Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Pasażerowie chcą przywrócenia "A" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Pasażerowie chcą przywrócenia "A"
07-09-2012 01:11   Janusz Ludwiczak
W niedzielę do historii przeszedł autobus pospieszny A. Od 3 września ZTM podzielił go na dwie linie nr 45 na Grunwaldzie oraz nr 97 na Ratajach. Nie podoba się to jednak niektórym mieszkańcom, którzy postanowili przesyłać petycje o przywrócenie "A". Powstał nawet specjalny profil na Facebooku, do którego w ciągu niespełna tygodnia zapisało się ponad 400 osób.

W związku z uruchomieniem nowej trasy tramwajowej na Franowo od 3 września nastąpiła reorganizacja komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) zlikwidował linię pospieszną A, a w jego miejsce utworzono dwie krótsze linie autobusowe, które omijają centrum. Funkcjonowanie "A" na Grunwaldzie przejęła linia nr 45 (z os. Kopernika do Ronda Kaponiera przez Jugosłowiańską, Bułgarską, Marcelińską, Grochowską i Bukowską), a na Ratajach linia nr 97 (z dworca przy Rondzie Rataje przez Piłsudzkiego, Inflancką, Bobrzańską/Wiatraczną, Kurlandzką do szpitala na os. Rusa).

Decyzja ta nie spodobała się jednak wielu mieszkańcom Rataj i Grunwaldu, którzy stracili bezpośrednie połączenie. ZTM uważa jednak, że lepszym i szybszym połączeniem jest tramwaj. W dodatku trasa linii A pokrywa się z linią tramwajową, szczególnie w centrum w ciągu ulicy Królowej Jadwigi.

Na portalu społecznościowym Facebook powstał nawet specjalny profil: "Przywrócenie pospiesznej linii autobusowej "A", do którego w ciągu niespełna tygodnia zapisało się ponad 400 osób. Ze strony http://www.facebook.com/TakDlaA można nawet wysłać petycję do ZTM o przywrócenie "A".

Linia A zapewniała szybki i bezpośredni dojazd do centrum miasta zarówno mieszkańcom Rataj (zwłaszcza osiedli wzdłuż ul. Piłsudskiego) jak i mieszkańcom Grunwaldu. Dodatkowo na trasie tej linii znajdowało się wiele szpitali i placówek medycznych, z których usług korzysta wiele starszych i chorych osób, dla których proponowane przez Państwa przesiadki są sporym utrudnieniem. Warto w tym miejscu dodać, że linia A była w stu procentach obsługiwana przez pojazdy niskopodłogowe, co dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi stanowiło jedyną możliwość dotarcia bezpośrednio i samodzielnie do centrum miasta.
Podana przez Państwa przyczyna likwidacji linii A - dublowanie się z trasą tramwaju na ulicy Królowej Jadwigi również powinna być jeszcze raz rozważona. Linia A pokrywa się z tramwajem zaledwie na odcinku między dwoma kolejnymi przystankami (Rondo Rataje i AWF). Warto wspomnieć, że czas przejazdu autobusu na wspólnym fragmencie trasy był krótszy niż tramwaju. Dodatkowo, linia ta zapewniała dogodne połączenie Rataj z Uniwersytetem Ekonomicznym
- czytamy w uzasadnieniu na stronie "Tak dla A".

Obecnie po Poznaniu jeździ tylko jedna linia pospieszna - L z Dworca Głównego do Portu Lotniczego Poznań-Ławica. Dzięki "eLce" możemy w ciągu 20 minut dojechać z dworca kolejowego na lotnisko.

Okazuje się, że pierwsze autobusowe połączenia pospieszne zostały w Poznaniu uruchomione ponad pół wieku temu. W 1959 roku dwie linie pospieszne połączyły plac Wolności ze Starołęką i Dębcem, jednak z powodu niskiej frekwencji zostały one zawieszone. Nie na długo, gdyż w 1966 roku, siedem lat po pierwszych, nieudanych próbach zaczęły funkcjonować pierwsze stałe linie pospieszne, których w latach 70. było aż sześć (oznaczano je literami od A do F). Funkcjonowały one do 1982 roku, gdyż wtedy poznańska miejska komunikacja autobusowa przeżywała kryzys. Brakowało bowiem części zamiennych do eksploatowanego taboru i ograniczenia w dostawach paliwa. Postanowiono więc zawiesić niektóre linie autobusowe (w tym wszystkie pospieszne) oraz skrócić niektóre połączenia. Pięć lat później, w 1987 roku ponownie uruchomioną autobusową komunikację pospieszną. Jeszcze przed uruchomieniem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju kursowały cztery linie pospieszne (A, B, C i P). Pod koniec 1999 roku poznaniacy mogli dojechać tak jak jeszcze kilka dni temu autobusem linii pospiesznej A z Os. Kopernika przez Grunwald, Św. Marcin, Most Rocha i Rataje do centrum M1, linii B z Dworca Głównego przez al. Niepodległości, Królowej Jadwigi, Zamenhofa i Pawią do M1, a także linii P z Kaczej do Sierosławia.

Linie pospieszne dużym zainteresowaniem cieszą się za to w innych polskich miastach. I tak we Wrocławiu jest ich pięć (A, C, D, K i N), a w Szczecinie siedem (A, B, C, D, E, F, G). W Warszawie funkcjonują również linie przyspieszone i ekspresowe (oznaczone literką E). U nas musimy zadowolić się teraz tylko pospieszną "L"-ką.


Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
15

maj

do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact

17

maj

Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Wiosenny Konkurs Młodych Instrumentalistów

18

maj

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory prezydenckie

23

maj

17:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Łazarskie Fajfy - potańcówka z okazji nadchodzącego Dnia Sąsiada

03

cze

do 06-06-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Europejskie Targi Nauki
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: