
Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji wydzielenia torowiska tramwajowego
Wydzielenie torowiska na odcinku od przystanku tramwajowego Bałtyk (ul. Bukowska) do dawnego 111 Szpitala Wojskowego polegające na wydzieleniu torowiska tramwajowego, jest zasadne. Zwiększona zostałaby atrakcyjność komunikacji zbiorowej, która bezkolizyjnie mogłaby przejechać tym odcinkiem drogi. Popieramy także projekt aby wraz z wydzieleniem torowiska, wykonana została sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Grunwaldzka/Śniadeckich ze względu na to ,że jest wyjątkowo niebezpieczne skrzyżowanie. Jednakże wszelkie istotniejsze zmiany na ul. Grunwaldzkiej winny zostać wstrzymane do momentu ponownego uruchomienia ronda Kaponiera i poprzedzone analizą ruchu samochodowego wykonaną po zakończeniu tego remontu. Ponadto uważamy, że koncepcja ta winna być skorelowana z koncepcją ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej.
Uwagi Rady Osiedla Święty Łazarz do koncepcji drogi rowerowej
Przedstawiona koncepcja ruchu rowerowego wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej ma charakter wybitnie branżowy – dotyczy bowiem tylko ruchu rowerowego, nie rozwiązuje innych problemów związanych z ruchem na ul. Grunwaldzkiej, w tym postulowanego od lat wydzielenia torowiska tramwajowego. Dowodem na to jest oddzielne konsultowanie projektu drogi rowerowej i wydzielonego torowiska na ul Grunwaldzkiej. Doprowadziło to do poważnego nieporozumienia, gdyż przy przyjęciu obu konsultowanych obecnie rozwiązań i w konsekwencji powstaniu DDR,w formie zaproponowanej, przy jednoczesnym stworzeniu wydzielonego torowiska tramwajowego, na jezdni południowej ul. Grunwaldzkiej brak byłoby miejsca na poprowadzenie jezdni dla samochodów. W szczególności karetek pogotowia 111 Szpitala Wojskowego , pojazdów Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 2 Państwowej Straży Pożarnej oraz dla samochodów dostawczych - tirów obsługujących Targi!
Projekt zakłada zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, w związku z powyższym powinna być załączona do niego analiza jak proponowane rozwiązania przełożą się na potoki ruchu samochodowego na terenie Osiedla Św. Łazarz. Istnieje poważne zagrożenie wystąpienia tzw. dyfuzji ruchu samochodowego, czyli rozlewania się ruchu samochodowego na sąsiednie ulice lokalne. Powyższy projekt, z uwagi na swój charakter nie przewiduje rozwiązań mogących zapobiec wystąpieniu tego zjawiska, poza wprowadzeniem strefy tempo 30 na ulicach dojazdowych do Grunwaldzkiej. Nawet jednak wspomniana strefa tempo 30 potraktowana jest w projekcie w sposób zdawkowy, ograniczając się jedynie do wprowadzenia w jej zakresie rozwiązań dotyczących ruchu rowerowego.
W projektowanej strefie tempo 30 brak charakterystycznych dla niej rozwiązań z zakresu uspokojenia ruchu, takich jak wyniesienia na jezdni lub zmiana geometrii ruchu (poza wprowadzeniem kontrpasów rowerowych i jednego wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Iłłakowiczówny). W szczególności obawiać się należy znacznego natężenia ruchu samochodowego na ul. Wyspiańskiego, ul. Jarochowskiego oraz ul. Wojskowej. Ulice te staną się dla kierowców samochodów drogami ucieczki przed korkami w ul. Grunwaldzkiej, co odbije się negatywnie na standardzie życia i sposobie funkcjonowania mieszkańców tej części Łazarza. Efekty proponowanych rozwiązań mogą oddziaływać także na inne części Osiedla, jednak brak jakiejkolwiek analizy tego tematu nie pozwala na sformułowanie konkretnych uwag. Mamy jednak na względzie, iż w analogicznej pod pewnymi względami sytuacji, kiedy ul. Grunwaldzka była remontowana doszło do zakorkowania uliczek lokalnych na Łazarzu, co więcej, kierowcy samochodów nagminnie skracali sobie drogę jadąc po alejkach w Parku Kasprowicza.
Niezasadnym jest proponowanie zmian bez wykonania wielowariantowego modelu ruchu samochodowego po wprowadzeniu proponowanych zmian? Modelu ruchu, który należy przy okazji proponowanej zmiany wykonać. Powinien on uwzględniać podróże po zakończeniu prac na Kaponierze i ul. Dąbrowskiego. Należy przeprowadzić badania / symulację, która odpowie na pytania czy wprowadzone zmiany nie spowodują paraliżu komunikacyjnego ul. Grunwaldzkiej i małych, wąskich ulic Łazarza?
W interesie mieszkańców Osiedla Św. Łazarz jest utworzenie strefy uspokojonego ruchu w obszarach ścisłej zabudowy mieszkaniowej i skierowanie głównego ruchu samochodowego na ulice układu podstawowego (I i II rama, Grunwaldzka, czy planowana Nowa Głogowska). Zmniejszenie przepustowości ul. Grunwaldzkiej, będzie odczuwalne nie tylko z powodu ograniczenia ilości pasów na odcinkach pomiędzy skrzyżowaniami, dodatkowo potęgować je będzie proponowane zlikwidowanie pasa do skrętu w prawo w ul. Matejki. Olbrzymim wyzwaniem jest także koncepcja organizacji ruchu przy budynku Olimpii, rozwiązanie problemu powinno zostać przedstawione w projekcie wielowariantowo. Stworzą się tam dwa wąskie gardła:
- zwężenie pasów z dwóch do jednego od Wojskowej - generuje wciskanie się z pasa na pas, a część kierowców objedzie korek ul. Wojskową, Wyspiańskiego i dalej przez mieszkaniową część Łazarza, nieprzystosowaną do zwiększonego ruchu,
- jeden pas przed skrzyżowaniem z Matejki do jazdy na wprost oraz prawo i lewoskrętu. Albo skręcający w lewo blokują cały ruch za sobą, czekając na przejazd wszystkich aut od centrum w kierunku Junikowa albo trzeba wydzielić odrębną fazę wyłącznie dla ruchu od Junikowa, ale to komplikuje cały układ sygnalizacji.
Brak jest w proponowanej koncepcji propozycji działań towarzyszących, koniecznych do wykonania ,by zrekompensować niższą przepustowość ul. Grunwaldzkiej, takich jak np.:
- stworzenie przy ul. Grunwaldzkiej parkingów P&R, by zachęcić chociaż cześć kierowców dojeżdżających do Poznania do zmiany środka transportu na komunikacje publiczną,
- analiza możliwości wzmocnienia środków transportu zbiorowego, w szczególności możliwości zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów (wobec spodziewanego zwiększenia liczby pasażerów) oraz wykorzystania wydzielonego torowiska tramwajowego do kursowania autobusów na liniach nieobsługiwanych przez tramwaje,
- poprowadzenie linii tramwajowej do os. Kopernika, która potencjalnie odciążyłaby ul. Grunwaldzką od ruchu samochodowego z tego obszaru, dając mieszkańcom tego osiedla wygodną możliwość dojazdu do centrum i nie tylko.
Zgodnie z założeniem, koncepcja ta jest tylko wstępem do dyskusji, nie zaś jej finalnym wynikiem, dlatego też traktujemy ją jedynie jako punkt wyjścia do dalszych rozmów. Szkoda, że nie została ona skonsultowana z zainteresowanymi Radami Osiedli na wcześniejszym etapie, gdyż rzeczowa rozmowa pozwoliłaby na uniknięcie choć części wad zaproponowanej koncepcji. Dzięki temu nie budziłaby tak dużego oporu społecznego z jakim mamy do czynienia w chwili obecnej.
Zarząd Rady Osiedla Święty Łazarz
| Aktualności |
| najnowsze | najpopularniejsze |
· Na Targach stoi już choinka i młyńskie koło – za kilka dni startuje Jarmark Świąteczny
(06-11-2025 05:39)
· Głogowską jeżdżą tramwaje aż sześciu linii
(05-11-2025 06:30)
· Cukierek albo psikus
(05-11-2025 01:04)
· Wyspiańskiego przejezdna już w obu kierunkach
(04-11-2025 00:41)
· Nie ma już ich wśród nas... – wspomnienia
(03-11-2025 00:00)
· Zmarła Anna Świąder – nasza fotoreporterka odeszła nagle w wieku 35 lat
(11-08-2025 00:44)
· Niech się święci 1 maja...
(02-05-2025 01:10)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
| Niezapominajka |
lis
Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 8:00-15:00
lis
do 21-12-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Jarmark Świąteczny
lis
19:00
Kościół Matki Boskiej Bolesnej ul. Głogowska 97
40-lecie Chóru Dolorosa - koncert jubileuszowy
lis
do 25-11-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Protega" - Targi Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
lis
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
60. rocznica śmierci Stanisława Strugarka - spotkanie historyczne
| Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową:











