
Przede wszystkim przypomnijmy, że z przejścia przez dwie trzecie ulicy, czyli od budynku dworca do przystanków tramwajowych na Moście Dworcowym poznaniacy mogą korzystać od początku listopada 2015 roku. Teraz można w ten sam sposób przejść przez cały most od budynku dworca do ulicy Towarowej lub Składowej, jak kto woli.
Rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze, a podróżni są zadowoleni. Jednak mnie cały czas zastanawia fakt, dlaczego przy tylu bojach stoczonych przez te wszystkie lata o sposób wychodzenia podróżnych z Dworca PKP lub PKS pod ziemią i po niej nikt nie pomyślał o w zasadzie najprostszym rozwiązaniu – czyli puszczenia pieszych POD Mostem Dworcowym.
Przyjrzyjmy się, jak wygląda ta część Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, bo przecież tak dość pompatycznie oficjalnie nazywa się obiekt złożony z dwóch dworców i centrum handlowego. Otóż z dworca PKS można bez problemu przejść pod Mostem Dworcowym na drugą stronę ulicy Matyi, do ulicy Składowej. Mało tego, można też bez problemu wejść na sam most od jego północnej strony, co umożliwiają całkiem przyzwoite schody, z pewnością znacznie wygodniejsze niż te, które prowadzą od przystanków tramwajowych na moście do przejścia podziemnego. Dlaczego nikt nie pomyślał, żeby właśnie tędy wychodzili piesi z dworca do centrum miasta?
Takie rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i łatwiejsze dla podróżnych, nie mówiąc już o tym, że znacznie krótsze. Oczywiście trzeba byłoby zbudować dojście z poziomu gruntu do przystanków na moście – ale z poziomu przejścia podziemnego też trzeba było to przecież zrobić, i w dodatku, biorąc pod uwagę stronę techniczną, było to znacznie bardziej kosztowne, biorąc pod uwagę niebagatelny koszt prac ziemnych i przekopywania się przez podziemne instalacje, których jest tam sporo.
Droga dla pieszych do Składowej nie przeszkadzałaby w ruchu kołowym, który pod Mostem Dworcowym jest znikomy, a pasażerowie wychodziliby praktycznie w centrum miasta. Dodatkowym bonusem byłby fakt, że zwiększenie ruchu pieszego w tej okolicy znacznie utrudniłoby działalność wandalom i tym wszystkim, którzy arkady mostu traktują jak bezpłatną toaletę.
Dlaczego nikt nie pomyślał o tym oczywistym rozwiązaniu, a zamiast niego wybudował za prawie 30 mln zł przejście podziemne kilkanaście metrów dalej? Upłynęło tyle lat, a na to pytanie nadal nikt nie potrafi odpowiedzieć.
Oczywiście, można powiedzieć, że co nas to obchodzi, skoro to nie były pieniądze miasta, tylko firmy Trigranit, która zobowiązała się do zapłacenia za przebudowę układu drogowego w tej okolicy. Jednak jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że przebudowę układu drogowego formalnie prowadził Zarząd Dróg Miejskich, a Trigranit jedynie za to płacił – sprawa wygląda zdecydowanie inaczej. No i nie da się ukryć, że 30 mln zł to spore pieniądze. Każdy z poznaniaków na pewno potrafiłby podać przynajmniej kilka miejsc czy inwestycji, którym przydałby się taki zastrzyk finansowy, także na samym dworcu.
Cóż, teraz tego się już nie da zmienić, pewnie nawet byłby problem z oskarżeniem kogokolwiek o niegospodarność lub nieprofesjonalizm. Za to pewnie niedługo trzeba będzie podjąć decyzję, czy to feralne i już niepotrzebne przejście zasypać czy nie, co oznacza wydatek kolejnych pieniędzy, i to tym razem z kasy samorządu. Ale nie powinniśmy z pewnością zapominać o historii tego przejścia – zwłaszcza gdy będziemy szli wybierać nowego prezydenta Poznania. A to już w przyszłym roku.
Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.
Fot: Janusz Ludwiczak (1-5), Maciej (6-8), Joanna Żeberek/Urząd Miasta Poznania (9-13)
ZOBACZ TAKŻE: Głogowska na złość kierowcom czy mieszkańcom?
Komentarze (4)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Pożar przy Wojskowej. Dwie osoby trafiły do szpitala
(19-05-2022 08:38)
· Korki na Głogowskiej i Górczyn bez bimb – trwa remont torowiska
(19-05-2022 07:07)
· Będzie można zwiedzić meczet i Iglicę nocą
(14-05-2022 15:19)
· Przez dwa tygodnie tramwaje nie będą dojeżdżać na Górczyn
(14-05-2022 13:29)
· Co dalej z rosyjskim konsulatem? Ulica Bukowska zmieni nazwę?
(10-05-2022 07:30)
· Kupcy wracają na Rynek Łazarski. "Nie przewidujemy handlu starociami"
(01-12-2021 06:18)
· Przebudowa Rynku Łazarskiego dobiega końca. Otwarcie 4 grudnia - zagości Betlejem Poznańskie {◎FOTO}
(27-09-2021 01:07)
· Od środy kupcy wracają na zmodernizowany Rynek Łazarski. W sobotę wielkie otwarcie
(29-11-2021 07:30)
· Cmentarz Górczyński: Powalone drzewa zniszczyły kilka nagrobków
(22-02-2022 20:24)
· "Ta dziura jest kluczowa dla wentylacji" – wywiad z projektantem nowego Rynku Łazarskiego
(07-02-2022 01:07)
Niezapominajka |
maj
18:00
Galeria Ego ul. Wyspiańskiego 41/3
"Żółty po raz ostatni" - wernisaż wystawy Ewy Kuryluk
19:00
Kościół Matki Boskiej Bolesnej ul. Głogowska 97
Srebrny Jubileusz Kapłaństwa ks. dyr. Piotra Kusia
maj
17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Legendy poznańskie - impreza dla dzieci
maj
do 03-06-2022
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
"Modernlog 2022" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu
cze
do 14-06-2022
Łazarz
32. DNI ŁAZARZA
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Podziekujta W. Nowakowi
(22-05-2022 17:37)
· Ale jest bezpieczniej ,bo jak stoją w korku to nie ma wypadków ....
(21-05-2022 04:13)
· !!!!!! brak informacji gdzie jest przesiadka z tramwaju na autobus do ...
(20-05-2022 14:10)
· NO KORKI SA BO MĄDRALE Z ZDM !!!!! ZROBILI ZWĘŻENIA DO JEDNEGO PASA !!!, A ...
(19-05-2022 14:27)
· Już i tak te siedmiopiętrowe bloki szpecą dzielnicę. Jest ich bardzo dużo ...
(18-05-2022 09:53)
· Górczyn: Jest już skwer im. Macieja Zawiei (34)
· Hetmańska: Będzie zakaz parkowania pomiędzy Reymonta i Kasprzaka (22)
· Brakuje 3,9 mln zł, by rozpocząć przebudowę Kolejowej [AKTUALIZACJA] (20)
· Łazarscy radni chcą zlikwidowania postoju taksówek przy Rynku Łazarskim. ... (18)
· "Nie jestem za tym by upamiętniać pruskich urzędników" – na Kolejowej ... (16)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(25-11-2016 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: