Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Ponad 2,7 mln zł dla Łazarza – ostatnie godziny głosowania na budżet obywatelski - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Ponad 2,7 mln zł dla Łazarza – ostatnie godziny głosowania na budżet obywatelski
30-11-2016 00:58   Janusz Ludwiczak
Poprawa bezpieczeństwa na Kasprzaka, plac do street workoutu w Parku Kasprowicza, rewitalizacja łącznika ulic Stablewskiego i Potworowskiego, droga rowerowa na Moście Dworcowym, remont "przedogródka" na Matejki, zajęcia teatralne i sportowe dla łazarskich dzieci – to projekty zgłoszone do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego na rok 2017. Głosować można tylko dziś do północy.

Do wtorkowego południa 28 441 poznaniaków oddało głos w Poznańskim Budżecie Obywatelskim 2017. W szóstej edycji programu do rozdania jest 1 190 000 złotych dla rejonu obejmującego Jeżyce i Łazarz w ramach projektów rejonowych oraz 3 mln zł w ramach projektów ogólnomiejskich.

W szóstej edycji Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego zadania mogą być realizowane tylko na terenie należącym do miasta, nie ma możliwości realizacji projektu na terenie prywatnym czy należącym do spółdzielni mieszkaniowej lub organizacji czy instytucji niepublicznych.

W sumie wybierać można spośród 128 projektów - 43 ogólnomiejskich i 85 rejonowych. Głosować można jeszcze w środę, 30 listopada do godz. 23:59 przez internet na stronie: www.pbo2017.um.poznan.pl. Każda osoba zamieszkująca na terenie Poznania ma do dyspozycji maksymalnie 3 głosy: dwa na projekty rejonowe oraz jeden na projekt ogólnomiejski.

By wziąć udział w głosowaniu trzeba podać nr PESEL i miejsce zamieszkania. Uprawnieni do głosowania są wszyscy mieszkańcy Poznania, także osoby niepełnoletnie.

Z Łazarzem związanych jest w sumie 10 projektów na łączną kwotę 2 720 035 zł. Poniżej przedstawiamy projekty Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017 związane z Łazarzem:

PROJEKTY OGÓLNOMIEJSKIE:

#16: Most dworcowy bezpieczny dla rowerzystów
Opis projektu:
Most dworcowy jest jednym z bardziej niebezpiecznych miejsc dla rowerzystów w Poznaniu. Dla rowerzystów jadących z centrum mostem dworcowych w kierunku Łazarza manewr zmiany pasa z prawego na lewy jest bardzo niebezpieczna. Często oznacza to ryzyko przejazdu między rozpędzonymi samochodami albo przeciskaniem się między samochodami skręcającymi w prawo stojącymi na prawym pasie.
Pomysł uczynienia mostu dworcowego bezpiecznym dla rowerzystów polega na wytyczeniu ścieżki rowerowej na północnej części chodnika mostu dworcowego gdzie ruch pieszych jest niewielki. I wytyczeniu pasa rowerowego na jezdni południowej części mostu dworcowego. Po tej stronie chodnik jest za wąski a ruch pieszych jest zbyt duży aby dawał możliwość wytyczenia ścieżki rowerowej. Jest jednak możliwość wytyczenie pasa rowerowego na jezdni dzięki zwężeniu istniejących jezdni dla samochodowych.
Zmniejszając każdy z dwóch pasów jezdni dla samochodów o 50 cm umożliwia wytyczenie wystarczająco szerokiego pasa dla rowerów poprawiających ich bezpieczeństwo na tej trasie. Warto dodać że jest to jedyna trasa dla mieszkańców Łazarza i Górczyna chcących dostać się rowerem do centrum.
Potencjalni odbiorcy projektu:
Wszyscy rowerzyści poruszający się po centrum, przejeżdżający Mostem Dworcowym i dalej ulicą Matyi i Królowej Jadwigi. Korzystający z istniejącej drogi rowerowej przy ulicy Matyi ale jadący prosto dalej ulicą Królowej Jadwigi. Wszyscy mieszkańcy Łazarza, Górczyna poruszający się rowerem w stronę Centrum. Poruszający się rowerem po ulicy Królowej Jadwigi stojący w korku z razem z samochodami.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Poprawa bezpieczeństwa rowerzystów jeżdżących Mostem Dworcowym który nie jest przystosowany do jazdy rowerem. Wyeliminowanie ryzykownych manewrów i przeciskania się między samochodami dla jadących mostem dworcowym w stronę Łazarza. Zwężenie pasów jezdni na Moście Dworcowym.
Szacunkowy koszt projektu: 180 000 zł
• Wykonanie asfaltowej drogi rowerowej na 400m długości Mostu Dworcowego – 120 000 zł
• Plus nieprzewidziane koszty – 60 000 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
NIE

PROJEKTY REJONOWE: Jeżyce, Św. Łazarz:

XIII.1: Jarochowskiego - odnowa chodników i zieleni
Opis projektu:
W ramach projektu wzdłuż ul. Jarochowskiego, na odcinku od skrzyżowania z ul. Limanowskiego do skrzyżowania z ul. Chociszewskiego konieczne jest wykonanie kompleksowego remontu chodnika po stronie północnej (wzdłuż Parku Kasprowicza), który na całej długości ulicy jest zniszczony, a miejscami jest w stanie katastrofalnym z powodu rozjechania go przez nieprawidłowo parkujące samochody. Liczne ubytki chodnika, to poważne zagrożenie dla przechodniów, codziennie z chodników na tej ulicy korzystają setki ludzi, wielokrotnie zdarzyły się przypadki przewrócenia na tym „chodniku”.
Ponadto zostaną nasadzone nowe drzewa i krzewy, dzięki czemu ta ruchliwa ulica zyska należną jej oprawę wizualną. Dodatkową zaletą realizacji tego zadania będzie uporządkowanie parkowania na ulicy. Dla tej ulicy, na całym wnioskowanym przebiegu, sporządzony został przez Zarząd Dróg Miejskich projekt rewaloryzacji ulicy, który nie doczekał się realizacji z powodu braku środków finansowych. Projekt ten został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Osiedla Św. Łazarz 25 maja 2013 r.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
ul. Jarochowskiego od skrzyżowania z ul. Limanowskiego do skrzyżowania z ul. Chociszewskiego po stronie zachodniej.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji: Dla terenu objętego projektem toczy się obecnie postępowanie w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie ma to jednak wpływu na możliwość realizacji projektu bowiem dotyczy on remontu istniejącego chodnika.
Potencjalni odbiorcy projektu:
Z realizacji projektu skorzystają wszyscy okoliczni mieszkańcy, ale również mieszkańcy bardziej oddalonych części Łazarza oraz innych dzielnic Poznania. Nasadzenie drzew i zieleni na tej ulicy oraz wykonanie remontu chodnika spotka się z pewnością z pozytywnym odbiorem mieszkańców, którzy zyskają nie tylko estetyczną ulicę ale również prosty chodnik po którym będą mogli się wygodnie poruszać (należy w szczególności pamiętać o osobach starszych, rodzicach spacerujących do parku z dziećmi, wożących swoje dzieci w wózkach, pacjentach szpitala, uczniach.....).
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Celem projektu jest wykonanie kompleksowego remontu chodnika oraz nasadzenie na ul. Jarochowskiego drzew i krzewów. Zarówno nawierzchnia jezdni ul. Jarochowskiego jak również chodnik to zlepek różnych dziur łatany asfaltem, cementem, uszkodzone, popękane płytki chodnikowe, pozapadany chodnik przy studzienkach, nawierzchnia uszkodzona przez korzenie drzew. Dzięki realizacji tego zadania, nasadzeniom zieleni, uporządkowaniem parkowania ulica ta zyska zupełnie nowy wygląd. Przy powyższej ulicy znajduje się Zespół Szkół, Szpital Ginekologiczno-Położniczy, Hala Widowiskowo-Sportowa „Arena” oraz Park Kasprowicza, wszystko to sprawia iż jest to ulica o dużym natężeniu ruchu pieszego i samochodowego. Z uwagi na jej długość wszelkie inwestycje powstrzymujące proces degradacji infrastruktury ulicy wiążą się z dużymi kosztami i z tego względu nie były realizowane.
Szacunkowy koszt projektu: 492 000 zł
• wykonanie remontu chodnika na ulicy wraz z wydzieleniem miejsc parkingowych - 435 000 zł
• nasadzenia zieleni - 50000 zł
• aktualizacja projektu - 7000 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 8 000 zł

XIII.4: Aplikacja mobilna - przewodnik po Jeżycach i Łazarzu
Opis projektu:
Naszym pomysłem jest stworzenie mobilnego przewodnika po Jeżycach i Łazarzu, w postaci aplikacji na telefon komórkowy, działającej w systemach Android i iOS. Dzięki niej odbiorca pozna je zarówno z perspektywy miejsc i wydarzeń historycznych, jak i współczesnych symboli nowego oblicza Jeżyc i Łazarza.
Miejsca ważne w obrębie Jeżyc i Łazarza pod względem społeczno - kulturalnym oraz historycznym zostaną oznaczone w przestrzeni publicznej kodami QR, które będą bezpośrednimi odnośnikami do umieszczonych w aplikacji materiałów, odkrywających dodatkowe lub niewidoczne na co dzień informacje. Będą to zarówno materiały poszerzające wiedzę na temat Jeżyc i Łazarza, jak i ciekawostkowe lub informacyjne (na przykład bieżące wydarzenia kulturalne). Kryterium będzie ich istotność w kontekście życia społecznego, dzięki czemu uruchomiony projekt stanie się multimedialnym przewodnikiem użytecznym zarówno dla stałych mieszkańców jak i przyjezdnych.
To nie będzie zwykła aplikacja, jakich wiele. Jej innowacyjność polega na systemie zarządzania treścią, dzięki któremu jej „administratorem” może być każdy, bez względu na stopień znajomości obsługi komputera. Zbudowana zostanie zupełnie inaczej, dzięki czemu dokonywanie zmian będzie proste, szybkie i przyjazne, co sprawi, że nasz przewodnik będzie „żył” w rytmie zmian, dokonujących się na Jeżycach i Łazarzu. Zaproszenie mieszkańców do współtworzenia treści nada projektowi społeczny i integracyjny charakter.
Możliwości, które otwierają się dzięki multimedialnym możliwościom aplikacji (dodawanie materiałów graficznych, video, dźwiękowych oraz materiałów dla osób niepełnosprawnych) sprawią, że Jeżyce i Łazarz, które już dzisiaj uznawane są za jedną z najdynamiczniej rozwijających się w Poznaniu obszarów staną się miejscami, w których, dzięki użyciu telefonu komórkowego (używanego dziś powszechnie) możliwy stanie się szybki dostęp do uporządkowanych systemowo informacji. Projekt jest pierwszą tego typu realizacją w skali Europy.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
Projekt realizowany na terenie w obrębie Jeżyc i Łazarza. Jego istotą jest wyznaczenie jak największej liczby lokalizacji, więc precyzyjne określenie wszystkich miejsc realizacji nie jest do końca możliwe. Podkreślić należy, że na zasięg projektu wpływ będą mieli sami mieszkańcy, którzy w otwartym głosowaniu (odbywającym się na przykład przy użyciu ankiety umieszczonej w aplikacji) zadecydują jakie lokalizacje powinny się znaleźć na „mapie lokalizacyjnej”. Będą mogli również je zgłosić uzasadniając ich wartość dla życia społeczno-kulturalnego dzielnicy. Potencjalni odbiorcy projektu:
Projekt adresowany jest do trzech podstawowych grup odbiorców: - mieszkańców Jeżyc i Łazarza oraz całego Poznania, ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży (dla której smartfon zastąpił tradycyjne wydawnictwa, takie jak gazety i przewodniki), - turystów polskich i zagranicznych, dla których aplikacja stanie się multimedialnym przewodnikiem odkrywającym uroki Jeżyc i Łazarza, osób niepełnosprawnych – niewidomych i niesłyszących. Dla nich aplikacja będzie szansą na zdobycie informacji i wiedzy, do której dotychczas nie mieli dostępu.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Projekt odpowiada na potrzebę stworzenia innowacyjnego instrumentu pozwalającego na poszerzenie rzeczywistości w świecie wirtualnym i wiedzy o niej. Jego systemowość i łatwość dostępu daje szansę na zbudowanie pierwszego w Poznaniu spójnego systemu informacji, o kształcie którego zdecydują sami mieszkańcy nadając im priorytety.
Realizacja projektu jest konsekwencją towarzyszącego nam rozwoju technologicznego - pojawiające się innowacje są oczekiwane przez społeczeństwo i zastępują tradycyjne źródła informacji, a po czasie stają się standardami. Pozwalają także na zupełnie nowe podejście do wykluczonych do tej pory grup społecznych, które z powodów barier językowych, informacyjnych oraz społecznych nie mogły uczestniczyć w życiu społecznym. Proponowane rozwiązanie stanie się więc narzędziem, dzięki któremu osoby niewidome, niesłyszące, a także cudzoziemcy otrzymają dostęp do tak ważnej, niezbędnej do swobodnego poruszania się w przestrzeni i uczestnictwa w wydarzeniach bazy wiedzy.
Szacunkowy koszt projektu: 125 000 zł
• Prace programistyczne: 80 000 zł
• Prace graficzne: 15 000 zł
• Przygotowanie treści: 20 000zł
• Przygotowanie kodów QR na specjalnych tabliczkach: 10 000zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 4 000 zł

XIII.5: Bezpieczniej na Kasprzaka:
Opis projektu:
Projekt "Bezpieczniej na Kasprzaka" zakłada poprawę bezpieczeństwa oraz uspokojenie ruchu na ul. Kasprzaka, na odcinku od skrzyżowania z ul. Morawskiego do skrzyżowania z ul. Chociszewskiego. Ulica Kasprzaka charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu drogowego, a kierowcy często przekraczają dozwoloną w terenie zabudowanym prędkość. W godzinach szczytu, gdy natężenie ruchu jest szczególnie duże, piesi często przebiegają przez ulicę, wymuszają pierwszeństwo, dochodzi do sytuacji niebezpiecznych. Z tego względu konieczne są rozwiązania uspakajające ruch oraz poprawiające bezpieczeństwo, zwłaszcza osób pieszych. Projekt przewiduje wykonanie dokumentacji oraz realizację następujących rozwiązań: 1. skrzyżowanie ul. Morawskiego/Kasprzaka - przejście dla pieszych na każdym z wylotów, dodatkowo w ciągu ul. Kasprzaka propozycja oznaczenia przejść dla pieszych znakiem na tle fluoroscencyjnym (w pobliżu sklep Netto, przychodnia). 2. uzupełnienie znaków drogowych - oznaczenie wyjazdu pogotowia ratunkowego. 3. skrzyżowanie ul. Stablewskiego/Kasprzaka - uzupełnienie brakującego przejścia dla pieszych od strony południowej w ciągu ul. Kasprzaka - propozycja oznaczenia przejść dla pieszych znakiem na tle fluoroscencyjnym (ul. Kasprzaka) - z przejść korzystają pacjenci przychodni, osoby starsze, rodzice z dziećmi. Ponadto przejście na Stablewskiego (wlot podporządkowany) należałoby odsunąć od wylotu na Kasprzaka (kierowca ustępujący pierwszeństwa zatrzymuje się na całej szerokości przejścia) 4. wyniesione skrzyżowanie ul. Chociszewskiego/Kasprzaka - z uwagi na liczne wypadki, problemy z włączaniem się do ruchu z drogi podporządkowanej – kierowcy ignorują znak STOP. Dzięki wprowadzeniu zaproponowanych rozwiązań piesi zyskają możliwość wygodnego i bezpiecznego przekraczania jezdni.
Dodatkowe oznaczenie – znaki na tle fluoroscencyjnym , oznaczenie wyjazdu pogotowia ratunkowego będą wpływały na ograniczenie prędkości przez kierowców. Natomiast wyniesienie skrzyżowania ul. Chociszewskiego/Kasprzaka ureguluje kwestię bezpiecznego włączania się do ruchu z drogi podporządkowanej.
Wnioskodawca oświadczył, że rezygnuje z następujących elementów projektu: przejście dla pieszych w obrębie skrzyżowania ul. Morawskiego/Kasprzaka - wyniesione skrzyżowanie ul. Chociszewskiego/Kasprzaka.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
ul. Kasprzaka - odcinek obejmujący skrzyżówania od ul. Morawskiego do ul. Chociszewskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
do wkazanego fragmentu ul. Kasprzaka przylega zabudowa mieszkaniowa-wielorodzinna, przychodnia przy ul. Kasprzaka, stacja pogotowia ratunkowego oraz dyskont spożywczy Netto.
Potencjalni odbiorcy projektu:
dzieci, dorośli, seniorzy - okoliczni mieszkańcy, pacjenci przychodni przy ul. Kasprzaka, uczestnicy ruchu na wskazanym odcinku ul. Kasprzaka.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Ul. Kasprzaka cechuje duże natężenie ruchu, piesi często przebiegają przez ulicę, wymuszają pierwszeństwo, dochodzi do sytuacji niebezpiecznych. Powstały w 2015r. dyskont spożywczy generuje znaczny ruch pieszych w okolicy skrzyżowania Morawskiego/Kasprzaka, dlatego zasadne jest wytyczenie przejścia dla pieszych na wylotach ww. ulic. Ponadto z ww. skrzyżowania korzystają piesi pacjenci przychodni przy ul. Kasprzaka (starsi, rodzice z dziećmi). Dla zapewnienia bezpiecznego dojścia do przychodni proponowane jest uzupełnienie brakującego przejścia dla pieszych - od strony południowej w ciągu ul. Kasprzaka (skrzyżowanie z ul. Stablewskiego). Ponadto przejście na Stablewskiego (wlot podporządkowany) należałoby odsunąć od wylotu na Kasprzaka – obecnie kierowca ustępujący pierwszeństwa zatrzymuje się na przejściu.
Wprowadzenie oznaczenia przejść dla pieszych znakiem na tle fluoroscencyjnym (z obu stron przychodni) poprawi widoczność i bezpieczeństwo. Wyjazd ze stacji pogotowia ratunkowego nie jest obecnie dobrze widoczny, dlatego wymaga oznaczenia. Natomiast z uwagi na liczne wypadki, problemy z włączaniem się do ruchu zasadne jest wyniesienie skrzyżowania ul. Chociszewskiego/Kasprzaka.
Szacunkowy koszt projektu: 369 000 zł
• wyniesienie przestrzeni skrzyżowania ul. Chociszewskiego/Kasprzaka (z projektem) – 280 000 zł
• wyznaczenie przejść dla pieszych na (3) wylotach skrzyżowania ul. Morawskiego/Kasprzaka (z oznaczeniem oraz projektem). Koszt uwzględnia przebudowę chodnika - obniżenie krawężników – 45 000 zł
• wyznaczenie przejścia dla pieszych na (1) wylocie skrzyżowania ul. Stablewskiego/Kasprzaka (z oznaczeniem oraz z projektem). Koszt uwzględnia przebudowę chodnika - obniżenie krawężników – 25 000 zł
• korekta istniejącego przejścia dla pieszych na ul.Stablewskiego - wlot podporządkowany z ul. Kasprzaka (z projektem). Koszt uwzględnia przebudowę chodnika - obniżenie krawężników – 18 000 zł
• oznaczenie wyjazdu pogotowia ratunkowego - zakup + montaż znaków – 1 000 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 1 500 zł

XIII.6: Rowerowy Łazarz i Jeżyce: Obwodnica Rowerowa – zielona Jarochowskiego i Samoobsługowe Stacje Naprawcze - Jeżyce
Opis projektu:
Obwodnica Rowerowa Zmieńmy ulicę przy Parku Kasprowicza w bezpieczną, spokojną, przyjazną mieszkańcom, pieszym i rowerzystom, z nowymi drzewami. Mimo, że ul. Jarochowskiego leży bezpośrednio przy parku, kierowcy z innych dzielnic robią nią z prędkością 70km/h „skrót przez Łazarz”. Na skrzyżowaniach dochodzi do wypadków. Rowerzyści boją się nią jeździć. Piesi poruszają się „metrowymi tunelami” między ścianami kamienic a zastawiającymi chodniki autami. Projekt rozwiązuje te problemy, na dodatek zwiększając liczbę miejsc parkingowych dla mieszkańców.
Co chcemy zrobić?
dla pieszych: szerokie wyremontowane chodniki zabezpieczone przed autami; powstaną brakujące przejścia dla pieszych do parku ( po każdej stronie ulicy dochodzącej do parku).
– dla rowerzystów – kontrapasy lub kontraruch – umożliwienie jazdy „pod prąd” ul. Jarochowskiego po jej zmianie w jednokierunkową; budowa nowego przejazdu rowerowego przez ulicę Hetmańską.
- dla mieszkańców ulicy: więcej niż obecnie miejsc parkingowych – zrobi się dla nich miejsce na jezdni dzięki zmianie w jednokierunkową. Zasadzenie nowych drzew.
- dla wszystkich mieszkańców: pędzące samochody przestaną zagrażać bezpieczeństwu dzięki zlikwidowaniu „skrótu przez Łazarz” którym kierowcy z innych dzielnic omijają Hetmańską – Reymonta. Po zmianach ulica Jarochowskiego będzie jednokierunkowa od ul. Chociszewskiego do ul. Hetmańskiej, od ul. Chociszewskiego do ul. Szczanieckiej i od ul. Wyspiańskiego do ul. Szczanieckiej, z ograniczeniem prędkości do 30 km/h lub jeśli okaże się to możliwe na niektórych odcinkach – 20km/h (strefa zamieszkania); to spowoduje ucięcie tranzytu przez dzielnicę. Samochody będą poruszać się wolniej, ale płynnie. Nastąpi uspokojenie ruchu samochodowego na ulicy.
Samoobsługowe Stacje Naprawcze na Jeżycach Obecnie w dzielnicy nie ma ani jednej takiej stacji. Możliwość dopompowania opon, skorzystania z kompletu narzędzi pozwala na samodzielne usunięcie usterki w rowerze i kontynuację jazdy. Projekt zakłada montaż 4 stacji w miejscach o dużym ruchu rowerowym, w pasie drogowym. Proponowane lokalizacje to: - ul. Bukowska (1 stacja) - ul. Roosevelta przy Rondzie Kaponiera - ul. Szamarzewskiego/Wawrzyniaka - okolice Rynku Jeżyckiego.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
Jarochowskiego, Bukowska, Roosevelta, Szamarzewskiego/Wawrzyniaka, okolice Rynku Jeżyckiego.
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
inwestycje wyłącznie na terenach należących do Miasta Poznań, w obrębie pasa drogowego.
Potencjalni odbiorcy projektu:
Wszyscy mieszkańcy Łazarza i Jeżyc.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Bezpieczeństwo – droga bezpośrednio przy najważniejszym parku powinna być uspokojona, przyjazna mieszkańcom, pieszym i rowerzystom, przestać pełnić funkcję „skrótu przez dzielnicę” dla rozpędzonych aut na pasach ruchu szerszych niż na autostradzie Poprawa infrastruktury rowerowej - na Jeżycach poprzez instalację samoobsługowych stacji naprawczych dla rowerów, których w tej dzielnicy brakuje, na Łazarzu poprzez stworzenie bezpiecznych warunków jazdy rowerem w ciągu ul. Jarochowskiego z możliwością przejazdu przez ul. Hetmańską – ulica może pełnić funkcję Zachodniej Obwodnicy Rowerowej Łazarza - zbierać ruch rowerowy z zachodniego Łazarza i być drogą dojazdu nie tylko do parku, ale dalej do centrum poprzez ulice Ułańską i połączenie z projektowanymi drogami rowerowymi na ul. Grunwaldzkiej oraz przez ul. Szylinga z drogą rowerową na ul. Bukowskiej i Jeżycami Komfort mieszkańców – możliwość dojścia do parku szerokim chodnikiem i wygodnym przejściami dla pieszych, a nie metrowym „tunelem” między parkującymi na chodniku autami a ścianą budynku; zasadzenie nowych drzew; zmniejszenie hałasu.
Szacunkowy koszt projektu: 500 000 zł
• Projekt zmiany organizacji ruchu na ul. Jarochowskiego (obejmujący ograniczenie prędkości do 30km/h z uspokojeniem ruchu - tempo 30, równorzędność skrzyżowań, zmianę ulicy w jednokierunkową z przecięciem kierunków jazdy, wyznaczenie nowych przejść dla pieszych/dojść do parku w ciągu ulic dochodzących do parku Potworowskiego, Stablewskiego, Szczanieckiej, Jarochowskiego, zwężenie pasa ruchu dla samochodów do minimum, wyznaczenie miejsc parkingowych w jezdni lub w przeważającej większości w jezdni zamiast na chodnikach, montaż ograniczników parkowania zapobiegających wjeżdżaniu aut na chodnik, wykorzystanie elementów organizacji ruchu: separatorów parkowania, progów wyspowych, stojaków rowerowych, wyniesionych przejść dla pieszych, wysepek, słupków zabezpieczających pasy zieleni, demontaż lub wyłączenie sygnalizacji świetlnej Limanowskiego/Jarochowskiego po uspokojeniu ruchu na ulicy – 20 000 zł
• Projekt budowlany – przejścia dla pieszych i przejazd – 30 000 zł
• Budowa przejazdu rowerowego w ciągu ul. Hetmańskiej – 70 000 zł
• Realizacja projektu zmiany organizacji ruchu, w tym zakup i montaż separatorów parkowania, progów wyspowych, stojaków rowerowych, wyniesionych przejść dla pieszych 3 szt, wysepek, słupków zabezpieczających pasy zieleni, optycznego zwężenia wjazdu do strefy, malowanie powierzchni, wymiana oznakowania) oraz budowa przejść dla pieszych/dojść do parku, wymiana 200 m2 najbardziej zniszczonego chodnika – 330 000 zł
• Zasadzenie nowych drzew – 20 000 zł
• Zakup i montaż samoobsługowych stacji naprawczych (5 szt, w tym 4 na Jeżycach i 1 na Łazarzu na ul. Jarochowskiego – 30 000 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 2 000 zł

XIII.7: Łazarskie dzieci i młodzież idą do teatru i na zajęcia sportowe
Opis projektu:
Projekt skierowany do dzieci i młodzieży z rodzin wykluczonych ekonomicznie (oraz społecznie) z Łazarza, zakłada 8 wyjść do Teatru Scena Wspólna (Centrum Sztuki Dziecka) od marca do grudnia 2017 z wyłączeniem wakacji. Stanowi alternatywę do spędzania czasu "w bramach". Ma na celu zaznajomienie z magią teatru jako miejscem oraz wydarzeniem. Po każdym spektaklu przewiduje się krótką pogadankę o nim. Chętni mogą także uczestniczyć w organizowanych przez CSD warsztatach. Projekt zakłada również zajęcia sportowe (marzec - grudzień z wyłączeniem wakacji) na sali gimnastycznej prowadzone przez instruktora, raz w tygodniu (godzina zegarowa) ze szczególnym naciskiem na ćwiczenia wady postawy.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
św. Łazarz
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Scena Wspólna ul. ul. Brandstaettera 1, zajęcia sportowe - sala gimnastyczna na Łazarzu
Potencjalni odbiorcy projektu:
Dzieci i młodzież z Łazarza, z rodzin wykluczonych ekonomicznie oraz społecznie. Wyjścia do teatru: przewiduje się utworzenie dwóch grup (ze względu na repertuar) liczących po 20 osób (nie muszą to być cały czas te same osoby): pierwsza - dzieci od 7 do 13 lat, druga - od 14 lat. Każda musi mieć dodatkowo 2 opiekunów. Ćwiczenia na sali gimnastycznej: utworzenie grupy 20 chętnych (mogą się wymieniać). Instruktor dobierze program zajęć dla różnych grup wiekowych.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Projekt ma na celu odciągnięcie łazarskich dzieci oraz młodzieży z bram i pokazanie, że mogą swój wolny czas spędzać w zupełnie inny sposób. Zaznajomienie z instytucją teatru oraz możliwością uczestnictwa w organizowanych przez CSD warsztatach teatralnych (dla chętnych). Zajęcia sportowe będą kładły nacisk przede wszystkim na wady postawy, co jest coraz częstsze u coraz młodszych dzieci oraz młodzieży.
Szacunkowy koszt projektu: 13 432 zł
• Bilety (po 20zł x 40 uczestników x 8 spotkań + 2 opiekunów - 2zł bilet) = 6.432zł Bilety MPK (w obie strony + 2 opiekunów na grupę) = 1.766,40 zł
• Warsztaty (bilet - 2zł x 20 osób + przejazd w obie strony + 2 opiekunów) = 1.203,20 zł
• Wynajęcie sali gimnastycznej (godzina zegarowa, raz w tygodniu x 31 tygodni) = 3.100 zł
• Wynagrodzenie trenera (30zł za godzinę zegarową zajęć x 31 tygodni) = 930 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

XIII.8: Plac do Street Workoutu w Parku Kasprowicza:
Opis projektu:
Projekt budowy placu do Street Workout`u zakłada stworzenie ogólnodostępnej przestrzeni do przeprowadzenia kompleksowego treningu całego ciała przy użyciu drążków oraz kółek gimnastycznych, drabinek oraz poręczy. Place te cieszą się w Polsce coraz większą popularnością , natomiast w Poznaniu odczuwa się bardzo duży deficyt miejsc przystosowanych do tego typu aktywności. Realizacja opisanej w projekcie inwestycji, we wskazanej lokalizacji, spowoduje, że będzie to jedyny obiekt usytuowany w bezpośredniej okolicy ścisłego centrum, idealnie wpisujący się w zieleń Parku Kasprowicza - miejsca, które na trening wybiera coraz więcej osób. Doskonały dojazd do parku umożliwia dotarcie nie tylko okolicznych mieszkańców ale też wszystkich osób z Poznania i okolic.
Plac ten jest również doskonałym rozwiązaniem dla licznie przybywajacych na teren Parku Kasprowicza "biegaczy", którzy mogliby uzupełnić swój trening o elementy stretchingu na drabinkach oraz ćwiczenia wzmacniające na drążkach. Plac spełni także oczekiwania policjantów, strażaków czy żołnierzy, którzy w wolnym czasie, będą mogli kompleksowo doskonalić tam swoją sprawność fizyczną.
Bezpośrednie otoczenie urządzeń będzie w 100% bezpieczne dla ćwiczących z racji zastosowania podłoża z miękkich płyt EPDM takich jakie możemy spotkać na placach zabaw.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
Park Kasprowicza, okolica ulicy Jarochowskiego
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Teren POSiR Arena
Potencjalni odbiorcy projektu:
Odbiorcami tego projektu jest bardzo szeroka grupa osób: mężczyźni i kobiety, młodzież, dorośli oraz seniorzy, którzy chętnie spędzają czas wolny na aktywności fizycznej. Plac jest dostosowany zarówno do potrzeb amatorów, którzy dopiero poznają zalety treningu funkcjonalnego z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, jak i do sportowców, którzy nie mają w okolicy placu do tego typu ćwiczeń.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Street Workout to dyscyplina, która poza zbudowaniem placu, nie wymaga żadnego nakładu finansowego ani specjalnych umiejętności. Każdy może spróbować swoich sił, doskonalić swoje umiejętności i zwiększać sprawność fizyczną. Obecnie na terenie Łazarza nie ma żadnego placu, gdzie dorośli i młodzież mogliby kompleksowo wykonać trening funkcjonalny. Zamiast tego bezskutecznie "okupują" place zabaw dla dzieci. "Street workout" to prężnie rozwijający się nurt w sporcie, który dzięki swojej przystępności a zarazem atrakcyjności przyciąga rzesze zwolenników z różnych grup społecznych. Plac taki pozwoli propagować naturalny dla organizmu sposób budowania sylwetki i sprawności fizycznej.
Szacunkowy koszt projektu: 100 123 zł
• Komplet urządzeń wraz z montażem – 34 440 zł
•Przygotowanie terenu pod plac do ćwiczeń – 9 840 zł
• Bezpieczna nawierzchnia (płyty EPDM) – 49 693 zł
• Tablica z regulaminem oraz instrukcją ćwiczeń – 1 476 zł
• Transport – 984 zł
• Przygotowanie projektu, nadzór budowy – 3 690 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
NIE

XIII.9: Remont łącznika ulic Stablewskiego, Potworowskiego, części miejskiego modernistycznego osiedla mieszkaniowego z 1929 r.
Opis projektu:
Projekt do PBO2017 obejmuje teren będący własnością miast Poznania, położony na działkach 41/3, 41/4, KW PO1P/00101009/5 oraz 40/3, 40/4 KW POP/00000844/2 - całość w obrębie ark.mapy 31, obręb Łazarz przewiduje: - całkowitą wymianę chodników z płytek betonowych 35x35 cm w wersji przeciwpoślizgowej (wielkość zgodna z przedwojenną aranżacją) - remont jezdni z kamienia polnego z odzyskaniem kamienia z rozbiórki do ponownego ułożenia, lecz poprawieniem nośności podłoża 9urok starego bruku i możliwość przejazdu ciężkiej "śmieciarki") z odbudową krawężników drogowych i pozostałych detali. - wymianę biegnącego w osi jezdni na długości 65 mb kanału deszczowego Ø 300 oraz dwóch studzienek, - urządzenie dwóch stanowisk parkingowych dla osób niepełnosprawnych po wschodniej stronie ulicy zgodnie z faktycznym zapotrzebowaniem. W niniejszym projekcie pominięto zagospodarowanie pasów pod zieleń ze względu na wiedzę autorki wniosku o przygotowaniu projektu zieleni autorsko przez ZDM.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
połowa ulicy (łcznika) o adresie: Stablewskiego 31,31a,33,33a, połowa o adresie Potworowskiego 15,15a,17,17a
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
ulica pomiędzy Kasprzaka i Głogowską (i równoległa do wymienionych ulic) na odcinku od Stablewskiego do Potworowskiego.
Potencjalni odbiorcy projektu:
Mieszkańcy budynków przyległych bezpośrednio do ulicy 475 osób, mieszkańcy tego rejonu Miasta w drodze do: przychodni dziecięcej i dla dorosłych, do szkoły, kościoła, parku Kasprowicza, kierowcy zwłaszcza uciekający z "korków" w godzinach szczytu-szacunkowo 2500 osób.
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Ulica od początku lat 60-tych po wyburzeniu połączeń murowych budynków na przedłużeniu fasad od strony ulicy Stablewskiego i od strony ulicy Potworowskiego została otwarta i stała się drogą publiczną (powodem rozbiórki był stan grożący zawaleniem). Brak oświetlenia rozwiązali mieszkańcy przyległych budynków montując po dwie lampy drogowe na każdej z fasad. Koszty oświetlenia ponoszą wspólnoty. Zabudowana w 1929 roku jezdnia wewnątrz osiedla przeznaczona głównie na dowóz opału itp. stała się pod koniec II wojny trasą przejazdu czołgów, później ciężarówek - "wywrotek" z dowozem opału, ostatnio wielkogabarytowych śmieciarek. Była wyjątkowo solidnie wykonana skoro jeszcze istnieje. Wymaga remontu. Kanał deszczowy także ucierpiał i w części oddaje wodę do gruntu ilastego, który wyraźnie rozmięka. Cierpią fundamenty budynków.
Szacunkowy koszt projektu: 430 480 zł
• roboty przygotowawcze i rozbiórkowe – 20 013 zł
• odtworzenie jezdni z wykorzystaniem starego bruku – 221 657 zł
• wymiana kanału deszczowego i 2 studzienek – 49 992 zł
• odtworzenie chodników+ 2 miejsc posotjowych dla niepełnosprawnych – 52 606 zł
• mała architektura (3 łąwki) i oznakowanie – 5 716 zł
• podatek Vat 23% od pozycji 1-5 – 80 496 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 3 450 zł

XIII.10: Centrum Amarant – Dom Kultury Tramwajarza – całoroczne wydarzenia kulturalne dla Jeżyc i Łazarza
Opis projektu:
Centrum Amarant prowadzi w dawnym Domu Kultury Tramwajarza bardzo różnorodny program kulturalny skierowany do mieszkańców w każdym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży oraz seniorów zamieszkujących Jeżyce, Łazarz oraz inne dzielnice Poznania.
Działalność Centrum Amarant obejmuję szereg stref tematycznych takich jak MUZYKA, TANIEC, TEATR, FILM, STREFA SENIORA, STREFA WARSZTATOWA, w tym: 1. Warsztaty artystyczne, plastyczne, fotograficzne, dźwiękowe, filmowe, literackie 2. Działania na rzecz oraz we współpracy z seniorami, także w ramach europejskiego programu ERASMUS+ w tym dancingi, zespół taneczny, zajęcia komputerowe. Grupy i wydarzenia senioralne: Stowarzyszenie Klub Seniora Niezapominajka przy CK Amarant, Stowarzyszenie Jeżyczanie, Zakręcone Babki, Wiedźmy w Amarancie, Pilates dla Seniorów, Czikong dla seniorów 3. Pracownie dla dzieci i młodzieży 4. Koncerty , przedstawienia i kino realizowane w sali Amarantowej 5. Zajęcia ruchowe, warsztaty z technik tańca współczesnego: Akademia Kontakt Improwizacji, Fundacja Pro – Spin, zajęci z Jogi 6. Wystawy malarstwa i fotografii 7. Inicjatywy teatralne: Międzypokoleniowa sąsiedzka grupa teatralna „LUDZIE STĄD“, Grupa Teatralna Nastawia - grupa teatru fizycznego, Teatr MplusM, Teatr Newbeez, Teatr AlboAlbo, Teatr Agora, Grupa taneczno-teatralna „Kulav Dance Company" 8. Otwarte spotkania poświęcone sprawom dzielnicy i miasta. W przestrzeni Domu Tramwajarza spotykają się m.in. Stowarzyszenie Otwarte Klatki, Mamy Głos, Kids Around The World, Rada Osiedla Jeżyce, Fundacja Kultury Akademickiej Wśród partnerów Centrum Amarant znajdują się m.in. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Kolektyw Kapielisko, Łazarz – Otwarta Strefa Kultury, Rada Osiedla Jeżyce, Polski Instytut Choreoterapii, Fundacja Ad Arte, Alice Cheng Foundation (Australia), Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych KOD KROWA, Kolektyw 1a, Stowarzyszenie Lepszy Swiat, Fundacja Pogranicze, Stowarzyszenie Jeden Świat, Zakład Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju w Instytucie Psychologii UAM, Fundacja UAM, Centrum Informacji Senioralnej, Kolektyw Edukacyjny, Grupa Animacji Społecznej “Rezerwat”, Klub Seniora “Niezapominajka”, Jeżycka Fundacja Senioralna, Stowarzyszenie Seniorów Niezapominajka przy CK Amarant, Stowarzyszenie Kobiet “Konsola”, Grupa Stonewall, Stowarzyszenie “Otwarte Klatki”, Austriackie Forum Kultury, Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne POLSKA-UKRAINA, Pro Helvetia, Europejski Program Erasmus+.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
Jeżyce, ulica Słowackiego, dawny Dom Kultury Tramwajarza oraz pomieszczenia po wcześniej działającym tam przedszkolu
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Dom Kultury Tramwajarza prowadził od lat przedwojennych bogatą działalność kulturalną. Wartościowy niezwykle jest także sam budynek - o pięknych, zabytkowych wnętrzach i dużym potencjale kulturalnym. Zamknięciu domu kultury od drugiej połowy lat `90-tych towarzyszyły kilkuletnie zabiegi działaczy lokalnych oraz radnych na rzecz jego reaktywacji. Zaowocowały one decyzją Rady Miasta by budynek odświeżyć i doposażyć oraz ponownie udostępnić na rzecz kultury. Wyłonione w konkursie Centrum Amarant, będące fundacją, prowadzi w nim od półtora roku bardzo bogatą działalność, na najwyższym poziomie artystycznym, której towarzyszy jednak niedostatek środków na finansowanie prowadzonych często siłami społecznymi wydarzeń i zajęć. Korzystający z zajęć i wydarzeń w Centrum mieszkańcy oczekują, by odbywały się one przez cały dzień i na przestrzeni całego tygodnia.Potrzebne są ponadto środki na wymianę całej bardzo przestarzałej instalacji elektrycznej oraz na doposażenie koncertów i pozostałych wielorakich zajęć. Środki wnioskowane zabezpieczą te potrzeby, znacząco uatrakcyjniając ofertę Centrum.
Szacunkowy koszt projektu: 500 000 zł
• wymiana przestarzałych instalacji – 130 000 zł
• doposażenie prowadzonych przez Centrum Amarant zajęć, warsztatów, koncertów, projekcji i spektakli na rzecz różnych grup wiekowych - sprzęt, materiały do prowadzenia zajęć - w Sali Amarantowej oraz pozostałych 11 salach zajęć – 150 000 zł
• dofinansowanie kosztów osobowych, związanych z prowadzeniem zajęć, warsztatów, koncertów, projekcji, spektakli, spotkań, imprez okolicznościowych, konsultacji, etc., - w celu poszerzenia oferty i zapewnienia pożądanych przez mieszkańców długich godzin działania obiektu, oraz w celu dofinansowania obsługi placówki, jej dozoru, sprzątania – 220 000 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
NIE

XIII.12: Rewitalizacja zabytkowego ogrodzenia "przedgródka" przylegającego do secesyjnej kamienicy przy ul. Matejki
Opis projektu:
Naprawa i odtworzenie ubytków podmurówki z cegły klinkierowej analogicznie jak na ulicy Skrytej, naprawa i rekonstrukcja fragmentów oryginalnego kutego płotu.
Lokalizacja, miejsce realizacji projektu:
Matejki 67
Inne istotne informacje dotyczące lokalizacji:
Grunt przedgródka i chodnik otaczający posesje Matejki 67/Skryta 15 jest własnością komunalną miasta Poznania
Potencjalni odbiorcy projektu:
Przechodnie, goście targowi
Uzasadnienie dla realizacji projektu:
Kamienice i chodniki przy ulicy Matejki od paru lat są systematycznie poddawane rewitalizacji finansowanej przez Miasto. Przedgródek znajduje się w rejonie wpisanym do rejestru zabytków, podlega ochronie konserwatora zabytków, przedgródek znajduje się w miejscu licznie uczęszczanym przez mieszkańców Poznania, wystawców i gości targowych MTP oraz wycieczki zmierzające do pobliskiej Palmiarni i Parku Wilsona.
Szacunkowy koszt projektu: 10 000 zł
• Podmurówka – 2 500 zł
• Naprawa płotu – 7 500 zł
Czy projekt generuje koszty utrzymania w kolejnych latach?:
Średnioroczny koszt utrzymania zrealizowanego projektu (np. koszty sprzątania, energii, wody, bieżących remontów, konserwacji) – 300 zł

Głosować można do 30 listopada włącznie tylko przez internet na stronie: www.pbo2017.um.poznan.pl. Każda osoba zamieszkująca na terenie Poznania ma do dyspozycji maksymalnie 3 głosy: dwa na projekty rejonowe oraz jeden na projekt ogólnomiejski.

By wziąć udział w głosowaniu trzeba podać nr PESEL i miejsce zamieszkania. Uprawnieni do głosowania są wszyscy mieszkańcy Poznania, także osoby niepełnoletnie.


R E K L A M A

Komentarze (1)

30-11-2016 02:47:00
poznanaianka
Szczytne intencje.Odniosę się na razie do odnowienia chodników na Jarochowskiego.Chodzi o uporządkowanie parkowania.Bo zieleń j u ż mamy, to Park Kasprowicza.Czyżby odnowa chodników miała prowadzić do zlikwidowania miejsc d l a s a m o c h o d ó w jak w przypadku ulicy L u k a s z e w i c z a !!!!! Jeżeli projekt odbudowy ulicy sporządził ZDM i zaopiniowała go R a d a Osiedla Sw. łazarz to czy będą ogrodzone drzewa . Następnie wbite drewniane p a l i k i i kołki. Małe l e d w o wiszące k o s z e .Jeden przykład brzydoty i wyrugowania parkowania juz mamy. W i d o c z n o ś c i dla kierowców i przechodniów na skrzyżowaniach n i e ma w c a l e .W y m i e n i ć ZDM i r a d n y c h .Skandal, brak bezp.i e s t e t y k i ulicy.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: