
Zadziwia mnie przede wszystkim brak logiki argumentujących, ale przede wszystkim brak poczucia elementarnej przyzwoitości. Korki, główny argument przeciwko zwężeniu ulicy, oczywiście na Głogowskiej są, chociaż można dyskutować, czy rzeczywiście z powodu dużego natężenia ruchu w rejonie – czy też fatalnego ustawienia świateł. Że bardziej winne jest to drugie, wykazali specjaliści z Politechniki Poznańskiej, przeprowadzając badania na zlecenie stowarzyszenia Urbanator. Jednak przeciwnicy zwężenia jakoś nie odnoszą się do tych badań. Bo nie pasują do tezy? Ależ skąd, to naciągana i nieprawdziwa interpretacja....
Zwężenie ulicy ma skutkować jeszcze większymi korkami. Tak twierdzą przeciwnicy tego rozwiązania. Tymczasem nowoczesna nauka – polecam zapoznanie się z prawem Lewisa-Modrige`a oraz paradoksem Braessa - już od prawie półwiecza wie, że to nieprawda. Że bardzo często dzieje się dokładnie odwrotnie. Tacy znawcy tematu, bo tak o sobie twierdzą, chyba powinni wiedzieć takie rzeczy...? A jeśli już nie trafiają do nich rozwiązania i prawa opracowane przez zachodnich specjalistów, to może powinni lepiej przyjrzeć się własnemu podwórku? Bo tak się składa, że niejako pod nosem, bo w Poznaniu, na Starym Mieście, jest ulica, która dowodzi, że zwężenie może poprawić przepustowość, i to bardzo. To Aleje Marcinkowskiego, które niecałe trzy lata temu zostały na wysokości Hotelu Rzymskiego zwężone. Zmieniono też w okolicy cykle sygnalizacji świetlnej, by umożliwić kierowcom jak najszybsze opuszczenie ulicy. I co się okazało? Że przepustowość na tym odcinku, gdzie przecież tworzyły się stale gigantyczne korki, wzrosła o 250 procent. Potwierdziły to specjalistyczne badania. Ubocznym i pozytywnym skutkiem tej zmiany był fakt, że tramwaje także przestały tam utykać w kolejkach, co było wcześniej powszechnym problemem na tej trasie.
Kolejnym powszechnie używanym argumentem jest obawa, że gdy zwęzi się Głogowską, to auta przeniosą się na sąsiednie ulice Łazarza, zatłoczą je i zatrują spalinami. I tu zastanawia mnie jeden fakt: gdy samochody jadą Głogowską, zatruwając okolicę spalinami i generując hałas, to najwyraźniej wszystko jest w porządku. Ale gdy to samo będzie się działo na innych ulicach – to już nie? A dlaczego? Mieszkańcy innych ulic Łazarza mają bardziej wrażliwe płuca? Zrozumiałe jest, że mieszkańcy właśnie tych ulic protestują obawiając się zwiększenia ruchu kołowego w ich okolicy. Ale dlaczego bronią tego samego mieszkańcom Głogowskiej? Czym im się sąsiedzi z tej ulicy tak narazili?
Kolejny wysuwany argument to brak miejsc parkingowych, gdzie przyjezdni mogliby zostawić samochód i nie musieliby nim wjeżdżać do centrum. To fakt: parking P&R na Górczynie jest dopiero w planach, a miasto zamierza wystąpić o dofinansowanie budowy tej inwestycji. Ae nie brakuje mniejszych parkingów w okolicy, z dobrze oznakowanym wjazdem z Głogowskiej. A gdyby ktoś miał wyjątkowego pecha, zawsze może dojechać do dworca PKP – obok niego znajduje się duży parking, na którym miesięczny abonament kosztuje 50 złotych. To chyba nie jest zbyt drogo...? Ale oczywiście zawsze można użyć argumentu, że z tego parkingu do centrum jest stanowczo za daleko, więc trzeba podjechać samochodem...
Gdy już brakuje argumentów mających przynajmniej pozory logiki – zawsze pozostaje ideologia. Wtedy zwężenie ulicy staje się działaniem ideologicznym jako część szerzej zakrojonej kampanii robienia na złość kierowcom. To bardzo dobry argument, bo trudno go zbić z pomocą na przykład wiedzy fachowej, jak zresztą każdą spiskową teorię tworzoną pod określoną z góry tezę. No i powiedzmy sobie szczerze: większość z jej zwolenników to osoby walczące o swój interes wygodnego dojazdu samochodem do pracy, a nie o interes mieszkańców Łazarza, zwłaszcza tych mieszkających przy Głogowskiej i w jej pobliżu. Dlaczego? Tu zacytuję jeden z komentarzy, które nadesłano do portalu lazarz.pl w tej sprawie. Jego autorem jest osoba podpisująca się jako Mieszkaniec: „Chętnych do zamieszkania na Głogowskiej zapraszam do zamiany mieszkań. Tylko spokojnie nie wszyscy na raz. Zapewnia się niepalącym astmę od pyłu; utratę słuchu urocze chwile stania na morzu betonu w oczekiwaniu na zielone. Pranie zasłon co tydzień, mówienie w mieszkaniu podniesionym głosem. W ramach relaksu można łapać sikających po bramach”.
Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.
ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}
Fot: Janusz Ludwiczak (1-5), Andrzej Radwański (6-7), Wiz: Mateusz Wróbel/Urbanator (8-23)
ZOBACZ TAKŻE: Zwęzili Głogowską – chcą by główna arteria Łazarza była jednopasmowa
ZOBACZ TAKŻE: Nie będzie zwężenia ulicy Głogowskiej
ZOBACZ TAKŻE: Lewoskręt z Głogowskiej w Berwińskiego zostanie zlikwidowany
ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}
Komentarze (13)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Jedna osoba została ranna w zderzeniu samochodów na skrzyżowaniu Głogowskiej z Palacza
(02-07-2022 06:07)
· Fontanna na Rynku Łazarskim zamieniła się w parking – straż pożarna ukarała 12 kierowców
(02-07-2022 05:41)
· Przedsiębiorcy w czasie pandemii
(02-07-2022 05:21)
· Joanna Heller otrzymała "Nagrodę Roku"
(02-07-2022 04:55)
· "O czarownicy co zębów nie myła"
(02-07-2022 04:36)
· Kupcy wracają na Rynek Łazarski. "Nie przewidujemy handlu starociami"
(01-12-2021 06:18)
· Przebudowa Rynku Łazarskiego dobiega końca. Otwarcie 4 grudnia - zagości Betlejem Poznańskie {◎FOTO}
(27-09-2021 01:07)
· Od środy kupcy wracają na zmodernizowany Rynek Łazarski. W sobotę wielkie otwarcie
(29-11-2021 07:30)
· Cmentarz Górczyński: Powalone drzewa zniszczyły kilka nagrobków
(22-02-2022 20:24)
· "Ta dziura jest kluczowa dla wentylacji" – wywiad z projektantem nowego Rynku Łazarskiego
(07-02-2022 01:07)
Niezapominajka |
lip
Ogród Łazarz, ul. Potockiej 39/41 (między blokami)
Piknik ekologiczny w Ogrodzie Łazarz "Na powitanie lata"
18:00
Park Wilsona Muszla Koncertowa
"Poznańskie muzykalia" - koncert z utworami Haliny Frąckowiak
lip
17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Letnie zajęcia językowe
lip
17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Przez żołądek do kultury: Turcja" - spotkanie międzykulturowe, realizowane przez wolontariuszy, obcokrajowców mieszkających w Poznaniu
17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
Letnie zajęcia językowe
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· To nie pierwszy wypadek w tym miejscu. Myślę, że nie raz na kwartał, ale ...
(02-07-2022 11:50)
· Przynajmniej raz na kwartał na tym skrzyżowaniu dochodzi do jakiegoś ...
(02-07-2022 10:40)
· Nie jestem zaskoczony postawą Franka... bo to dorosłe dziecko...żenujące
(01-07-2022 17:49)
· Oni wszyscy są nic nie warci. A Tusek to też nie powinien bredzić bo chyba ...
(30-06-2022 12:19)
· Kolega powiedział że mu za pracę podczas kampanii nie zapłacił, potem ...
(29-06-2022 15:43)
· Górczyn: Jest już skwer im. Macieja Zawiei (34)
· Hetmańska: Będzie zakaz parkowania pomiędzy Reymonta i Kasprzaka (22)
· Brakuje 3,9 mln zł, by rozpocząć przebudowę Kolejowej [AKTUALIZACJA] (20)
· Łazarscy radni chcą zlikwidowania postoju taksówek przy Rynku Łazarskim. ... (18)
· "Nie jestem za tym by upamiętniać pruskich urzędników" – na Kolejowej ... (16)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(25-11-2016 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: