
Dlaczego zdecydował się Pan kandydować na Prezydenta Poznania?
Bo Poznań jest moim marzeniem. Chcę dla Poznania pracować. Chcę działać dla Poznaniaków. Dla mnie nowa kadencja to również nowe otwarcie. I nowa perspektywa dotacji z UE. Potrafię walczyć o te pieniądze. Dowiodłem tego, realizując wielkie infrastrukturalne inwestycje. Teraz czas na kolejne, także te w kapitał społeczny. Wiem, jak to zrobić, dlatego kandyduje.
Jak wyobraża Pan współpracę z Radą Miasta, gdy będzie zdominowana przez inną opcję polityczną? Jak Prezydent zamierza wybrnąć z sytuacji braku większości w radzie i poparcia. Jak zamierza Pan przekonać Radę?
Od lat udaje mi się praca dla Poznania przez współpracę. Pokazałem, że można działać dla Poznania nie mając większości w Radzie Miasta. Trzeba chcieć i umieć współpracować zarówno z silnymi jak i słabszymi.
Czy prezydent miasta tak jak prezydent Polski powinien być tylko przez dwie kadencje?
Ograniczenie kadencji we władzach państwowych wynika z ich wpływu na ustrój kraju. W samorządzie, jak nazwa wskazuje sami rządzimy naszą przestrzenią. Prawo wyznacza nam nienaruszalny ustrój, więc nigdzie w Europie nie mamy ograniczeń kadencyjności na poziomie samorządu. Codziennie Poznaniacy mówią mi: sprawdzam. Co cztery lata sami wybierają swoich przedstawicieli w swoim samorządzie. To dobry schemat.
Pytania o Poznań:
Jakich zmian chciałby Pan w Poznaniu? Jakie ma Pan koncepcje rozwoju i wizje przyszłości miasta w najbliższych latach?
Wiem, że dla Poznaniaków najważniejsza jest praca i rozwój Ich Miasta. To są moje priorytety. W najbliższych latach pracę wyznaczy nam walka o unijne pieniądze na rozwój infrastruktury, rewitalizację i projekty społeczne. To pozwoli dalej zmieniać Poznań i stale poprawiać jakość życia.
W jaki sposób chciałby Pan podnieść znaczenie miasta. Jak zmienić opinię o Poznaniu w skali kraju? Opinia o Poznania nie jest zbyt dobra.
W Europie opinia o Poznaniu jest bardzo dobra. Ostatnio chwalą nas za rating, spalarnię czy Centrum Inicjatyw Senioralnych. Tylko z perspektywy Warszawy niektórzy zauważają jedynie margines. Zamiast przypomnieć o sukcesach w kulturze, takich jak zmiany w Teatrze Muzycznym czy Galerii Arsenał, naszych okrętach flagowych jak Transatlantyk czy Animator, wspomina się marginalne historie.
Jak usprawnić jednostki miejskie, by działały sprawniej i były przyjaźniejsze dla mieszkańca? Czy byłby Pan za połączeniem ZTM i ZDM w jedną jednostkę?
Usprawnianie miejskich jednostek to zadania dla każdego zarządzającego. Bo zarządzanie polega na usprawnianiu. Choć oceny naszej pracy, jak wynika z badań, są dobre (ponad 90% pozytywnych ocen pracy urzędników), to nie możemy spoczywać na laurach. Myślimy o większych zmianach i drobnych innowacjach (np. obsługa bez kolejki dla seniorów z PEKĄ). A odnosząc się do połączenia ZDM i ZTM, to trzeba pamiętać, że podejmując jakiekolwiek działania trzeba przeanalizować ich sens. Dziś nie widzę sensu łączenia dwóch jednostek mających różne zadania, również dlatego, że generowałoby to wówczas model trudny do sprawnego kierowania.
Czy jest Pan za powstaniem tramwaju na Naramowice i na os. Kopernika? Kiedy inwestycje te mogą być zrealizowane?
Jestem za rozwiązaniem problemów komunikacyjnych obu tych części Poznania. Metoda musi być skonsultowana z mieszkańcami i specjalistami. I wreszcie musi być nas na nią stać. O Naramowice na pewno będziemy walczyć w ramach perspektywy 2014-2020.
Czy nad Wartą powinien powstać bulwar?
Warta się zmienia. Mieszkańcy chcą ścieżek rowerowych, przystani. Rozwijamy plażę miejską przy KontenerArcie. Wkrótce odżyje na nowo Pawilon Nowej Gazowni. Wydaje się więc, że zmierzamy w stronę bulwarów nadwarciańskich.
Poznań jest jedynym miastem w Polsce, w którym nie ma tarasu i punktu widokowego. Czy i co zamierzałby Pan zmienić w tej kwestii?
Są miasta w Polsce bez tarasu widokowego. W Poznaniu, w najbliższym czasie taki punkt widokowy zostanie otwarty w Zamku Przemysła.
W jaki sposób Poznań ma odzyskać miano najczystszego miasta Polski?
Zmiany w polityce gospodarki odpadami w Poznaniu i aglomeracji mają przynieść rezultaty. Musimy także przypominać, chyba lekko zapomnianą, poznańską tradycję, by nie śmiecić. Śmieci nie biorą się z tego, że nikt nie sprząta. Najpierw ktoś musiał naśmiecić!
Jak stadion miejski może na siebie zarabiać?
Stadiony (poza kilkoma na świecie) nie zarabiają na siebie. To jak pytać ile zarabia na siebie teatr? W Polsce są bodaj tylko dwa stadiony, do których nie trzeba dokładać rocznie kilkunastu milionów złotych. To stadion Legii Warszawa i nasz stadion. Płacimy tylko za bieżące naprawy (część na gwarancji), a operator płaci nam czynsz. Reszta miast dopłaca sporo, czasem nawet ponad 20 mln złotych rocznie.
Kiedy przykładem Trójmiasta i Warszawy w Poznaniu może powstać szybka kolej aglomeracyjna? Kiedy jak we Wrocławiu pasażerowie będą mogli na podstawie sieciówki i biletów jednorazowych korzystać z pociągów na terenie miasta i okolic?
Stowarzyszenie Metropolia Poznań, pod naszym przewodnictwem, zdobyło już pieniądze na Master Plan dla kolei metropolitalnej. To będzie największy w regionie projekt inwestycyjny od lat. Poznań jest jego inicjatorem.
Pytania o Łazarz:
Jak można poprawić funkcjonalność Dworca Głównego i komunikację wokół Poznań Główny? Czy na Moście Dworcowym (przy przystanku tramwajowym oraz na skrzyżowaniu z Głogowską i Roosevelta) powinno powstać naziemne przejście dla pieszych?
Na dworcu głównym przede wszystkim trzeba wyremontować jak najpilniej peron 4 i 5. Trzeba również poważnie zastanowić się, i być może PKP da się do tego przekonać, żeby rozbudować sam hol dworca także nad peronami 4 i 5. Wówczas byłoby bezpośrednie przejście na wszystkie perony z holu dworcowego, bez konieczności chodzenia na dół i do góry. Powinniśmy przejąć jako miasto budynek Dworca Zachodniego i zrobić tam centrum komunikacyjne z prawdziwego zdarzenia, w którym można by było spokojnie załatwić wszystkie sprawy związane na przykład z PEKA czy wszystkimi innymi problemami komunikacyjnymi w Poznaniu. Drugie takie centrum powstanie na rondzie Kaponiera. Dodatkowo, podczas budowy nowego budynku na terenie dzisiejszego starego budynku Dworca Głównego, powinno się uwzględnić również pomieszczenia obsługi pasażerów. Wówczas obsługa pasażerska na terenie całego dworca byłaby już w pełni sprawna i w pełni wydolna.
Czy na Łazarzu powinna być wprowadzona strefa parkowania?
Jestem zwolennikiem wprowadzenia na Łazarzu strefy parkowania, ponieważ po pierwsze pomaga to uporządkować strefę parkowania, po drugie jest korzystne dla mieszkańców. Płacą oni symbolicznie za strefę parkowania, a ci którzy do nas przyjeżdżają, albo muszą zapłacić za parkowanie, albo skorzystać z komunikacji publicznej, co jest bardzo korzystne dla całego Poznania.
W tym roku udało się wyremontować pływalnię letnią w Parku Kasprowicza, która w zeszłym roku z powodu złego stanu technicznego była zamknięta. Co można zrobić z tym obiektem? Czy są szanse na dalszy remont pływalni, a nawet powstanie krytego basenu?
Myślę, że w tej chwili nie ma szans na powstanie krytego basenu w parku Kasprowicza, natomiast funkcjonowanie basenu letniego jest juz zapewnione i będzie on stopniowo modernizowany.
Co można zrobić z Rynkiem Łazarskim, by nie przypominał XIX-wiecznego jarmarku. Targowisko jest w katastrofalnym stanie, maleje również liczba kupujących. Jaką ma Pan receptę?
Poznańskie rynki, w tym przede wszystkim Rynek Łazarski i Rynek Jeżycki, muszą się stopniowo zmieniać. Tam nadal będzie funkcjonował handel, ale myślę, że pojawi się jako handel, który docelowo nie będzie obecny przez cały tydzień, ale na przykład w określone dni tygodnia. Na razie zapotrzebowanie na tego typu handel jest duże, więc warto zmodernizować te obiekty bez zmiany ich funkcji.
Mieszkańcy ulicy Kolejowej narzekają na to, że nikt się nimi nie interesuje. Kiedy ulica Kolejowa doczeka się remontu?
Ulica Kolejowa jest uwzględniona w planie budżetowym na 2015 rok, więc remont będzie na pewno w przyszłym roku.
W ciągu ostatniego roku Łazarz wyludnił się o prawie 6 tysięcy mieszkańców. Pod koniec 2012 roku liczba mieszkańców Osiedla Św. Łazarz wynosiła 34 579. Dla porównania rok później Łazarz liczy już 28 753 mieszkańców. Oznacza to, że w ciągu jednego roku liczba mieszkańców dzielnicy pomniejszyła się o 5 826 osób. Co można zrobić, by mieszkańcy Łazarza nie chcieli się wyprowadzać z dzielnicy a także przybywali tu nowi mieszkańcy?
Proszę pamiętać, że liczba mieszkańców Łazarza spada także dlatego, że ludzie poprawiają sobie komfort zamieszkania. Nie chcą mieszkać, tak jak kiedyś, w mieszkaniach przegęszczonych, z osobami dokwaterowanymi, więc będzie ta liczba musiała ustabilizować się na takim poziomie, żeby mieszkanie na Łazarzu było bardzo komfortowe. Trzeba oczywiście zastanowić się czy nie warto byłoby wybudować dodatkowych obiektów w tej dzielnicy, szczególnie w takich miejscach, gdzie występują dziury w zabudowie. I stopniowo podnosić zarówno jakość budynków jak i ich otoczenia. To bardzo ładnie wygląda w okolicy ulicy Wyspiańskiego, gdzie wiele budynków jest już remontowanych i rewitalizacja tego obszaru postępuje.
Główna ulica dzielnicy - Głogowska (podobnie jak Św. Marcin i Dąbrowskiego) jeszcze do niedawna tętniła życiem. W tej chwili powstają tu praktycznie same banki i salony sukien ślubnych. Czy jest szansa przywrócenia dawnego charakteru ulicy Głogowskiej, poprzez np. zrobienie z niej deptaku z ogródkami i kawiarenkami?
Wszyscy marzymy, jeśli chodzi o ulicę Głogowską, żeby wracać do tego, co było. Ale świat idzie naprzód i nie chce wrócić do tego, co kiedyś miało miejsce. Trzeba szukać nowych funkcji i oczywiście ul. Głogowska mogłaby się odbudować po wybudowaniu Nowej Głogowskiej. Do tego jest jednak jeszcze daleko, wiec dziś musimy po prostu podnosić standard ulicy Głogowskiej. Myślę, że tu Rada Osiedla podejmuje dużo dobrych działań i stopniowo będą one przynosiły efekt.
Co można zrobić z pustostanami?
To zależy od tego czyje to są pustostany. Jeśli prywatne, to myślę, że właściciele sami będą poszukiwali nowych najemców. Miasto musi remontować poszczególne budynki miejskie i szukać najemców. W Poznaniu nie ma istotnego problemu z pustostanami. To nie jest tak że mamy dziesiątki albo setki wolnych mieszkań, tak jak kiedyś miało to miejsce w Lipsku, gdzie było 30 tysięcy wolnych mieszkań, w których nikt nie chciał mieszkać. U nas tak naprawdę zawsze są chętni na każde mieszkanie.
Czy Zbigniew Wągrowski, dobrze wypełnia obowiązki administratora Parku Wilsona (przyp. nie zgadzał się na powstanie placu zabaw, dopiero po ponad 2 latach zaczęła działać fontanna przy muszli, część mieszkańców narzeka na zaniedbany Park Wilsona)?
Pan Zbigniew Wągrowski jest osobą, która zbliża się do emerytury i będziemy poszukiwali nowego dyrektora dla Palmiarni, z nowymi funkcjami. Chcemy także żeby Palmiarnia przeszła pewien proces rewitalizacyjny. Zarówno sam obiekt, ponieważ powinien być on na przykład tańszy w kwestii ogrzewania, ale także chcielibyśmy inaczej gospodarować wodami opadowymi na terenie Parku Wilsona. I taki projekt jest już przygotowany. Pozwoli on lepiej wykorzystywać np. deszczówkę, ale także pozwoli lepiej dbać o zieleń w Parku. Myślę, że to byłoby dobrym przedsięwzięciem. Prawdopodobnie będzie to już robił nowy dyrektor.
By przejść na drugą stronę ulicy Głogowskiej w rejonie Winklera trzeba pokonać dystans 350 metrów. Rada Osiedla Św. Łazarz postulowała w ZDM, by powstało przejście dla pieszych, na wysokości zajezdni tramwajowej. Takie przejście funkcjonowało podczas przebudowy wiaduktu Kosynierów Górczyńskich. Według Zarządu Dróg Miejskich, by przejście dla pieszych przez ulicę Głogowską od zajezdni do Winklera mogło powstać będzie trzeba na krótkim odcinku zwężyć do jednego pasa, by mogła powstać wysepka dla pieszych. Kolejny problem dotyczy braku przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Głogowskiej i Hetmańskiej. Podczas przebudowy "krzyżówki" w 2006 r. nie utworzono "pasów" po południowej stronie (od strony Górczyna). Piesi, którzy chcą dostać się np. z przystanku autobusu linii nr 79 w kierunku Dębca na os. Hetmańskie lub przesiąść się na "jedynkę", "siódemkę" lub "jedenastkę", albo też doładować sieciówkę w punkcie ZTM przy ul. Głogowskiej 133 (przy zajezdni) muszą skorzystać aż z trzech przejść dla pieszych i pokonać dodatkowo dystans ponad 150 metrów, a także tracić minuty w oczekiwaniu na zielone światło. Kiedy i czy przejścia te mogą powstać?
Jestem zwolennikiem dokładnego analizowania propozycji Rad Osiedli. To nie jest oczywiście tak, że zawsze Rady Osiedli mają rację. Ale to wymaga analizy. Nie potrafię teraz odpowiedzieć czy te konkretne propozycje dotyczące dodatkowych przejść dla pieszych są słuszne, ale brzmią one bardzo ciekawie i myślę, że jeśli w analizach, szczególnie pod względem bezpieczeństwa i ruchu, okazałoby się, że nie są kłopotliwe dla innych form ruchu, takich jak ruch samochodowy czy tramwajowy, to powinny one być wdrożone.
Fot: Komitet Wyborczy Wyborców Ryszarda Grobelnego Teraz Wielkopolska
ZOBACZ TAKŻE: Wywiad z Ryszardem Grobelnym, kandydatem na Prezydenta Poznania (listopad 2010)
ZOBACZ TAKŻE: Grobelny chce być prezydentem Poznania po raz piąty
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Brum brum… ponad 800 nowych aut na MTP {◎ GALERIA ZDJĘĆ}
(25-04-2025 04:42)
· Park Wilsona obszarem zagrożonym wścieklizną – wprowadzono zakaz wyprowadzania niezaszczepionych psów
(22-04-2025 08:13)
· Seniorzy zasiedli do wspólnego śniadania wielkanocnego
(22-04-2025 07:20)
· Groby Pańskie w łazarskich kościołach {◎GALERIA ZDJĘĆ}
(22-04-2025 03:05)
· Zmarł Papież Franciszek
(22-04-2025 02:13)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Podkoziołek, czyli poznańskie ostatki
(04-03-2025 09:27)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
Niezapominajka |
kwi
do 27-04-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Motor Show - targi motoryzacyjne
kwi
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
Spotkanie z Cezarym Harasimowczem, pisarzem, scenarzystą, wokół jego najnowszej książki Bieta, opisującej życie Elżbiety Ficowskiej, ocalałej z Getta Warszawskiego, żony poety Jerzego Ficowskiego. Spo
kwi
Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37
maj
do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact
maj
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Wiosenny Konkurs Młodych Instrumentalistów
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: