
Podczas wtorkowej sesji 21 miejskich radnych zdecydowało o podniesieniu opłat za postój w centrum miasta. 1 kwietnia wprowadzona zostanie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która obejmować będzie rejon w obrębie ulic: Królowej Jadwigi - Dworcowa - Kaponiera - Roosevelta - do torów kolejowych i dalej do rzeki Warta. Kierowcy zapłacą 7 złotych za pierwszą godzinę (obecnie są to 3 zł), 7,40 zł – za drugą godzinę (obecnie 3,60 zł) i 7,90 zł za trzecią (4,30 zł), a za każdą kolejną – 7 zł.
Parkowanie będzie płatne w dni robocze w godz. od 8:00 do 20:00 oraz dodatkowo w soboty w godz. 8:00-18:00. Z kolei opłata za postój na Jeżycach wyniesie: 5 zł za pierwszą godzinę, 6 zł – za drugą oraz 6,90 zł – za trzecią.
Kierowcy zapłacą również więcej za postój w strefie płatnego parkowania, znajdującej się w rejonie Targów i dworca Poznań Główny, czyli na ul. Śniadeckich, Orzeszkowej, Konopnickiej, Grunwaldzkiej (od Matejki do Roosevelta), Święcickiego i części Głogowskiej (od Mostu Dworcowego do Śniadeckich) oraz Zachodniej. I tak opłata za pierwszą godzinę parkowania wyniesie 3,50 zł, za drugą – 4,20 zł, za trzecią – 4,90 zł, a za czwartą i każdą następną – 3,50 zł.
– Podniesienie stawek za parkowanie jest konieczne, by zapewnić rotację w strefie. Obecnie jej nie ma. Przy tak niskiej stawce za godzinę, kierowcy zajmują miejsce nawet przez 3-4 godziny. Siłą rzeczy nie wybierają też miejsc na parkingach kubaturowych, gdzie ceny są z reguły wyższe. Efektem jest brak dostępności miejsc w strefie, co skutkuje długotrwałym krążeniem po centrum w poszukiwaniu wolnego miejsca. To z kolei przekłada się na wyższy poziom emisji spalin, a więc i na pogorszenie komfortu życia mieszkańców centrum i dzielnic historycznych takich jak Jeżyce, Wilda czy Łazarz. Musimy pamiętać, że 30 proc. zanieczyszczeń powietrza generowanych jest przez transport, w szczególności przez indywidualny transport samochodowy. Jeśli chcemy tę wartość zredukować, musimy dążyć do ograniczenia liczby samochodów wjeżdżających do centrum, m.in. poprzez promocję transportu publicznego – przekonywał podczas sesji prezydent Jacek Jaśkowiak.
Za podniesieniem opłat było 21 radnych – z Koalicji Obywatelskiej oraz z Prawa do Miasta. Przeciw było 8 radnych PiS. Od głosu wstrzymała się trójka radnych: Henryk Kania, Halina Owsianna oraz Krzysztof Rosenkiewicz.
W Poznaniu przybywa zarejestrowanych samochodów. W 2018 r. było ich 389 tysięcy, czyli 783 auta na tysiąc mieszkańców. Dla porównania w 2010 auto miał co drugi poznaniak (514 aut na 1000 mieszkańców). Jak przekonuje miasto podwyżka ma sprawić, że łatwiej będzie zaparkować, a do centrum lepiej będzie dojechać tramwajem.
– Ustawodawca uzależnia wysokość stawki w Strefie Płatnego Parkowania od wysokości płacy minimalnej. W tej chwili zgodnie z ustawą maksymalna stawka za pierwszą godzinę w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania mogłaby wynosić 11,7 zł. Biorąc pod uwagę, że w ustawie zapisana jest też konieczność podwyższania tej kwoty w kolejnych godzinach parkowania, to w trzeciej godzinie stawka mogłaby sięgać nawet 16 zł. Zdecydowaliśmy się na znacznie mniejsze opłaty, aby nasz cel - czyli poprawienie jakości przestrzeni i powietrza w Poznaniu - można było osiągnąć przy jak najmniejszym obciążeniu dla mieszkańców – podkreśla Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
– Stawki w Strefie Płatnego Parkowania nie zmieniały się co najmniej od kilkunastu lat. Opłata na poziomie 7 zł jest optymalna, pozwoli na większą rotację samochodów, a więc kierowcy będą mogli łatwiej znaleźć miejsce parkingowe. Wierzę, że dzięki temu zaczną też zostawiać swoje samochody na parkingach kubaturowych, bo stawka godzinowa będzie do tego zachęcać – dodaje Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM.
Z kolei z początkiem października strefa płatnego parkowania ma zostać rozszerzona praktycznie na cały Łazarz. Obejmie ona obszar w obrębie ulic: Bukowska – tory kolejowe – Hetmańska – Reymonta – rondo Jeziorańskiego – Przybyszewskiego, czyli praktycznie cały Łazarz z wyjątkiem ulic na południe od II ramy komunikacyjnej, tj. ul. Hetmańskiej. Strefy (póki co) nie będzie więc m.in. na ulicach: Rogalińskiego, Cybulskiego, Biedrzyckiego, Nehringa, Winklera czy Palacza).
Wiadomo już, że za pierwszą godzinę parkowania kierowcy zapłacą 3,50 zł, za drugą – 4,20 zł, a za trzecią – 4,90 zł.
Z kolei mieszkańcy będą mogli wykupić abonament w kwocie 30 zł (choć pierwotnie miało to być 10 zł). Abonament za kolejny pojazd ma kosztować 150 zł.
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Wierni przeszli ulicami Łazarza. Rozpoczęło się Triduum Paschalne, w oczekiwaniu na Wielką Noc {GODZINY NABOŻEŃSTW}
(17-04-2025 10:41)
· Potockiej: Duże straty po pożarze
(11-04-2025 10:22)
· Inspektor nadzoru budowlanego sprawdzi czy nie doszło do nieprawidłowości przy rozbiórce centrum handlowego
(09-04-2025 09:07)
· Druga ofiara śmiertelna pożaru kamienicy przy Chociszewskiego
(09-04-2025 07:08)
· Tramwajada połączyła Łazarz, Jeżyce i Wildę
(09-04-2025 06:39)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Podkoziołek, czyli poznańskie ostatki
(04-03-2025 09:27)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
Niezapominajka |
kwi
18:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Przez żołądek do kultury - Hiszpania
kwi
do 27-04-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Motor Show - targi motoryzacyjne
kwi
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
Spotkanie z Cezarym Harasimowczem, pisarzem, scenarzystą, wokół jego najnowszej książki Bieta, opisującej życie Elżbiety Ficowskiej, ocalałej z Getta Warszawskiego, żony poety Jerzego Ficowskiego. Spo
kwi
Łazarz
Gratowóz
• 08:00-08:20 - Jarochowskiego/Sczanieckiej
• 11:40-12:00 - Jarochowskiego przy Górczyńskiej
• 12:10-12:30 - Kolejowa 37
maj
do 16-05-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Poznań Impact
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: