
Przedstawiamy listę 10 najczęściej zadawanych Inwestorowi (firmie TriGranit) pytań wraz z odpowiedziami:
1. Dlaczego zdecydowano się na zastosowanie schodów ruchomych na peronie 1, 2 i 3 tylko w górę?
Inwestor musi zmieścić się z planowaną infrastrukturą związaną ze skomunikowaniem peronów z halą główną nowego dworca kolejowego Poznań Główny w istniejącą przestrzeń peronów, a dodatkowo uwzględnić obowiązujące przepisy związane z wymogami bezpieczeństwa. Ponadto pojawiły się kwestie związane z ewakuacją obecnie realizowanego etapu, czyli samego dworca – ewakuacja ta będzie prowadzona poprzez peron 1 na Plac Dworcowy oraz kładkę dla pieszych do Mostu Dworcowego, co wymusza z jednej strony wykonanie schodów stałych, a obszar, w którym je lokowano, jest limitowany zasięgiem decyzji lokalizacyjnej (budynek stoi w ostrej granicy) oraz powierzchnią użytkową peronu 1. W przestrzeni tak określonej nie ma szansy wprowadzenia dodatkowych schodów ruchomych.
Zasadniczo przestrzeń użytkowa na peronie zdefiniowana jest zapisami w § 98 ust. 16 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle i ich usytuowanie (Dz.U. z 1998 r. nr 151 poz. 987). Inwestor otrzymał już dwa odstępstwa od zapisów tego paragrafu, po ustaleniach jednak z PLK, nie ma szans na dalsze ograniczanie powierzchni użytkowej na peronach.
Zgodnie z tymi przepisami tradycyjne schody stanowią jedyną drogę ewakuacyjną. Z doświadczeń warszawskich wynika, że brak schodów stałych jest rozwiązaniem dyskusyjnym, znacząco utrudniającym ruch w przypadku awarii. Dla peronów 2 i 3, przestrzeń pozostająca do dyspozycji, jest jeszcze węższa i inwestor otrzymał już 2 razy odstępstwo na to, by ulokować schody wedle zasady przyjętej dla peronu 1.
Ruch pasażerski, poza tradycyjnymi schodami przejmą znajdujące się na każdym z peronów (I, II i III) windy mogące pomieścić 6-8 osób oraz pojemne schody ruchome poruszające się z dołu do góry. Gdyby zdecydowano się na planowany pierwotnie (na etapie sporządzania projektu) wariant ze schodami ruchomymi w obydwie strony, przykładając go do zastanej pojemności nowych peronów, mielibyśmy schody mogące pomieścić jednego pasażera z walizką. W praktyce oznaczałoby to tratowanie się pasażerów, bez zapewnienia sprawnego rozładowania potoku pieszych.
2. Dlaczego nie będzie schodów ruchomych na peronie 4, 5, 6 oraz PST do kładki/łącznika z nowym dworcem oraz schodów ruchomych z podziemnego tunelu? Miał pojawić się ruchomy chodnik.
Nigdy nie było mowy o ruchomych chodnikach. Dostęp do kładki, z powodów podobnych jak w pkt. 1 będzie możliwy za pomocą tradycyjnych schodów oraz wind znajdujących się na każdym z peronów. Rozpoczęcie budowy kładki uzależnione jest od budowy nowych peronów, co ma się rozpocząć jeszcze przed Euro 2012.
Sprawa ruchomych schodów z podziemnego tunelu znajduje się poza zakresem inwestycji prowadzonej przez TriGranit. Będzie to zrealizowane w ramach budowy szybkiego tramwaju PST. Budowa PST do dworca Zachodniego spowodowała zmiany w konstrukcji peronów (ich skrócenie) co w istotny sposób wpływa na ostateczny kształt i wyposażenie w dodatkową infrastrukturę budowanej przez TriGranit kładki.
3. Dlaczego przejście podziemne z Dworca Zachodniego nie zostanie przedłużone do przyszłego centrum handlowego?
Istotnie, byłoby to idealne rozwiązanie, które było rozważane i szczegółowo analizowane przez Inwestora. Jednak z uwagi na istniejącą, przechodzącą pod ziemią infrastrukturę teleinformatyczną (między innymi światłowód relacji międzynarodowej) realizacja tego projektu jest w praktyce niemożliwa do przeprowadzenia.
4. Jak PKS Poznań ustosunkowuje się do przyszłej wynajmowanej powierzchni? Czy wszystkie elementy dzisiejszego dworca PKS zostaną ulokowane w nowym dworcu?
Wszelkie rozwiązania z tym związane zostały uzgodnione z władzami PKS Poznań. Sam nowy terminal autobusowy PKS będzie zajmował ok. 580 metrów kwadratowych. Wiele z obecnych funkcji dworca autobusowego – sprawa oczekiwania na autobus, handel, gastronomia itp. przejmie dworzec kolejowy, jak i nowe centrum handlowe, którego część dostępna będzie dla pasażerów przez całą dobę. De facto nowy dworzec autobusowy zdecydowanie poprawi komfort obsługi pasażerów oraz swoją dostępność.
5. Jakie jest zdanie firmy TriGranit, o jakości wykonania peronów na dworcu Poznań Główny?
Jest to niezależna inwestycja, realizowana przez jedną ze spółek PKP, praktycznie poza kompetencjami i zakresem prac prowadzonych przez TriGranit. Nie mając nań wpływu, TriGranit nie poczuwa się do komentowania projektu partnera biznesowego.
6. Jakie zostaną zastosowane ułatwienia dla rowerzystów? Czy na peronach nie powinna powstać chociaż jedna rampa do budynku dworca?
Dojazd do nowego dworca PKP Poznań Główny będzie ułatwiony dzięki budowie, wraz z nowym układem drogowym wokół Poznań City Center, ścieżek rowerowych.
Inwestor planuje też budowę dużego, nowoczesnego parkingu rowerowego. Do dworca i centrum handlowego będzie można się dostać między innymi nowym przejściem podziemnym zbudowanym na wysokości Delty uwzględniającym ruch rowerów. Sprawa małej infrastruktury rowerowej na peronach wykracza poza zakres inwestycji, nie leży w gestii TriGranit. Rozwiązanie tego typu jest ponadto niemożliwe ze względu na ilość wymaganego miejsca, którego na peronach po prostu nie ma. Inwestor zapewnił windy, w których można transportować rowery na perony.
7. Jak wygląda współpraca Inwestora z miastem? Dlaczego firma TriGranit nie przebuduje Placu Dworcowego za własne pieniądze?
Wszelkie pola współpracy TriGranit z miastem zapisano w Umowie Partycypacyjnej podpisanej w dniu 23 marca 2011 roku. Obejmuje ona między innymi infrastrukturę techniczną, nowy układ drogowy wokół centrum komunikacyjno-handlowego wraz z nowym przystankiem tramwajowym i przejściem podziemnym oraz budowę nowego kolektora wodnego do rzeki Warty. Sama tylko wartość inwestycji drogowych realizowanych przez Inwestora, znacząco poprawiających sprawność komunikacji w tej części miasta, umożliwiająca wjazd na Wolne Tory, wynosi 60 mln złotych.
Zgodnie z ustaleniami między PKP i Inwestorem z miastem, sprawę uporządkowania Placu Dworcowego deklarowało miasto w ramach własnych środków. Inwestor
zobowiązał się jedynie do przywrócenia porządku w miejscu zajętym na czas prowadzonych prac pod plac budowy, w okolicach peronu I. Poza tym do czasu rozstrzygnięcia przyszłości budynku obecnego (starego) dworca PKP, który wg, planów ma zostać poddany gruntownej rewitalizacji i adaptacji do potrzeb biurowo-hotelowych, remont czy porządkowanie Placu Dworcowego wydaje się bezzasadne.
8. Czy przestrzeń dla podróżnych korzystających z usług PKP, PKS i MPK po zamknięciu Centrum Handlowego nie będzie za mała?
Wiele z usług, szczególnie tych bezpośrednio dotyczących ruchu pasażerów PKP, PKS i MPK (gastronomia oraz możliwość korzystania z węzła sanitarnego) będzie dostępna w Poznań City Center 24 godziny na dobę. To ile i jakie konkretnie sklepy oraz punkty handlowo-usługowe będą dostępne dla pasażerów, będzie zależało od przyszłych najemców.
9. Czy TriGranit planuje wymienić małą architekturę (ławki, tablice, kosze na śmieci) peronów 1-3?
Odpowiedź jak w pkt. 5. Poza kompetencjami i zakresem Inwestycji TriGranit.
10. W jaki sposób zostanie wykończone sklepienie peronów i dlaczego ażurowe przykrycie dworca nie będzie zaślepione na wzór przedstawiony wcześniej na wizualizacjach.
Ażurowe przykrycie dworca tylko w minimalny sposób odbiega od sporządzonej wcześniej, na etapie powstawania koncepcji architektonicznej wizualizacji. Tę część inwestycji wykonują renomowane firmy, znane ze swej najwyższej jakości nie tylko w Europie. Pokrycie ażurowej części dachu odbywa się zgodnie z planem; szklane romby łączone są na przemian ze stalowymi panelami, odpornymi na zniszczenia, pokrytymi specjalnym rodzajem farby dającej efekt zmieniających się barw - „kameleon”. Przyjęcie tego rozwiązania zapewnia odpowiednią ilość światła dziennego wpadającego do wnętrza budynku dworca.
Odnośnie wykończenia sklepienia peronów – budynek nowego dworca kolejowego wykonano z elementów prefabrykowanych. Zostaną one ocieplone wełną mineralną, a następnie pokryte estetycznym tynkiem natryskowym. Z uwagi na fakt, iż pod budynkiem dworca, między peronami I, II i III przebiega kolejowa sieć trakcyjna powodująca występowanie zjawiska tzw. prądów błądzących powodujących przyspieszoną korozję elementów metalowych, budowa sufitów podwieszanych nie jest możliwa. Inwestor rozważa jednak wykonanie ażurowych sufitów nad samą przestrzenią peronów.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Wyremontują chodniki na Palacza
(09-07-2025 06:40)
· O herbie Łazarza, harcerzach i zazieleniu szkolnych dziedzińców – ukazał się nowy numer łazarskiej gazetki
(09-07-2025 06:05)
· "Ja robię – Ty sprzątasz"
(09-07-2025 00:47)
· Kolejny etap remontu na Reymonta – autobusy "164" nie jeżdżą Chociszewskiego
(08-07-2025 00:29)
· Palmiarnia zostanie przebudowana – jednak obiekt będzie zamknięty nawet przez 5 lat!
(07-07-2025 06:30)
· Niech się święci 1 maja...
(02-05-2025 01:10)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
· Poznań Główny: Kobieta wpadła pomiędzy peron a wagon - pasażerka uderzyła głową w torowisko
(08-06-2025 01:47)
Niezapominajka |
lip
Park Wilsona
Poznań w formie - piknik sportowy
w godz. 11:00-16:00
lip
18:00
Park Wilsona Muszla Koncertowa
Poznańskie Muzykalia – koncert z utworami Ireny Santor
lip
Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37
sie
18:00
Park Wilsona Muszla Koncertowa
"Biesiada ludowa" - koncert inauguracyjny XXV Światowego Przeglądu Folkloru "Integracje"
pod naszym patronatem
sie
18:00
Park Wilsona Muszla Koncertowa
Poznańskie Muzykalia – koncert z utworami Skaldów
Ogłoszenia |
· pozdrawiam rodzinę kisielów z łazarza, z łazarzem związani od ...
(09-06-2025 16:05)
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: