
Wracamy jeszcze do tematu "Rowerowy Łazarz", o którym pisaliśmy kilkakrotnie. Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała proponowane zmiany w organizacji ruchu.
Projekt znacznie wykracza poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z założeniami, zmiany mają dotyczyć 23 ulic, ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych. Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała ten projekt, jest on także niezgodny z opracowaną i zatwierdzoną Mapą Potrzeb Lokalnych. Projekt „Rowerowy Łazarz” jest nieoszacowany, jego budżet wynosi 120 000 zł. Koszt analogicznego projektu „Rowerowa Wilda” zgłoszonego do tegorocznego PBO określony został przez Zarząd Dróg Miejskich na 470 tys. zł. Podkreślić należy, iż projekt wildecki dotyczy 17 ulic jednokierunkowych, tymczasem „Rowerowy Łazarz” – 23 ulic, w tym przeprojektowania co najmniej 7 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – czytamy w uchwale Rady Osiedla Św. Łazarz.
Opinię w sprawie projektu "Rowerowy Łazarz" Rada Osiedla Św. Łazarz podjęła podczas specjalnej sesji, która odbyła się zaraz po zakończeniu spotkania informacyjno-konsultacyjnego, które odbył się 16 listopada w Inkubatorze Kultury Pireus. 16 radnych było za wydaniem decyzji negatywnej, jedynie Agnieszka Glapa była innego zdania.
UCHWAŁA NR XXV/149/II/2016 RADY OSIEDLA ŚW. ŁAZARZ z dnia 16 listopada 2016 r. w sprawie zaopiniowania proponowanych zmian w organizacji ruchu na terenie Osiedla w ramach realizacji projektu „Rowerowy Łazarz”.
Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie opiniuje założenia przedstawione przez Zarząd Dróg Miejskich do realizacji projektu „Rowerowy Łazarz”, który ma zostać zrealizowany w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2016.
Projekt znacznie wykracza poza pomysł zgłoszony do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z założeniami, zmiany mają dotyczyć 23 ulic, ubędzie w sumie 117 miejsc postojowych.
Uzasadnienie projektu „Rowerowy Łazarz” umieszczone na stronie głosowania do PBO przewidywało:
„Projekt zakłada wyznaczenie miejsc poruszania rowerów na Łazarzu, poprzez wyznaczenie na jednokierunkowych ulicach kontrapasów dla rowerów. Przeznaczenie na odcinku od skrzyżowania Głogowska/Hetmańska części jednego pasa prawego na parkowanie równoległe przy chodniku – co zadba o potrzeby osób niepełnosprawnych. Wyznaczenie na pozostałej części (od lewego pasa) kontrapasów rowerowych. Ustawienie sygnalizacji świetlnej z 70km/h na 50 km/h. Zwężenie jezdni na przejściach. Rozwiąże to problem parkowania na chodnikach oraz zastawiania miejsc przez auta dostawcze. UWAGA!!! PO UZGODNIENIACH ZARZĄDU DRÓG MIEJSKICH Z WNIOSKODAWCĄ, WNIOSKODAWCA PROSI O DOPISANIE DO PROJEKTU NASTĘPUJĄCEJ UWAGI: „W ZWIĄZKU Z NIEZGODNOŚCIĄ CZĘŚCI PROJEKTU DO BO, ZGADZAM SIĘ NA POZOSTAWIENIE W NIM TYLKO KWESTII ULIC JEDNOKIERUNKOWYCH.”
Rada Osiedla Św. Łazarz negatywnie zaopiniowała ten projekt, jest on także niezgodny z opracowaną i zatwierdzoną Mapą Potrzeb Lokalnych.
Projekt „Rowerowy Łazarz” nie spodobał się wielu mieszkańcom, a także radnym. W cytowanym opisie projektu nie było informacji o likwidacji tak dużej ilości miejsc parkingowych. Nie ma sensu tworzenia odrębnej infrastruktury na uliczkach, na których rowerzystów nie ma albo pojawiają się sporadycznie. Bezcelowe jest również odtwarzanie przejść w miejscach prowadzących donikąd (ul. Wyspiańskiego przy sali gimnastycznej SP26). Zmiany przewidują również likwidację wydzielonych pasów do skrętu w lewo – na ul. Limanowskiego (w Jarochowskiego) czy Wyspiańskiego (przy ul. Głogowskiej).
Przy konstruowaniu projektu nie uczestniczyli radni Osiedla, nie przedstawiono nam żadnych założeń projektu, nie udostępniono przygotowanych projektów. Jednocześnie wszystkie wyżej wymienione dokumenty udostępniono Stowarzyszeniu Rowerowy Poznań.
Nasze niezadowolenie bierze się z niewłaściwego sposobu wprowadzenia zmian. Zarząd Dróg Miejskich powinien ustalić strumienie przepływów rowerzystów, wyznaczyć na podstawie tych badań sensowne łączniki, wpisujące się w system ruchu na Osiedlu Św. Łazarz, a następnie na tych trasach wyznaczyć kontraruch.
W związku z wprowadzeniem kontraruchu rowerowego wzdłuż niektórych ulic ograniczono dopuszczalną prędkość pojazdów do 30 km/h. Takie zmiany powinny być planowane dla całego Osiedla a nie tylko wybranych ulic.
Dodatkowo dla zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystów w wielu miejscach zastosowano urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego w postaci „słupków przeszkodowych zespolonych”, chociaż wystarczyłoby oznakowanie pionowe i ewentualnie tam, gdzie jest konieczne, poziome.
W wyniku zmian należy przeprojektować działanie sygnalizacji świetlnej lub zlecić opracowanie nowego programu sygnalizacji. Generuje to dodatkowe, wysokie koszty, których nie przewidziano w budżecie projektu.
Projekt „Rowerowy Łazarz” jest nieoszacowany, jego budżet wynosi 120 000 zł. Koszt analogicznego projektu „Rowerowa Wilda” zgłoszonego do tegorocznego PBO określony został przez Zarząd Dróg Miejskich na 470 tys. zł. Podkreślić należy, iż projekt wildecki dotyczy 17 ulic jednokierunkowych, tymczasem „Rowerowy Łazarz” – 23 ulic, w tym przeprojektowania co najmniej 7 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.
Rada Osiedla wnioskuje o odłożenie prac projektowych do momentu ponownego, rzetelnego przedstawienie projektu radnym i mieszkańcom oraz szczegółowego omówienia zmian na wszystkich 23 ulicach. Ponadto, uważamy, że dofinansowanie projektu przez Zarząd Dróg Miejskich, w sytuacji, gdy inne projekty PBO nie są realizowane z powodu niedoszacowania, jest niewłaściwe. Jeśli ZDM chciałby zaangażować swoje środki w poprawę bezpieczeństwa na Osiedlu, to na realizację czeka projekt przejścia przez ul. Głogowską na wysokości ul. Winklera oraz skrzyżowanie ul. Chociszewskiego i Kasprzaka. W wyżej wymienionych miejscach dochodzi do częstych wypadków z udziałem pieszych.
Uchwała Rady Osiedla - POBIERZ {PDF}
Fot: Janusz Ludwiczak/archiwum lazarz.pl
ZOBACZ TAKŻE: Wiceprezydent M.Wudarski o Rowerowym Łazarzu: "Wykluczenie z realizacji kilku ulic"
| Aktualności |
| najnowsze | najpopularniejsze |
· Średnio 61 złotych za kilogram – ceny rogali i godziny otwarcia cukierni
(11-11-2025 00:09)
· INFORMATOR na długi weekend Święto Niepodległości
(10-11-2025 00:49)
· Na Targach stoi już choinka i młyńskie koło – za kilka dni startuje Jarmark Świąteczny
(06-11-2025 05:39)
· Głogowską jeżdżą tramwaje aż sześciu linii
(05-11-2025 06:30)
· Cukierek albo psikus
(05-11-2025 01:04)
· Zmarła Anna Świąder – nasza fotoreporterka odeszła nagle w wieku 35 lat
(11-08-2025 00:44)
· Niech się święci 1 maja...
(02-05-2025 01:10)
· "Szóstka" nie będzie kursować
(24-11-2024 02:14)
· Blisko 2 tysiące kierowców przekroczyło "50-tkę" na Hetmańskiej
(13-01-2025 07:30)
· "Dziewiątka" i "dziesiątka" będą jeździć przez Łazarz
(02-10-2024 00:41)
| Niezapominajka |
lis
do 21-12-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Jarmark Świąteczny
lis
19:00
Kościół Matki Boskiej Bolesnej ul. Głogowska 97
40-lecie Chóru Dolorosa - koncert jubileuszowy
lis
do 25-11-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Protega" - Targi Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
lis
17:00
Biblioteka Raczyńskich filia nr 4 ul. Lodowa 4
60. rocznica śmierci Stanisława Strugarka - spotkanie historyczne
lis
do 30-11-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Festiwal Prezentów" - Rękodzieło i Przedmioty Artystyczne
| Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową:



