Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Pasażerowie chcą przywrócenia "A" - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Pasażerowie chcą przywrócenia "A"
07-09-2012 01:11   Janusz Ludwiczak
W niedzielę do historii przeszedł autobus pospieszny A. Od 3 września ZTM podzielił go na dwie linie nr 45 na Grunwaldzie oraz nr 97 na Ratajach. Nie podoba się to jednak niektórym mieszkańcom, którzy postanowili przesyłać petycje o przywrócenie "A". Powstał nawet specjalny profil na Facebooku, do którego w ciągu niespełna tygodnia zapisało się ponad 400 osób.

W związku z uruchomieniem nowej trasy tramwajowej na Franowo od 3 września nastąpiła reorganizacja komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) zlikwidował linię pospieszną A, a w jego miejsce utworzono dwie krótsze linie autobusowe, które omijają centrum. Funkcjonowanie "A" na Grunwaldzie przejęła linia nr 45 (z os. Kopernika do Ronda Kaponiera przez Jugosłowiańską, Bułgarską, Marcelińską, Grochowską i Bukowską), a na Ratajach linia nr 97 (z dworca przy Rondzie Rataje przez Piłsudzkiego, Inflancką, Bobrzańską/Wiatraczną, Kurlandzką do szpitala na os. Rusa).

Decyzja ta nie spodobała się jednak wielu mieszkańcom Rataj i Grunwaldu, którzy stracili bezpośrednie połączenie. ZTM uważa jednak, że lepszym i szybszym połączeniem jest tramwaj. W dodatku trasa linii A pokrywa się z linią tramwajową, szczególnie w centrum w ciągu ulicy Królowej Jadwigi.

Na portalu społecznościowym Facebook powstał nawet specjalny profil: "Przywrócenie pospiesznej linii autobusowej "A", do którego w ciągu niespełna tygodnia zapisało się ponad 400 osób. Ze strony http://www.facebook.com/TakDlaA można nawet wysłać petycję do ZTM o przywrócenie "A".

Linia A zapewniała szybki i bezpośredni dojazd do centrum miasta zarówno mieszkańcom Rataj (zwłaszcza osiedli wzdłuż ul. Piłsudskiego) jak i mieszkańcom Grunwaldu. Dodatkowo na trasie tej linii znajdowało się wiele szpitali i placówek medycznych, z których usług korzysta wiele starszych i chorych osób, dla których proponowane przez Państwa przesiadki są sporym utrudnieniem. Warto w tym miejscu dodać, że linia A była w stu procentach obsługiwana przez pojazdy niskopodłogowe, co dla osób niepełnosprawnych i matek z dziećmi stanowiło jedyną możliwość dotarcia bezpośrednio i samodzielnie do centrum miasta.
Podana przez Państwa przyczyna likwidacji linii A - dublowanie się z trasą tramwaju na ulicy Królowej Jadwigi również powinna być jeszcze raz rozważona. Linia A pokrywa się z tramwajem zaledwie na odcinku między dwoma kolejnymi przystankami (Rondo Rataje i AWF). Warto wspomnieć, że czas przejazdu autobusu na wspólnym fragmencie trasy był krótszy niż tramwaju. Dodatkowo, linia ta zapewniała dogodne połączenie Rataj z Uniwersytetem Ekonomicznym
- czytamy w uzasadnieniu na stronie "Tak dla A".

Obecnie po Poznaniu jeździ tylko jedna linia pospieszna - L z Dworca Głównego do Portu Lotniczego Poznań-Ławica. Dzięki "eLce" możemy w ciągu 20 minut dojechać z dworca kolejowego na lotnisko.

Okazuje się, że pierwsze autobusowe połączenia pospieszne zostały w Poznaniu uruchomione ponad pół wieku temu. W 1959 roku dwie linie pospieszne połączyły plac Wolności ze Starołęką i Dębcem, jednak z powodu niskiej frekwencji zostały one zawieszone. Nie na długo, gdyż w 1966 roku, siedem lat po pierwszych, nieudanych próbach zaczęły funkcjonować pierwsze stałe linie pospieszne, których w latach 70. było aż sześć (oznaczano je literami od A do F). Funkcjonowały one do 1982 roku, gdyż wtedy poznańska miejska komunikacja autobusowa przeżywała kryzys. Brakowało bowiem części zamiennych do eksploatowanego taboru i ograniczenia w dostawach paliwa. Postanowiono więc zawiesić niektóre linie autobusowe (w tym wszystkie pospieszne) oraz skrócić niektóre połączenia. Pięć lat później, w 1987 roku ponownie uruchomioną autobusową komunikację pospieszną. Jeszcze przed uruchomieniem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju kursowały cztery linie pospieszne (A, B, C i P). Pod koniec 1999 roku poznaniacy mogli dojechać tak jak jeszcze kilka dni temu autobusem linii pospiesznej A z Os. Kopernika przez Grunwald, Św. Marcin, Most Rocha i Rataje do centrum M1, linii B z Dworca Głównego przez al. Niepodległości, Królowej Jadwigi, Zamenhofa i Pawią do M1, a także linii P z Kaczej do Sierosławia.

Linie pospieszne dużym zainteresowaniem cieszą się za to w innych polskich miastach. I tak we Wrocławiu jest ich pięć (A, C, D, K i N), a w Szczecinie siedem (A, B, C, D, E, F, G). W Warszawie funkcjonują również linie przyspieszone i ekspresowe (oznaczone literką E). U nas musimy zadowolić się teraz tylko pospieszną "L"-ką.


R E K L A M A

Komentarze (4)

05-10-2012 20:15:50
Z Grunwaldu
Mam informacje, że linia 45 zmieni trase od listopada i pojedzie przez Marcelinska do Kaczej, super wiadomośc !!
07-09-2012 18:02:49
Przemo
Panie Rafale Kupś; Dzisiaj na portalu Epoznan.pl można w artykule o linii T2 przeczytać takie oto zdanie wypowiedziane przez Pana: "Zapisuję ten problem i zaraz poproszę o sprawdzenie tego. Jeśli problem rzeczywiście występuje, wyślemy na tę linię większe autobusy ". Nasuwa się pytanie. Dlaczego tylko mieszkańców Rataj,os.Kopernika i okolic Bukowskiej Pan lekceważy? Dlaczego Pan mimo licznych artykułów w prasie i w telewizji nie widzi tego jak bardzo Pan utrudnia życie pasażerom nie chcąc nawet rozważyć przedłużenia linii 45 do os. Rusa tak jak było planowane? Zapisał Pan?
07-09-2012 15:24:10
poznaniAnka
Popieram. Jechałam kilka razy 45 - wozi powietrze. Mogliby go przynajmniej wydłużyć do dworca głównego. A mogłam dojechać do centrum i na Rataje. Do tramwaju mam niezły kawałek z buta.
07-09-2012 06:01:54
Negatyw
Jak w tej chorej sytuacji komunikacyjnej, można ludziom coś jeszcze zabierać?
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: