
Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego
Wydzielenie torowiska na odcinku od przystanku tramwajowego Bałtyk (ul. Bukowska) do dawnego 111 Szpitala Wojskowego polegające na wydzieleniu torowiska tramwajowego, jest zasadne. Zwiększona zostałaby atrakcyjność komunikacji zbiorowej, która bezkolizyjnie mogłaby przejechać tym odcinkiem drogi. Popieramy także projekt aby wraz z wydzieleniem torowiska, wykonana została sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka/Śniadeckich ze względu na to ,że jest wyjątkowo niebezpieczne skrzyżowanie. Jednakże wszelkie istotniejsze zmiany na ul. Grunwaldzkiej winny zostać wstrzymane do momentu ponownego uruchomienia ronda Kaponiera i poprzedzone analizą ruchu samochodowego wykonaną po zakończeniu tego remontu. Ponadto uważamy, że koncepcja ta winna być skorelowana z koncepcją ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej.
Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji drogi rowerowej
Przedstawiona koncepcja ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej ma charakter wybitnie branżowy – dotyczy bowiem tylko ruchu rowerowego, nie rozwiązuje innych problemów związanych z ruchem na ul. Grunwaldzkiej, w tym postulowanego od lat wydzielenia torowiska tramwajowego. Dowodem na to jest oddzielne konsultowanie projektu drogi rowerowej i wydzielonego torowiska na ul Grunwaldzkiej. Doprowadziło to do poważnego nieporozumienia, gdyż przy przyjęciu obu konsultowanych obecnie rozwiązań i w konsekwencji powstaniu DDR,w formie zaproponowanej, przy jednoczesnym stworzeniu wydzielonego torowiska tramwajowego, na jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej brak byłoby miejsca na poprowadzenie jezdni dla samochodów. W szczególności karetek pogotowia 111 Szpitala Wojskowego , pojazdów Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 Państwowej Straży Pożarnej oraz dla samochodów dostawczych - tirów obsługujących Targi!
Projekt zakłada zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, w związku z powyższym powinna być załączona do niego analiza jak proponowane rozwiązania przełożą się na potoki ruchu samochodowego na terenie Osiedla Św. Łazarz. Istnieje poważne zagrożenie wystąpienia tzw. dyfuzji ruchu samochodowego, czyli rozlewania się ruchu samochodowego na sąsiednie ulice lokalne. Powyższy projekt, z uwagi na swój charakter nie przewiduje rozwiązań mogących zapobiec wystąpieniu tego zjawiska, poza wprowadzeniem strefy tempo 30 na ulicach dojazdowych do Grunwaldzkiej. Nawet jednak wspomniana strefa tempo 30 potraktowana jest w projekcie w sposób zdawkowy, ograniczając się jedynie do wprowadzenia w jej zakresie rozwiązań dotyczących ruchu rowerowego.
W projektowanej strefie tempo 30 brak charakterystycznych dla niej rozwiązań z zakresu uspokojenia ruchu, takich jak wyniesienia na jezdni lub zmiana geometrii ruchu (poza wprowadzeniem kontrpasów rowerowych i jednego wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Iłłakowiczówny). W szczególności obawiać się należy znacznego natężenia ruchu samochodowego na ul. Wyspiańskiego, ul. Jarochowskiego oraz ul. Wojskowej. Ulice te staną się dla kierowców samochodów drogami ucieczki przed korkami w ul. Grunwaldzkiej, co odbije się negatywnie na standardzie życia i sposobie funkcjonowania mieszkańców tej części Łazarza. Efekty proponowanych rozwiązań mogą oddziaływać także na inne części Osiedla, jednak brak jakiejkolwiek analizy tego tematu nie pozwala na sformułowanie konkretnych uwag. Mamy jednak na względzie, iż w analogicznej pod pewnymi względami sytuacji, kiedy ul. Grunwaldzka była remontowana doszło do zakorkowania uliczek lokalnych na Łazarzu, co więcej, kierowcy samochodów nagminnie skracali sobie drogę jadąc po alejkach w Parku Kasprowicza.
Niezasadnym jest proponowanie zmian bez wykonania wielowariantowego modelu ruchu samochodowego po wprowadzeniu proponowanych zmian? Modelu ruchu, który należy przy okazji proponowanej zmiany wykonać. Powinien on uwzględniać podróże po zakończeniu prac na Kaponierze i ul. Dąbrowskiego. Należy przeprowadzić badania / symulację, która odpowie na pytania czy wprowadzone zmiany nie spowodują paraliżu komunikacyjnego ul. Grunwaldzkiej i małych, wąskich ulic Łazarza?
W interesie mieszkańców Osiedla Św. Łazarz jest utworzenie strefy uspokojonego ruchu w obszarach ścisłej zabudowy mieszkaniowej i skierowanie głównego ruchu samochodowego na ulice układu podstawowego (I i II rama, Grunwaldzka, czy planowana Nowa Głogowska). Zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, będzie odczuwalne nie tylko z powodu ograniczenia ilości pasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, dodatkowo potęgować je będzie proponowane zlikwidowanie pasa do skrętu w prawo w ul. Matejki. Olbrzymim wyzwaniem jest także koncepcja organizacji ruchu przy budynku Olimpii, rozwiązanie problemu powinno zostać przedstawione w projekcie wielowariantowo. Stworzą się tam dwa wąskie gardła:
- zwężenie pasów z dwóch do jednego od Wojskowej - generuje wciskanie się z pasa na pas, a część kierowców objedzie korek ul. Wojskową, Wyspiańskiego i dalej przez mieszkaniową część Łazarza, nieprzystosowaną do zwiększonego ruchu,
- jeden pas przed skrzyżowaniem z Matejki do jazdy na wprost oraz prawo i lewoskrętu. Albo skręcający w lewo blokują cały ruch za sobą, czekając na przejazd wszystkich aut od centrum w kierunku Junikowa albo trzeba wydzielić odrębną fazę wyłącznie dla ruchu od Junikowa, ale to komplikuje cały układ sygnalizacji.
Brak jest w proponowanej koncepcji propozycji działań towarzyszących, koniecznych do wykonania ,by zrekompensować niższą przepustowość ul. Grunwaldzkiej, takich jak np.:
- stworzenie przy ul. Grunwaldzkiej parkingów P&R, by zachęcić chociaż cześć kierowców dojeżdżających do Poznania do zmiany środka transportu na komunikacje publiczną,
- analiza możliwości wzmocnienia środków transportu zbiorowego, w szczególności możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów (wobec spodziewanego zwiększenia liczby pasażerów) oraz wykorzystania wydzielonego torowiska tramwajowego do kursowania autobusów na liniach nieobsługiwanych przez tramwaje,
- poprowadzenie linii tramwajowej do os. Kopernika, która potencjalnie odciążyłaby ul. Grunwaldzką od ruchu samochodowego z tego obszaru, dając mieszkańcom tego osiedla wygodną możliwość dojazdu do centrum i nie tylko.
Zgodnie z założeniem, koncepcja ta jest tylko wstępem do dyskusji, nie zaś jej finalnym wynikiem, dlatego też traktujemy ją jedynie jako punkt wyjścia do dalszych rozmów. Szkoda, że nie została ona skonsultowana z zainteresowanymi Radami Osiedli na wcześniejszym etapie, gdyż rzeczowa rozmowa pozwoliłaby na uniknięcie choć części wad zaproponowanej koncepcji. Dzięki temu nie budziłaby tak dużego oporu społecznego z jakim mamy do czynienia w chwili obecnej.
Zarząd Rady Osiedla Święty Łazarz
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Informator wielkanocny
(18-04-2025 08:09)
· Wierni przeszli ulicami Łazarza. Rozpoczęło się Triduum Paschalne, w oczekiwaniu na Wielką Noc {GODZINY NABOŻEŃSTW}
(17-04-2025 10:41)
· Potockiej: Duże straty po pożarze
(11-04-2025 10:22)
· Inspektor nadzoru budowlanego sprawdzi czy nie doszło do nieprawidłowości przy rozbiórce centrum handlowego
(09-04-2025 09:07)
· Druga ofiara śmiertelna pożaru kamienicy przy Chociszewskiego
(09-04-2025 07:08)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Podkoziołek, czyli poznańskie ostatki
(04-03-2025 09:27)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
Niezapominajka |
kwi
18:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Przez żołądek do kultury - Hiszpania
kwi
do 27-04-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Motor Show - targi motoryzacyjne
kwi
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
Spotkanie z Cezarym Harasimowczem, pisarzem, scenarzystą, wokół jego najnowszej książki Bieta, opisującej życie Elżbiety Ficowskiej, ocalałej z Getta Warszawskiego, żony poety Jerzego Ficowskiego. Spo
kwi
Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37
maj
do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: