Podczas piątkowego posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania urzędnicy z Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) zaprezentowali nowy układ sieci tramwajowej. Zmian jest sporo. Mają one zacząć obowiązywać z początkiem 2024 roku, gdy zakończy się przebudowa ul. 27 Grudnia i Gwarnej oraz trasy Kórnickiej.
– Będzie możliwość skrętu tramwaju z ulicy Towarowej w prawo w św. Marcin i odwrotnie. Oznacza to, że już niebawem Poznań będzie dysponował siecią tramwajową o dużo większym potencjale, niż kilka lat temu. To dobry moment na zaproponowanie nowego, stałego układu linii tramwajowych. Braliśmy pod uwagę także fakt, że część zmian wprowadzanych podczas remontów spotkała się z dużym pozytywnym odbiorem pasażerów. Jeśli coś dobrze się sprawdza, jak przykładowo łącząca Naramowice i Winogrady z Grunwaldem linia numer 3, wówczas nie należy tego zmieniać – tłumaczy Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Zmian jednak będzie sporo. Z Grunwaldzkiej na stałe zniknie "piętnastka". Będzie ona kursować z os. Sobieskiego przez centrum i Rataje do pętli przy Unii Lubelskiej. Tym samym nie będzie już bezpośredniego połączenia Grunwaldu i północnego Łazarza z Piątkowem. Na Grunwaldzkiej pozostanie jednak "trójka". Powrócą też tramwaje linii nr 13, które w obu kierunkach będą jeździć przez Teatralkę.
Na Łazarz i Górczyn nie będą już dojeżdżać tramwaje linii nr 8. "Ósemkę" zastąpi… "17", która pojedzie przez Głogowską, Most Dworcowy, Towarową, Św. Marcin, Gwarną, Plac Wielkopolski, Śródkę i dalej jak dawniej przez górny taras Rataj i rondo Żegrze do Starołęki.
"Piątka" nie wróci już na Kaponierę. Również będzie korzystać z nowego łuku z Towarowej w Św. Marcin. Jednak tramwaje linii nr 5 zamiast na Rataje pojadą do Śródki i dalej na Zawady.
– Przygotowując ten projekt zależało nam także na utrzymaniu postulowanej przez pasażerów możliwości bezpośredniego przejazdu tramwajem przez centrum i most Św. Rocha w kierunku Śródki czy bezpośredniego połączenia Górczyna i Łazarza z Dworcem Głównym PKP. Duże możliwości daje także przejazd przez ulicę Towarową wraz ze skrętem w prawo w św. Marcin. To właśnie dlatego planujemy dokonać odpowiednich zmian przebiegu linii nr 5 i 17. Warto podkreślić, że nowy układ jest tak skonstruowany, że planowane do realizacji w nieodległej przyszłości inwestycje i związane z tym korekty przebiegu poszczególnych linii będzie można do niego wpleść bez istotnych zmian całego schematu – zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor ZTM-u.
Ponadto "jedenastka" stanie się linią główną. Oznacza to, że tramwaje linii nr 11 będą jeździć znacznie częściej niż do tej pory – w dni robocze w godzinach szczytu co 10 minut. Natomiast "7" pozostanie nadal na swojej dotychczasowej długiej trasie – zamiast do Zawad będzie dojeżdżać przez centrum i Winogrady do pętli Połabska.
Zmiany w kursowaniu tramwajów od stycznia 2024:
Linia nr 2:
Powróci na swoją stałą trasę i nie będzie już jeździć Towarową:
OGRODY – Dąbrowskiego - Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin – Gwarna/Pl. Wolności – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956 r. – DĘBIEC PKM
Linia nr 3:
BŁAŻEJA – Aleja Praw Kobiet – Naramowicka – Przełajowa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Bukowska – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA
Linia nr 5:
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – Gwarna) - Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – Podwale – ZAWADY
Linia nr 7:
OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – rondo Jeziorańskiego – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Most Mieszka I – Ostrów Tumski – Most Bolesława Chrobrego – Estkowskiego – Małe Garbary – Plac Wielkopolski – 23 Lutego – Pl. Cyryla Ratajskiego –Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Pułaskiego – Winogrady – Murowa – rondo Solidarności – POŁABSKA
Linia nr 8:
MIŁOSTOWO – Warszawska – rondo Śródka – Wyszyńskiego – Most Mieszka I – Ostrów Tumski – Most Bolesława Chrobrego – Estkowskiego – Małe Garbary – Plac Wielkopolski – 23 Lutego – Pl. Cyryla Ratajskiego –Mielżyńskiego – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia nr 9 – co 20 minut:
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – Plac Wolności – 27 Grudnia (powrót przez Gwarną i Św. Marcin) – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Wielkopolska – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA
Linia nr 13:
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Most Św. Rocha – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia (powrót: Gwarna – Św. Marcin) – Fredry – Most Teatralny – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Bukowska – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia nr 15:
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin (powrót: pl. Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – trasa Kórnicka – Chartowo – rondo Żegrze - UNII LUBELSKIEJ
Linia nr 16 - przywrócenie kursowania:
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Roosevelta – rondo Kaponiera – Most Uniwersytecki – Św. Marcin (powrót: pl. Wolności – Gwarna) – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Dowbora-Muśnickiego – Most Św. Rocha – trasa Kórnicka – Piaśnicka (tunel) – Szwedzka – FRANOWO
Linia nr 17:
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Cyryla Ratajskiego – 23 Lutego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Estkowskiego – Most Bolesława Chrobrego – Ostrów Tumski – Most Mieszka I – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – trasa Kórnicka – Chartowo – rondo Żegrze – Hetmańska – rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
Nowa linia nr 19 – częstotliwość co 20 minut (wyłącznie w godzinach szczytu):
POŁABSKA – rondo Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin (powrót: plac Wolności – 27 Grudnia) - Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Graf: ZTM
Fot: Janusz Ludwiczak (1-5), Map: Halina Owsianna, ZTM (6-12)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· "164" nie pojedzie Matejki. Od soboty spore zmiany w kursowaniu tramwajów
(15-01-2025 07:58)
· Przy SP69 powstaje Hala Sportów Walki
(14-01-2025 08:59)
· Wjechał w 7 zaparkowanych aut i uciekł z miejsca zdarzenia – sam zgłosił się na policję {►FILMY}
(14-01-2025 07:38)
· Będzie ślisko na drogach! – IMGW wydał ostrzeżenie 2 stopnia o marzących opadach i gołoledzi
(14-01-2025 06:56)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
Niezapominajka |
sty
17:00
Kościół Prawosławny - Cerkiew św. Mikołaja ul. Marcelińska 20
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan - nabożeństwo ekumeniczne
sty
18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Tydzień Modlitwo Jedność Chrześcijan - nabożeństwo centralne, kazanie wygłosi abp. Stanisław Gądecki
sty
do 25-01-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Agro Premiery
sty
Polska * Poznań * Łazarz
33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - "dla onkologii i hematologii dziecięcej"
lut
do 14-02-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Budma" - Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: