Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Dolna Głogowska: Cztery pasy lub droga z linią tramwajową - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Dolna Głogowska: Cztery pasy lub droga z linią tramwajową
23-01-2021 00:53   Janusz Ludwiczak
Miasto przedstawiło koncepcję Dolnej Głogowskiej, o której mówi się od lat. Przewidziane są dwa warianty. Pierwszy zakłada budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdą stronę). Drugi wariant przewiduje budowę drogi z dwoma pasami i trasą tramwajową, która ma prowadzić od pętli PeSTki przy Dworcu Zachodnim do skrzyżowania ulic Kolejowej i Hetmańskiej. Koszt inwestycji szacowany jest nawet na 200 mln zł.

O budowie Dolnej Głogowskiej mówi się od lat. Droga ta miałby odciążyć ulicę Głogowską. Częściowo zrealizowano już fragment tej drogi – w latach 90. podczas budowy dwóch wiaduktów w ciągu ulicy Hetmańskiej pod trasą kolejową w kierunku Wrocławia powstał czteropasmowy fragment ulicy Kolejowej, który łączy się ze skrzyżowaniem ulic Hetmańskiej i Góreckiej.

Projekt przewiduje, że Dolna Głogowska ma dalej prowadzić wzdłuż torów kolejowych i obecnej ul. Kolejowej do ulicy Zachodniej, gdzie następnie droga zakręcałaby i łączyłaby się z obecną ulicą Głogowską, dokładnie w tym miejscu, w którym tramwaje skręcają na trasę PST przez Dworzec Zachodni.

Koncepcja budowy ulicy Dolnej Głogowskiej zakłada dwa warianty. Pierwszy przewiduje budowę czteropasmowej drogi (po dwa w każdym kierunku). Drugi zakłada dwupasmową drogę (po jednym w każdym kierunku), a wzdłuż niej… trasę tramwajową, która miałaby prowadzić od pętli PST przy Dworcu Zachodnim do ul. Hetmańskiej.

Już w grudniu z projektami planowanej inwestycji zapoznała się Rada Osiedla Święty Łazarz. Łazarscy radni zaopiniowali wariant nr 2.

– Za nieuzasadnione uznajemy budowanie ul. Dolnej Głogowskiej w standardzie drogi o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Droga w takim standardzie będzie wtłaczać ruch samochodowy do centrum, do I ramy komunikacyjnej – zaznacza Andrzej Janowski, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Radni uważają też, że planowane przedłużenie ulicy Małeckiego może wygenerować większy ruch na dolnym Łazarzu.

– Będzie to skrót do dworca – mówił podczas grudniowej sesji przewodniczący Andrzej Janowski.

Łazarscy radni zastanawiali się również nad sensem poprowadzenia nowej trasy tramwajowej.

– Jak wiemy tramwaj projektowany był na Wolnych Torach. Potrzebne będą analizy, czy jest sens dublowania tramwaju również z ul. Głogowską. Mówi się też o budowie stacji Poznańskiej Kolei Metropolitalnej nad ul. Hetmańską – wskazywał radny Andrzej Janowski.

Rada Osiedla Św. Łazarz złożyła również uwagi do rozwiązań rowerowych, w których postuluje, by była projektowana w standardzie drogi dwukierunkowej (min. 2 m szerokości). Z projektem koncepcji Dolnej Głogowskiej w piątek zapoznali się również poznańscy radni z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej.

– Dolna Głogowska służyć ma odciążeniu ulic tej części Łazarza, to jest Głogowskiej, a w szczególności Kolejowej, ograniczeniu tranzytu, a także obsłudze transportowej planowanej dzielnicy Wolne Tory, dla której opracowywany jest projekt planu miejscowego – powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydent Poznania.

Realizacja inwestycji będzie jednak bardzo kosztowna. Budowa ul. Dolnej Głogowskiej może wynieść od 120 do 200 mln zł w zależności od wariantu, który zostanie przyjęty. Koszt budowy samego układu drogowego jest szacowany na 72 mln zł.

Układ drogowy ogranicza jednak zwarta zabudowa i planowane nowe obiekty – PKP zamierza w tym rejonie zbudować centrum sterowania ruchem kolejowym dla całej Wielkopolski.

Inwestycja wiązałaby się również z wykupem gruntów, które należą do Skarbu Państwa lub PKP. Szacowane koszty wykupu gruntów (w jednym z wariantów ponad 5 ha) wyniosłyby około 80 milionów złotych, ale możliwe jest także przejęcie tych gruntów od kolei (przekazanie ich na cel publiczny).

Problemem może okazać się również odwodnienie Dolnej Głogowskiej. Konieczne będzie zbudowanie kolektora odprowadzającego wody deszczowe.

Podczas posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej Rady Miasta Poznania wiceprezydent Mariusz Wiśniewski dodał, że budowa trasy tramwajowej mogłaby być możliwa, dzięki pozyskaniu środków z Unii Europejskiej.

Wariant 1 (czteropasmowa droga - po 2 w każdym kierunku):

Wariant 2 (z trasą tramwajową):


Komentarze (3)

24-01-2021 09:39:31
emeryt
Zarobią tylko projektanci. Jak nie będzie drogi rowerowej i kwiatków RO się nie zgodzi. Tylko czy to powstanie jeśli tak to kiedy.
23-01-2021 10:53:38
Aq
Tramwaj - niepotrzebny, szkoda pieniędzy, kogo miałby wozić? Wystarczy autobus na zmodernizowanej Kolejowej. Sama ulica - też szczerze mówiąc nie jest dla mnie żadnym priorytetem. Wolałbym inwestycje takie jak droga i tramwaj zobaczyć po wildeckiej stronie torów, gdzie i tak ma się budować nowa dzielnica. A do nas wystarczy sensowny wiadukt nad torami, który pozwoli przedostać się tam bez wypadów na Most Dworcowy lub Hetmańską.
23-01-2021 10:31:20
kaśka
Ale SF. Przecież to nigdy nie powstanie. Może najpierw Kolejowa.Mieszkańcy czekają ponad 15 lat! Tramwaj bardziej przyda się na os.Kopernika. Po co na dolnej Głogowskiej? Ma wozić powietrze?

Dodaj swój komentarz

Nick: (max. 40znaków)

Treść komentarza (maksymalnie 1500 znaków):

Pozostało znaków: 1500

Wpisz kod z obrazka: (cyfry i litery a-f)

REGULAMIN:
Publikowane komentarze odzwierciedlają osobiste poglądy ich autorów, którzy ponoszą wyłączną odpowiedzialność za ich treść. Wpisy naruszające polskie prawo, dobra innych osób, zawierające słowa powszechnie uznane za wulgarne, obraźliwe oraz nie związane bezpośrednio z komentowanym tekstem będą kasowane. Niedopuszczalne jest również zamieszczanie w treści komentarzy linków do innych stron internetowych, reklam oraz danych osobowych i adresowych osób prywatnych i firm. Komentarze ukazują się na stronie po akceptacji przez moderatora, co nie zwalnia ich autorów od odpowiedzialności za wygłaszane treści. Pamiętaj, nie jesteś anonimowy, Twoje IP zapisujemy w naszej bazie danych i zabezpieczamy w przypadku ewentualnego postępowania policji lub prokuratury. Dodając opinię akceptujesz powyższy regulamin.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
22

paź

do 24-10-2021
Międzynarodowe Targi Poznańskie
PGA - Poznań Game Arena 2021 - targi gier i multimediów
"Optyka" - targi optyczne

26

paź

19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Koncert "Jesień idzie" w wykonaniu Klubu Szyderców Bis

27

paź

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Dom Bajek - warsztaty literacko-plastyczne dla dzieci i opiekunów. Cykl Żywioły. Dla dzieci w wieku 2-5 lat.
- obowiązują zapisy: dom.bajek.poznan@gmail.com

30

paź

10:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Plastyczny Barwami malowane – temat prac „Dyzio marzyciel” - finał

04

lis

do 06-11-2021
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Gardenia" - Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu
"Special Days" - Targi Produktów Świątecznych i Okazjonalnych

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: