Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Pociągiem dojedziemy z Hetmańskiej na Morasko i Franowo? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Pociągiem dojedziemy z Hetmańskiej na Morasko i Franowo?
25-05-2020 10:34   Janusz Ludwiczak
Powstanie trzech nowych stacji kolejowych: Poznań Koziegłowy, Morasko i Uniwersytet w ramach ogłoszonego przez prezydenta RP "Programu Przystankowego" zapowiedzieli parlamentarzyści PiS. Z kolei miasto planuje uruchomieniu siedmiu przystanków, m.in. na Franowie i Kobylepolu. Od lat mówi się również o powstaniu stacji kolejowej nad ulicą Hetmańską? Czy powstanie ona w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej? Jak wyjaśnia Radosław Śledziński z Polskich Linii Kolejowych prowadzone są analizy.

Na początku maja prezydent RP Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedzieli, że w ramach "Programu Przystankowego" do 2025 roku w Polsce powstanie 200 przystanków kolejowych, z czego 16 z nich znajdzie się w Wielkopolsce, a 3 mają być w samym Poznaniu, co zadeklarowali parlamentarzyści partii rządzącej.

– Czas realizacji to jest okres od 2021 do 2025 roku. Nie jest to realizacja odłożona na wiele lat, rozpocznie się od przyszłego roku. Cena jednego przystanku zakłada się w kwocie od 1 do 10 mln zł – przekonuje Bartłomiej Wróblewski, poseł PiS.

Nowe stacje kolejowe mają powstać na tzw. towarowej obwodnicy stolicy Wielkopolski, którą póki co nie jeżdżą jeszcze pociągi pasażerskie. Jednak to ma się zmienić.

– Jest to pewne, że linia zostanie dostosowana do przejazdów pasażerskich i prace będą trwały w ciągu kilku najbliższych lat. Towarowa obwodnica Poznania zostanie przekształcona i oddana do użytku w ramach kolei metropolitarnej – zapewnia poseł Bartłomiej Wróblewski.

Inwestycja miałaby być realizowana przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przy dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa. Póki co szczegóły nie są jeszcze znane.

Miasto informuje, że od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie nie trzech, ale w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków na obwodnicy, które mają usprawnić poruszanie się i przyczynić do dalszego rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Nowe stacje miałyby znaleźć się na Franowie, Kobylepolu, na os. Zieliniec, w pobliżu ul. Gdyńskiej (Poznań Karolin), w okolicach ul. Naramowickiej, przy pętli PeSTki i dworcu na os. Sobieskiego oraz na granicy Poznania i Suchego Lasu.

– Planujemy by w perspektywie kilku lat aglomeracyjny system transportu zbiorowego był jeszcze bardziej zintegrowany, a komunikacja zbiorowa wygrywała z samochodowym transportem indywidualnym. Budowa małych i dużych multimodalnych węzłów przesiadkowych ma na celu szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne propozycje poruszania się dla mieszkańców. Poza przystankami na obwodnicy towarowej Miasto będzie zabiegać o powstanie nowych przystanków na terenie Poznania, by ułatwić mieszkańcom poruszanie się, a pasażerom z aglomeracji usprawnić przesiadki – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

W 2018 roku władze Poznania podpisały umowę ze spółką BBF na stworzenie koncepcji "Kolejowej Ramy Poznania". Dzięki wykorzystaniu towarowej kolei obwodowej już za kilka lat mielibyśmy pociągiem w zaledwie kilka minut dojechać z dworca Poznań Główny na Starołękę, Franowo, kampus UAM na Morasku czy na Naramowice.

Od lat mówi się również o powstaniu stacji kolejowej w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską.

– W przypadku budowy przystanków Poznań Niestachowska czy Poznań Hetmańska mamy do czynienia ze skomplikowaną infrastrukturą kolejową, ale myślę, że uda się co roku, co dwa lata oddać do użytku kolejny przystanek. Istotną informacją dla poznaniaków zainteresowanych szybką koleją miejską są również toczące się prace projektowe nad koleją obwodową, która przewiduje możliwość wykorzystania obwodnicy towarowej Poznania – mówił w 2018 roku wiceprezydent Maciej Wudarski w czerwcu tuż przed uruchomieniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Stacja "Poznań Hetmańska" miałaby być dużym ułatwieniem dla mieszkańców dolnego Łazarza oraz Wildy w korzystaniu z kolei, szczególnie aglomeracyjnej. W pobliżu znajdują się dwa duże węzły przesiadkowe: "Głogowska/Hetmańska" oraz "Traugutta - 28 Czerwca 1956/Hetmańska".

– Stacja w tym miejscu dla pociągów metropolitalnych jak najbardziej jest potrzebna, ale trudna w realizacji. Schodzą się tutaj dwie linie dwutorowe, żeby zrobić perony trzeba było rozsunąć jakoś torowisko lub zrobić odrębne. Tory przebiegają na dwóch wiaduktach. Dodatkowo pod zaraz pod wiaduktem lub obok niego powinien powstać przystanek tramwajowy, tak by ułatwić przesiadkę z pociągu na tramwaj i odwrotnie – powiedział Łukasz Mikuła, przewodniczący Komisji Polityki Przestrzennej i Rewitalizaci Rady Miasta Poznania.

O tą inwestycję dwa lata temu pytaliśmy wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, odpowiedzialnego za kolej.

– Kolej metropolitarna wprowadzona jest sukcesywnie, w tej chwili działa na czterech liniach, a będzie na kolejnych. Równolegle uzupełniana jest infrastruktura. Zaprojektowanych jest kilkanaście nowych przystanków. Wszystko będzie zależało od gestora torów, którym są PKP Polskie Linie Kolejowe. Sądzę, że przystanek nad ulicą Hetmańską to przedział 2-3 lat, jest to bardziej realne niż tylko na planach. Miejsce pod nową stację zostało wyznaczone przez Wojewódzkie Biuro Planowania Przestrzennego, również zatwierdziło ją Stowarzyszenie Metropolia Poznań – powiedział Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.

Na jakim obecnie etapie jest planowana inwestycja?

– We wstępnym studium wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego analizowane są różne warianty efektywnego rozwoju kolei w Poznaniu i aglomeracji. Istotnym elementem analizy są lokalizacje nowych przystanków, które zwiększą dostęp do kolei. Opracowywana dokumentacja ma określić możliwości inwestycyjne w tym zakresie, na tym etapie trudno więc wskazywać konkretne lokalizacje, jednak mogę przyznać, że rozważana jest budowa nowych peronów w różnych dzielnicach Poznania – podsumowuje Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: