Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Jest to projekt zrobiony w pośpiechu" - dr Jeremi Rychlewski o budowie tramwaju na os. Kopernika - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Jest to projekt zrobiony w pośpiechu" - dr Jeremi Rychlewski o budowie tramwaju na os. Kopernika
10-02-2017 07:37   Janusz Ludwiczak
Ponad 1,2 tys. uwag wpłynęło podczas konsultacji dotyczących budowy nowej trasy tramwajowej przez ul. Arciszewskiego na os. Kopernika. W tym roku ma zostać wykonana dokumentacja techniczna inwestycji. Tymczasem zdaniem dr Jeremiego Rychlewskiego, eksperta ds. transportu z Politechniki Poznańskie projekt został wykonany w pośpiechu. Źle zostały przewidziane perony i przejścia na skrzyżowaniu ulic Reymonta, Hetmańskiej i Arciszewskiego.

Od lat 80. mówi się o budowie trasy tramwajowej na osiedle Kopernika, która miałaby prowadzić od skrzyżowania ulic Reymonta i Hetmańskiej przez szeroki pas rozdziału ulicy Arciszewskiego i dalej ulicą Zamkniętą, przecinając Ściegiennego do ul. Pogodnej i Rembertowskiej. Docelowo bimby miałyby dojeżdżać do pętli w rejonie skrzyżowania ulic Promienistej i Jawornickiej. Dzięki tej inwestycji, która od trzech dekad zapisana jest w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego moglibyśmy bimbą dojechać również na cmentarz Górczyński.

W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Poznania na lata 2014 – 2025 osiedle Kopernika zostało uznane za jeden z ważniejszych generatorów ruchu na obszarze miasta, natomiast budowa trasy tramwajowej została uznana za istotną z powodu zwiększenia dostępności tramwaju na tym obszarze. Aktualnie, obszar objęty przedmiotem konsultacji obsługiwany jest komunikacją autobusową. W pewnym oddaleniu, na ulicy Grunwaldzkiej, przebiega trasa tramwajowa – z uwagi na położenie nie obsługuje ona bezpośrednio osiedla, a dotarcie na przystanek wymaga pokonania od 500 m do nawet 1500 m drogi pieszej lub dojazdu autobusem, przy czym przesiadki na żadnym węźle krzyżującym ruch autobusowy z tramwajowym nie są zorganizowane w systemie „drzwi w drzwi” (co powoduje, że atrakcyjność komunikacji miejskiej znacząco spada. Przebieg trasy tramwajowej do osiedla Kopernika został wyznaczony przez obszar gęstej zabudowy mieszkaniowej wzdłuż ulic: Arciszewskiego, Pogodnej i Promienistej – wyjaśnia Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego.

W ubiegłym roku została opracowana koncepcja nowej trasy tramwajowej. W grudniu Zarząd Transportu Miejskiego przeprowadził konsultacje społeczne z mieszkańcami w sprawie projektu nazwanego "Copernicus".

W wyniku konsultacji do ZTM wpłynęło ponad 1200 wypełnionych przez mieszkańców ankiet. Na razie jest zbyt wcześnie by wskazywać na powtarzające się zagadnienia. W trakcie konsultacji poruszono m.in. kwestię połączenia pętli na os. Kopernika z ul. Grunwaldzką. Jednak, jak informowaliśmy wcześniej, zamysł przedłużenia tramwaju od/do ul. Grunwaldzkiej był analizowany, ale został odrzucony z uwagi na: brak możliwości podłączenia trasy na węźle Grunwaldzka-Jawornicka z uwagi na wybudowane wiadukty nad przyszłą III Ramą Komunikacyjną oraz istniejącą okoliczną zabudowę; brak możliwości alternatywnego włączenia torowiska z uwagi na otaczającą zabudowę oraz planowaną zabudowę; niezgodność przebiegu ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i MPZP (prawem miejscowym)– wyjaśnia Agnieszka Smogulecka, rzecznik ZTM.

Obecnie trwa drobiazgowa analiza wniosków i uwag przedstawionych w ankietach przez mieszkańców. Natychmiast po jej zakończeniu poinformujemy o wynikach przeprowadzonych konsultacji społecznych. Na 2017 r. zaplanowane jest wykonanie dokumentacji technicznej. Na razie jest zbyt wcześnie, aby mówić o terminie wykonania prac – dodaje Agnieszka Smogulecka z ZTM.

Zdaniem dr Jeremiego Rychlewskiego, eksperta ds. transportu z Politechniki Poznańskie projekt został wykonany w pośpiechu. Źle zostały przewidziane perony i przejścia na skrzyżowaniu ulic Reymonta, Hetmańskiej i Arciszewskiego.

Ideę oczywiście dobrze oceniam, co do szczegółów projektu mam duże wątpliwości. Jest to projekt zrobiony w pośpiechu, zadbano o wygląd, ale o szczegóły techniczne nie (są ewidentne błędy). Projekt w zakresie wspomnianego skrzyżowania tez oceniam źle: brak przejść na perony z obu stron, niepotrzebne kolizje rower-pieszy, odsunięcie przejść od tarczy skrzyżowania, bez myślenia o poprawie przepustowości. To główne rzeczy, szczegółów jest nieco więcej – uważa dr Jeremi Rychlewski, ekspert ds. transportu, Politechnika Poznańska.

Skrzyżowanie ulic Reymonta / Hetmańska / Arciszewskiego / Grochowska jest kluczowe i bardzo istotne dla miasta, wchodzi ono w skład drugiej ramy komunikacyjnej. Już teraz samochody stoją tam w korkach. Poznań może zaprzepaścić szansę na usprawnienie komunikacji w tym rejonie. To szczególnie ważne w kontekście planów uspokojenia ruchu na Łazarzu. Przy odpowiedniej organizacji ruchu kierowcy chętniej wybieraliby przejazd przez skrzyżowanie, a nie przez mniejsze, lokalne ulice – wskazuje dr Jeremi Rychlewski.


R E K L A M A

Komentarze (3)

23-02-2017 16:28:01
Hania
Jestem ciekawa ile ten plan robiony w pospiechu kosztowal ?
23-02-2017 14:03:58
transporter
To jest koncepcja, a nie ostateczny projekt budowlany czy wykonawczy, która dotyczyła budowy tramwaju, a nie rozbudowy układu drogowego. Dokumentacja nie była robiona w pośpiechu, a ewidentne błędy są w pomysłach dr Rychlewskiego z serii "Chybki tramwaj" czy trasa na Naramowice!
22-02-2017 11:43:34
student
Przynajmniej nie jest to projekt robiony na serwetce, jak większość tego wielkiego speca Rychlewskiego.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: