Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Co dalej z Areną? Kiedy tramwaj na Arciszewskiego? – Jacek Jaśkowiak vs Zbigniew Czerwiński - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Co dalej z Areną? Kiedy tramwaj na Arciszewskiego? – Jacek Jaśkowiak vs Zbigniew Czerwiński
19-04-2024 17:21   Janusz Ludwiczak
W niedzielę II tura wyborów samorządowych, podczas których wybrany zostanie prezydent Poznania. Kandydatów zapytaliśmy m.in. o tym jak będzie wyglądać Poznań w 2029 roku? Co dalej z Areną? Co z tramwajem na os. Kopernika? Co można zrobić ze starym dworcem Poznań Główny?

O fotel prezydenta Poznania walczyło pięciu kandydatów, jednak tylko dwoje z nich spotka się w drugiej turze. W niedzielę o głosy mieszkańców powalczą urzędujący prezydent Jacek Jaśkowiak, który chce być trzecią kadencję gospodarzem stolicy Wielkopolski, a także Zbigniew Czerwiński, polityk PiS, który startuje z listy Zjednoczonej Prawicy.

7 kwietnia kandydaci na prezydenta Poznania uzyskali poparcie:
• Zbigniew Czerwiński – 38 128 głosów (20,30%), w tym 1 970 głosów mieszkańców Łazarza (20,43%),
• Jacek Jaśkowiak – 82 147 głosów (43,74%), w tym 3 930 głosów mieszkańców Łazarza (40,75%).

ZOBACZ TAKŻE: Będzie 2 tura. Znani są już nowi miejscy radni z okręgu Łazarz – Wilda – Jeżyce {WYNIKI WYBORÓW}

Przypominamy MINI-debatę z kandydatami na prezydenta Poznania, których zapytaliśmy o ocenę kończącej się kadencji samorządu, jak i również jakie są najważniejsze sprawy do załatwienia w ciągu najbliższych pięciu lat. Kandydatów zapytaliśmy także o bieżące sprawy i inwestycje.

Na początek proszę o napisanie kilka słów o sobie:
Zbigniew Czerwiński, lat 63 – KWW Zjednoczona Prawica-Poznań:
Historyk ekonomista, przedsiębiorca od roku 1989.Radny miasta Poznania w latach 1994-1998. Od roku 1998 radny reprezentujący Poznaniaków w Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Specjalista od finansów publicznych, ochrony zdrowia, transportu zbiorowego.Żonaty,ojciec czwórki dzieci.Chcę Poznania , takiego jak trzeba – gdzie ludzi nie krępuje gorset politycznej poprawności, a miasto zajmuje się rzeczami podstawowymi, komunikacją, zagospodarowaniem przestrzennym, dba o wysoki poziom edukacji i sprawne usługi komunalne.
Jacek Jaśkowiak, lat 60 – KKW Koalicja Obywatelska:
[brak odpowiedzi]
1. Dlaczego zdecydował się Pan kandydować na prezydenta Poznania?
Zbigniew Czerwiński:
Bo nie mogłem patrzeć , na staczanie się miasta pod rządami Jacka Jaśkowiaka, miasta które słabnie gospodarczo, jest przedmiotem memów –„Rozkopane”, a zakątki ronda kaponiera i windy cuchną jak frontowa latryna.. Miasta, które nie potrafi współpracować w swoim regionem. Tego nie można było wytrzymać. Zbyt mało konkretnej pracy, a za dużo pajacowania. Lekceważenie Rady Miasta i mieszkańców trzeba było powiedzieć dość. Poznań pod rządami J.Jaśkowiaka nie był taki, jak trzeba.
Jacek Jaśkowiak:
8 lat mojej prezydentury przypadło na okres rządów Prawa i Sprawiedliwości. Oprócz delikatnie mówiąc nieprzychylnego nastawienia do prezydentów miast, musieliśmy też ponosić skutki wprowadzonych przez rząd Zjednoczonej Prawicy zmian, pozbawiających miasta, w tym Poznań dużych środków finansowych. Dzisiaj stajemy przed ogromną szansą, której do tej pory nasze miasto nie miało. Stwarza ją nowa sytuacja polityczna, w której prezydent miasta i rząd grają w jednej drużynie, w której współpracuje on na partnerskich zasadach z zasiadającymi w rządzie mocnymi politykami reprezentującymi Poznań i Wielkopolskę, takimi jak chociażby Adam Szłapka. Chciałbym te nowe okoliczności wykorzystać, by zrobić to, czego chociażby na skutek ubytku w dochodach samorządów, nie byłem w stanie zrealizować – choć i tak zrobiliśmy bardzo dużo. To szansa na pozyskanie funduszy na ważne projekty dla poznanianek oraz poznaniaków i nowy impuls do rozwoju dla Poznania.
2. Jaki będzie Poznań w 2029 roku po Pana 5-letniej kadencji?
Zbigniew Czerwiński:
Poznań , będzie taki jak trzeba. Przyciągający młodych ludzi, jako miasto wspierające kreatywność i nie krępowaną polityczną poprawnością ekspresję we wszystkich dziedzinach. Poznań z ożywionym centrum, gdzie wrócą mali przedsiębiorcy i stali mieszkańcy. Poznań z wynikami kształcenia w szkołach podstawowych i średnich mieszczącymi się w pierwszej piątce miast wojewódzkich. Poznań , gdzie liczba mieszkańców zarejestrowanych w mieście przekroczy 580 tysięcy. Gdzie znowu będzie się rodzić ponad 6000 poznańskich dzieci rocznie. To miasto, które przyciągnie duże firmy z branży zaawansowanych technologii i stworzy klimat i miejsce do rozwoju tysięcy kreatywnych małych firm wspomaganych przez PCK : Poznańskie Centrum Kreatywności. To miasto gdzie ulice osiedlowe będą skanalizowane i utwardzone.
To miasto, w którym komunikacja zbiorowa oparta o tramwaje i kolej metropolitalną i autobusy zapewni spójność komunikacyjną aglomeracji, ułatwiając komunikację samochodową, która nie będzie podlegać dyskryminacji.
To miasto bezpieczne, przygotowane na sytuacje kryzysowe z tysiącami ludzi dobrze przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy. To miasto solidarności międzypokoleniowej, miasto gdzie maksimum spraw zostanie delegowanych z urzędów na pomocowe organizacje społeczne.
Jacek Jaśkowiak:
Będzie jednym z najlepszych miast do życia w Europie, w zakresie komfortu życia i nowoczesnych rozwiązań służących mieszkankom i mieszkańcom.
3. Jakie 5 najważniejszych spraw widzi Pan do załatwienia w ciągu najbliższych pięciu lat?
Zbigniew Czerwiński:
  1. Przygotowanie miasta na sytuacje kryzysowe, powszechne szkolenia radnych, urzędników, nauczycieli i ludności w zakresie obrony cywilnej. Przygotowanie ukryć, wyposażenie każdej rodziny w poradnik z informacją gdzie są najbliższe ukrycia, ujęcia wody, punkty pomocy. Budowa dwóch strzelnic i dofinansowanie szkolenia z broni długiej dla wszystkich podlegających obowiązkowi służby wojskowej.
  2. Zatrzymanie 30 milionów m³ wód opadowych w Poznaniu by zapobiegać przesuszaniu się miasta.
  3. Uatrakcyjnienie poznańskiego rynku pracy przez przyciągnięcie dużych inwestorów z rynku wysokich technologii i zachęta do tworzenia tysięcy małych firm w ramach Poznańskiego Centrum Kreacji, swoistego miejskiego inkubatora przedsiębiorczości , który będzie wspierał wszelkie projekty innowacyjne tworzone przez interdyscyplinarne zespoły absolwentów poznańskich szkół i uczelni. Miasto kreatywne, gdzie można tworzyć bez barier „politycznej poprawności” to szansa na przyciągnięcie do nas ludzi młodych, tak by z gości stali się stałymi mieszkańcami zapobiegając wyludnianiu się centrum i dzielnic takich jak Łazarz.
  4. Budowa kolejowej obwodnicy Poznania i połączenie jej linii z komunikacją miejską tramwajową i autobusową, co powinno zmniejszyć ilość pojazdów przyjeżdżających z regionu i zmniejszyć korki, oraz utwardzenie wszystkich skanalizowanych ulic lokalnych , oraz poprowadzenie kanalizacji do wszystkich części miasta o gęstszej sieci osadniczej.
  5. Podniesienie poziomu edukacji w szkołach i średnich, tak by poznańscy uczniowie w wynikach egzaminu ósmoklasisty i matur klasyfikowali się w pierwszej 5 a nie tak jak teraz na miejscach od 8 do 10.
Jacek Jaśkowiak:
  1. Nowy dworzec główny PKP,
  2. Poprawa retencji na terenie miasta i przeciwdziałanie skutkom zmian klimatycznych,
  3. Najlepsza filharmonia w Europie,
  4. Bezpieczeństwo mieszkańców w kontekście zagrożeń wewnętrznych, ale przede wszystkim zewnętrznych związanych z sąsiedztwem Rosji,
  5. Kompleksowa przebudowa Areny w nowoczesną halę widowiskowo-sportową.
Pytania dotyczące Łazarza:
4. Wciąż nie udało się przeprowadzić remontu hali Arena. Co należy zrobić z Areną? Przebudować według pierwotnego projektu (do 9 tys. widzów) – dokładając brakujące ok.100 mln zł czy może zrobić skromniejszy remont lub całkowicie wyburzyć Arenę i postawić zupełnie nową halę?
Zbigniew Czerwiński:
Przebudować według pierwotnego projektu (do 9 tys. widzów) – dokładając brakujące ok.100 mln zł czy może zrobić skromniejszy remont lub całkowicie wyburzyć Arenę i postawić zupełnie nową halę? Jestem Poznańczykiem, nie lubię marnowania pieniędzy, w związku z tym trzeba zrealizować plan modernizacji Areny.
Jacek Jaśkowiak:
Należy zrobić remont według pierwotnego projektu. W mojej ocenie nie będzie wymagało to dodatkowych środków w takiej skali. Wybudowanie od podstaw hali widowiskowo-sportowej byłoby oczywiście znacznie prostsze i zapewne tańsze. Zaletą Areny jest jednak jej lokalizacja blisko centrum miasta i dobre skomunikowanie transportem publicznym. Trudno byłoby znaleźć równie atrakcyjne miejsce, a wyburzyć Areny i zbudować nowej hali w tym miejscu nie możemy, gdyż obiekt jest objęty ochroną konserwatorską. To jest jedna z ikon Poznania, nie możemy pozwolić, by dalej niszczała. Skoro z uwagi na stan techniczny obiektu ten remont jest konieczny, musimy zadbać o jego funkcjonalność tak, by mogły się tam odbywać wydarzenia sportowe i kulturalne dla widowni liczącej od 6 do 9 tys. osób. Poznań takiej nowoczesnej hali widowiskowo-sportowej potrzebuje, więc dostosowanie do tych potrzeb Areny jest rozwiązaniem optymalnym i najbardziej racjonalnym.
5. Obecnie strefa płatnego parkowania kończy się na ulicy Hetmańskiej. Czy powinna zostać ona rozszerzona aż do ulicy Palacza i Krauthofera lub nawet dalej na Górczyn?
Zbigniew Czerwiński:
Nim poszerzymy strefę,, trzeba zrobić parkingi buforowe w rejonie Górczyna.
Jacek Jaśkowiak:
Jest to kwestia woli mieszkańców i obowiązującego prawa określającego przesłanki do takiego działania. Wymogiem ustawowym poszerzenia strefy płatnego parkowania są określne na podstawie badań odpowiednie parametry dotyczące napełnienia miejsc parkingowych. Na dzisiaj nie ma danych uzasadniających dalsze poszerzanie strefy na Łazarzu, ulica Hetmańska jest czytelną granicą przestrzenną SPP. Ewentualna inicjatywa rozszerzenia strefy na południe powinna wyjść od samych mieszkańców, jeżeli będą oni dostrzegać taką potrzebę. Strefa jest w pierwszej kolejności instrumentem regulacji napływu aut z zewnątrz do dzielnic śródmiejskich, a nie mechanizmem generowania dochodów budżetu miasta.
6. Czy na os. Kopernika powinna zostać poprowadzona trasa tramwajowa? Jeśli tak, kiedy bimby mogłyby zacząć jeździć ulicą Arciszewskiego i dalej przez Raszyn?
Zbigniew Czerwiński:
Według racjonalnych planów na koniec kadencji –czyli w roku 27/28, w ostatnim roku pojawiły się inne propozycje przebiegu trasy i pojawiły się głosy krytyczne .Dlatego jeszcze raz przeprowadzimy konsultacje społeczne.
Jacek Jaśkowiak:
W tej materii jest opór dużej części mieszkańców os. Kopernika i osiedli sąsiednich. Przeciwnicy koncepcji budowy tej linii tramwajowej podnoszą w swojej argumentacji kwestie zbyt dużej ingerencji w zieleń, jaka wiązałaby się z realizacją tej inwestycji, a także dość dogodne skomunikowanie tego osiedla połączeniami autobusowymi. Uważam, że nie można tej inwestycji zrobić wbrew ich woli. Trzeba wypracować kompromis. Z analiz wynika, że bardziej potrzebna byłaby trasa Poznań-Wschód i ona powinna być w pierwszej kolejności realizowana, z wykorzystaniem tamtejszego dworca kolejowego.
7. W Parku Kasprowicza od strony ulicy Reymonta miało powstać lodowisko. Później na tym terenie planowana była budowa toru wrotkarskiego, a później krytego basenu. Plany te nie zostaną zrealizowane. Co można zrobić z tym terenem?
Zbigniew Czerwiński:
Należy teren uporządkować, stworzyć tam teren spacerowy i z małą infrastrukturą sportową np. siłownie dla dorosłych.
Jacek Jaśkowiak:
Teren, na którym miało powstać lodowisko i tor wrotkarski jest już dzisiaj mocno zarośnięty spontaniczną zielenią i budowa tam jakiegokolwiek obiektu będzie zapewne budziła duże kontrowersje. Ważniejsze jest dla mnie przejęcie przez miasto terenu byłego stadionu Energetyka i włączenie go do Parku Kasprowicza. To tam jest miejsce na ewentualne nowe budynki kubaturowe o funkcji sportowej i rekreacyjnej.
8. Podobny problem dotyczy ulicy Hetmańskiej, gdzie miało powstać centrum Metropolis. Jak można rozwiązać kwestie tego terenu?
Zbigniew Czerwiński:
Bardzo cenne miejsce dla miasta , jego zagospodarowanie wymaga jeszcze konsultacji z właścicielami i mieszkańcami osiedla.
Jacek Jaśkowiak:
Dla obszaru przy ul. Hetmańskiej zmieniliśmy w nowym studium kierunek przeznaczenia z centrum handlowego na wielofunkcyjny kompleks mieszkaniowy z usługami. Ważnym elementem po wschodniej stronie tego terenu będzie kontynuacja parku linearnego, który jest już wyznaczony w planach miejscowych dla Górczyna. Całość tego nowego założenia urbanistycznego powinna być w wysokim stopniu nasycona zielenią i jak najbardziej otwarta dla mieszkańców, także z sąsiedztwa. Do zaprojektowania tego obszaru być może warto będzie wykorzystać nowy rodzaj planu miejscowego, czyli zintegrowany plan inwestycyjny, który nie tylko określi kształt urbanistyczny tego obszaru, ale także określi konkretne zobowiązania inwestora w zakresie realizacji infrastruktury publicznej dla mieszkańców.
9. Czy ulica Głogowska powinna być zwężona na kolejnych odcinkach – zwłaszcza w rejonie Dworca Zachodniego, Targów i Parku Wilsona?
Zbigniew Czerwiński:
NIE dla zwężania!! Jestem przeciw. Generuje korki i zwiększa przez to zanieczyszczenia powietrza. I nie zwiększa w żaden sposób bezpieczeństwa. Likwidacja pasa ruchu generuje ciągłe korki bo ta sama ilość pojazdów musi się zmieścić na jednym pasie przez co zajmują 2x więcej długości drogi... Są to pomysły prosmogowe”, bo wolno poruszające się w korku pojazdy, palą dwa razy więcej paliwa niż płynnie się poruszające.
Jacek Jaśkowiak:
Ulica Głogowska ma swoją szerokość określoną pierzejami budynków po obu stronach i oczywiście w dosłownym sensie zapewne nigdy nie zostanie „zwężona”. Natomiast możemy cały czas zastanawiać się nad tym, jak podzielić jej przekrój pod różne funkcje: ruch tramwajowy, samochodowy, rowerowy, pieszy, parkowanie oraz – to, czego obecnie brakuje najbardziej – zieleń.
Obecne pasy jezdni na Głogowskiej są zbyt wąskie w świetle aktualnych przepisów, na odcinku od Targów do Parku Wilsona. Nowa organizacja ruchu na tym odcinku ulicy wymaga jednak jej przebudowy i przesunięcia osi torowiska. Zgodnie z tym, co twierdzą fachowcy od transportu, Głogowska mogłaby mieć jeden pas ruchu w stronę Mostu Dworcowego, natomiast w stronę Hetmańskiej powinny być utrzymane dwa pasy ruchu do ul. Berwińskiego. Z mojej perspektywy, kluczowe dla Głogowskiej jest odzyskiwanie uwolnionych od ruchu fragmentów ulicy pod zieleń wysoką i niską oraz komfort poruszania się mieszkańców Łazarza, a nie ułatwianie tranzytu międzydzielnicowego przez środek gęstej zabudowy.
10. Łazarz podobnie jak cały Poznań drastycznie się wyludnia. Jeszcze w 2000 roku liczba mieszkańców Łazarza wynosiła 45 730. Obecnie na Łazarzu mieszka o blisko 18 tysięcy osób mniej (według danych UMP na dzień 31.12.2023 na Osiedlu Święty Łazarz zamieszkiwało 28 015 osób, z czego 1818 na pobyt czasowy). Co zrobić, by mieszkańcy nie chcieli wyprowadzać się z miasta, a nowi meldowali się?
Zbigniew Czerwiński:
W całym Poznaniu jest przynajmniej 10% więcej mieszkańców niż zameldowanych. Musimy ich przekonać, że warto tu zamieszkać na stałe -miasto musi być bardziej przyjazne mieszkańcom nie tylko Łazarza, sprawna komunikacja, dostępność do wynajmu mieszkań, umiarkowane czynsze, wysokiej jakości usługi edukacyjne od przedszkola do matury, dostępne usługi medyczne na dobrym poziomie. Miasto przyjazne Rodzinie, wspierające macierzyństwo i rodziców samodzielnie zapewniających opiekę wychowawczą dzieci w wieku przedszkolnym. Dobre miejsca pracy rozlokowane we wszystkich dzielnicach. Dbałość o tereny zielone, miejsca dla sportu i rekreacji. Lepsza oferta kulturalna, teraz poza Filharmonią i Teatrem Muzycznym , które mają dobry poziom reszta miejskich instytucji kultury jest przeciętna lub bardzo słaba.
Jacek Jaśkowiak:
Musimy pamiętać, że statystyka oparta o dane meldunkowe urzędu miasta jest bardzo mało wiarygodna. Wiele osób mieszkających na Łazarzu (i w ogóle w Poznaniu), które są najemcami mieszkań (a właściciele niechętnie przystają wtedy na stały lub nawet czasowy meldunek), w ogóle nie jest uwzględnianych w statystykach. Przy ostatnich wyborach parlamentarnych w niektórych komisjach na Łazarzu liczba osób w spisie wyborców była o blisko 20% większa niż stale zameldowanych, a w rzeczywistości osób faktycznie mieszkających jest jeszcze więcej (w całym mieście o ok. 150 tys., na Łazarz przypada prawdopodobnie proporcjonalna część). Z mojego punktu widzenia, w programach promujących zameldowanie w Poznaniu (albo wskazanie go jako miejsca zamieszkania w PIT) większy nacisk powinien być położony, nie tylko na samych lokatorów, ale także na właścicieli wynajmowanych mieszkań. To oni powinni być w większym stopniu zainteresowani zameldowaniem swoich najemców (meldunek nie oznacza przecież żadnego dodatkowego prawa do lokalu), jeżeli w odpowiedni sposób zostanie to uwzględnione w polityce naliczania podatku od nieruchomości.
11. W połowie grudnia 2023 r. ZTM wprowadził reformę sieci tramwajowej, tym samym linie nr 5 i 17 dublują się od Górczyna aż do ul. Gwarnej. Co można zrobić, by komunikacja zbiorowa była bardziej przystępna, a ZTM bardziej słuchał mieszkańców i rad osiedli?
Zbigniew Czerwiński:
Prezydent powinien słuchać mieszkańców co do trasy, linii bo to oni korzystają a nie urzędników zza biurka, którzy nie biorą pod uwagę oczekiwań mieszkańców.
Jacek Jaśkowiak:
Po pierwszych miesiącach funkcjonowania sieci tramwajowej w nowym kształcie, należy zrobić kompleksowy przegląd wprowadzonych rozwiązań, oparty przede wszystkim o analizę liczby pasażerów na poszczególnych liniach. Jeżeli potwierdzi się, że linie nr 5 i 17 dublują się i nie cieszą odpowiednim poziomem zainteresowania pasażerów, to należy wprowadzić odpowiednie zmiany. Pamiętajmy tylko, że sieć tramwajowa to system naczyń połączonych i zmiana w jednym miejscu spowoduje szereg dalszych konsekwencji.
12. Jak można rozwiązać problem starego dworca Poznań Główny?
Zbigniew Czerwiński:
To sprawa PKP należy ściśle z władzami kolei współpracować i dążyć do realnego rozwiązania problemu, dworzec musi być przede wszystkim funkcjonalny i temu musi być podporządkowana koncepcja architektoniczna. Każda koncepcja , której nie zaakceptują władze PKP, jest tylko literaturą science fiction lub fantasy.
Jacek Jaśkowiak:
Miejska Pracownia Urbanistyczna przygotowała kompleksową koncepcję urbanistyczną dla zespołu dworca głównego, powiązaną z projektami modernizacyjnymi dla poznańskiego węzła kolejowego planowanymi przez PKP PLK. Dążymy do jej realizacji, współpracujemy w tym zakresie z władzami PLK oraz z ministerstwem. Celem jest to, by poznański dworzec był funkcjonalny i dostosowany do potrzeb zarówno Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, którą chcemy rozwijać, jak i kolei szybkich prędkości. Koncepcja zakłada powstanie w miejscu dawnego budynku dworca dodatkowych torów i peronów, które poprawią funkcjonalność Poznania Głównego oraz zwiększą komfort korzystania z niego przez pasażerów. Nowy dworzec powinien natomiast powstać nad peronami bliżej Mostu Dworcowego, dzięki czemu będzie znacznie lepiej zintegrowany z przystankami tramwajowymi, a z głównej hali dworcowej możliwe będzie bezpośrednie zejście na wszystkie perony kolejowe (których docelowo powinno być 8). Realizacja tej koncepcji zakłada także powstanie nowych atrakcyjnych przestrzeni publicznych przy wejściach do dworca, czyli nowe place przy Moście Dworcowym i ul. Składowej, a także bezpośrednie przejście z dworca na tereny targowe.
13. Planowana jest realizacja projektu kolei obwodowej. Czy powinien powstać przystanek kolejowy w rejonie ul. Hetmańskiej?
Zbigniew Czerwiński:
Trzeba przeprowadzić analizę potrzeb i możliwości i wybrać najbardziej optymalny wariant. Wymagałoby by to przesunięcia bliżej torów przystanku tramwajowego i uzgodnienia z PKP co nie jest rzeczą łatwą. Bo obserwuje procesy inwestycyjne z udziałem koloi ponad 20 lat.
Jacek Jaśkowiak:
Tak, przystanek kolejowy przy ul. Hetmańskiej powinien bezwzględnie powstać w ramach modernizacji poznańskiego węzła kolejowego przez PLK i to nawet niezależnie od kwestii uruchomienia przewozów pasażerskich na obwodnicy towarowej. Jest on zaplanowany w II etapie modernizacji obwodnicy towarowej, podobnie jak nowe przystanki na ul. Grudzieniec i Druskiennickiej. Na Hetmańskiej powinny zatrzymywać się wszystkie pociągi regionalne i metropolitalne z kierunku Środy Wlkp., Leszna, Grodziska Wlkp. i Nowego Tomyśla. Przystanek przy ul. Hetmańskiej powinien być zintegrowany z naszą miejską siecią tramwajową na tej ulicy. Dla mieszkańców Łazarza (szczególnie południowej części) oferowałby także możliwość szybszego dojazdu do północnych części śródmieścia i całego miasta (np. do Garbar, Strzeszyna czy na Główną). Przystanek ten byłby formalnie ulokowany po stronie Wildy, ale w zamyśle byłby zbudowany tunel pieszo-rowerowy prowadzący do stacji od Dolnego Łazarza.
14. I już ostatnie pytanie. Od lat nie działa fontanna w Parku Wilsona. Na remont czeka też muszla koncertowa. Jak można zadbać o to miejsce, które szczególnie podczas PeWuKi było perełką?...
Zbigniew Czerwiński:
Trzeba poważnie podejść do rewitalizacji tego terenu: remont fontanny bezapelacyjnie tak, i muszli koncertowej również. Prac konserwacyjnych wymagają również tereny zielone.
Jacek Jaśkowiak:
Tak, jak już wielokrotnie mówiłem, po kapitalnym remoncie Poznania, przychodzi czas na inwestycje w zieleń i projekty, które uatrakcyjnią przestrzeń miasta. Jestem przekonany, że będziemy w stanie wygospodarować fundusze na remont zabytkowej fontanny. Większość sumy potrzebnej na realizację tej inwestycji będzie pochodziła z budżetu miasta, ale chcemy też pozyskać wsparcie inwestora prywatnego. W przypadku modernizacji muszli koncertowej, będziemy wnioskować o środki na ten cel z programów rządowych poświęconych renowacji zabytków. Obie te inwestycje są już przygotowane. Palmiarnia Poznańska, która opiekuje się Parkiem Wilsona, posiada pełną dokumentację pozwalającą na przeprowadzenie przetargu i prac remontowych fontanny i muszli koncertowej. Projekt remontu fontanny uwzględnia takie kwestie jak oszczędność energii - obniżenie zużycia prądu czy oszczędność wody (mechanizm pozwala m.in. na wykorzystanie siły wiatru), a także system odkażania wody. Zakładam, że – jeśli wszystko przebiegnie po naszej myśli – fontanna po renowacji będzie mogła zostać uruchomiona już w przyszłym sezonie. Jeśli chodzi o muszlę zastosowana ma zostać fotowoltaika (panele mają zostać umieszczone na dachu). Koszt remontu muszli koncertowej Palmiarnia Poznańska oszacowała na 3,5 mln zł, a remontu fontanny - na 2,5 mln zł. Oba obiekty są zabytkowe - muszla koncertowa pochodzi z lat 30., a fontanna - z lat 20. ubiegłego wieku – co też ma wpływ na wysokość kosztów.

R E K L A M A
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
03

paź

do 06-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Targi kamperów, przyczep kempingowych i sprzętu biwakowego
Targi sprzętu pływającego i sportów wodnych

04

paź

do 06-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Tour Salon" - Targi Regionów i Produktów Turystycznych

05

paź

18:00
Kościół Ewangelicko-Augsburski Łaski Bożej ul. Obozowa 5 (przy Rondzie Jeziorańskiego)
Koncert "Tradycja i współczesność" w wykonaniu Zespołu Wokalnego Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej
- III Jesień Muzyczna u Luteranów
Wstęp wolny

11

paź

do 12-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Viva seniorzy" - targi dla seniorów i nie tylko

do 13-10-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe

[ wszystkie ]

Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: