mogły osiągnąć tylko wówczas, gdy na swojej drodze nie będą miały przeszkód – przekonuje Tomasz Łapszewicz, kierownik Działu Organizacji Przewozów i Inżynierii Transportu Zarządu Transportu Miejskiego.
To nie jedyne zmiany. Zlikwidowany zostanie lewoskręt z ul. Grunwaldzkiej w Matejki (od strony szpitala).
Z tego lewoskrętu korzystało niewielu kierowców, a powodował on kolizję z ruchem tramwajowym. Teraz będzie można tak przeprogramować sygnalizację świetlną, by samochody jechały równocześnie z tramwajami, co znacznie usprawni ruch na tym skrzyżowaniu. Do ulicy Matejki będzie można dojechać skręcając wcześniej w ul. Śniadeckich i potem w Konopnickiej. Planujemy uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Grunwaldzka/Śniadeckich, by poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. Będziemy to realizować równolegle ze ścieżką rowerową na odcinku od Stolarskiej do Roosevelta, czyli na początku przyszłego roku – tłumaczy Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich ds. inżynierii ruchu.
Na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzkiej, Matejki i Szylinga wprowadzone zostaną również inne zmiany w organizacji ruchu. Wydzielony zostanie osoby pas ruchu do skrętu w lewo z Grunwaldzkiej w Szylinga dla kierowców jadących od strony Ronda Jeziorańskiego w kierunku centrum i Jeżyc. Z lewego pasa na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Matejki będzie można skręcać tylko w ulicę Szylinga, z prawego zaś kierować się na wprost ulicą Grunwaldzką lub w prawo w ulicę Matejki.
Ponadto dla ruchu samochodowego (z wyjątkiem autobusów, taksówek i rowerzystów) zamknięty zostanie przejazd ulicą Bukowską na wprost wzdłuż hotelu Sheraton przez skrzyżowanie z ul. Zeylanda.
Nie obawiamy się, że cały ruch z Bukowskiej przeniesie się na Grunwaldzką. Dróg alternatywnych jest sporo. Można jechać przez rondo Kaponiera i ulicą Zeylanda dojechać do Bukowskiej, albo jechać prosto Grunwaldzką i w zależności od celu podróży dojechać do Bukowskiej, skręcając w Szylinga lub którąś z kolejnych ulic prostopadłych. Na szczęście nie potwierdziły się obawy, że otwarcie ronda Kaponiera spowoduje większe natężenie ruchu na Grunwaldzkiej. Z naszych analiz wynika, że jest to zaledwie 7 samochodów na godzinę więcej – przekonuje Tadeusz Nawalaniec, wicedyrektor ZDM.
Dodajmy, że pierwsze zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone w najbliższym czasie. Na ulicy Bukowskiej - na odcinku do ul. Zeylanda do Kraszewskiego - zmieni się tymczasowo organizacja ruchu. Nie będzie tam wydzielonej drogi dla autobusów i taksówek. Z kolei od czwartku, 10 listopada na skrzyżowaniu ulic: Grunwaldzkiej, Matejki i Szylinga na dojeździe od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego lewy pas jezdni zostanie przeznaczony jedynie dla pojazdów skręcających w lewo.
Fot: Janusz Ludwiczak, Map: Zarząd Dróg Miejskich
ZOBACZ TAKŻE: Radna Lidia Dudziak: "Tworzenie iluzorycznej zieleni likwiduje miejsca parkingowe"
Komentarze (4)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Za ponad 36 mln zł wybudują krytą pływalnię przy Taborowej
(26-04-2024 08:30)
· W stawach w Parku Wilsona nie ma wody
(26-04-2024 07:01)
· "Chcemy uświadomić kierowcom, jak tragiczna w skutkach może być brawura i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego"
(26-04-2024 06:37)
· Trzy tygodnie utrudnień na Hetmańskiej – tramwaje pojadą objazdami, zmiany dla kierowców i pieszych
(25-04-2024 08:49)
· Po przymrozkach burze z silnymi opadami i wiatrem do 75 km/h
(25-04-2024 05:34)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie blisko 100 mieszkań
(08-09-2023 07:00)
Niezapominajka |
maj
Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00
maj
Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"
cze
do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu
cze
Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego
cze
do 18-06-2024
Łazarz
34. Dni Łazarza
13-18.06.2024
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· @emeryt, Park Wilsona nie należy do Palmiarni, ale jest przez Palmiarnię ...
(24-04-2024 09:02)
· @emeryt A czy Palmiarnia jest instytucją miejską i podlega pod prezydenta ...
(23-04-2024 18:50)
· Super szkoła, fajnie rozwija talenty. Gratulacje i życzę powodzenia na ...
(23-04-2024 11:25)
· @Hania czy park Wilsona i fontanna nie należy do Palmiarni.
(23-04-2024 09:36)
· W ramach zrehabilitowania sie w oczach mieszkancow Franek Sterczewski, moglby ...
(22-04-2024 17:34)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: