Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Dostaliśmy tylko 25 tys. zł na remont chodników". Odbyła się sesja rady osiedla przez internet {►} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Dostaliśmy tylko 25 tys. zł na remont chodników". Odbyła się sesja rady osiedla przez internet {►}
20-05-2020 23:02   Janusz Ludwiczak
W tym roku przeprowadzony, a w zasadzie dokończony zostanie tylko jeden remont chodników. Rada Osiedla Św. Łazarz otrzymała tylko 25 tys. zł. Podczas środowej sesji, która po raz pierwszy w historii odbyła się zdalnie, przez internet łazarscy radni przekazali również 2 tys. zł na zakup maseczek ochronnych dla strażaków z Grunwaldzkiej, a także podjęli uchwałę w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Rada Osiedla Św. Łazarz zawnioskowała do Rady Miasta o wydzielenie podstrefy śródmiejskiej, w której ograniczona ma zostać znacznie liczba sklepów sprzedających alkohol.

Po trzymiesięcznej przerwie odbyło się posiedzenie Rady Osiedla Święty Łazarz. Ze względu na epidemię koronawirusa nie mogła odbyć się zarówno marcowa jak i kwietniowa sesja. Teraz obrady mogły odbyć się zdalnie, dzięki zmianie przepisów przez Urząd Miasta Poznania oraz wprowadzeniu wcześniej tzw. tarczy antykryzysowej. W środę łazarscy radni obradowali z domu.

Na początku sesji Rada Osiedla Św. Łazarz dokonała zmian w tegorocznym budżecie. I tak 3 tys. zł przeznaczone na "Obchody 120. rocznicy włączenia Łazarza do Poznania" zostanie przesunięte na "Zapewnienie środowiskowego wsparcia dla osób niepełnosprawnych". Z kolei 79 400 zł przeznaczone na utrzymanie placów zabaw i boiska przy ul. Dmowskiego zostanie przeznaczone na zagospodarowanie zielenią i małą architekturą ulic w ramach rozszerzenia Strefy Płatnego Parkowania na Łazarz.

Z kolei 5 tys. zł, które miały być przeznaczone na organizację koncertów w muszli koncertowej w Parku Wilsona trafi na organizacje konkursu grantowego.

Ponadto środki w kwocie 2 tys. zł, które były przeznaczone na utrzymanie obiektów będących w administracji Zarządu Zieleni Miejskiej radni przekazali na zakup sprzętu ochronnego dla strażaków z Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2.

– Mamy wątpliwości czy uda się zrealizować część zadań. Jak wiemy nie odbędą się Dni Łazarza – wyjaśniał Andrzej Janowski, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

– Mam obawy, czy przesuwanie wszystkich środków na zieleń nie jest zbyt pochopnym działaniem. Mam kontakt z lokalnym środowiskiem artystyczno-kulturalnym, artyści przeżywają kryzys. Mamy przykład działań grantowych w Pireusie, w którym został ogłoszony konkurs za 6 tys. zł. na realizację 6 działań, a zgłosiło się 28 podmiotów artystów, którzy chcieliby realizować swoje działania na Łazarzu. Popyt na tego typu działania będzie spory. Podaję pod rozwagę czy nie przeznaczyć więcej środków do Wydziału Kultury – postulował radny Wojciech Kosiedowski.

– Przeznaczamy wiele środków na działania kulturalne, jesteśmy rekordzistą w porównaniu do innych rady osiedli. Przekazaliśmy 33 tys. zł do lokalnego centrum inicjatyw na granty na wydarzenia oddolne, w Wydziale Kultury będzie na granty 25 tys. Na organizację sylwestra na skwerze Eki z Małeki – 24 tys. zł, w Pireusie – 17 tys. zł. Zabezpieczaliśmy środki na Dni Łazarza, ale jak wiemy one się nie odbędą – tłumaczył przewodniczący Andrzej Janowski.

– Teraz wiele wydarzeń jest zagrożonych, nie mamy pewności, że środki, które zabezpieczymy w kulturze zostaną wykorzystane. Kolejne przesunięcie środków będzie możliwe dopiero we wrześniu, a część jednostek nie będzie mogło ich już realizować – dodała Agnieszka Michalak-Pietkiewicz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Radny Jakub Skurzyński pytał na jakie środki strażacy otrzymają fundusze.

– Straż pożarna zgłosiła zapotrzebowanie na środki ochronne, które muszą użytkować w czasie pandemii. Miasto wspiera szpitale i domy pomocy społecznej. Kwota 2 tys. zł to kropla w morzu potrzeb, ale pomoże strażakom – wyjaśniła Agnieszka Michalak-Pietkiewicz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

– Strażacy zaangażowali się w podlewanie zieleni na terenie osiedla - skweru przy ul. Kolejowej – dodał przewodniczący Andrzej Janowski.

Za dokonaniem zmian w tegorocznym budżecie było 16 radnych. Od głosu wstrzymało się 4 radnych: Sylwia Badzińska, Wojciech Kosiedowski, Dawid Krupa i Roman Modrzyński.

W dalszej części radni dokonali zmian w liście priorytetów remontu chodników.

– Co roku rada osiedla podejmuje uchwałę, w której wskazuje, które chodniki powinny zostać wyremontowane w pierwszej kolejności. Ten rok jest szczególny. W poprzednich latach dostawaliśmy pokaźne środki, w tym roku kwoty zostały radykalnie zmniejszone. Dostaliśmy tylko 25 tysięcy złotych na remont chodników, za tą kwotę nie da rady wyremontować żadnego dłuższego odcinka. Po rozmowie z Zarządem Dróg Miejskich zaproponowano dokończenie remontu chodnika na ul. Iłłakowiczówny – tłumaczył Andrzej Janowski, szef łazarskiej rady.

Oznacza to, że w tym roku wyremontowany zostanie tylko chodnik po zachodniej stronie ulicy Iłłakowiczówny od posesji nr 8 (placu zabaw) do skrzyżowania z ul. Wyspiańskiego.

Radny Wojciech Kosiedowski zapytał czy środki na remonty chodników zostaną zwiększone.

– Nie otrzymaliśmy jeszcze informacji jakim budżetem będziemy dysponować w przyszłym roku. Czeka nas spory kryzys związany z pandemią, który odkryją samorządy. Dochody miasta się zmniejszą, pewnie odczujemy też jako osiedle – powiedział Andrzej Janowski.

Radny Dawid Krupa dopytał dlaczego w planach jest remont chodników głównie na górnym Łazarzu.

– W liście remontowanych chodników widzę 5 miejsc, tylko jedno z nich jest na dolnym Łazarzu - to ulica Małeckiego. Jest to nadreprezentacja górnego Łazarza – żalił się radny Dawid Krupa.

– Taką uchwałę przyjęliśmy na jednej z poprzednich sesji. Nie słyszałem wtedy żadnych uwag. Zrobiliśmy analizę stanu chodników, z której wynika, że pilnego remontu wymaga ulica Małeckiego. Ona była do tej pory na pierwszej pozycji, jako priorytetowa. Sporo chodników na dolnym Łazarzu jest już wyremontowanych. Trwa w tej chwili przebudowa Rynku Łazarskiego, zmienią się chodniki na okolicznych ulicach. Projektowana jest przebudowa ulicy Kolejowej. Gdybyśmy w tym roku mieli takie środki, które były planowane rozpoczęlibyśmy remont ulicy Małeckiego – wyjaśnił przewodniczący Andrzej Janowski.

Uchwała w sprawie remontu chodników został podjęta jednogłośnie.

Podczas środowej sesji łazarscy radni podjęli również uchwałę w sprawie zaopiniowania projektu uchwały Rady Miasta Poznania w sprawie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Radni zawnioskowali o wydzielenie podstrefy śródmiejskiej obejmującej m.in. Osiedle Św. Łazarz, w której obowiązywać będą zmniejszone limity zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, szczególnie zawierających powyżej 18% alkoholu.

– Chcemy wystąpić do Rady Miasta, aby w obszarach objętych rewitalizacją liczba punktów ze sprzedażą alkoholi była zmniejszona. Widzimy na Łazarzu, że tych punktów jest za dużo i one negatywnie wpływają na proces rewitalizacji. Szeroki dostęp do napojów alkoholowych może doprowadzić do wzrostu przestępczości, pojawiania się sytuacji patologicznych, degradacji i wykluczenia niektórych środowisk, co stanowi duże zagrożenie dla podejmowanych działań związanych z rewitalizacją – tłumaczyła Agnieszka Michalak-Pietkiewicz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz.

– Czy nie bardziej dosadnie było dopisać, że rada osiedla wnioskuje o zmniejszenie przyznania koncesji o 50%, może wtedy zabrzmiałoby to dosadniej – stwierdził radny Wojciech Kosiedowski.

– Czy nie lepiej wymierzyć sklepy patogenne, żulownie alkoholowe, gdzie zdarzają się największe rozróby. Małpka jest takim sklepem – dodał radny Dawid Krupa.

– My nie możemy podjąć uchwały, w której będziemy wskazywać komu możemy udzielić koncesji, a komu nie. Jeśli podmiot nie przestrzega tej koncesji to może być mu odebrana. My opiniujemy uchwałę rady miasta, która określa jaki ma być zakres udzielanych koncesji, ile ich ma być – odpowiedział przewodniczący Andrzej Janowski.

Za było 19 radnych, od głosu wstrzymał się radny Roman Modrzyński.

Na zakończenie radni podjęli uchwałę w sprawie diet za miesiąc marzec, kwiecień i maj.

– Diety za pracę na rzecz osiedla, za realizację poszczególnych zadań rady osiedla, osób, które angażowały się w różne akcje, m.in. podlewanie zieleni przyulicznej, tworzenie artykułów do przyszłej gazetki, udział w spotkaniach z przedstawicielami miejskich jednostek, prowadzenie kanałów informacyjnych rady osiedla – tłumaczył Andrzej Janowski, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Pierwsza w historii, zdalna sesja Rady Osiedla Św. Łazarz, prowadzona przez internet trwała niespełna godzinę.

ZOBACZ TAKŻE: Sesja XIII (zdalna) 20.05.2020 - UCHWAŁY

ZOBACZ TAKŻE: Frekwencja radnych

ZOBACZ TAKŻE: Rada Osiedla Św. Łazarz


Komentarze (13)

01-06-2020 13:24:06
Fyrtel
@max - jeśli prośba o wyjaśnienie wpłynie oficjalnie to będzie musiała być też oficjalna odpowiedź. W tym wszystkim najważniejsze jest to, że taka informacja musi trafić do mieszkańców Łazarza. Nowa rada "reklamowała" się jako nowa jakość, że dla nich najważniejszy jest rozwój dzielnicy itp. a tym czasem to co powinni robić z poczucia obowiązku robią za kasę. Pytanie do wszystkich mieszkańców: czy ktokolwiek dostał zaproszenie by również podlewać zieleń miejską? ja nie a myślę, że większość z nas zrobiła by to za darmo bo to dla dobra dzielnicy. Ale po co informować czy zapraszać, przecież wtedy nie da się tym przyciąć kasy. Dla mnie to zachowanie jest skandaliczne i nowa rada nie ma moralnego prawa w mojej opinii nazywać się społecznikami. Żenada! Wracając do kwestii nazwiska to jasne była pomyłka. Być może dlatego, że zapamiętuje nazwiska osób, które robią na tyle ważne rzeczy, że zapamiętanie ich nazwiska jest sensowne
01-06-2020 11:05:19
max
@Fyrtel: Najpierw naucz się jak nazywa się przewodniczący rady osiedla. Też uważam, że to jest skandal, że radni przydzielają sobie diety za podlewanie drzew. Ale co zrobisz, wątpie, by ktoś zajął się tak drobną sprawą
01-06-2020 10:33:19
Fyrtel
@max - Janowski i w ramach urzędu Marszałkowskiego i Wojewódzkiego są odpowiednie struktury, które oceniają pracę jednostek samorządowych. i rozumiem, że Ciebie takie marnotrawstwo środków nie interesuje? Czy może sam partycypujesz w tym procederze? Okaże się
01-06-2020 09:41:42
max
@Fyrtel: W radzie osiedla nie ma takiego radnego o nazwisku Jaworski. I co pójdziesz na policję czy do prokuratury?
01-06-2020 08:49:50
Fyrtel
Radni dostali kasę za podlewanie drzew? To jest skandal. Promują się na działalności ekologicznej a potem dostają za to pieniądze? To jest niedopuszczalne - zgłaszam to do odpowiednich służb. Panie Jaworski skąd taka decyzja?
29-05-2020 13:30:53
M.
Radni za podlewanie drzew otrzymali wynagrodzenie? Serio?!
27-05-2020 18:07:39
pyra
Do Andrzej Janowski, nie bylo zadnej dyskusji, nikt nie bral pod uwage opinii tych radnych, tak jakby wogole ich nie bylo. Nikt pewnie nie chce narazac Zarzadu RO swoimi poprawkami a jak nie ma poprawek to nie ma oczym mowic. Nie tak sobie wyobrazalam zebrania RO.
25-05-2020 19:51:47
Andrzej Janowski
@Zaniepokojony Rada Osiedla może pozyskiwać dodatkowe środki z konkursów grantowych dla Rad Osiedli. Taki konkurs w trakcie kadencji obecnej RO jeszcze się nie odbył - jest dopiero przez władze miasta planowany. RO zabezpieczy środki na wkład własny do konkursu grantowego, przygotowujemy z myślą o tym konkursie projekt dla konkretnego terenu. @pyra Rolą prowadzącego obrady jest m.in. przeprowadzenie głosowania uchwał przedłożonych przez zarząd. Do uchwały nikt nie zgłosił poprawek, dwóch radnych wyraziło swoją opinię.
25-05-2020 12:06:09
Fyrtel
@pyra - Bo tak łatwiej. Po co się dyskutować? jest jedna idea i jasny przekaz. To jest towarzystwo wzajemnej adoracji - ktoś się wychyla to do budy! Żenada - każda rada osiedla powinna być już relacjonowana bo w końcu widać co tam się dzieje. Nie sądziłam, że to powiem ale tęsknię z Panią Marią
24-05-2020 16:52:44
pyra
Pan Modrzynski i Kosiedowski wypowiedzieli sie w temacie koncesji alkoholowych na Lazarzu, oboje Panow ma racje, jednak Przewodnicacy RO pozostal przy swojej formie zalatwienia sprawy, ktora nie zalatwi sprawy zmniejszenia liczby koncesji na Lazarzu ani tez nikt w Miescie nie bedzie czytal uwag na boku. Nie rozumiem, dwoje radnych wypowiada sie w temacie aby zrobic cos konkretnego a p.Janowski stoi przy swoim.
24-05-2020 08:01:56
kolorowa
Posłuchałam nagrania.Ta rada to maszynka do głosowania napisanych przez grupę kolesi projektów, zero dyskusji ,poszanowania odmienności innego zdania.No i na koniec dietki za podlewanie drzew.Żenada.A podobno miało być lepiej, chyba dla kolesiów.
23-05-2020 23:32:05
Marcin
A zwężenie Głogowskiej przed nami....
22-05-2020 16:57:36
Zaniepokojony
Mam pytanie do rady osiedla. Poproszę o konkretną informacje co w zrobiła rada w temacie pozyskania dodatkowych środków na inwestycje na terenie dzielnicy. Budżet, który rady dostają z rady miejskiej to jedno. Druga sprawa to dodatkowe środki uzyskane ze składanych projektów. Ile takich projektów złożyła rada? O jakie dodatkowe środki się starali? Co zrobili w tym temacie? Poprzednia rada wywalczyła sporo dodatkowych (pozaplanowych) funduszy i dzięki temu mamy teraz tergo efekty. Mam nieodparte wrażenie, że aktualna rada skupia się na działaniach, które widać, które da się pokazać na Instagramie lub FB. Rada to nie firma eventowa, to organ, który ma działać kompleksowo na rzecz lokalnej społeczności. Wiem, że żmudne pisanie wniosków, przesiadywanie w UM i rozmowy o dodatkowych środkach nie jest tak sexy jak piknik w parku czy podlewanie drzew ale to równie potrzebne. Przez takie zachowanie tracimy wszyscy, wszyscy mieszkańcy, nasi sąsiedzi. Myślę, że problemem jest fakt, iż cała rada jest z jednego ugrupowania. Gdzie w takiej sytuacji miejsce na konstruktywne spory? Gdzie przestrzeń na ścieranie się idei? Tam panuje jedna słuszna idea i nikt się nie wychyla. Jednym słowem mamy w dzielnicy PZPR BIS. W Poznaniu? To nie powinno być akceptowalne.

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści.
Aktualności
Niezapominajka
19

cze

do 20-06-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Salon optyczny

do 21-06-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Memento" - targi funeralne

28

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory prezydenckie
w godz. 7:00-21:00

26

sie

do 27-08-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mody

01

wrz

do 03-09-2020
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Salmed" - targi medyczne

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: