Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Funkcjonował przez 134 lat. Teraz ma zostać wyburzony - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Funkcjonował przez 134 lat. Teraz ma zostać wyburzony
07-04-2019 01:29   Janusz Ludwiczak
Otwarto go 140 lat temu, pod koniec 1879 roku. Obsługiwał podróżnych przez 134 lata. Teraz ma zostać wyburzony. Mowa o starym dworcu Poznań Główny.

Dworzec Poznań Główny początkowo zwany był dworcem Centralnym. Projekt budynku opracowano w 1870 roku, a cztery lata później rozpoczęto jego budowę. Dworzec Główny został oddany do użytku 16 listopada 1879 roku, jednak do 1906 roku prowadzono prace związane z wykończeniem. Ówczesny budynek składał się z północnego skrzydła frontowego z centralnie usytuowanym holem oraz zespołu przylegających od południa skrzydeł zgrupowanych przy dwu dziedzińcach wewnętrznych. Elewacje obłożone były czerwoną cegłą licówką.

Na początku 1929 roku w związku z Powszechną Wystawą Krajową, tzw. "PeWuKą" Dworzec Główny został przebudowany. Podczas okupacji niemieckiej w latach 1939-1945 ze względów strategicznych wybudowano południową obwodnicę dworca Poznań Główny (Górczyn-Dębiec-Starołęka-Franowo-Swarzędz). W tym samym czasie w ramach ochrony przeciwlotniczej zbudowano serię schronów przeciwlotniczych wzdłuż ul. Dworcowej.

Podczas bitwy o Poznań w 1945 budynek dworca został zbombardowany. Odbudowano go w latach 1946-1949. Największemu przeobrażeniu uległa fasada budynku, która uzyskała cechy klasycystyczne.

Kolejna przebudowa miała miejsce w latach 1961-1976, w wyniku której obiekt uzyskał cechy modernistyczne.

W październiku 2013 roku wraz z otwarciem centrum handlowego Poznań City Center, obecnie zwanym Avenida, a wcześniej oddaniem do użytku nowego dworca po 134 latach funkcjonowania dotychczasowy Dworzec Poznań Główny został zamknięty na dobre dla pasażerów.


Tramwaj dojeżdżał pod samo wejście:

Przez 90 lat pod Dworzec Główny dojeżdżał tramwaj. 24 czerwca 1880 r. na ulicy Dworcowej rozpoczęto układanie torów tramwajowych, a już w sobotni poranek 31 lipca z Dworca Centralnego (dziś Poznań Główny) przez Kaponierę, Bramę Berlińską, ul. Św. Marcin, Wielką Rycerską (obecnie Ratajczaka), pl. Wilhelmowski (obecnie pl. Wolności), Nową (Paderewskiego) do Starego Rynku zaczęła jeździć pierwsza linia tramwaju konnego.

Ostatni tramwaj ulicą Dworcową przejechał w 1970 roku, kiedy to zlikwidowano trasę tramwajową do Dworca Głównego. Okazuje się, że pod asfaltem na ulicy Dworcowej zachowane zostały szyny tramwajowe.


Jego podziemia służyły do obrony cywilnej

Wiele tajemnic skrywają podziemia starego dworca, które pełniły funkcję schronu. Obradowała tutaj cyklicznie formacja obrony cywilnej poznańskiego węzła kolejowego.

– Był to obiekt obrony cywilnej, w którym dwa razy w ciągu roku odbywały się ćwiczenia z udziałem około 100 osób, wśród których byli nie tylko kolejarze, ale załoga węzła kolejowego, w tym jednostki wojskowe i ochotnicy. Ćwiczenia odbywały się nawet przez trzy dni. Obiekt był samowystarczalny, wyposażony w prąd, wodę, zapas posiłków. Schron był wykorzystywany po raz ostatni w lat 90 – powiedział Stanisław Bączyk, przewodnik.


Jedzenie serwowane z kasowych okienek i parkiet w poczekalni

Równo rok temu, pod koniec marca 2018 r. stary dworzec zamienił się w FoodHall. W okienkach dawnych kas biletowych znalazły się punkty gastronomiczne, które serwują między innymi: burrito z wołowiną lub z kurczakiem, makarony: carbanara, bolognese, kurczak z dynią, pesto zielone, nie brakuje frytek belgijskich. Za dania trzeba zapłacić przynajmniej 20-40 złotych. Dla wielbicieli słodkości dostępne są serniki: sernik: bazyliowa marakuja, malinowy marcepan, orzechowe masło, imbirowa gruszka (od 12 zł za kawałek).

Z kolei na środku hali dawnego dworca stanął bar, w którym można kupić piwo, wódkę, whisky i inne alkohole. W dalszej części dawnego dworca znalazł się również parkiet.


Nie można zobaczyć tablicy Kazimierza Nowaka odsłoniętej przez Ryszarda Kapuścińskiego

25 listopada 2006 w holu dworca Ryszard Kapuściński odsłonił tablicę pamiątkową poświęconą podróżnikowi Kazimierzowi Nowakowi, który pokonał 40 tys. km pieszo i rowerem po Afryce. Jednak tablicy tej nie można zobaczyć, gdyż nie tylko nie można do niej dojść, ale zasłaniają ją czarne kotary, w związku z działalnością Food Hall. Czy zatem tablica Kazimierza Nowaka nie powinna zostać przeniesiona na nowy dworzec, by mogła być bardziej dostępna?

– Ta tablica nie pasuje do nowego dworca, nie jest to miejsce klimatyczne, jest tam chaos, ta tablica zginie, nie będzie widoczna – powiedział Łukasz Wierzbicki, autor książek o Kazimierzu Nowaku, który w 2006 r. odsłaniał tablicę wraz z Ryszardem Kapuścińskim.

A może dobrym pomysłem byłoby przeniesienie tablicy na Lodową, gdzie w kamienicy pod numerem 32.

– Myśleliśmy razem z Maciejem Pastwą o przeniesienie jej na nowy Skwer im. Kazimierza Nowaka na Rynku Łazarskim, ale architekt nie przewidział tego w swoim projekcie. Rozważaliśmy również umieszczenie jej na kamienicy na Lodowej, w której mieszkał Kazik, jednak nie są to miejsca odwiedzane przez turystów i podróżnych – uważa Łukasz Wierzbicki.


Stary dworzec kolejowy ma zostać wyburzony

Kolej po raz kolejny zmienia swoje plany. PKP chce wyburzyć stary dworzec kolejowy Poznań Główny. W jego miejscu ma powstać nowy obiekt.

W styczniu PKP SA podpisały umowę z firmą Pas Projekt na rozbiórkę istniejącego starego budynku i budowę nowego dworca. Prace budowlane mają zająć 30 miesięcy, a wartość inwestycji wynosi blisko 1,8 mln zł.

Decyzją kolei zaskoczone jest miasto.

– Wojewoda wielkopolski wraz z władzami PKP organizuje konferencję o budowie tunelu i dodatkowego peronu, nie informuje natomiast, że od kilku tygodni podpisana już jest umowa z projektantem nowego budynku starego dworca kolejowego Poznań Główny. Co więcej - zgodnie z tytułem przetargu mowa jest o rozbiórce. Pełna nazwa brzmi bowiem - Usługa projektowa, dokumentacja przedprojektowa, projektowa i okołoprojektowa dla zadania inwestycyjnego pn. "Rozbiórka i budowa nowego dworca kolejowego Poznań Główny (Stary)."– informuje poznański magistrat.

Miejski Konserwator Zabytków, Joanna Bielawska-Pałczyńska przypomina, że budynek starego dworca głównego wraz z otoczeniem stanowi element zespołu urbanistyczno-architektonicznego najstarszych dzielnic miasta Poznania wpisanego do rejestru zabytków pod nr A 239 decyzją z dnia 6 października 1982 r. i w związku z tym wszelkie prace na tym obszarze wymagają uzyskania pozwolenia konserwatorskiego.

– Ze względu na rangę miejsca oraz istotny kontekst historyczny najlepszym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie konkursu na kompleksowe zagospodarowanie tej przestrzeni, który da gwarancję znalezienia właściwych rozwiązań urbanistycznych, architektonicznych, a także komunikacyjnych. We wnętrzu budynku konieczne jest zachowanie i wyeksponowanie monumentalnego polichromowanego reliefu z 1962 roku, autorstwa znanego poznańskiego twórcy Edmunda Łubowskiego. Dopuszczalny jest jego demontaż i ponowne zastosowanie w ramach inwestycji, zgodnie z wytycznymi i pod nadzorem konserwatorskim. Ściana z reliefem powinna być właściwie wyeksponowana i nieprzesłaniana obiektami wyposażenia. Trzeba wyjaśnić również kwestię istniejących schronów pod budynkiem dworca pochodzących z okresu "zimnej wojny", w pełni wyposażonych, w bardzo dobrym stanie technicznym, mających już niewątpliwie wartość historyczną – tłumaczy Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.

PKP po raz kolejny zmienia swoje zdanie. W czerwcu 2016 r. kolej zakończyła współpracę ze spółką Trigranit, która wybudowała nowy dworzec i centrum handlowe Poznań City Center (obecnie Avenida). Plany zakłady, że kolej przeprowadzi remont starego dworca, w którym znajdą się kasy biletowe, poczekalnia i punkty usługowe.

– Funkcje obsługi podróżnych powinny wrócić na pierwotne miejsce. Jest to centralny punkt centrum Poznań Główny, który powinien dobrze funkcjonować z komunikacją miejską i nie powinien sprawiać kłopotów z przemieszczaniem się pomiędzy peronami. W trzecim kwartale 2018 roku chcemy udostępnić pierwszą część ogólnodostępną dla podróżnych ze wszystkimi funkcjami dworcowymi. W ramach projektu jest również realizacja hotelu, a w dalszych fazach powstanie część biurowa – zapowiedział w 2016 r. Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.


R E K L A M A

Komentarze (14)

31-05-2019 13:44:07
Wstyd
Chlebak stoi, stary dworzec wymaga remontu i powrotu do bycia dworcem. Mamy najgorszy dworzec w Polsce dla turystów trudno cokolwiek tu znaleźć. Jakby nawet był ten foodhall i kasa biletowa. A jest smród, brud i tymczasowy blaszak 'informacja' stoi już na stałe. Wielkie nowoczesne miasto. Z dworcem, który wygląda jak z krajów trzeciego świata.
21-05-2019 14:25:58
asdasdas
Nie jestem Poznaniakiem ale jeżeli ten budynek zostanie wyburzony to dla mnie Poznań będzie miastem które niczego się nie nauczyło i dalej wyburza zabytki... Żałosną mieściną... Nie wiem co się dzieje z ludzmi!!
19-05-2019 21:06:54
Negatyw
Polecam odwiedzić dworzec we Wrocku. Aż miło popatrzeć.
09-04-2019 15:19:16
pyra
Ni za tym ni po tym, co ma PKP do PiS ? To PKP bedzie rozbierac dworzec a nie PiS. Dajcie juz ludzie spokoj bo choc nie kibicuje ani jednej ani drugiej stronie politycznej to staram sie o obiektywizm. Golebie obsraly/zasraly lawke w parku to tez wina PiS czy PO a moze wina Rady Osiedla ?
09-04-2019 11:30:30
tonny
@poznanianka: To nadzieję możesz jedynie tylko mieć, ale dworzec nie znajduje się na terenie Rady Osiedla Św. Łazarz, tylko Rady Osiedla Wilda. Po za tym co do tego ma rada osiedla, nawet miasto niema wiele do gadania. Pretensje i uwagi prosze kierować do PKP i rządu PiS. Amen
09-04-2019 11:20:54
poznanianka
W Poznaniu ogrom smieci , bałagan.Ale zapewne tak jest po zimie.Poprzednia rada chwaliła się koszami na smieci.Coż z tego skoro to małe pojemniki na palikach.Te obudowane , estetyczne stoja tylko tam gdzie mieszka radna.Czyż nie jest tak ,że pieniądze są , ale należy je wydawać nie tracac z oczu estetyki i jakości.To mniej kosztuje niż buble , które niszczeją i znowu trzeba wymienić.Nadzieje pokładam w nowej Radzie Sw Lazarz, która oprócz decyzji będzie wizytować niektóre punkty Lazarza.
08-04-2019 17:44:23
eka z małeki
@ pyra,ja nie tą dobrą zmianę miałem na myśli,a tę rządową!!!Poza tym spodziewam się dużo złego po tym jak prezydent zadeklarował chęć nauki religii w czasie strajku nauczycieli.To znak że szuka poparcia wiadomych....w przyszłych wyborach!!!Nie takiego ruchu się spodziewałem----czas pokaże czy się myliłem!!!!!! ech eka
08-04-2019 16:26:52
pyra
@eka z małeki, zadnej dobrej zmiany w Poznaniu nie bylo, od lat p.Jaskowiak jest na stolku i to za jego kadencji pali sie i burzy - młyn z końca XIX w. przy Kolejowej, wycina sie multum drzew w Poznaniu i na Lazarzu i nie dba sie o to co Poznan posiada, jak np. Park Kaprowicza - umiera smiercia naturalna i nikogo to nie obchodzi. To tylko kilka przykladow. Miasto nie jest zainteresowane ratowaniem dworca, bedzie jak bedzie a jak postanowia wyburzyc to pani Konserwator da zgode aby tylko zachowali to czy tamto. Pozatym Poznaniacy nie umieja walczyc o miasto, ci co walcza to jednostki, male grupy. Reszta tylko narzeka ale nic nie robi a zaczac trzeba od siebie a potem narzekac na innych, tego jednak rodacy nie rozumieja.
08-04-2019 13:18:59
eka z małeki
-teraz ogólny trend obecnej dobrej zmiany to spalić,wyciąć i zburzyć!!!Dziwi bezradność i wręcz poparcie,tak,tak władz miasteczka dla działalności,braku wiedzy i kompetencji takich tam samosiejek inżynierów i zarządców!!!@M-zszokował mnie koszt odbudowy mosteczka.Gdy zaczynałem pisać to było<10 tys.!!!!To co ma być zwodzony???!!! eka
07-04-2019 21:23:51
up
NIE prawdopodobne Jesteśmy bezsilni wobec bezsilności władz. Zbudowano zamek przemysła-czy jakoś tak - bez historycznej wiedzy jego wyglądu a zostanie zburzona budowla historyczna, wizytówka miasta. Pozostanie "makowiec", który jest brzydki a co ważne rozpadnie się za lat kilka.
07-04-2019 20:49:54
M.
Budynek dworca za 1,8 mln ??? Mostek w Parku Wilsona ma kosztować 300 tys.
07-04-2019 18:59:45
koneser
Konserwator Miejski Zabytków i włodarze miasta nadają się do wymiany! Bezsilność to oznaka słabości a tu chodzi przecież o obiekt zabytkowy, liczący 134 lata! Dworzec jest wizytówką Poznania, zna go każdy mieszkaniec Poznania i każdy kto chociaż raz gościł w tym mieście! Jest mi wstyd, że nikt nie potrafi powalczyć o zabytek, a przecież nasze miasto nie ma ich tyle by machnąć ręką i powiedzieć: idzie nowe i nie rozdzierajcie szat! CZERWONA KARTKA DLA WŁADZ MIASTA!!!!!!!!!!!!!
07-04-2019 15:46:06
Mieszkaniec
Zgadzam się z przedmówcą.. W takim układzie nie potrzebujemy władz miasta skoro nic nie mogą ? Najlepiej wszystko zniszczyć i postawić coś co szpeci.. Przykład mamy obok..
07-04-2019 11:34:46
x
Magistrat nie ma decydującego zdania na temat tego, co się dzieje w mieście, a konserwator nie jest w stanie powstrzymać rozbiórki? To co mogą?
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: