Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Z kościoła Matki Boskiej Bolesnej do kościoła Św.Anny przeszła jedna, wspólna procesja Bożego Ciała - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Z kościoła Matki Boskiej Bolesnej do kościoła Św.Anny przeszła jedna, wspólna procesja Bożego Ciała
04-06-2010 00:31   Janusz Ludwiczak
Po raz pierwszy w historii jedna wspólna procesja Bożego Ciała przeszła w czwartek z kościoła Matki Boskiej Bolesnej ulicami Łazarza do kościoła Św.Anny.

W czwartek katolicy obchodzili Boże Ciało, czyli Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej. Tego dnia wierni wspominają Ostatnią Wieczerzę i Przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Jezusa Chrystusa. Ulicami miast i wsi przechodzą uroczyste procesje. W Polsce święto to obchodzi się w czwartek po Uroczystości Trójcy Świętej, a więc jest to święto ruchome wypadające zawsze 60 dni po Wielkanocy. W Polsce po raz pierwszy wprowadził to święto bp Nanker w 1320 r. w diecezji krakowskiej. W późnym średniowieczu i renesansie największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w Polsce był poznański kościół Bożego Ciała.

Popołudniu ulicami Łazarza po raz pierwszy w historii przeszła wspólna procesja z kościoła Matki Boskiej Bolesnej do kościoła Św.Anny. Procesja wyruszyła po nabożeństwie o godz. 17, które zostało odprawione w kościele Matki Boskiej Bolesnej i przeszła ulicami Głogowską, Stablewskiego, Dmowskiego, Rynkiem Łazarskim, Głogowską, Sczanieckiej, Kasprzaka i Matejki na teren kościoła Św.Anny. Na trasie procesji wierni zatrzymali się przy czterech ołtarzach, które zlokalizowane były na ulicy Dmowskiego, Rynku Łazarskim, przy skrzyżowaniu ulic Sczanieckiej i Kasprzaka oraz pod kościołem Św.Anny.

Cieszę się, że obie nasze parafie zjednoczyły się przy Chrystusie Eucharystycznym. Dziękuję księdzu inicjatorowi, księdzu prałatowi, dziekanowi, proboszczowi Parafii Matki Boskiej Bolesnej, ks. Eugeniuszowi Antkowiakowi. On zasugerował, że byłoby dobrze stać się znakiem jeszcze głębszej jedności. I dobrze, że to się udało zrealizować, bo nie ma głębszej, wspanialszej, prawdziwszej jedności jak tak w Chrystusie Eucharystycznym. Dlatego tak dobrze, że nasze obie parafie, jak dwie komory jednego serca Łazarza ożywiają naszą najbliższą okolicę i w tym właśnie sercu Jezusowym się potrafią zjednoczyć - powiedział podczas uroczystości ks. Paweł Minta, proboszcz Parafii Św.Anny

W tym roku powróciła procesja parafialna, która przeszła o godz. 17 z kościoła Chrystusa Sługi ulicami Palacza, Arciszewskiego, Winklera, Jarochowskiego i Palacza. W zeszłym roku Parafia Chrystusa Sługi zorganizowała wspólną procesję z Parafią Św. Krzyża na Górczynie. Wtedy procesja wyruszyła o godz. 17:00 z kościoła Chrystusa Sługi i ulicami Palacza, Jarchowskiego i Częstochowską przeszła pod kościół Św.Krzyża na Górczynie, gdzie o godz. 18:15 odprawiono msze świętą.

Tradycyjnie o godz. 15:00 odprawiono msze święta w kościele Michała Archanioła, po której procesja Bożego Ciała przeszła ulicami Stolarską, Śniadeckich, Konopnickiej, Matejki, Grunwaldzką i Stolarską.


R E K L A M A

Fot: Janusz Ludwiczak

Komentarze (21)

05-06-2010 11:43:31
max
No ba, to jest pewne, że ks. dziekan wymyśli w przyszłym roku coś specjalnego. Pewnie pójdzie procesja od Św.Anny przez Bolesną do Chrystusa Sługi.
05-06-2010 10:50:45
wiwi
ooooo max to swietny pomysl ...ks. dziekan pewno cos wymysli w przyszlym roku....hmmmm dlaczego w innych panstwach na swiecie w europie w kosciolach moze byc inaczej .... nie wspomne o kosciolach w Afryce ....powiedzmy sobie szczerze ksiadz to juz teraz zawod i tyle
04-06-2010 22:11:17
antymoher
Nie zgadzam się, że odejście wiernych od kościoła na Zachodzie to kryzys mentalności społeczeństwa. Raczej kościół katolicki nie ma nic do zaoferowania współczesnemu człowiekowi, który szuka duchowych wartości. Swoim przywiązaniem do średniowiecznych ceremoniałów, obsesją na punkcie seksualności, stawaniem w kontrze do jakiegokolwiek postępu raczej budzi drwinę i niesmak niż przyciąga. A hipokryzja kapłanów i działanie jak korporacja za wszelką cenę broniąca swoich członków tylko to pogłębia. Polska na tle Europy rzeczywiście dziwnie wygląda. Pocieszające jest jednak to, że to bardziej tradycja niż faktyczna wiara w to co księża opowiadają pcha ludzi na takie uroczystości. Co do podatków, to takiego uprzywilejowania kleru nie ma nigdzie. Rzetelna księgowość na parafiach to fikcja. O sprowadzaniu samochodów na tzw cele kultowe nie warto wspominać.. Gdyby w Polsce było jak w Niemczech i ludzie płacili podatek na kościół, to zostało by może 10 procent wiernych. I może wtedy ludzie kościoła zamiast tuczyć się na ludzkiej naiwności wezmą się do uczciwej pracy.
04-06-2010 20:59:23
max
Przykład Parafii Chrystusa Sługi pokazał, że nie. Jakoś w tym roku nie przeszła wspólna procesja na Górczyn. Cóż pożyjemy, zobaczymy po przyjściu nowego proboszcza do Św.Anny. A może niech ks. inicjator dziekan prałat proboszcz Eugeniusz Antkowiak zrobi procesję dekanalną w przyszłym roku z os.Kopernika, przez Górczyn, do Bolesnej i dalej przez Św.Annę do parafii junikowskich.
04-06-2010 20:50:01
wiwi
zgadza sie w. palaca podatki ale tylko za to co zarobia w szkole a reszta .....no i ciekawe czy za rok tez bedzie wspolna procesja ....
04-06-2010 14:59:43
madzia
To ciekawe, bo jakoś nie zauważyłam, żeby kler rozliczał pity. Skoro nie wstyd ci, do publicznego demonstrowania tego, że jesteś katolikiem, to pozwólcie demonstrować uczestnikom marszu równości, którzy także domagają się swoich praw.
04-06-2010 11:51:42
w.
Rozumiem, że starsi parafianie przywiązani do tradycji mogą poczuć się nieswojo z tą zmianą. Mnie się to jednak podoba, teraz to jest prawdziwie łazarska procesja :) I nie widzę powodu do wstydu z bycia katolikiem - powoływanie się na przykłady Europy zach jest ciekawe; jednak mające tam miejsce odejście wiernych od kościoła jest bardziej przykładem rozpadu mentalności społeczeństwa niż upadku kościoła. Poza tym nie jest prawdą, że kler nie płaci podatków!
03-06-2010 22:56:21
wiwi
taaaaaaaa jedna miejska w Gnieznie.......
03-06-2010 10:46:41
Slawek
to chyba naturalne ze przy spadku zainteresowania KK procesje będą się łączyć, aż w końcu będzie jedna miejska.
03-06-2010 10:32:53
wiwi
dziwne ....bylem parafianem sw.Anny ....przez 30 lat....kto wpadl na taki pomysl....zal.........
25-05-2010 21:17:37
antymoher
Widać kościół w obliczu utraty wiernych chce pokazać, że owieczek nie ubyło. Ale socjotechniczne sztuczki nie przykryją tego, że katolicyzm dziś to raczej powód do wstydu niż dumy, kraje zachodniej Europy są najlepszym przykładem. Oczywiście u nas na porządku dziennym są zadowolone gęby kleru bredzącego o moralności a w tym samym czasie próbującego zachapać jak najwięcej (patrz sprawa ósemki którą kuria do dziś przewleka). Prędzej czy później musi się to zmienić. Swoją drogą ciekawe ilu ludzi chodzi w tych procesjach autentycznie z głębokiej wiary, a ilu bo tak wypada, bo sąsiedzi patrzą, bo to jakaś odmiana w monotonii pustych obrzędów.
25-05-2010 15:45:33
r.
Zgadzam się z dziewuchą. Ta procesja może zjednoczyć parafie.
25-05-2010 14:58:44
madzia
A może po prostu w procesjach bierze udział co raz mniej osób i żeby ratować frekwencje łączy się obydwie procesje parafialne? Procesja przez cały dekanat? Jeszcze tego by brakowało. Niech kler zacznie płacić normalnie podatki, a nie blokuje mi ulic.
25-05-2010 14:29:02
max
To może od razu połączmy obie parafie w jedną.
25-05-2010 14:13:03
dziewucha
Skoro w czasie procesji porządku pilnują policjanci i to oni zamykają ulice to oznacza, że tzw. demonstracja została zgłoszona. Na razie procesja ma obejmować dwie parafie i to wcale nie oznacza, że w przyszłym roku będzie to już cały dekanat. A czy przez przypadek nie będzie to okazja do zbliżenia się tych dwóch parafii?
25-05-2010 13:46:12
max
A swoją drogą czy organizatorzy procesji posiadają zgodę na demonstrację publiczną? Taka zgoda wymagana jest przez wszystkich organizatorów demonstracji publicznych. Tyczy się to zarówno marszu równości, jak i drogi krzyżowej, tak samo powinno procesji na Boże Ciało.
25-05-2010 13:44:56
max
Procesja Bożego Ciała była zawsze procesją parafialną. A może jak tak dalej pójdzie to połączmy MBBolesną ze Św.Anną. A kościół Św.Anny oddać Ewangelikom!!! Ale skoro tak, to może zróbmy od razu procesję z kościoła MBB przez Św.Anną, Michała Archanioła, Chrystusa Sługi, Św.Krzyża, Jana Kantego i obejdźmy cały dekanat.
25-05-2010 13:31:13
dziewucha
Jestem z MBBolesnej. Co to ma do rzeczy? A procesja to procesja i co innego jest w niej ważniejsze niż to jakimi ulicami i z którego kościoła do którego przejdzie.
25-05-2010 12:42:54
max
A z której jesteś parafii: Bolesnej czy Anny, że nie rozumiesz tego oburzenia?
25-05-2010 12:41:12
dziewucha
Ja nie widzę w tym nic złego. I nie rozumiem tego świętego oburzenia...
25-05-2010 12:24:44
max
Przecież to jest złamanie tradycji. Od początku istnienia tych parafii każda procesja była oddzielna, jak sama nazwa mówi była to procesja parafialna. Ks. Exler to się tylko w grobie przewraca. Nie wspomnę o innych proboszczach.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: