Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Paradą i tortem uczczą 20-lecie PeSTki, 110-lecie zajezdni Głogowska i 10-lecie Muzeum Komunikacji - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Paradą i tortem uczczą 20-lecie PeSTki, 110-lecie zajezdni Głogowska i 10-lecie Muzeum Komunikacji
28-01-2017 16:36   Janusz Ludwiczak
W niedzielę MPK będzie świętować potrójnie: 20. urodziny PeSTki, a także 110-lecie zajezdni tramwajowej i 10-lecie Muzeum Komunikacji przy Głogowskiej. Z tej okazji w niedzielne popołudnie z Piątkowa przez Dworzec Zachodni na Łazarz przejedzie parada z udziałem zabytkowych i najnowszych tramwajów. Nie zabraknie również urodzinowego tortu, występu orkiestry dętej, organizatorzy przygotowali również grę miejską i możliwość zobaczenia okolicznościowej w Muzeum Komunikacji przy ul. Głogowskiej.

Z okazji jubileuszu 20-lecia PeSTki, a także przypadającego 110-lecia zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej oraz 10-lecia Muzeum Komunikacji MPK zaprasza w niedzielę na wielkie urodziny.

O godz. 13:00 z pętli PST na os. Sobieskiego wyruszy wielka parada z udziałem tych zabytkowych bimb i najnowszych tramwajów. Parada przejdzie trasą "czternastki" do zajezdni tramwajowej przy ul. Głogowskiej, gdzie ok. 13:30 odbędzie się uroczyste przemówienie prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka i prezesa MPK Wojciecha Tulibackiego. Nie zabraknie urodzinowego tortu i odśpiewania "sto lat" w asyście Reprezentacyjnej Orkiestry Dętej Miasta Poznania.

O godz. 14:00 rozpocznie się komunikacyjna gra miejska. Ponadto do godz. 17 na trasie: Os. Sobieskiego - trasa PST - Dworzec Zachodni kursować będą zabytkowe tramwaje na specjalnej linii nr 20, którą przejazd będzie bezpłatny. Więcej szczegółów na stronie internetowej MPK.


Warszawa ma metro, Trójmiasto – Szybką Kolejkę Miejską, a Poznań... PeSTkę. Dokładnie 20 lat temu, 30 stycznia 1997 roku uruchomiony został Poznański Szybki Tramwaj, który w ciągu godziny przewozi 6 tysięcy osób, a codziennie nawet 80 tysięcy pasażerów.

Pierwsze plany powstania Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojawiły się już w 1928 roku. Wówczas zakładano, że tramwaje po szynach kolejowych połączą Luboń z Winiarami. W pierwszej połowie XX wieku sądzono, że szybki tramwaj będzie mieć aż 27 km i prowadzić będzie z Lubonia do Owińsk przez Winogrady, Piątkowo i Morasko. Po wojnie w 1945 roku powrócono do śmiałej koncepcji planując przebie g trasy albo po wydzielonym torowisku na powierzchni albo w tunelu. Projekt obecnego kształtu PeSTki zaczął rodzić się pod koniec lat 60. W związku z intensywnym rozwojem wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego w północnej części miasta, w latach siedemdziesiątych rozpoczęto prace projektowe nad linią szybkiego tramwaju, mającą połączyć północne i południowe dzielnice miasta.

Budowa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju rozpoczęła się w 1978 roku i ciągnęła się przez 19 lat. Poznaniacy żartowali, że betonowe filary rozpadną się szybciej niż powstanie PST oraz że lepiej napełnić wykop wodą i stworzyć kanał dla żeglarzy.

Była to jedna z największych inwestycji w tym okresie. Prowadzone przez nas prace trwały z przerwami piętnaście lat. Położyliśmy 12 kilometrów torów, 21 kompletów rozjazdów, wybudowaliśmy 5 wiaduktów, 3 kładki, 5 przystanków tramwajowych. Prowadziliśmy także roboty odwodnieniowe i ziemne – wspomina Przemysław Radowicz, dyrektor dawnego Przedsiębiorstwa Robót Komunikacyjnych Nr 10.

W drugiej połowie lat. 80. w pracach przy budowie wykopu dla PST natrafiono pod ulicą Lechicką na ogromnej grubości kabel. Szybko okazało się, że są to przewody teletechniczne łączące Moskwę z Berlinem. By kabel przenieść na specjalną kładkę, należało go najpierw przeciąć. Ze względu na wagę sprawy, operacja nie mogła trwać dłużej niż kilka minut. Udało się. A gdyby przerwa trwała dłużej? Przecież w tamtych warunkach taka sytuacja groziła międzynarodowym kryzysem.

Pierwszy tramwaj z pasażerami wyruszył równo 20 lat temu, 30 stycznia 1997 roku o godz. 10:08. Przez dwa dni poznaniacy mogli bezpłatnie przejechać się nową trasą. "Czternastka" woziła pasażerów z pętli na Piątkowie do ulicy Gwarnej. PeSTką przejechało się wtedy 3130 pasażerów, przeciętnie 174 osób na kurs.

Żeby ludzie zachcieli korzystać z PeSTki, przez ponad miesiąc prowadziliśmy kampanię reklamową. Przez dwa dni odbywały się bezpłatne przejazdy. W gazetach drukowaliśmy bezpłatny bilet, który umożliwiał przejazd. Ludzie jeździli z nosami przyklejonymi do szyby. Stwierdzili, że to jest to, bo jedzie szybko – mówi inż. Jerzy Babiak, dyrektor MPK w latach 1991-1998.

Początkowo trasę PST obsługiwały trzy linie: na Starołękę (12), Grunwald i Junikowo (15) oraz do ul. Gwarnej (14), która po zakończeniu przebudowy ul. Głogowskiej w 1999 r. została skierowana na Górczyn.

Od ponad trzech lat PeSTka jeździ bezpośrednio na Łazarz, a to za sprawą oddania do użytku 1 września 2013 r. przedłużonej trasy pod Mostami: Teatralnym, Uniwersyteckim i Dworcowym do Dworca Zachodniego i dalej przez ulicę Zachodnią do Głogowskiej.

Nowa trasa tramwajowa odciążyła Most Teatralny - węzeł, przez który co 30 sekund przejeżdża bimba. Po przedłużeniu "PeSTki" do Dworca Zachodniego o 3-5 minut skrócił się dojazd z Górczyna i Łazarza na Winogrady i Piątkowo. Przedłużona PeSTka ma 2 km długości, liczy łącznie 4021 metrów torów pojedynczych i 8911 metrów sieci trakcyjnej. Przystanek "Dworzec Zachodni", który znajduje się w miejscu dawnego peronu 7 dworca Poznań Główny znajduje się w przeszklonym, łukowym holu o długości 108 metrów i wysokości 8,4 m. W ramach tej inwestycji wybudowano również przejście podziemne, a także windy i schody ruchome do przystanku PST oraz na Dworzec Zachodni. Inwestycja kosztowała ponad 131 mln zł, z czego prawie 43 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Z kolei trzy lata później, jesienią ubiełego roku uruchomiono podziemny przystanek PeSTki pod Kaponierą - na poziomie –2.

Całkowita długość torowisk i sieci trakcyjnej od pętli na os. Jana III Sobieskiego do ulicy Głogowskiej wynosi ponad 8 kilometrów, z czego stację Słowiańska z przystankiem Most Teatralny łączy 700-metrowa estakada nad doliną Bogdanki. Przy budowie wykopu dla PST wywieziono lub przesunięto na wały przeciwhałasowe ponad milion metrów sześciennych ziemi. Na trasie Pestki znajduje się dziesięć wiaduktów.

Trasę PST obsługują tramwaje sześciu linii (nr 12, 14, 15, 16, 19 i 20), które wykonują 777 kursów dzienne i 24 kursy nocne (linia 201). W ciągu dobry tramwaje przejeżdżają trasą ponad 5 tys. km czyli tyle ile wynosi droga z Poznania do Madrytu i z powrotem. Podróż tramwajem z os. Sobieskiego na dworzec Poznań Główny trwa niespełna kwadrans.

Tramwaje na trasie PST mogą poruszać się z maksymalną prędkością do 70 km/h. Średnia prędkość komunikacyjna, z uwzględnieniem zatrzymań na przystankach wynosi 35 km/h (dla porównania na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju - 23 km/h). W ciągu godziny PeSTka wozi 6 tysięcy osób, czyli tyle ile pomieścilibyśmy w 15 składach pociągów Pendolino lub tyle, ile zamieszkuje w miejscowości Szczawnica w Małopolsce. Tramwaje trasą PST kursują średnio co 2 minuty (w soboty i święta co 5 min), w godzinach szczytu co półtorej minuty.

Każdego dnia z szybkiego tramwaju korzysta ponad 80 tysięcy osób. O tym, że PeSTka jest tak samo ważna dla Poznania, jak SKM-ka dla Trójmiasta czy metro dla Warszawy można było się przekonać latem 2015 i ubiegłego roku, kiedy przez pięć tygodni w związku z wymianą sieci trakcyjnej z trasy PST zniknęły tramwaje. Zastąpiły je autobusy zastępcze, które co prawda kursowały co 3 minuty, ale zawsze były przepełnione.


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: