5 listopada rozpocznie się II etap remontu Ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz przebudowa ulicy Grunwaldzkiej. Na prawie pół roku tramwaje znikną z Grunwaldu i zachodniej części Łazarza.
Rondo Jeziorańskiego zostanie całkowicie zamknięte dla tramwajów. Ruch kołowy będzie odbywać się tak jak do tej pory, czyli nitką wschodnią. Równocześnie rozpocznie się remont torowiska na ulicy Grunwaldzkiej (od Smoluchowskiego do pętli na Junikowie), a kilka dni później ruszy przebudowa jej gruntowana przebudowa. Grunwaldzka zostanie poszerzona z dwóch do czterech pasów pomiędzy ulicą Jeleniogórską, a Malwową. Równocześnie na Junikowie powstanie nowa pętla tramwajowa z terminalem przesiadkowym dla autobusów miejskich i podmiejskich.
Od soboty zmienią się trasy tramwajów linii nr 1, 6, 7, 13 i 17. MPK na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego uruchomi trzy linie zastępcze "za tramwaj".
"Jedynka" (podobnie jak od września stało się to z "piątką") będzie zawieszona. Jej kursowanie przejmie linia nr 17, która zostanie wydłużona z Kórnickiej przez Jana Pawła II, Rondo Rataje, Zamenhofa, Hetmańską, Głogowską na Górczyn.
"Trzynastka" nie będzie już jeździć ulicą Głogowską. Tramwaje linii nr 13 zostaną skrócone do Ronda Kaponiera i przez Św. Marcin powrócą na Starołękę.
Linie nr 6 i 7 będą ze sobą powiązane. "Szóstka" przyjeżdżając od strony Mostu Dworcowego do skrzyżowania Głogowskiej/Hetmańskiej tramwaj zmieni się w numer 7, pojedzie w lewo i dalej Hetmańskiej na Zawady. Analogicznie "siódemka" od strony Hetmańskiej zamieni się w "szóstkę" i Głogowską pojedzie na Miłostowo - wyjaśnia Tomasz Gieżyński z Zarządu Transportu Miejskiego.
Wprowadzimy trzy linie autobusów "za tramwaj". Linia T1 pozostanie na swojej trasie z Ronda Kaponiera do Ronda Jeziorańskiego, obniżona zostanie jej częstotliwość. Będzie to linia uzupełniająca. Mieszkańcom Grunwaldu proponujemy połączenia w postaci linii T2 i T3. Autobus T2 pojedzie z Kaponiery wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej z małym objazdem w okolicach remontowanego Ronda Jeziorańskiego aż do Junikowa, do pętli przy przy nasypie kolejowym u zbiegu ulic Żmigrodzkiej i Miśnieńskiej. Linia ta będzie podstawowa i kursować będzie co 5-6 minut. Dodatkowa linia T3 pojedzie z osiedla Kopernika przez Jawornicką, Grunwaldzką i zakończy bieg przy skrzyżowaniu ulic Głogowskiej i Hetmańskiej co będzie zastępstwem za linię tramwajową nr 1 - dodaje Tomasz Gieżyński, ZTM.
Na ulicy Grunwaldzkiej wprowadzone zostaną specjalne buspasy, czyli jezdnie przeznaczone tylko dla ruchu autobusów. Dzięki temu rozwiązaniu autobusy "za tramwaj" nie mają stać w korku.
Na ulicy Grunwaldzkiej będą to buspasy tymczasowe, ze względu na zamknięcie ruchu tramwajowego. Nie są one docelowo planowane w tym fragmencie miasta. Transport publiczny będzie zdecydowanie szybszy. Podstawowa tendencja przy tych robotach jest taka, by nie pogorszyć transportu publicznego. Kierowcy samochodów osobowych muszą jakoś wytrwać ten okres. Po zakończeniu prac w maju jazda po Poznaniu będzie na pewno lepsza - uważa Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora ZDM ds. inwestycji.
Czy więc buspasy będą przestrzegane przez kierowców? Na Grunwaldzkiej mają pojawić się patrole policji i straży miejskiej.
Trzeba przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Będzie nadzór straży miejskiej i policji. Jeżeli znak mówi, że jest to buspas, to kierowcy nie powinni wjeżdżać. Tak samo jak jest ulica jednokierunkowa to należy zgodnie z kierunkiem ruchu, podobnie gdy jest zakaz wjazdu, to kierowcy nie mogą wjeżdżać - przekonuje Rafał Kupś, p. o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM).
Zarząd Transportu Miejskiego, który organizuje komunikację, zapowiada, że będzie monitorować na bieżąco ruch i punktualność kursowania autobusów "za tramwaj".
Staramy się monitorować wykonanie zadań przez przewoźnika. Pewnych sytuacji nikt nie przeskoczy. Wszyscy musimy ten trudny okres przetrwać. Będziemy starać się wymagać od MPK, by przestrzegana była częstotliwość kursowania autobusów - mówi Tomasz Gieżyński z ZTM.
Zanim zapadły decyzje o poszczególnych zmianach w komunikacji miejskiej sześć rad osiedli (Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald, Junikowo, Ławica) oraz dwa stowarzyszenia (Inwestycje dla Poznania i My Poznaniacy) wystosowały do Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) wspólne stanowisko na temat organizacji ruchu i transportu publicznego na czas remontów i utrudnień.
W postulatach pojawiła się m.in. propozycja stworzenia wydzielonego pasu dla autobusów w ciągu ulicy Grunwaldzkiej od ul. Smoluchowskiego do Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego czy poprowadzenie trasy autobusu T1 przez Grunwaldzką zamiast ulicami Szylinga i Bukowską.
W ubiegły piątek, 28 października w swojej siedzibie przy ul. Matejki 59 ZTM przedstawił radom osiedli i stowarzyszeniom propozycje i koncepcje rozwiązań.
Nasze postulaty zostały w większości spełnione. Konsultacje społeczne są kluczowe. Po to jesteśmy mieszkańcami, żeby mieć wpływ na to, co się wokół nas dzieje. Cieszę się, że odbyło się spotkanie z udziałem rad osiedli i stowarzyszeń. Moim zdaniem miasto powinno być całkowicie otwarte na mieszkańców i konsultacje - wyjaśnia Włodzimierz Nowak ze Stowarzyszenia My Poznaniacy.
Była też z naszej strony propozycja utworzenia buspasu na ulicy Grochowskiej, ale to nie spotkało się z pozytywnym przyjęciem, ale może uda się wprowadzić w przyszłości - dodaje Włodzimierz Nowak, Stowarzyszenie My Poznaniacy.
Buspasy zdecydowanie polepszą komunikację w tym rejonie, o co postulowaliśmy. Dobrym pomysłem jest też utworzenie linii T3 z osiedla Kopernika przez Grunwaldzką do skrzyżowania ulic Głogowskiej i Hetmańskiej. Zobaczymy jak to będzie funkcjonować w praktyce - uważa Arkadiusz Borkowski, Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania.
Konsultacje społeczne mają być już regułą.
Na bieżąco mamy konsultacje społeczne. Wymieniamy się mailami i spostrzeżeniami. Jesteśmy w bieżącym kontakcie z radami osiedli. Staramy się zasięgać ich opinii. Uwzględniamy ich uwagi, które są technicznie i finansowo możliwe do zrealizowania - twierdzi Rafał Kupś, p.o. dyr. ZTM.
Trasy tramwajów i autobusów od 5 listopada 2011:
LINIA NR 1:
Będzie zawieszona. Na odcinku od ulicy Kórnickiej do skrzyżowania ulic Głogowska / Hetmańska linia nr 1 zostanie zastąpiona przez linię nr 17
LINIA NR 6:
MIŁOSTOWO - ... – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Głogowska – GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA
Od przystanku Głogowska/Hetmańska tramwaj linii nr 6 po przetablicowaniu jedzie dalej jako linia nr 7 ulicą Hetmańską w kierunku pętli Zawady
LINIA NR 7:
ZAWADY - … - Rondo Starołęka - Hetmańska - GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA
Od przystanku Głogowska / Hetmańska tramwaj linii nr 7 po przetablicowaniu jedzie dalej jako linia nr 6 ulicą Głogowską w kierunku pętli Miłostowo
LINIA NR 13:
STAROŁĘKA - ... - Most Teatralny - Roosevelta - RONDO KAPONIERA
- Most Uniwersytecki - Św. Marcin - ... - STAROŁĘKA
LINIA NR 17:
OGRODY - ... - Rondo Śródka - Jana Pawła II - Rondo Rataje - Zamenhofa - Rondo Starołęka - Hetmańska - Głogowska - GÓRCZYN
Autobusowa komunikacja zastępcza "za tramwaj" - LINIA T1 (kursy co ok. 20 min, jako uzupełnienie linii T2):
RONDO KAPONIERA (przystanek przy hotelu Mercure) - Zwierzyniecka - Zeylanda - Grunwaldzka - RONDO JEZIORAŃSKIEGO
- Grunwaldzka - Roosevelta - RONDO KAPONIERA
W celu ułatwienia przesiadek na linię T2 na trasie przejazdu autobusy linii nr T1 zatrzymywać się będą na tymczasowym przystanku „Wojskowa” zlokalizowanym na ulicy Grunwaldzkiej. Przystanek "Matejki" dla autobusów jadących w kierunku Ronda Kaponiera zlokalizowany będzie na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki na wysokości dawnego kina Olimpia. Dla autobusów jadących w kierunku Ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego przystanek "Matejki" zlokalizowany zostanie na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki. Przystanek końcowy dla linii nr T1 zlokalizowany będzie tak jak do tej pory na wysokości ulicy Niecałej.
Autobusowa komunikacja zastępcza "za tramwaj" - LINIA T2 (kursy co ok. 5 minut):
RONDO KAPONIERA (przystanek przy hotelu Mercure) - Zwierzyniecka - Zeylanda - Grunwaldzka - Wojskowa - Marcelińska - Przybyszewskiego - Rondo Jeziorańskiego - Grunwaldzka - Żmigrodzka - JUNIKOWO
Powrót: JUNIKOWO - Żmigrodzka - Grunwaldzka - Rondo Jeziorańskiego - Reymonta - Wyspiańskiego - Wojskowa - Grunwaldzka - Roosevelta - RONDO KAPONIERA
Na trasie przejazdu zlokalizowany zostanie na ulicy Grunwaldzkiej dodatkowy przystanek "Wojskowa" - przystanek wspólny z linią nr T1. Przystanek "Matejki" dla autobusów jadących w kierunku ronda Kaponiera zlokalizowany będzie na ulicy Grunwaldzkiej przed skrzyżowaniem z ulicą Matejki na wysokości dawnego kina Olimpia. Autobusy linii za tramwaj T1 i T2 oraz linii nocnej 251 jadące ulicą Grunwaldzką od Ronda Kaponiera w kierunku Ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego zatrzymywać się będą na przystanku tramwajowym „Matejki” przed skrzyżowaniem z ulicami Matejki/Szylinga. Na ulicy Żmigrodzkiej przy skrzyżowaniu z ulicą Grunwaldzką utworzony zostanie dodatkowy przystanek „Żmigrodzka”. Przystanek końcowy dla linii nr T2 zlokalizowany będzie na ulicy Żmigrodzkiej przy skrzyżowaniu z ulicą Miśnieńską.
Autobusowa komunikacja zastępcza "za tramwaj" - LINIA T3 (kursy co ok. 10 minut):
OS. KOPERNIKA - Jawornicka - Grunwaldzka - Grochowska - Reymonta - Chociszewskiego - GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA (przystanek na ul. Chociszewskiego, przed skrzyżowaniem z ul. Głogowską)
Powrót: GŁOGOWSKA/HETMAŃSKA - Hetmańska - Grochowska - Grunwaldzka - Jawornicka - OS. KOPERNIKA
Na trasie przejazdu zlokalizowane będą dodatkowe przystanki: "Os. Kopernika" na ulicy Jawornickiej w stronę ulicy Grunwaldzkiej (przy skrzyżowaniu z ulicą Promienistą) oraz "Jawornicka" na ulicy Jawornickiej w stronę os. Kopernika po skręcie z ulicy Grunwaldzkiej.
LINIA NR 93:
Trasa pozostaje bez zmian. Na ulicy Reymonta, przy skrzyżowaniu z ul. Taborową utworzony zostanie dodatkowy przystanek "Arena n/ż".
Fot: Janusz Ludwiczak (0-2), Zarząd Transportu Miejskiego (3,4)
ZOBACZ TAKŻE: Tramwaje nie dojadą do Junikowa, a na Hetmańskiej będą nocować "pod chmurką"
ZOBACZ TAKŻE: Od listopada tramwaje nie pojadą przez Rondo Jeziorańskiego i na Junikowo
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Prace Marynistów w "Kręgu"
(16-09-2024 23:41)
· "Krąg" uruchomił zbiórkę dla powodzian – potrzebna jest woda, żywność, środki czystości
(16-09-2024 22:38)
· Kamienica na Roosevelta grozi zawaleniem. Tramwaje nie kursują na Sołacz, Winogrady i Naramowice {AKTUALIZACJA}
(15-09-2024 00:58)
· Zapraszają na piknik z pyrą w roli głównej. Odsłonią też tablicę Jana Kurka
(13-09-2024 13:24)
· Zapowiadane są silne i intensywne opady deszczu
(13-09-2024 12:00)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Oto nowa Rada Osiedla Św. Łazarz – znamy wyniki wyborów
(13-05-2024 03:04)
· Wyniki wyborów – kto zostanie łazarskim radnym na najbliższe 5 lat? {dane 9 z 9 komisji}
(13-05-2024 01:20)
· "Trwa analiza opcji strategicznych dotyczących rozbudowy" – co dalej z Areną?
(29-07-2024 12:01)
· 36 kandydatów powalczy o 21 mandatów Rady Osiedla Św. Łazarz. Są aż 3 komitety – dotychczasowi radni podzieleni
(21-04-2024 01:34)
Niezapominajka |
wrz
do 22-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Retro Motor Show" - Targi Pojazdów Zabytkowych
wrz
do 27-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi "Polagra"
wrz
do 29-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi "Smaki Regionów"
wrz
do 29-09-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi mieszkaniowe, domów i nieruchomości
paź
do 06-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi kamperów, przyczep kempingowych i sprzętu biwakowego
Targi sprzętu pływającego i sportów wodnych
Ogłoszenia |
· Sprzedam Renault Clio Privilege 1.4 o mocy 98 KM.
Auto świeżo po ...
(09-09-2024 11:27)
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: