Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Podsumowujemy działalność łazarskich radnych {RAPORT} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Podsumowujemy działalność łazarskich radnych {RAPORT}
23-03-2019 04:12   Janusz Ludwiczak
Dobiegła końca VI kadencja Rady Osiedla Św. Łazarz. Zanim w niedzielę wybierzemy radnych na najbliższe 4 lata dokonaliśmy krótkiego podsumowania praca łazarskich radnych. Najmniej aktywnymi radnymi byli: Iwona Rajewicz-Szyba (25%), Jakub Kozłowski (27%) i jego ojciec Hieronim Kozłowski, ubiegający się o reelekcję (33%). Z kolei największe diety otrzymali: Maria Łazarz (8 873 zł w całym 2018 roku), Filip Olszak (5 450 zł) i Wojciech Dera (3 075 zł).

Rada Osiedla Św. Łazarz VI kadencji (na lata 2015-2019) została wybrana równo 4 lata temu, 22 marca 2015 roku. Zainteresowanie wyborami było mizerne. Frekwencja wyniosła blisko pięć procent (dokładnie 4,93%). Do urn poszedł więc zaledwie co 20 mieszkaniec. Na 27 426 uprawnionych do głosowania nowych radnych postanowiło wybrać 1 353 osób. Dla porównania w poprzednich wyborach, które odbyły się w 2011 roku frekwencja wyniosła 4,05% (na 29 805 uprawnionych do głosowania do urn poszło jedynie 1 207 wyborców).

Za to ogromnym zainteresowaniem wybory cieszyły się wśród samych kandydatów. O jeden mandat radnego Osiedla Św. Łazarz walczyły trzy osoby. Zainteresowanie startem do rady osiedla na Łazarzu było największe w Poznaniu. Podobnie był tylko na os. Grunwald Południe (os. Kopernika, Raszyn, Pogodno), gdzie zgłosiło się 57 kandydatów, na Starym Mieście - 55 kandydatów oraz na Ratajach. Dla porównania w poprzednich wyborach w 2011 o mandat łazarskiego radnego ubiegało się 47 kandydatów.

W Radzie Osiedla Św. Łazarz VI kadencji zasiadło 11 dotychczasowych radnych: Bożena Banaszak, Dorota Bartkowiak, Maria Łazarz, Bogumiła Maćkowiak, Filip Olszak, Piotr Pałgan, Maria Paradowska, Łukasz Prymas, Tomasz Wojciechowski, Wojciech Wośkowiak i Bogna Zielińska.

Po naszej publikacji rezygnację postanowiła złożyć radna Maja Zbierska-Kawecka, która była obecna tylko na 4 z 15 sesji (27% obecności). Radna złożyła mandat ze względu na przeprowadzkę do Wrocławia. Jej miejsce zajęła 34-letnia Agnieszka Michalak–Pietkiewicz, magister gospodarki przestrzennej, która uzyskała w kolejności największą liczbę głosów (187 głosów - 1,78%).

55 sesji. Którzy radni byli najbardziej aktywni?

Łazarscy radni spotkali się na 55 sesjach. Najmniej aktywną radną była Iwona Rajewicz-Szyba, była obecna zaledwie na 14 z 55 sesji (frekwencja 25%), po raz ostatni na sesji pojawiła się... w lutym 2016 r.

Tylko na 15 sesjach obecny był radny Jakub Kozłowski (frekwencja 27%), z kolei jego ojciec Hieronim Kozłowski pojawił się na 18 sesjach (33%).

Za to najbardziej aktywnymi radnymi byli: Maria Łazarz - przewodnicząca Zarządu Osiedla (obecna na wszystkich 55 sesjach, frekwencja 100%), jej zastępczyni Bogumiła Maćkowiak (nieobecność tylko na jednej sesji - frekwencja 98%) oraz Filip Olszak - przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz (obecny na 54 sesjach – 98%). Aktywnymi radnymi byli również: Genowefa Banaszak (96%), Roman Modrzyński (96%) i Maria Paradowska (93%).

Aktywność radnych Osiedla Św. Łazarz od zaprzysiężenia, które miało miejsce 22 kwietnia 2015 do ostatniej, 55. sesji, która odbyła się 13 marca 2019:

Ryszard Balcerzak
Funkcje: przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Członek Komisji: Infrastruktury
Obecność na sesjach: 84% (46 obecn., 9 nieob.)

Genowefa Banaszak
Funkcje: –
Członek Komisji: Inicjatyw Społecznych
Obecność na sesjach: 96% (53 obecn., 2 nieob.)

Dorota Bartkowiak
Funkcje: –
Członek Komisji: Infrastruktury, Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 49% (27 obecn., 28 nieob.)

Wojciech Dera
Funkcje: zastępca przewodniczącej Komisji Kultury, Oświaty i Rekreacji
Członek Komisji: Inicjatyw Społecznych
Obecność na sesjach: 87% (48 obecn., 7 nieob.)

Agnieszka Glapa
Funkcje: przewodnicząca Komisji Inicjatyw Społecznych i Współpracy Z Mieszkańcami
Członek Komisji: Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 73% (40 obecn., 15 nieob.)

Adam Kaczmarek
Funkcje: członek Zarządu Osiedla
Członek Komisji: Infrastruktury, Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 85% (47 obecn., 8 nieob.)

Maria Kopeć
Funkcje: –
Członek Komisji: Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 45% (25 obecn., 30 nieob.)

Hieronim Kozłowski
Funkcje: –
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 33% (18 obecn., 37 nieob.)

Jakub Kozłowski
Funkcje: –
Członek Komisji: Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 27% (15 obecn., 40 nieob.)

Maria Łazarz
Funkcje: przewodnicząca Zarządu Osiedla
Członek Komisji: Infrastruktury, Bezpieczeństwa, Kultury i Oświaty, Inicjatyw Społeczncyh
Obecność na sesjach: 100% (55 obecn., 0 nieob.)

Bogumiła Maćkowiak
Funkcje: zastępca przewodniczącej Zarządu Osiedla
Członek Komisji: Infrastruktury, Inicjatyw Społecznych
Obecność na sesjach: 98% (54 obecn., 1 nieob.)

Agnieszka Michalak-Pietkiewicz (mianowanie: 13.04.2016)
Funkcje: zastępca przewodniczącego Komisji Infrastruktury, Polityki Przestrzennej, Zieleni i Rewitalizacji
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 75% (30 obecn., 10 nieob.)

Roman Modrzyński
Funkcje: –
Członek Komisji: Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Kultury i Oświaty, Inicjatyw Społecznych
Obecność na sesjach: 96% (53 obecn., 2 nieob.)

Filip Olszak
Funkcje: przewodniczący Rady Osiedla
Członek Komisji: Infrastruktury, Kultury i Oświaty, Inicjatyw Społecznych
Obecność na sesjach: 98% (54 obecn., 1 nieob.)

Piotr Pałgan
Funkcje: –
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 73% (40 obecn., 15 nieob.)

Maria Paradowska
Funkcje: wiceprzewodnicząca Rady Osiedla
Członek Komisji: Infrastruktury, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego, Kultury i Oświaty
Obecność na sesjach: 93% (51 obecn., 4 nieob.)

Łukasz Prymas
Funkcje: członek Zarządu Osiedla, przewodniczący Komisji Infrastruktury, Polityki Przestrzennej, Zieleni i Rewitalizacji
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 85% (47 obecn., 8 nieob.)

Iwona Rajewicz-Szyba
Funkcje: –
Członek Komisji: –
Obecność na sesjach: 25% (14 obecn., 41 nieob.)

Tomasz Wojciechowski
Funkcje: –
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 87% (48 obecn., 7 nieob.)

Wojciech Wośkowiak
Funkcje: –
Członek Komisji: Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego
Obecność na sesjach: 42% (23 obecn., 32 nieob.)

Bogna Zielińska
Funkcje: członek Zarządu Osiedla, przewodnicząca Komisji Kultury, Oświaty i Rekreacji
Członek Komisji: Infrastruktury
Obecność na sesjach: 82% (45 obecn., 10 nieob.)

Maja Zbierska-Kawecka (pełnienie funkcji radnej do marca 2016)
Funkcje: –
Członek Komisji: –
Obecność na sesjach: 27% (4 obecn., 11 nieob.)

Diety - ile zarobili radni?

Zgodnie ze statutem Rady Miasta Poznania osiedlowi radni mogą otrzymywać diety, które stanowią rekompensatę kosztów związanych z wykonywaniem funkcji w organach osiedla i z realizacją zadań osiedla.

I tak w całym 2018 roku na diety przeznaczono łącznie 30 tysięcy 43 złotych (30 043 zł).

– Jednakże w ciągu roku ze środków pochodzących z diet radnych sfinansowano m.in. działania: nagrody na turniej hokeja na trawie, słodycze i upominki na Festyn u Romana …..Dmowskiego, słodycze i upominki na Festyn Na Łazarskim. wsparcie organizacji spotkania dla uczestników edycji konkursu „Zielony Poznań”, zakup wiązanek okolicznościowych na otwarcie Placu Nowakowskiego, zakup wiązanek okolicznościowych i zniczy na obchody święta Niepodległości; organizację spotkania noworocznego, organizację spotkania podsumowującego kadencję Rady i pamiątkowe dyplomy, upominki i statuetki – wyjaśnia Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Święty Łazarz.

Radni otrzymują diety m.in. za udział w sesjach i posiedzeniach komisji czy również zwrot środków z kosztów poniesionych na rzecz rady osiedla, czyli np. dojazdy do Urzędu Miasta Poznania.

W całym 2018 roku największe diety otrzymali: Maria Łazarz (8 873 zł), Filip Olszak (5 450 zł) i Wojciech Dera (3 075 zł):
• Maria Łazarz – 8 873,00 zł
• Filip Olszak – 5 450,00 zł
• Wojciech Dera –3 075,00 zł
• Bogna Zielińska – 2 275,00 zł
• Bogumiła Maćkowiak – 2 025,00 zł
• Maria Paradowska – 1 650,00 zł
• Łukasz Prymas – 1 425,00 zł
• Roman Modrzyński – 1 125,00 zł
• Ryszard Balcerzak – 975,00 zł
• Genowefa Banaszak – 875,00 zł
• Tomasz Wojciechowski – 450,00 zł
• Agnieszka Michalak-Pietkiewicz –370,00 zł
• Piotr Pałgan – 350,00 zł
• Adam Kaczmarek – 300,00 zł
• Dorota Bartkowiak – 250,00 zł
• Agnieszka Glapa – 200,00 zł
• Hieronim Kozłowski – 150,00 zł
• Wojciech Wośkowiak – 150,00 zł
• Maria Kopeć – 75,00 zł
• Jakub Kozłowski – 25,00 zł
• Iwona Rajewicz-Szyba – 0,00 zł

Radni przyznali sobie diety również podczas ostatniej sesji w marcu. Jak czytamy w uchwale:

  1. Ryszard Balcerzak – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  2. Genowefa Banaszak – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  3. Dorota Bartkowiak – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  4. Wojciech Dera – 100,00 zł; z tytułu wkładu pracy w realizację zadań Zarządu Osiedla i zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  5. Adam Kaczmarek – 50,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  6. Hieronim Kozłowski – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  7. Maria Łazarz – 700,00 zł; z tytułu pełnienia funkcji Przewodniczącej Zarządu Osiedla, wkładu pracy w realizację zadań Zarządu Osiedla, przygotowania i przeprowadzenia posiedzeń Zarządu oraz zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  8. Bogumiła Maćkowiak – 75,00 zł; z tytułu wkładu pracy w realizację zadań Zarządu Osiedla i zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  9. Agnieszka Michalak-Pietkiewicz – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  10. Roman Modrzyński – 25,00 zł; z tytułu wkładu pracy w realizację zadań Zarządu Osiedla i zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  11. Piotr Pałgan – 25,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  12. Maria Paradowska – 50,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  13. Łukasz Prymas – 50,00 zł; z tytułu wkładu pracy w realizację zadań Zarządu Osiedla i zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  14. Tomasz Wojciechowski – 50,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla;
  15. Bogna Zielińska – 75,00 zł; z tytułu zwrotu kosztów związanych z realizacją zadań Osiedla.

"W związku z § 41 ust. 2 statutu Osiedla Św. Łazarz stanowiącym, że w ramach posiadanych środków Rada może przyznać diety członkom organów osiedlowych z zachowaniem zasad określonych w uchwale nr LXXIX/1181/V/2010 Rady Miasta Poznania z dnia 12 października 2010 r. w sprawie zasad przyznawania diet i zwrotu kosztów podróży służbowej dla członków organów jednostek pomocniczych – osiedli oraz w związku z powyższym uzasadnieniem w celu zrekompensowania członkom organów osiedlowych poniesionych kosztów związanych z wykonywaniem określonej funkcji oraz realizacją zadań osiedla, podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione" – czytamy w uzasadnieniu.

W minionej 4-letniej kadencji Rada Osiedla Św. Łazarz miała do dyspozycji w latach 2015-2019 ponad 3,6 milionów złotych (3 637 601 zł, w tym 2 619 012 zł z podatków od nieruchomości). Środki te przeznaczono m.in. na:

  • 845 000 zł – remonty chodników, nasadzenia drzew i inne inwestycje w pasie drogowym (Konopnickiej, Sczanieckiej, Chełmońskiego, Niegolewskich, Matejki, Siemiradzkiego, Orzeszkowej, Dmowskiego, Winklera, Jarochowskiego, Kasprzaka, Biedrzyckiego, Chociszewskiego, Wojskowa).
  • 185 000 zł – budowa placów zabaw w Parku Kasprowicza oraz przy ul. Dmowskiego
  • 129 000 zł – remont boiska przy ul. Dmowskiego
  • 150 000 zł – "Łazarskie Inicjatwy Osiedlowe", inicjatywy mieszkańców w formie małych grantów
  • 50 000 zł – zakup sprzętu komputerowego i innego wyposażenia dla Straży Miejskiej, Komisariatu Policji Poznań Grunwald oraz Jednostki Ratowniczo-Gaśnicznej nr 2 Państwowej Straży Pożarnej
  • 149 000 zł – wspieranie działań kulturalnych i sportowych realizowanych w szkołach i innych placówkach
  • 35 000 zł – wypoczynek letni dla dzieci
  • 203 200 zł – remonty w szkołach i przedszkolach
  • 283 711 zł – zakup pomocy dydaktycznych dla placówek oświatowych
  • 10 000 zł – organizacja konkursu "Zielony Poznań"

– W minionej kadencji zrealizowaliśmy trzy inwestycje współfinansowane ze środków Miasta Poznania w formie grantów osiedlowych. Pozyskaliśmy dzięki temu dodatkowe 600 tysięcy złotych na budowę placu zabaw w Parku Kasprowicza i remont alejek, odnowienie placów zabaw przy 5 łazarskich przedszkolach. W 2018 r. udało się przeprowadzić modernizację Placu Nowakowskiego. Koszt zadania to 1,3 mln zł, w tym środki Rady Osiedla w wysokości 472 800 zł – wylicza Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz VI kadencji (2015-2019).

– Dzięki wspólnym staraniom radnych miejskich i osiedlowych wyremontowano pływalnię letnią w Parku Kasprowicza, wykonano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Chociszewskiego i Kasprzaka, pozyskano środki na kompleksową naprawę chodników i nawierzchni ul. Jarochowskiego. Udało się pozyskać środki finansowe na remont hali sportowej przy Szkole Podstawowej nr 69 i wymianę dachu na Szkole Podstawowej nr 26 przy ul. Berwińskiego – podsumowuje Maria Łazarz, przewodnicząca Zarządu Osiedla Św. Łazarz VI kadencji (2015-2019).


Sukcesy:

Porażki:

  • obrona pływalni letniej w Parku Kasprowicza i przyczynienie się do jej gruntownej modernizacji ►więcej
  • remonty chodników na kilku ulicach
  • rozbudowa placu zabaw w Parku Kasprowicza i na Dmowskiego przy "deskach" ►więcej;
  • organizacja konkursów grantowych w ramach "Łazarskich Inicjatyw Osiedlowych", dzięki którym organizacje i mieszkańcy mogli realizować kilka własnych projektów ►więcej
  • wywołanie planów miejscowych (ogródki działkowe Potockiej, Ułańska/Grunwaldzka, Park Kasprowicza)
  • prace nad rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania, jednak porażką jest to, że do tej pory jej nie prowadzono
  • kultywowanie historii i lokalnego patriotyzmu
  • poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu Kasprzaka/Chociszewskiego - postulowanie o budowę sygnalizacji świetlnej ►więcej
  • bezpośrednie połączenie tramwaje z Łazarza "pod Browar" - we wrześniu po wielu latach starań "trójka" połączyła Głogowską z Półwiejską ►więcej


  • W maju 2018 Rada Osiedla Św. Łazarz wnioskuje o nieuwzględnianie w projekcie remontu ul. Kolejowej rozwiązań mających służyć zapewnieniu warunków umożliwiających funkcjonowanie na tej ulicy linii autobusowej. Co ciekawe w 2013 r. radni poparli projekt ZDM zakładający utworzenie przystanków i skierowanie linii autobusowej na Kolejową  ►więcej
  • festyn na pożegnanie starego Rynku Łazarskiego. Tymczasem inwestycja jest już opóźniona o 2 lata ►więcej
  • ostatni numer "Wieści Łazarskich" ukazuje się z 2-miesięcznym opóźnieniem. Rada Osiedla składa życzenia bożonarodzeniowono-noworoczne w lutym ►więcej
  • brak informacji z wyprzedzeniem o porządku obrad sesji i projektach uchwał ►więcej
  • utrudnianie pracy redakcji portalu lazarz.pl: utajnianie posiedzeń, nie udostępnienie projektów "Rowerowy Łazarz" i organizacji ruchu związanej z planowanym poszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania na Łazarz ►więcej
  • niedopilnowanie przedłużenia domeny i brak aktualizacji strony www.naszlazarz.pl, przez co w 2017 roku na oficjalnej stronie internetowej Rady Osiedla Św. Łazarz pojawiły się informacje... jak powiększyć penisa. Przez 6 lat na oficjalnej stronie miasta, w wortalu osiedlowym (poznan.pl/osiedla) nie pojawiły się żadne aktualności i komunikaty ze strony Rady Osiedla Św. Łazarz, ostatnie informacje pochodzą z... 29 lutego 2012 roku!  ►więcej
  • w lipcu 2018 r. zwołanie sesji z zaledwie 6-godzinnym wyprzedzeniem. Tymczasem regulamin Rady Osiedla Św. Łazarz mówi, że sesja powinna być zwołana 7 dni przed jej terminem ►więcej


"Maria chciała Cię otruć ciasteczkami"

I na koniec ciekawostka. Na początku marca 2016 roku Rada Osiedla Św. Łazarz podejmowała uchwałę w sprawie przemianowania ulicy Roosevelta na Lecha Kaczyńskiego. Decyzja była negatywna. Gorąca była też dyskusja z udziałem radnej Iwony Rajewicz-Szyby pod koniec sesji. Ówczesna zastępczyni przewodniczącej Zarządu Rady Osiedla Św. Łazarz zarzucała prezydium rady nie dopuszczanie jej do pracy. Radnej puściły nerwy, obraziła kilka osób.

Iwona Rajewicz-Szyba zarzuciła nawet Marii Łazarz, przewodniczącej Zarządu Osiedla "otrucie ciasteczkami" radną Agnieszkę Glapę.

Od tego czasu, czyli od trzech lat radna Iwona Rajewicz-Szyba nie pojawiała się na żadnej sesji. Co więcej radna zamiast pracować na rzecz Łazarza mieszkała w... Londynie, co sprawdzić można m.in. na profilu portalu społecznościowego.

Z radną Iwoną Rajewicz-Szybą nie udało nam się skontaktować. Nie odbierała telefonów, nie uzyskaliśmy również odpowiedzi na e-mail.


R E K L A M A

Komentarze (2)

23-03-2019 23:11:20
sas
Niezła burleska.
23-03-2019 13:58:51
piter
Czas na zmiany, tylko o jakich wyborach mówimy, skoro chodzi do nich kilka procent mieszkańców? Reszta ma widocznie to gdzieś. Znów kółko wzajemnej adoracji wybierze starą/nową klikę i tyle będzie ze zmian. Ludzie nie dorośli do demokracji, wolą jęczeć na facebooku niż coś realnie zrobić. Stąd ciągle w polityce, czy to lokalnej czy ogólnopolskiej, te same dinozaury co wybory. Lewica czy prawica, poglądy mniej ważne, byleby się tylko załapać na stołek.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: