Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Głogowska na złość kierowcom czy mieszkańcom? - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Głogowska na złość kierowcom czy mieszkańcom?
24-09-2017 01:39   redakcja, Lilia Łada
Plany zwężenia – lub nie – głównej arterii Łazarza burzą ogromne emocje tak wśród mieszkańców, jak i osób nie mieszkających w tej dzielnicy. Jest to zupełnie zrozumiałe: w końcu Głogowska to jedna z głównych ulic Poznania. Jednak gdy czytam argumenty uczestników dyskusji, bardzo często mam wrażenie, że zatrzymali się w rozwoju jakieś 50 lat temu, a w dodatku w ogóle nie mieszkają nie tylko przy Głogowskiej, ale w Poznaniu – pisze w swoim felietonie redaktor Lilia Łada.

Zadziwia mnie przede wszystkim brak logiki argumentujących, ale przede wszystkim brak poczucia elementarnej przyzwoitości. Korki, główny argument przeciwko zwężeniu ulicy, oczywiście na Głogowskiej są, chociaż można dyskutować, czy rzeczywiście z powodu dużego natężenia ruchu w rejonie – czy też fatalnego ustawienia świateł. Że bardziej winne jest to drugie, wykazali specjaliści z Politechniki Poznańskiej, przeprowadzając badania na zlecenie stowarzyszenia Urbanator. Jednak przeciwnicy zwężenia jakoś nie odnoszą się do tych badań. Bo nie pasują do tezy? Ależ skąd, to naciągana i nieprawdziwa interpretacja....

Zwężenie ulicy ma skutkować jeszcze większymi korkami. Tak twierdzą przeciwnicy tego rozwiązania. Tymczasem nowoczesna nauka – polecam zapoznanie się z prawem Lewisa-Modrige`a oraz paradoksem Braessa - już od prawie półwiecza wie, że to nieprawda. Że bardzo często dzieje się dokładnie odwrotnie. Tacy znawcy tematu, bo tak o sobie twierdzą, chyba powinni wiedzieć takie rzeczy...? A jeśli już nie trafiają do nich rozwiązania i prawa opracowane przez zachodnich specjalistów, to może powinni lepiej przyjrzeć się własnemu podwórku? Bo tak się składa, że niejako pod nosem, bo w Poznaniu, na Starym Mieście, jest ulica, która dowodzi, że zwężenie może poprawić przepustowość, i to bardzo. To Aleje Marcinkowskiego, które niecałe trzy lata temu zostały na wysokości Hotelu Rzymskiego zwężone. Zmieniono też w okolicy cykle sygnalizacji świetlnej, by umożliwić kierowcom jak najszybsze opuszczenie ulicy. I co się okazało? Że przepustowość na tym odcinku, gdzie przecież tworzyły się stale gigantyczne korki, wzrosła o 250 procent. Potwierdziły to specjalistyczne badania. Ubocznym i pozytywnym skutkiem tej zmiany był fakt, że tramwaje także przestały tam utykać w kolejkach, co było wcześniej powszechnym problemem na tej trasie.

Kolejnym powszechnie używanym argumentem jest obawa, że gdy zwęzi się Głogowską, to auta przeniosą się na sąsiednie ulice Łazarza, zatłoczą je i zatrują spalinami. I tu zastanawia mnie jeden fakt: gdy samochody jadą Głogowską, zatruwając okolicę spalinami i generując hałas, to najwyraźniej wszystko jest w porządku. Ale gdy to samo będzie się działo na innych ulicach – to już nie? A dlaczego? Mieszkańcy innych ulic Łazarza mają bardziej wrażliwe płuca? Zrozumiałe jest, że mieszkańcy właśnie tych ulic protestują obawiając się zwiększenia ruchu kołowego w ich okolicy. Ale dlaczego bronią tego samego mieszkańcom Głogowskiej? Czym im się sąsiedzi z tej ulicy tak narazili?

Kolejny wysuwany argument to brak miejsc parkingowych, gdzie przyjezdni mogliby zostawić samochód i nie musieliby nim wjeżdżać do centrum. To fakt: parking P&R na Górczynie jest dopiero w planach, a miasto zamierza wystąpić o dofinansowanie budowy tej inwestycji. Ae nie brakuje mniejszych parkingów w okolicy, z dobrze oznakowanym wjazdem z Głogowskiej. A gdyby ktoś miał wyjątkowego pecha, zawsze może dojechać do dworca PKP – obok niego znajduje się duży parking, na którym miesięczny abonament kosztuje 50 złotych. To chyba nie jest zbyt drogo...? Ale oczywiście zawsze można użyć argumentu, że z tego parkingu do centrum jest stanowczo za daleko, więc trzeba podjechać samochodem...

Gdy już brakuje argumentów mających przynajmniej pozory logiki – zawsze pozostaje ideologia. Wtedy zwężenie ulicy staje się działaniem ideologicznym jako część szerzej zakrojonej kampanii robienia na złość kierowcom. To bardzo dobry argument, bo trudno go zbić z pomocą na przykład wiedzy fachowej, jak zresztą każdą spiskową teorię tworzoną pod określoną z góry tezę. No i powiedzmy sobie szczerze: większość z jej zwolenników to osoby walczące o swój interes wygodnego dojazdu samochodem do pracy, a nie o interes mieszkańców Łazarza, zwłaszcza tych mieszkających przy Głogowskiej i w jej pobliżu. Dlaczego? Tu zacytuję jeden z komentarzy, które nadesłano do portalu lazarz.pl w tej sprawie. Jego autorem jest osoba podpisująca się jako Mieszkaniec: „Chętnych do zamieszkania na Głogowskiej zapraszam do zamiany mieszkań. Tylko spokojnie nie wszyscy na raz. Zapewnia się niepalącym astmę od pyłu; utratę słuchu urocze chwile stania na morzu betonu w oczekiwaniu na zielone. Pranie zasłon co tydzień, mówienie w mieszkaniu podniesionym głosem. W ramach relaksu można łapać sikających po bramach”.

Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.

ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}


R E K L A M A

Komentarze (13)

19-12-2017 12:56:56
Pieszy Miejski
Gdzie można zapoznać się z tymi badaniami Politechniki Poznańskiej? Bo z tego co rozumiem info ze strony ZDM, to bliżej nieokreślone osoby dokonały uzgodnień wbrew wiedzy i zdrowemu rozsądkowi? Wielowariantowa koncepcja organizacji ruchu na os. Św. Łazarz "Koncepcja będąca przedmiotem niniejszych konsultacji została pozytywnie zaopiniowania przez Radę Osiedla Św. Łazarz w Wariancie 1. W ramach dotychczasowych uzgodnień ustalono również, że zwężenie ul. Głogowskiej zaprezentowane w wariantach 2 i 3 będzie możliwe dopiero po wybudowaniu ul. Dolnej Głogowskiej, nie mniej projekt zwężenia został utrzymany w prezentowanych materiałach aby dać zainteresowanym osobom pełen obraz proponowanych zmian.
03-10-2017 20:38:09
Mieszkaniec
Dziwnie się czyta obronę pomysłu na portalu gdzie zamieszczono sondę z pytaniem jednoznacznie sugerujacym ze zwężenie złe wpłynie na ruch aut.
25-09-2017 22:51:30
Tomek
Ja się bardzo wstydzę tej ulicy
25-09-2017 17:20:05
Mieszkaniec Łazarza
Głogowskiej nie trzeba się wstydzić, wystarczy, że wstydzimy się Kolejowej pani Agnieszko :(
25-09-2017 10:05:48
gosownik
polać tej Pani!
25-09-2017 00:58:22
Agnieszka Michalak-Pietkiewicz
na ulicy Głogowskiej jestem codziennie, i to co widzę jest niedopuszczalne, niestety wszelkie kompleksowe ulepszenia wiążą się ze zwężeniem ulicy, co wymaga gruntownej przebudowy wraz z infrastrukturą podziemną (może nie będzie wtedy tak często się zapadać). Takie działania są konieczne, jednak to perspektywa kilku lat, a mam nadzieję nie kilkudziesięciu. Przy ustaleniu przez Miasto odpowiednich priorytetów taka inwestycja jest możliwa, zwłaszcza że Poznań skutecznie wykorzystuje finansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dziś wiele poznańskich ulic pięknieje i staje się bardziej przyjazna mieszkańcom - Św. Marcin, Dąbrowskiego, Grunwaldzka - to się dzieje już dziś. Św. Łazarz zasługuje na ulicę, której nie trzeba się wstydzić. Jeśli będziemy czekać i stwarzać tylko pozory działania, zostaniemy w tyle...o tym jak wiele trzeba zmienić mieszkańcy Łazarza wypowiedzieli się już niejednokrotnie, m.in. zachęcam do zapoznania się z raportem z opracowania "Mapy potrzeb lokalnych" Głogowska może być ulicą dla wszystkich, niezależnie od sposobu poruszania się, ulicą na której chce się być, przyciągającą mieszkańców, turystów, gości targów i innych imprez, otwartą na handel...ulicą spajającą dzielnicę, a nie będącą barierą NIE do przejścia...
24-09-2017 19:55:20
oxox
Ja to bym w ogóle zamknęła Głogowską dla jakiegokolwiek ruchu kołowego. Środkiem postawić ogródki- kawiarenki, zimą porobić lodowiska, jeden WIEEEEEELKI DEPTAK!
24-09-2017 13:42:08
M.
Sklepy upadły bo powstały centra handlowe. Owszem na Jeżycach jest mniej pustych lokali, ale problem w tym, że na Głogowskiej sklepy miały znacznie większą powierzchnię, więcej kosztuje ich utrzymanie. Do tego trzeba dołożyć trend robienia zakupów w e-sklepach. Twierdzenie, że zwężenie jezdni spowoduje, że sklepy znajdą najemców i pojawią się w nich liczni klienci są mrzonkami. Kolejny argument czyli spaliny. Z tego co widzę, to pomysłodawcy nie wspominają, że ruch się zmniejszy. Będzie wolniej (moim zdaniem przy obecnych ustawieniach świateł samochody nie jeżdżą za szybko), wężej, ale liczba samochodów będzie taka sama czyli na jakość powietrza nie będzie to miało większego wpływu. No i jeszcze przeczytałam, że nie będzie to nas dużo kosztowało, bo można pozyskać fundusze unijne. Niestety po zamknięciu obecnej transzy nie będzie już środków unijnych na inwestycje infrastrukturalne, a zwężenie jedni innowacją chyba nie jest. A na koniec dodam - tak, najczęściej po Głogowskie poruszam się pieszo.
24-09-2017 12:28:05
Pieszy Miejski
Winni obecnej sytuacji są politycy, którzy za nasze pieniądze zapłacili ekspertom za analizę sytuacji na Głogowskiej i zaproponowanie zmian, ale od kilkunastu lat wykazują się bezczynnością, która doprowadziła do tego co było nie nieuniknione: "Istnieją konflikty spowodowane nakładaniem się na siebie funkcji komunikacyjnych, pobytowych, mieszkalnych, handlowych i gospodarczych. Skutkiem tego jest wysokie zapotrzebowanie mieszkańców na ochronę przed skutkami intensywnego ruchu i hałasu. W wyniku konfliktów ulicy grozi stopniowa degradacja, mieszkańcy będą szukać znośniejszych warunków zamieszkania. Generalne problemy zdiagnozowane w 1999 roku Stosunkowo wysoki stopień zmotoryzowania 350 aut na 1000 mieszkańców Utrudnienia dla tramwajów w śródmieściu (współdzielenie jezdni) Ruch pieszy niezwykle silnie utrudniony Brak infrastruktury rowerowej (zagrożenia dla rowerzystów) Duże obciążenie hałasem, powyżej 65dB Źródło:Problemy cele i priorytety w zakresie transportu dla potrzeb Studium uwarunkowań i kierunków w zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania przygotowane przez (Gesellschaft fur Stadterneuerung mbH oraz Planungsgemeinschaft Verkehr dla MPU Poznań. Miasto nie działa nadal, mp. olewając zapisy programu ochrony przed hałasem, który ma range prawa miejscowego, a wskazane w nim działania są obligatoryjne. Za to wyskakuje taki wieloletni bywalec RM Pan Sternalski i sprowadza rozmową na tory o tym kto komu robi na złość z propozycją przystanku wiedeńskiego na dwóch pasach... To co teraz jest proponowane, powinno być zrobione kilkanaście lat temu, wtedy ludzie nie wyprowadziliby się, a miasto miałoby więcej pieniędzy. p.s proszę zwrócić uwagę co uznano w 1999, za wysoki współczynnik zmotoryzowania...
24-09-2017 12:02:28
mieszkaniec głogowskiej
Widzę że propagandy i naginania faktów do własnego poglądu autorka tekstu uczy się od władzy.. Gdzie są badania gdzie pomiary?? Nikt niczego nie pokazał a jedynie szasta pustymi argumentami.. Żenujące.
24-09-2017 10:48:10
Pieszy Miejski
Najważniejsze jest to, że Rada Osiedla Św. Łazarz jest za i od 2012 ustawicznie bombarduje ZDM pismami by życzenia stały się faktem:Liczymy, że ruch się trochę uspokoi. Ulica Głogowska stanie się bardziej atrakcyjna dla ruchu pieszego. Widzimy, że umierają sklepy. Tranzyt nie generuje żadnych korzyści dla sklepikarzy. Wprowadzając jeden pas ruchu na ul. Głogowskiej moglibyśmy stworzyć droge rowerową.Pozostawilibyśmy po dwa pasy ruchu przy skrzyżowaniach - wyjaśniał Filip Olszak, wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Osiedla Św. Łazarz; W związku z planowanym rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Rada Osiedla Św. Łazarz proponuje: 11. przedstawienie możliwych wariantów uspokojenia ruchu samochodowego na ul. Głogowskiej (w tym zwężenia ul. Głogowskiej do jednego pasa ruchu w obu kierunkach przy jednoczesnym zachowaniu przed skrzyżowaniami dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo). Uzasadnienie: Proponowana zmiana organizacji na ul. Głogowskiej spowoduje uspokojenie ruchu, przeniesienie miejsc parkingowych z chodników, z zatok na zwolniony – zewnętrzny – pas jezdni, utworzenie ścieżek rowerowych w miejscach do tej pory wyznaczonych dla parkujących samochodów, polepszy bezpieczeństwo pieszych .Ponadto zrealizowanie projektu Dolna Głogowska, przeniesie ruch samochodów, Głogowska przestanie być ulicą tranzytową dla mieszkańców podpoznańskich gmin. http://www.lazarz.pl/?id=2&nr=4400
24-09-2017 10:02:20
Natalia
Szanowna Pani Autorko, chyba nie trzeba być inżynierem drogownictwa aby wiedzieć, że skutki jakie przyniosła zmiana na Marcinkowskiego nie wystąpią na Głogowskiej. Przeciez alejami nie jedziemy do Komornik, Lubonia, na autostradę, nie dojeżdżamy tędy do Mtp z innych miast. Szkoda, że nie wspomniała Pani o tym, że badania o których piszą zwolennicy są sprzed 10 lat. Nikt nikomu nie robi na złość ale cała fala hejtu jest wylewana na kierowców. Za to, że w ogóle jeżdżą samochodem na Łazarzu, ze blokują komunikację miejską i ze są winni obecnej sytuacji. Pani tez pisze, że mają na względzie własna wygodę. Mają, bo miasto nic lepszego nie może im zaoferować. Z piszących komentarze ironizuje Pani, że znawcy tematu a sama co? Nie widzi podstawowych różnic? Autorzy rozwiązania nie przewidzieli, że przy infrastrukturze jaką mamy w Głogowskiej nie będziemy mogli mieć tak bujnej zieleni. Nie pokazali żadnych wyników nadań, a zwężenie zrobili w dzień wolny od pracy dla większości. Może i o tym warto wspomnieć?
24-09-2017 09:43:56
mk
Od kilku lat jestem mieszkańcem Poznania i mieszkam na Łazarzu. Od samego początku dziwi mnie to jak władze miasta i sami Poznaniacy nie dbają o tak piękną w zabudowie dzielnice i położoną tak świetnie na planie miasta. Rozumiem że kiedyś czasy były inne i powstał taki potwór jak ul. Głogowska, ale obecnie, to jest nie do przyjęcia. Ta ulica dzieli dzielnicę na pół, generuje smród, spaliny, pył, a przecież mogła by być wizytówką poznania i to tą najpiękniejszą. Kierowcy od dawna wiedzą że Głogowską jeździ się wolno, więc ruch się przenosi np. na Małeckiego (wiem bo tu mieszkam) a parkingi to już od dawna są darmowe właśnie na bocznych ulicach.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: