Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"To wąskie gardło bardzo spowolniało ruch" – 22 lata temu powstał nowy wiadukt na Hetmańskiej
07-09-2021 07:00   Janusz Ludwiczak
Niektórzy zapewne nie pamiętają, że jeszcze pod koniec lat 90. na ulicy Hetmańskiej istniał tylko jeden wiadukt pod torami kolejowymi (znajdujący się najbliżej lokomotywowni), z którego korzystały równocześnie tramwaje i samochody. Wąskie gardło spowalniało ruch i powodowały, że na Hetmańskiej tworzyły się spore korki.

Budowę dwóch nowych wiaduktów – osobnego dla tramwaju i kolejnego dla samochodów w kierunku Wildy rozpoczęto 10 kwietnia 1999 roku.

– To wąskie "gardło" bardzo spowalniało ruch tramwajowy i samochodowy, więc postanowiono go przebudować. Po modernizacji tego odcinka jezdnie zyskały trzy pasy ruchu w każdą stronę, a tramwaj miał teraz wydzielone torowisko, co znacząco poprawiło bezpieczeństwo i czas przejazdu. Otwarcie ruchu tramwajowego (ale nie zwieńczenie całej przebudowy) nastąpiło 22 lata temu - 1 września 1999 roku – przypomina MPK.

Z kolei budowa samej trasy Hetmańskiej – od al. Reymonta do ówczesnej ul. Dzierżyńskiego (obecnie 28 Czerwca 1956 r.) rozpoczęła się w 1968 r. Inwestycję ukończono cztery lata później.

– Ciekawostką z czasów budowy trasy był ambitny ponad możliwości i poznański zdrowy rozsądek plan przebudowy skrzyżowania trasy Hetmańskiej z torami kolejowymi. Istniejący, stary wiadukt, po dobudowaniu z obu stron betonowych pomostów, służyć miał tylko tramwajom i pieszym. Drugi poziom - poziom torów kolejowych, miał pozostać w stanie istniejącym do dzisiaj. Nad całością miał powstać trzeci poziom wzdłuż trasy Hetmańskiej - wiadukt tylko dla ruchu samochodowego. Skończył się jednak okres gierkowskiej prosperity i skrzyżowanie przebudowano może nie tak efektownie jak planowano, ale dzisiejszy wiadukt jest przecież także funkcjonalny, a jego przebudowa wiązała się z mniejszymi kosztami – pisze Andrzej Adamkiewicz na łamach "Miesięcznika MBB".

Dodajmy, że dotychczasowy wiadukt przeznaczony został dla ruchu kołowego w kierunku Łazarza i Grunwaldu.

A więcej ciekawostek o ulicy Hetmańskiej w artykule: Niegdyś aleja Richthofena. Przez pół roku pełniła rolę zajezdni - ulica Hetmańska {WIDEO}, który ukazał się w 15 sierpnia 2013 r. w ramach cyklu "Spacer po Łazarzu – patroni naszych ulic".


R E K L A M A

Komentarze (5)

10-09-2021 06:35:15
De.
Pan Nowak to się wszędzie ośmiesza i jeszcze nie widzi w tym nic złego.
09-09-2021 22:30:11
e-raf
Na jakiej podstawie p. Nowak wypowiada się w sprawach dotyczących wszystkich mieszkańców miasta w sposób arbitralny i prześmiewczy tak jakby był alfą i omegą?!!! Czy jest on zatrudniony ZDM-ie lub innej spółce miasta? Kto dał temu panu prawo do rozstrzygania o rozwiązaniach komunikacyjnych decydujących o naszym codziennym funkcjonowaniu?! Na koniec przytaczam fragment komentarza odnoszącego się do listu otwartego Organizacji Poznańskich Kierowców: „Niech rowerzyści pokażą jak można dowozić towary, wywozić śmieci i prowadzić biznes w mieście tylko za pomocą rowerów albo tuk tuków... Myślę, że byłby to ekstra ciekawy eksperyment. Poznań to miasto, które odważnie patrzy w ... przepaść, w którą za chwilę wpadnie...”. Aby wyjaśnić jeszcze jedną wątpliwość: sam chętnie (nie tylko w celach rekreacyjnych) poruszam się rowerem, bo w ciepłych miesiącach jeżdżę nim również do pracy (nie mam daleko). Ale (w przeciwieństwie do p. Janowskiego lub Nowaka) robię to w ramach realnych możliwości i rozsądku. Dla p. Nowaka i jego spółki samochody i kierowcy to uosobienie wszelkiego zła. O co tu chodzi?
09-09-2021 11:32:07
Marta
@W. Nowak: Zajmij się chłopie normalną robotą, bo już dosyć napsułeś w tym mieście.
08-09-2021 20:41:50
W. Nowak
Dzisiaj nie budowałbym wiaduktu... Postawiłbym tam słupki zwezil do jednego pasa i byłoby super, jak u moich kumpli w Hadze czy Frankfurcie...
07-09-2021 08:37:00
Mieszkaniec Kolejowej
Dziękuje redaktorowi za przypomnienie tej historii tym, którzy chcą ponownego zwężenia tej ruchliwej arterii. Nie pamiętają, a może jeszcze ich nie było na świecie jak poszerzano Hetmańską aby zlikwidować korki ciągnące się od Głogowskiej - i to się udało. Dzisiaj pojawiają się głosy o zwężeniu Hetmańskiej. Czy chcemy powrotu korków takich jak niegdyś ???

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne, obraźliwe oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści. Pamiętaj, nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych i zabezpieczamy w przypadku ewentualnego postępowania policji lub prokuratury. Dodając opinię akceptujesz powyższy regulamin.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

wrz

do 26-09-2021
Park Wilsona
Poznań Wood Festival - festiwal rzeźby
W programie: - warsztaty malowania w drewnie
- warsztaty rzeźby w glinie>br> - licytacje drewnianych rzeźb
- konkurs główny

24

wrz

do 26-09-2021
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Tour Salon" - Targi Regionów i Produktów Turystycznych
Targi kamperów i przyczep kempingowych oraz wyposażenia
Targ mieszkań i domów (25-26.09.)
9. Festiwal Podróżniczy Śladami Marzeń

26

wrz

Koszary Kultury ul. Matejki 62
Babi Targ
w godz. 12:00-15:00

27

wrz

13:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
"Zdrowy kręgosłup" - gimnastyka dla grupy 60+
"Zumba gold" - gimnastyka dla grupy 60+

28

wrz

17:00
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Łazarski pieróg - warsztaty kulinarne dla rodzin z dziećmi
- obowiązują zapisy mailowe: zapisy.klubkrag@gmail.com

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: