
- Dlaczego zdecydował się Pan kandydować do Rady Miasta Poznania?
Mieszkam w Poznaniu od urodzenia, interesuję się jego sprawami i losy miasta nie są mi obojętne. Do tej pory działałem w Radzie Osiedla Targowego, teraz chciałbym spróbować swoich sił na wyższym szczeblu. - Jakie trzy najważniejsze sprawy widzi Pan do załatwienia w najbliższym czasie przez nową Radę Miasta?
1. Komunikacja - priorytetowe traktowanie komunikacji zbiorowej, remonty ulic i skrzyżowań, przede wszystkim w centrum (równa nawierzchnia to większa sprawność przejazdu i przepustowość skrzyżowań), wprowadzenie rozwiązań lewoskrętów na skrzyżowaniach z liniami tramwajowymi (eliminujących sytuacje, w których skręcające samochody blokują przejazd tramwajów), budowa parkingów "park and ride".
2. Bezpieczeństwo - m. in. poszerzenie monitoringu miejskiego o obszary przyległe do centrum.
3. Wspieranie inicjatyw lokalnych odnośnie bieżących problemów mieszkańców i rad osiedli (np. sprawy dojazdów do podwórzy, remonty chodników, budowa placów zabaw, boisk sportowych itp.) - Jak widzi Pan Łazarz za 4 lata? Jak sądzi Pan, co uda się nowej Radzie Miasta zrobić dla dzielnicy w najbliższej kadencji?
Zapewne uda się w tym czasie zagospodarować i zrewitalizować Park Kasprowicza, łącznie z renowacją Areny. Nie wiem, czy sprawa budowy wieżowców na terenie boiska „Energetyka” jest już przesądzona, ale będę się starał nie dopuścić do tego. Myślę też, że większość spośród zaniedbanych kamienic na Łazarzu zostanie odrestaurowana, a ceny mieszkań i czynszów będą przystępne dla przeciętnych mieszkańców. - Targi powinny być sprywatyzowane czy skomunalizowane?
Niestety decyzje o tym są podejmowane ponad nami, jednak uważam, że nie można dopuścić do całkowitej prywatyzacji MTP. - Tylko w ostatnich 8 latach (2002-2009) według danych GUS Grunwald wyludnił się o 8254 mieszkańców. Natomiast według danych miasta Łazarz wyludnił się w ostatnich 10 latach (2000-2010) o prawie 10 tys. mieszkańców (9 666, z czego 7576 z terenu Osiedla Świętego Łazarza, 2090 z terenu Osiedla Targowego). Proces wyludniania dzielnicy jest co raz większy. Tylko w pierwszym półroczu liczba mieszkańców Łazarza zmniejszyła się 423 mieszkańców (z Osiedla Św.Łazarza - 346, z Os. Targowego - 77).
Co zrobić, by mieszkańcy Łazarza nie chcieli się wyprowadzać z dzielnicy oraz by przybywali nowi?
Dzielnica powinna być atrakcyjna przede wszystkim dla młodych, bo to oni najczęściej zmieniają miejsce zamieszkania. Więcej zieleni, tereny rekreacyjne, troska o przedszkola i żłobki, bo tych obecnie brakuje oraz przystępne ceny mieszkań – to powinno przekonać ludzi, że warto mieszkać na Łazarzu. - Co sądzi Pan o sporze pomiędzy Kurią, a Miastem w sprawie 8LO. Jak Pana zdaniem można rozwiązać problem "ósemki"?
Nie wyobrażam sobie, by "ósemka" mogła funkcjonować w innym budynku niż obecny. Sam kończyłem tę szkołę dwa lata temu i mam do niej sentyment. Kościół żąda odszkodowań i ma do tego prawo. Można się zgodzić na płacenie czynszu przez miasto, jednak nie może on być wysoki. Przeniesienie szkoły wywołałoby aferę, która nie byłaby na rękę kościołowi. Jestem przekonany, że "ósemka" pozostanie na swoim miejscu. - Czy jest Pan za powstaniem centrum handlowo-usługowego "Metropolis"?
Tak, myślę że to dobry pomysł. Jednak pod warunkiem, że będzie ono pełnić także funkcję rekreacyjną, co ożywiłoby naszą dzielnicę. Jeśli inwestor zaplanuje tam tylko galerię sklepową, to za taką budowę podziękujemy. - Główna ulica dzielnicy - Głogowska (podobnie jak Św.Marcin i Dąbrowskiego) jeszcze do niedawna tętniła życiem. W tej chwili powstają tu praktycznie same banki i salony sukien ślubnych. Czy jest szansa przywrócenia dawnego charakteru ulicy Głogowskiej, po przez np. zrobienie z niej deptaku z ogródkami i kawiarenkami?
Taka opcja jest, patrząc obiektywnie, nierealna. Głogowska jest główną ulicą łączącą Łazarz i Górczyn z centrum i nie ma dla niej żadnej alternatywy. Kawiarenki mogłyby powstać np. w Lejku Łazarskim. - Jak można rozwiązać problem z parkowaniem w dzielnicy? Szczególnie w okolicach Areny, Targów i Lejka Łazarskiego?
Jedną z możliwości, jaką można rozpatrzyć, jest budowa parkingu podziemnego pod ulicą Roosevelta przy okazji budowy linii tramwajowej do Dworca Zachodniego (ulica Roosevelta będzie wtedy przebudowywana). Inne miejsca na lokalizację parkingu to np. teren stadionu "Energetyka", a także okolice ulicy Kolejowej (np. w pobliżu torów lub róg z ulicą Calliera). - Czy na Łazarzu powinna zostać wprowadzona strefa parkowania? Jeśli tak, to gdzie, w jakim rejonie?
Raczej nie widzę takiej potrzeby, wystarczy strefa w okolicy MTP. Wyjątkiem może być jednak Plac Wyspiańskiego, gdzie kilka płatnych miejsc postojowych ułatwiłoby parkowanie petentom Urzędu Miasta. - Co sądzi Pan o reformie jednostek pomocniczych i połączeniu Osiedla Świętego Łazarza z Osiedlem Targowym? Czy nowa Rada Osiedla będzie działać jeszcze lepiej i sprawniej, chociażby dzięki lepszym kompetencjom i większemu budżetowi?
Większe osiedle to większe wyzwanie dla radnych. Pytanie, czy ludzie działający społecznie będą gotowi się go podjąć i czy będą znali problemy wszystkich mieszkańców, zwłaszcza tych ze skrajnych rejonów osiedla? Dobrze jednak, że osiedle ma do dyspozycji większy budżet, bo do tej pory małe rady miały w wielu sprawach związane ręce z powodu braku pieniędzy. Wszystko okaże się jednak po wyborach, kiedy będziemy wiedzieli, jacy ludzie wejdą w skład rady. Czas pokaże. - Jak można rozwiązać problem toalety publicznej na Rynku Łazarskim?
Toaletę po prostu trzeba zbudować. Nie jest to wielki koszt, a miejsce na pewno się znajdzie. Toaleta publiczna w kamienicy to nienajlepszy pomysł. - Czy Zbigniew Wągrowski, dobrze wypełnia obowiązki administratora Parku Wilsona (przyp. nie zgadzał się na powstanie placu zabaw, dopiero po ponad 2 latach zaczęła działać fontanna przy muszli, część mieszkańców narzeka na zaniedbany Park Wilsona)?
Pan Wągrowski osiągnął już wiek emerytalny. Sądzę, że należy dać szansę komuś młodszemu. - Mieszkańcy ulicy Kolejowej narzekają na to, że nikt się nimi nie interesuje. Kiedy ulica Kolejowa doczeka się remontu?
Faktycznie, ulica Kolejowa jest do tej pory traktowana po macoszemu, może dlatego, że położona jest na uboczu i oprócz mieszkańców mało kto tu zagląda. Jednak jej zabudowa jest widoczna z okien pociągów, co przedstawia przyjezdnym nienajlepszy obraz miasta. Należałoby odnowić elewacje budynków i zadbać o podwórza. Prawdopodobnie będzie można uczynić to równolegle z zagospodarowaniem tzw. Wolnych Torów. - W studium planowania i zagospodarowania przestrzennego zapisany jest tramwaj w ciągu ulicy Grochowskiej i na os. Kopernika (m.in. w ciągu ul. Arciszewskiego). Kiedy jest szansa na zrealizowanie tej inwestycji? Czy w ogóle tramwaj na os. Kopernika i w ciągu ulicy Grochowskiej jest potrzebny?
Tramwaj w ciągu ulicy Grochowskiej jest niepotrzebny, bo jego budowa jest, moim zdaniem, nieopłacalna. Ta inwestycja niewiele by wniosła. W każdym razie trzeba by najpierw zrobić kalkulacje, jaki byłby koszt budowy i ile osób by z takiego tramwaju korzystało. Linia na os. Kopernika wydaje się natomiast być bardziej racjonalna, ale nie w ciągu ulicy Arciszewskiego, to byłoby podobnie jak w przypadku Grochowskiej, dublowanie linii autobusowych. Uważam, że najlepszym pomysłem jest np. budowa trasy z pętli górczyńskiej, przez os. Kopernika wzdłuż ulicy Jawornickiej, do ulicy Grunwaldzkiej. W pierwszej kolejności trzeba się jednak zapoznać z opiniami mieszkańców.
Szymon Niemier (ur. 1989) - absolwent VIII Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Gimnazjum nr 33. Obecnie student budownictwa w specjalnościach konstrukcje budowlane oraz energooszczędne technologie w budownictwie na Politechnice Poznańskiej.
Od urodzenia mieszka na Łazarzu, jest radnym Osiedla Targowego, współorganizuje wraz z matką Mariettą wyjazdy wakacyjne oraz półkolonie dla dzieci i młodzieży z Osiedla Targowego, na których pełni również rolę opiekuna, redaguje biuletyn osiedlowy.
Członek Zespołu Tańca Ludowego "Poznań" Akademii Wychowania Fizycznego. Co roku angażuje się w organizację Światowego Przeglądu Folkloru "Integracje". W wolnym czasie gra w siatkówkę i piłkę nożną.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Park Wilsona obszarem zagrożonym wścieklizną – wprowadzono zakaz wyprowadzania niezaszczepionych psów
(22-04-2025 08:13)
· Seniorzy zasiedli do wspólnego śniadania wielkanocnego
(22-04-2025 07:20)
· Groby Pańskie w łazarskich kościołach {◎GALERIA ZDJĘĆ}
(22-04-2025 03:05)
· Zmarł Papież Franciszek
(22-04-2025 02:13)
· Informator wielkanocny
(18-04-2025 08:09)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Podkoziołek, czyli poznańskie ostatki
(04-03-2025 09:27)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
Niezapominajka |
kwi
do 27-04-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Motor Show - targi motoryzacyjne
kwi
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
Spotkanie z Cezarym Harasimowczem, pisarzem, scenarzystą, wokół jego najnowszej książki Bieta, opisującej życie Elżbiety Ficowskiej, ocalałej z Getta Warszawskiego, żony poety Jerzego Ficowskiego. Spo
kwi
Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37
maj
do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact
maj
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Wiosenny Konkurs Młodych Instrumentalistów
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: