Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Kandydaci na prezydenta Poznania zapytani o Łazarz {DEBATA WYBORCZA} - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Kandydaci na prezydenta Poznania zapytani o Łazarz {DEBATA WYBORCZA}
17-10-2018 11:47   Janusz Ludwiczak
Siedmiu kandydatów ubiega się o stanowisko prezydenta Poznania na najbliższą pięcioletnią kadencję. Zapytaliśmy wszystkich kandydatów dlaczego startują, jaki będzie Poznań w 2024 roku po ich kadencji, a także czy ulica Głogowska powinna zostać zwężona czy również jak rozwiązać problemy na Łazarzu z parkowaniem.

Wszyscy kandydaci otrzymali od nas takie same pytania w czwartek wieczorem. Zadaliśmy 11 krótkich pytań. Kandydaci mieli czas na odpowiedź do poniedziałku do północy. Dodatkowo daliśmy kandydatom szanse ze względu na intensywną kampanię wyborczą, czas na odpowiedź był do wtorku włącznie.

Odpowiedzi otrzymaliśmy od czwórki kandydatów. Pomimo wielu próśb kontaktu odpowiedzi w ogóle nie otrzymaliśmy od Wojciecha Bratkowskiego (Poznań od Nowa), Jarosława Pucka (Dobro Miasta) i Tomasza Lewandowskiego (Lewica). Ocenę pozostawiamy Państwu.

Siedmiu kandydatów walczy o fotel gospodarza stolicy Wielkopolski


Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Ma 47 lat. Działa w Radzie Osiedla Wilda. Jest jedną z założycielek Stowarzyszenia Wildzianie. Społeczniczka. Absolwentka Filozofii na UAM. Zawodowo zajmuje się finansami. Zawód: księgowa. Hasło wyborcze: "Masz prawo do miasta".

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Ma 60 lat. Osiedlowy działacz na Strzeszynie. Jest przewodniczącym Rady Osiedla Strzeszyn. Żonaty. Z zawodu jest inżynierem mechanikiem, przedsiębiorca. Jego hasło wyborcze to: "Dwa miliardy dla Poznania. Czysta woda, czyste powietrze, miasto bez korków".

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Ma 47 lat. Jest doradcą podatkowym, mediatorem sądowym w sprawach karnych i kieruję portalem kulturalnym. Jak mówi o sobie: "Zarówno praca jak i działalność społeczno-polityczna utwierdzają mnie w przekonaniu, że najlepszą metodą dochodzenia do zdrowego porozumienia jest poszukiwanie rozwiązań problemów w drodze deliberacji, konsultacji i wreszcie głosowania w referendum".
Hasło wyborcze: "Prezydent, który słucha poznaniaków".

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Ma 54 lata. Jest prawnikiem i ekonomistą, był przedsiębiorcą, a od czterech lat jest prezydentem Poznania.
Hasło wyborcze: "Poznań - kierunek Europa!".

Tomasz Lewandowski (Lewica): Ma 40 lat. Z zawodu radca prawny. Obecnie jest wiceprezydentem Poznania, odpowiedzialnym m.in. za sport i politykę mieszkaniową. Wcześnie był radnym Miasta Poznania. Jego hasło wyborcze to: "Lewica buduje".

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Ma 42 lata. Z zawodu prawnik. Za rządów poprzedniego prezydenta Ryszarda Grobelnego kierował ZKZL-em. Hasło wyborcze: "Dobro miasta".

Tadeusz Zysk (PiS): Ma 65 lat. Z zawodu przedsiębiorca, ma swoje wydawnictwo. Jego hasło wyborcze: "Zysk dla Poznania".

1. Dlaczego zdecydował się Pan/i na kandydować na prezydenta Poznania?
(odpowiedzi kandydatów w porządku alfabetycznym)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Poznańskim ruchom miejskim udało się stworzyć najszerszy w historii poznańskich wyborów samorządowych ruch społeczny, zrzeszający poznanianki i poznaniaków z organizacji społecznych, rad osiedli oraz oddolnych inicjatyw mieszkańców. Mamy doświadczenie w pracy na rzecz naszego miasta i mamy dobry, merytoryczny i przyjazny dla mieszkańców program. Kandyduję na stanowisko prezydentki, aby ten program realizować.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): To jest mój pierwszy start w wyborach samorządowych w Poznaniu, w tym po raz pierwszy ubiegam się urząd prezydenta miasta.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Zadeklarowałem, że chciałbym pracować dla Miasta przez dwie kadencje. Taki okres uważam za optymalny, by zrealizować duże projekty. Chcę kontynuacji rozpoczętych zmian, dalej poprawiać komfort codziennego życia mieszkańców. Wiele udało się zrobić, ale wiele jest jeszcze do zrobienia. .

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tadeusz Zysk (PiS): To jest mój pierwszy start w wyborach na prezydenta miasta Poznania, uważam że miasto wymaga pilnego rozwiązania wielu problemów.

2. Jaki będzie Poznań w 2024 roku po 5-letniej Pana/i kadencji?
(odpowiedzi kandydatów według kolejności ogłoszonego startu w wyborach)

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Cały czas dążymy do tego, by stopniowo stał się najbardziej komfortowym miastem do życia w Polsce. Składa się na to wiele obszarów. Na pewno będzie lepiej skomunikowany, dzięki wyraźnemu priorytetowi dla komunikacji zbiorowej. Również bardziej zielony i czysty, stawiający na dostępny sport i rekreację. Na pewno zrewitalizowany, dzięki konsekwentnemu wdrażaniu miejskiego programu w tym zakresie. Jednak miasto to przede wszystkim ludzie, nie infrastruktura. Dlatego Poznań staje się coraz bardziej przyjazny dla rodzin i seniorów. Stawiamy też na dostępność kultury, dobre warunki do nauki i prowadzenia działalności gospodarczej.

Tadeusz Zysk (PiS): Bardziej przyjazny, otwarty i nowoczesny.

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Zielone miasto, z czystym powietrzem. Szkoły rejonowe będą tak dobrze uczyły, że nikt nie będzie woził dzieci na drugi koniec miasta. Wszystkie dzieci będą miały możliwość uczęszczania do żłobka i przedszkola. W każdej dzielnicy będzie placówka kultury, Miasto będzie wspierało organizacje pozarządowe, które będą organizowały życie kulturalne i społeczne lokalnie. Na lepszą ofertę będą mogli liczyć coraz liczniejsi seniorzy. Coraz większa liczba mieszkań komunalnych sprawi, że łatwiej będzie zatrzymać w mieście młode rodziny. Poznań będzie miejscem, w którym praca będzie godziwie wynagradzana, także w sektorze publicznym. Najwygodniej będzie poruszać się po mieście komunikacją zbiorową, dlatego będzie mniej użytkowników aut, niż dziś.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Jestem przekonany, że to będzie nowoczesne miasto ze sprawnym, punktualnym i nowoczesnym transportem miejskim, urzędami działającymi w elastycznych godzinach pracy, z wdrożonymi działaniami projektu e-miasto. Poznańscy przedsiębiorcy powinni odczuć już wówczas w portfelach poprawę sytuacji w związku z preferowaniem w zamówieniach publicznych lokalnego biznesu. W Poznaniu do tego czasu powinno być więcej zieleni miejskiej, parków i skwerów, mniej smogu i innych zanieczyszczeń. Większość domów jednorodzinnych powinna być ocieplona i znacząca ilość pieców wymieniona na nowoczesne urządzenia grzewcze, za pożyczki termomodernizacyjne z utworzonego w tym celu banku miejskiego.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

3. Poznań jest jedno z nielicznych miast, w którym wciąż nie ma punktu widokowego z prawdziwego zdarzenia. Miał być obrotowy na ostatnim piętrze Andersii, planowano ogólnodostępny w biurowcu Bałtyk. Jak można to zmienić?
(odpowiedzi kandydatów w kolejności uzyskania odpowiedzi na nasze pytania)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Można wykorzystać istniejące miejsca.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Planowana nowa dzielnica mieszkaniowa na tzw. Wolnych Torach – w przedstawionych projektach związana także z wypełnieniem luk w łazarskiej zabudowie może dać wreszcie upragniony przez wielu taras widokowy. Wspomniane w pytaniu budynki nie są obiektami miejskimi.

Tadeusz Zysk (PiS): Ma, np. na wieży Zamku Przemysła.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): W Bałtyku za punkt widokowy można uznać lokal gastronomiczny, tak też jest np. w Berliner Fernsehturm. Z pewnością powstaną nowe, wysokie obiekty, które taki taras mogą zaoferować. Warto też wspomnieć, że w ramach PBO powstaje ponad 20-metrowa wieża widokowa na Szachtach, czyli na Świerczewie. Rozpoczyna się właśnie realizacja tej inwestycji przez ZZM. To oczywiście nie tradycyjny taras widokowy, ale na pewno ciekawy punkt obserwacyjny, skąd dobrze widać powstałe tam stawy i glinianki oraz miasto z perspektywy.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

4. W jaki sposób Poznań ma odzyskać miano najczystszego miasta Polski?
(odpowiedzi kandydatów według wieku - od najmłodszego do najstarszego)

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Po pierwsze – zwiększone środki na utrzymanie czystości w mieście, po drugie – egzekwowanie od zarządców nieruchomości obowiązku utrzymania czystości przed posesjami (zadanie dla Straży Miejskiej).

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Tu wiele zależy od samych poznaniaków. W czasach mojego dzieciństwa, w upalne letnie dni dozorcy polewali chodniki wodą, by się nie kurzyło. Poznań na szczęście jest nadal dość czystym miastem. Ale mamy problem z osobami wyrzucającymi śmieci do lasu, rzucającymi odpadki i papierki na ulicę, rzucającymi pety na chodnik. Na ulicach powinno być więcej koszy na śmieci i więcej pracowników porządkowych powinno być zaangażowanych w utrzymanie czystości. Służby wydziału ochrony środowiska winny aktywnie ścigać tych, którzy dewastują nasze lasy.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): W zakresie czystości powietrza konieczne są dalsze inwestycje w redukcję liczby gospodarstw domowych opalanych węglem. Dzięki stopniowemu włączaniu do sieci ciepła systemowego przez Veolię, sytuacja jest z roku na rok jest coraz lepsza. Wymianę pieców dofinansowuje też Miasto – w ramach programu KAWKA BIS, z którego wycofał się rząd. Trucicieli łamiących prawo dotyczące jakości paliw skutecznie namierza eko patrol Straży Miejskiej. Z kolei tych w samochodach – specjalny pojazd Policji, dofinansowany przez Miasto. Jeśli chodzi o porządek, to zwiększamy środki na ten cel, wprowadziliśmy też rowerowy patrol czystości, który ulice i chodniki sprząta na bieżąco. Ważnym terenem są brzegi Warty w sezonie wiosenno-letnim. Sprząta je profesjonalna firma, dostępnych jest bardzo dużo pojemników na śmieci. Prowadzimy też akcję edukacyjną „Trzymaj czystą Wartę”. Utrzymanie czystości to dla mnie jeden z priorytetów. .

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tadeusz Zysk (PiS): Proponuję zacząć od sprzątania miasta.

5. Teraz pytania o Łazarz. Jakie widzi Pan/i pięć najważniejszych spraw do załatwienia w najbliższym czasie do 2024 roku?
(odpowiedzi kandydatów w porządku alfabetycznym)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Wystarczy zajrzeć do naszego programu: Czyste powietrze na Łazarz Na Łazarzu oddychamy najgorszym powietrzem w Poznaniu. Będziemy walczyć ze smogiem poprzez likwidację wszystkich pieców węglowych w dzielnicy i podpięcie mieszkań do miejskiego cieplika lub ogrzewania gazowego, z dopłatami ze strony miasta. Rodziny w trudniejszej sytuacji finansowej, których nie stać na ponoszenie wyższych kosztów ogrzewania, otrzymają pomoc miasta w opłaceniu rachunków. Pierwsze czujniki smogu na Łazarzu zainstalował Andrzej Janowski, startujący z Łazarza (miejsce nr 4). Zielone ulice – zadbamy o to, żeby Łazarz był zieloną dzielnicą, z zadbanymi drzewami rosnącymi przy ulicach. W miejscach, w których jest to możliwe, posadzimy nowe drzewa, zadbamy o pasy zieleni. Wykorzystamy doświadczenia miast, które wypracowały sposoby sadzenia drzew w miejscach, gdzie przebiegają podziemne instalacje, opracujemy lokalne standardy utrzymania zieleni. Ekologiczny Łazarz – zadbamy o pożyteczne ptaki i owady mieszkające na Łazarzu; wyznaczymy miejsca lokalizacji poidełek i budek lęgowych dla ptaków, w tym zwalczających komary jerzyków, stworzymy zielone łączniki między większymi terenami zieleni, zadbamy o programy edukacji przyrodniczej w lokalnych szkołach. Nowe miejsca zieleni i odpoczynku na Łazarzu – stworzymy przyjazne, zielone miejsca wypoczynku, tzw. parki kieszonkowe; będziemy wspierać ogrody społeczne, zielone ogrody edukacyjne przy żłobkach, przedszkolach i szkołach; będziemy dążyć do stworzenia na części ogródków działkowych ogólnodostępnego miejsca rekreacji dla mieszkańców Dolnego Łazarza, z poszanowaniem praw działkowców. Przyjazny Park Kasprowicza – remont zniszczonych alejek, budowa ogólnodostępnej toalety, poprawa oświetlenia, zadbanie o drzewa i bioróżnorodność, utworzenie naturalnego, integracyjnego miejsca zabaw, zachowanie ogrodu społecznego. Bezpieczna droga do szkoły – jesteśmy zwolennikami uspokojenia ruchu samochodowego na uliczkach Łazarza i usunięcia z niego tranzytu; chcemy, żeby dzieci mogły bezpiecznie, samodzielnie dotrzeć pieszo do lokalnych szkół, żeby na naszych ulicach bezpiecznie czuli się seniorzy. Sprawiedliwe parkowanie – w związku z trwającymi pracami nad wprowadzeniem na Łazarzu Strefy Płatnego Parkowania chcemy wyznaczenia części miejsc parkingowych tylko dla mieszkańców, wzorem ul. Rybaki w centrum. Będziemy zabiegać o zmianę regulaminu Strefy, tak, aby identyfikatory mieszkańca były sprawiedliwie rozdzielane i nie dochodziło do nadużyć. Zadbamy o koperty dla osób z niepełnosprawnościami w miejscach, w których są one potrzebne mieszkańcom. Budowa dróg rowerowych – zgodnie z założeniami przyjętego przez Radę Miasta Programu rowerowego, przez Łazarz powinny przebiegać główne trasy rowerowe: trasa obwodowa ul. Hetmańską (alternatywnie – Chociszewskiego po uspokojonej jezdni) i Reymonta; trasa wzdłuż ul. Grunwaldzkiej; główna trasa wjazdowa z Łazarza do Centrum.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): 1) Poprawa współpracy z grupami i organizacjami mieszkańców w sprawie Parku Kasprowicza; 2) Przygotowanie dokumentacji w sprawie przedłużenia linii PST wzdłuż torów PKP przez Łazarz, Górczyn do os. Kopernika; 3) Uaktywnienie płyty Rynku Łazarskiego i oddanie go do korzystania nie tylko kupcom, ale też lokalnym animatorom kultury; 4) Stworzenie świetlicy kultury na wzór Kołorkingu muzycznego na Świętym Marcinie; 5) Utworzenie senioralnego domu dziennego pobytu;

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): 1) działania na rzecz lepszej jakości powietrza 2) wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania oraz uporządkowanie kwestii parkowania 3) przebudowa Rynku Łazarskiego 4) remont hali widowiskowej Arena 5) remont ulicy Kolejowej.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tadeusz Zysk (PiS): 1) Nowa Głogowska; 2) Połączenie Łazarza z Wildą wiaduktem z południowej strony Dworca Głównego; 3) nawiążę do pytanie poprzedniego – dzielnica wymaga posprzątania; 4) walka ze smogiem, z czego skorzysta również Łazarz; 5) jednym z punktów mojego programu jest dofinansowanie dla osiedlowych domów kultury, Łazarz również na tym skorzysta.

6. Mieszkańcy ulicy Kolejowej narzekają na to, że nikt się nimi nie interesuje. Rozpoczęcie remontu ulicy Kolejowej wciąż się przesuwa z roku na rok? Kiedy inwestycja może ruszyć? Czy ulicą Kolejową powinien jeździć autobus umożliwiając transport zbiorowy mieszkańcom dolnego Łazarza?
(odpowiedzi kandydatów ponownie w porządku alfabetycznym)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Ulica Kolejowa powinna zostać przebudowana. Według harmonogramu PIM na listopad 2018 r. planowany jest termin wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej, na luty 2019 r. wykonanie koncepcji projektowej, na kwiecień 2021 r. planowany jest termin zakończenia robót budowlanych.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Niewątpliwie aktywizacja dotychczas pomijanych w polityce miejskiej dzielnic, jak na przykład Łazarza, wymaga istotnej korekty. To właśnie dlatego, że władze miasta nie mają ani chęci podjęcia tego zagadnienia, ani nie mają woli zmiany sytuacji, powoduje degradację tkanki miejskiej i wyludnianie się tych dzielnic. W przedstawianej przeze mnie koncepcji rozwoju poznańskiej komunikacji, linia PST wiodąca od Dworca Zachodniego przez Łazarz na Górczyn, powinna być uzupełniona o transport autobusowy właśnie w ciągu ul. Kolejowej. Niezależnie jednak od możliwości i czasu realizacji rozbudowy PST potrzeba mieszkańców uruchomienia linii autobusowej w ul. Kolejowej zasługuje na jej pozytywne rozpatrzenie..

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): 5 października br. Spółka PIM ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy tej ulicy. Prace mają ruszyć w III kwartale 2019 roku. Po rozmowach przeprowadzonych z Radą Osiedla Św. Łazarz ustalono, że po ulicy Kolejowej nie będą jeździły autobusy komunikacji publicznej. .

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tadeusz Zysk (PiS): Zacznijmy po kolei, po pierwsze natychmiastowe rozpoczęcie modernizacji ulicy Kolejowej, ma Pan rację, to wstyd, że mieszkańcy tej części Łazarza nadal czekają. To czy ulicą powinien jeździć autobus powinniśmy zdecydować w wyniku konsultacji społecznych, zatem o tym możemy rozmawiać po mojej wygranej.

7. Czy ulica Głogowska powinna zostać zwężona? Wymiera handel na głównej ulicy Łazarza? Jak można zmienić charakter tej arterii?
(odpowiedzi kandydatów według wieku - tym razem od najstarszego do najstarszego)

Tadeusz Zysk (PiS): Nie. Należy zbudować Nową Głogowską.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Uważam, że zwężenie jest możliwe po wybudowaniu tzw. Dolnej Głogowskiej. Zdaję sobie sprawę z obecnych problemów, znam też postulaty mieszkańców. Natomiast tak naprawdę konkretne zmiany wynikną z kompleksowego programu zmian, jaki musi dla tej ulicy zostać opracowany. .

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Oczywiście, Głogowska musi przejść metamorfozę.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): To czy ul. Głogowska powinna zostać zwężona oraz czy należy zmienić jej charakter powinni zdecydować poznaniacy, a głos najbardziej donośny powinien dochodzić ze społeczności Łazarza i Górczyna. Powrót handlu i usług na ulicę Głogowską zapewne będzie miał pozytywny miastotwórczy charakter. Jednak odwrócenie niepokojących trendów związanych z wprowadzeniem hipermarketów i sklepów wielkopowierzchniowych do centrum miasta przez Ryszarda Grobelnego jest zadaniem trudnym, przy którego realizacji lokalne wspólnoty muszą ściśle współpracować z miastem. Tylko wówczas możliwe będzie zahamowanie, a potem przywrócenie zdrowego funkcjonowania miasta jako całości.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

8. Łazarz podobnie jak cały Poznań drastycznie się wyludnia. Jeszcze w 2000 roku liczba mieszkańców Łazarza wynosiła 45 730. Obecnie na Łazarzu mieszka o blisko 15 tysięcy osób mniej (31 236). Co można zrobić, by mieszkańcy Łazarza nie chcieli się wyprowadzać z dzielnicy a także przybywali tu nowi mieszkańcy?
(odpowiedzi kandydatów w porządku alfabetycznym według imienia)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Przede wszystkim dostępne mieszkania, dobra szkoła blisko domu, więcej zieleni – Łazarz musi być wygodny do życia.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Pewnych trendów nie da się odwrócić od razu – do tego potrzeba czasu oraz zmian w różnych obszarach. Staramy się realizować różne projekty, aby zatrzymać emigrację poznaniaków z miasta i przyciągnąć nowych mieszkańców. To powoli zaczyna się dziać. Poznań staje się bardziej przyjazny – stawiamy na zrównoważony transport, tworzymy nowe miejsca rekreacji i sportu, oferujemy dostępną kulturę, ułatwiamy życie młodym rodzicom i seniorom. Te oraz kolejne działania przyniosą efekty i poznaniacy nie będą myśleli o przeprowadzce. A konkretnie Łazarz stanie się bardziej atrakcyjny dzięki sensownej polityce parkingowej, zmodernizowanemu rynkowi, lokalnej ofercie kulturalnej..

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Ten niepokojący trend należy zatrzymać. Jednak przeciwdziałanie wyludnianiu się Poznania jest możliwe tylko pod warunkiem podjęcia nowych inwestycji przez miasto na terenach szczególnie dotkliwie narażonych na społeczną i populacyjną katastrofę. Konieczne jest najpierw zahamowanie destrukcji obszarów tych osiedli, które się wyludniają poprzez uaktywnienie społeczności lokalnych, wyznaczenie obszarów proinwestycyjnych, przestrzeni przeznaczonych na aktywizację gospodarczą dla małych usług, dla aktywności kulturalnej, dla aktywizacji mieszkańców budujących społeczne ogrody i tworzących świetlice społeczne. Jednocześnie standard życia musi ulec poprawie np. poprzez powstanie parkingów wielopoziomowych na wolnych działkach budowlanych należących do miasta, a w miejscu zwolnionych przestrzeni przy jezdniach nowe nasadzenia drzew i krzewów, tworzenie skwerów i zieleńców z ławkami i małą architekturą, co widocznie poprawi komfort życia.

Tadeusz Zysk (PiS): Problem wyludniania się dzielnicy Łazarz dotyczy całego miasta, musimy przede wszystkim odbudować wizerunek miasta Poznania jako miasta, w którym chce się żyć i mieszkać. Po tym nastąpi zaludnianie poszczególnych dzielnic. Łazarz ma do zaoferowania wiele ciekawych miejsc, musimy je tylko pokazać potencjalnym nowym mieszkańcom.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

9. Nie udało się rozpocząć przebudowy Rynku Łazarskiego. Czy jest Pan za tym, by przeprowadzić tą inwestycje w planowane formie?
(odpowiedzi kandydatów w kolejności uzyskania odpowiedzi na nasze pytania)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Inwestycja zapewne będzie przeprowadzona w planowanej formie, choć wolałabym projekt z większą ilością zieleni.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Mieszkańcy i ich głos muszą zostać wzięte pod uwagę przy ostatecznym podejmowaniu decyzji co do kształtu przebudowy płaszczyzny Rynku Łazarskiego. Niestety władze miasta postawiły mieszkańców przed faktem dokonanym i tylko problemom z wykonawcą można przypisać fakt, że do przebudowy rynku zgodnie z tym projektem jeszcze nie doszło. Moja administracja poprzedzi wszelkie działania szeroko zakrojonymi konsultacjami społecznymi, a w przypadku sporu niedającego się rozwiązać na tej drodze poprzez referendum. Bo to mieszkańcy muszą mieć w sprawach miasta decydujący glos, a prezydent i Rada Miasta mają decyzję mieszkańców wykonać..

Tadeusz Zysk (PiS): Należy natychmiast powrócić do projektu, który raz został już przedstawiony. Z tego co jest mi wiadomo spotkał się w pozytywnymi ocenami.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Przebudowa Rynku Łazarskiego to jedna z najważniejszych inwestycji w całym mieście, jednocześnie niezwykle potrzebna mieszkańcom dzielnicy. Z tego względu nie chcemy rezygnować z generalnych założeń modernizacji tego miejsca i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby zrealizować ją w wariancie jak najbardziej zbliżonym do koncepcji wyłonionej w konkursie. Jeszcze raz pochylimy się więc nad tym projektem i poszukamy rozwiązań, które pozwolą ograniczyć koszty z najmniejszą szkodą dla całej inwestycji.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

10. Mieszkańcy i rada osiedla od lat starali się o uruchomienie bezpośredniego połączenia tramwajowego z Górczyna i Łazarza pod Browar i na deptak. ZTM w końcu uruchomił linię nr 3, jednak kursuje ona tylko w dni robocze co 20/24 min. w godz. od 6 do 19. Co można zrobić, by komunikacja zbiorowa była bardziej przystępna dla mieszkańców?
(odpowiedzi kandydatów w kolejności według numerów list)

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Zaszło już wiele zmian wpływających na przystępność komunikacji dla mieszkańców. Od 2015 roku Poznań kupił 158 nowych autobusów i tramwajów, za łączną kwotę ponad pół miliarda złotych. To największe „zakupy” w historii MPK. Spore środki przeznaczamy również na remonty torowo-sieciowe. W 2014 roku była to kwota 2,9 mln zł, w 2018 roku – już 27 mln zł. Duży nacisk kładziemy na nowe inwestycje. GTR, Święty Marcin, tramwaj na Naramowice czy Ratajczaka to tylko niektóre z nich. Chcę, aby poznaniacy mieli także wybór w sposobach podróżowania po mieście, dlatego jesteśmy otwarci na inne środki transportu, takie jak skuter- czy car-sharing oraz rower miejski. Do zwiększenia przystępności transportu publicznego przyczynia się także poprawa infrastruktury. Powstały buspasy np. na ul. Bukowskiej przy Zeylanda, a dzięki wydzieleniu w 2016 roku torowiska na Grunwaldzkiej (Matejki-Bałtyk) tramwaje pokonują ten odcinek w 2 minuty, zamiast nawet w 9 minut, jak wcześniej. Zależy nam na systematycznym wprowadzaniu zmian, które przekładają się na przystępność komunikacji zbiorowej dla mieszkańców Poznania..

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Potrzeby mieszkańców powinny być załatwiane zgodnie z ich oczekiwaniami. Miasto ma realizować te zadania, które służą poprawie komfortu życia. Jeśli dla wielu mieszkańców bezpośrednie połączenie z deptakiem jest ważne, to powinno takie połączenie być realizowane we wszystkie dni tygodnia. Należy jednak poprzedzić zmiany w rozkładzie jazdy poprzedzić zbadaniem obciążenia linii nr 3 i ewentualnie uruchomić ją na pewien czas w formie testu. Jeśli wypadnie pozytywnie, to linia ta powinna stać się całotygodniową.

Tadeusz Zysk (PiS): Należy wybrać mnie na prezydenta miasta Poznania, wówczas rozpocznę budowę bezkolizyjnego szybkiego tramwaju. Należy również zbudować wiadukt Łazarz-Wilda.

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): Należy optymalizować sieć połączeń, także wsłuchując się w sugestie mieszkańców.

11. I ostatnie pytanie. Jak można rozwiązać problemy związane z samochodami i brakiem miejsc postojowych na Łazarzu?
(odpowiedzi kandydatów w porządku alfabetycznym)

Dorota Bonk-Hammermeister (Prawo do Miasta): To jest problem całego miasta i systemowo trzeba do niego podchodzić. W ciągu 2-3 lat wprowadzona zostanie Strefa Płatnego Parkowania na Łazarzu, co już powinno poprawić sytuację parkingową mieszkańców. Poza tym niestety, ulice nie SA z gumy i rosnąca liczba samochodów prywatnych powoduje, że Miasto nie jest w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb parkingowych (zwłaszcza zapotrzebowania na darmowe miejsca postojowe).

Wojciech Bratkowski (Poznań Od Nowa): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Przemysław Hinc (Kukiz`15): Ten problem można rozwiązać tylko poprzez budowę na wolnych działkach budowlanych należących do miasta parkingów wielopoziomowych z częścią usługowo-handlową. To pozwoli przynajmniej w części przenieść samochody z ulicy na te parkingi. Wziąwszy pod uwagę fakt, że obszar Łazarza w części już jest, a w pozostałej części zapewne będzie objęty strefą ograniczonego postoju, to rozwiązanie to może być dla mieszkańców tańsze niż parkowanie w sąsiedztwie wejścia do kamienicy.

Jacek Jaśkowiak (Koalicja Obywatleska PO+Nowoczesna): Obecnie trwa etap opracowywania projektu organizacji ruchu oraz parkowania na obszarze osiedla Św. Łazarz dla Strefy Płatnego Parkowania. Dokumentacja powinna być gotowa do końca tego roku. Strefa pomoże uporać się z szeregiem problemów parkingowych. Jej wdrożenie powinno rozpocząć się już w przyszłym roku i potrwa ok. dwóch lat. Na poszerzenie SPP na Łazarzu i Wildzie Miasto zabezpieczyło w budżecie 19,9 mln zł. .

Tomasz Lewandowski (Lewica): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Jarosław Pucek (Dobro Miasta): Pomimo wielu próśb kandydat nie odpowiedział na pytania.

Tadeusz Zysk (PiS): Budować parkingi.


R E K L A M A

Komentarze (8)

19-10-2018 20:05:34
poetka
Jesteśmy strasznym, przeklętym miasteczkiem...
19-10-2018 11:07:32
rrrr
Stale się słyszy o smogu w Poznaniu tylko przez palenie w piecach.Nikt nie mówi o tym,że jest on też od dużej ilości samochodów.Słyszałam,że w czasie wakacji mówiono o smogu nad miastem, wtedy chyba się w piecach nie pali............???????? No, ale piece są temu winne.
18-10-2018 11:32:34
gosownik
zysk - ale ten koles jest niekonsekwenty, niby chce inwestowac w trasport miejski i budowac jakie epickie metro (sic!), ale z drugiej strony chce na glogowskiej zostawic autostrade. Mieszaja mu sie rozne koncepcje rozwoju miasta, chce chwytac za duzo srok za ogon i podlizywac sie roznym grupom spolecznym Poznania - czyli PIS w najczystszej postaci.
18-10-2018 10:23:25
toms
To juz wiadomo na kogo nie glosowac. Szkoda ze Lewandowski o Pucek nas olali, Łazarz mają w d...
18-10-2018 08:30:53
NAUCZYCIEL
Tadeusz ZYSK to dla Poznania STRATA
17-10-2018 20:50:51
maciej
Pan Hinc wydaje się być najbardziej rzeczowy..szkoda ,że raczej nie ma szans...czyli będzie J.J. bo Pan Zysk -to raczej "strata" dla Miasta (to tylko moje subiektywne zdanie)
17-10-2018 18:56:58
Nikt taki
Takie ukazanie Pana Zysk to brzydka rzecz. Mój głos i tak idzie do niego.
17-10-2018 14:33:29
Pieszy Miejski Poznań
Brawo Dorota Bonk-Hammermeister Oczywiście, Głogowska musi przejść metamorfozę. Jacek Jaśkowiak lawiruje " Problemem jest niedopasowanie pojemności miasta do liczby samochodów. Cały ruch z Komornik wjeżdża właśnie tędy i jest wtłaczany w kierunku targów. Poznań tego nie wytrzymuje i nie wytrzymuje tego ulica Głogowska - zwracał uwagę Jacek Jaśkowiak. - Zleciłem przygotowanie opinii, w których miejscach ul. Głogowska nie spełnia norm bezpieczeństwa. Tam gdzie będą takie wymagania, tam ta ulica zostanie zwężona do takiej szerokości, na jaką pozwalają przepisy. W mojej ocenie nie ma innej możliwości, by na pewnych fragmentach był tylko jeden pas ruchu" 018-05-10 Spotkanie prezydenta z mieszkańcami Górczyna
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: