Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Nie zatruwa środowiska i nie stoi w korku: 1 tramwaj może przewieźć tyle osób, co 200 samochodów - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Nie zatruwa środowiska i nie stoi w korku: 1 tramwaj może przewieźć tyle osób, co 200 samochodów
21-09-2016 21:20   Janusz Ludwiczak
Naukowcy przekonują: budowanie nowych dróg wcale nie udrożni zakorkowanych ulic, a wręcz przeciwnie. Budowa szerokich arterii prowadzi do wzrostu liczby samochodów i jeszcze większego ich zakorkowania, czego przykładem są ośmiopasmowe drogi, na których kierowcy stoją w długich korkach. Długotrwałe postoje w korkach rodzą nerwy i frustracje. Dlatego nie tylko z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu warto korzystać z bardziej ekologicznych środków transportu - jak tramwaj, rower czy też pociąg.

Jeden tramwaj, zajmuje tyle samo miejsca co 6 samochodów i może przewieźć jednocześnie 200 osób. Dodatkowe pasy ruchu wcale nie zwiększą przepustowości ulicy i nie przyczynią się do zniknięcia korków. Z badań wynika, że jest wręcz odwrotnie. Dodatkowa przepustowość nowych pasów przyciąga kierowców, którzy normalnie skorzystaliby z innej trasy. Nowe drogi i szerokie arterie przyczyniają się również do wzrostu liczby samochodów na drogach, najczęściej przewożących tylko... jedną osobę. W tym czasie tramwaj czy autobus może przewieźć tyle pasażerów, co 200 aut. Warto o tym pamiętać nie tylko 22 września, kiedy przypada Europejski Dzień bez Samochodu.

Celem kampanii, która zrodziła się w 1998 roku we Francji jest kształtowanie wzorców zachowań proekologicznych, upowszechnienie informacji o negatywnych skutkach używania samochodu, przekonanie mieszkańców miast do korzystania z alternatywnych środków transportu (takich jak tramwaj czy rower) i ich promocji, a także pokazanie, że bez samochodu życie jest możliwe.

Europejski Dzień bez Samochodu, który w Polsce obchodzony jest od 2002 roku pod patronatem Ministerstwa Środowiska ma przyczynić się też do zmniejszenia hałasu, zanieczyszczenia powietrza i polepszenia jakości życia w miastach.


Wskaźnik zmotoryzowania (liczba samochodów na 1000 mieszkańców) z roku na rok wzrasta - w 2013 r. w Polsce wyniósł on 504.

Od 1990 r. do 2013 r. w Polsce liczba zarejestrowanych samochodów osobowych zwiększyła się z 5,3 do 19,4 mln – mówi dr Hubert Igliński z Katedry Logistyki Międzynarodowej, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Specjaliści twierdzą, że do 2030 r. liczba pojazdów drogowych na świecie zwiększy się do ok. 1,9 mld (choć jeszcze w 2000 r. było ok. 840 mln aut). Szybki przyrost liczby samochodów na drogach, przy spowolnionym rozwoju infrastruktury może oznaczać tylko jedno – korki. Kierowca dojeżdżający do pracy 10-kilometrową trasą w Warszawie traci w korkach blisko 9 godzin w skali miesiąca. Nieco mniej czasu kierowcy spędzają w korkach w Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku – tam właściciele czterech kółek tracą ponad 6 godzin miesięcznie. Najmniej czasu w korkach tracą kierowcy z Łodzi i Katowic – w korkach stoją odpowiednio ok. 4,5 i 3,5 godzin. Codzienne stanie w korkach oznacza nie tylko stratę czasu, ale również pieniędzy. W ulicznych korkach mieszkańcy Poznania i sześciu innych największych polskich miast w 2013 r. stracili ponad 3 mld zł. Obliczono, że kierowca stojąc w korkach traci dziennie średnio ok. 11 zł, czyli blisko 3 tys. zł rocznie. Postój w korkach najbardziej odczuwają portfele warszawiaków – w ubiegłym roku stracili oni 3,5 tys. zł (13,3 zł dzienni), poznaniaków (3 241 zł, 12,3 zł dziennie) oraz mieszkańców Krakowa (3 194 zł, 12,1 zł dziennie). Najmniej na staniu w korkach tracą kierowcy poruszający się po Gdańsku (2 238 zł, 8,8 zł dziennie) oraz Katowicach (2 563 zł, 9,7 zł dziennie). [„Raport o korkach w 7 największych miastach Polski: Warszawa, Łódź, Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań, Gdańsk”, Deloitte, Targeo.pl].

Na samochodowej rewolucji tracą wszyscy – nie tylko kierowcy swój czas i pieniądze, ale również osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej czy przemieszczają się rowerem lub pieszo. Nie od dziś wiadomo, że spaliny produkowane przez auta są szkodliwe dla naszego zdrowia.

W Polsce większość kierowców porusza się starymi samochodami (średnio polskie samochody mają powyżej 15 lat), które są nieekologiczne i spalają znacznie więcej paliwa niż nowoczesne auta. Jeszcze więcej spalin emitujemy, gdy stoimy w korkach – wówczas nasze cztery kółka spalają o 50% więcej paliwa niż w przypadku płynnej jazdy po mieście – podsumowuje dr Hubert Igliński.


W czwartek, w Europejskim Dniu bez kierowcy na podstawie ważnego dowodu rejestracyjnego swojego samochodu będą mogli wszystkimi tramwajami i autobusami jeździć bezpłatnie.

Celem akcji jest promowanie transportu publicznego, przekonanie potencjalnych pasażerów, że warto z niego korzystać codziennie. Ważny jest też aspekt ekologiczny. Zostawiając samochód w garażu lub na parkingu przyczyniamy się do mniejszego zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz sami wpływamy na mniejszy ruch w mieście. Osoba posiadająca przy sobie ważny dowód rejestracyjny na samochód (niezależnie od miejsca jego rejestracji) może 22 września potraktować ten dokument jak bilet w komunikacji miejskiej – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

Ponadto jeszcze w czwartek zarejestrowani użytkownicy Poznańskiego Roweru Miejskiego będą mogli bezpłatnie wypożyczyć rower aż na 60 minut (na co dzień za darmo można wypożyczyć rower do 20 minut).


R E K L A M A

Komentarze (6)

22-09-2016 14:42:48
@HANIA@HANIA
Widzisz @Hania to Hania myśli tylko osobie, ale cóż już takie dzisiejsze, czasem chamskie społeczeństwo niestety jest... a, i dziękuję za pozdrowienia, ja zachowam klasę i elegancję. Cóż, niektórzy prowadzą bardzo prymitywne życie.
22-09-2016 10:24:20
@Hania
Bardzo egoistyczne to jest zabijanie innych dla własnej wygody. "Według dr. Tadeusza Kopty z Politechniki Krakowskiej auta są największym źródłem skażenia środowiska, obciążając je ponad 15 tys. związków chemicznych. Są odpowiedzialne co prawda tylko za 10-25 proc. pyłów zawieszonych, za to aż za 80 proc. tlenku węgla i 50 proc. substancji chemicznych pochodzenia organicznego. Duża część tych samochodów jest sprowadzana z Niemiec. Tylko w ciągu ostatnich dwóch lat przybyły do Polski 2 mln zagranicznych aut, z czego prawie połowa ma więcej niż dziesięć lat. To one są największym problemem: katalizatory się zużywają, a spełnianie norm badane jest tylko w warunkach laboratoryjnych. Kilkunastoletnie auto może emitować nawet kilkadziesiąt razy więcej trucizn niż fabrycznie nowe.Polskie powietrze jest najbardziej zanieczyszczone w Unii Europejskiej. Jesteśmy czarną plamą na unijnej mapie. Efektem są tysiące przedwczesnych śmierci i zwiększona liczba chorób płuc, serca, nowotworów. Głównym źródłem zanieczyszczeń są kominy naszych domów i pojazdy na drogach. "Graty psują powietrze. W Polsce jest za dużo samochodów?" Mateusz Kokoszkiewicz Wyborcza
22-09-2016 09:43:02
Hania
@Andrzej, wiekszosc populacji Polski to nie bogacze, wiekszosc nie moze sobie pozwolic na nowe samochody za gotowke czy na raty. Twoje myslenie jest egoistyczne i prymitywne. Zycze tobie aby nie bylo cie stac na zakup auta nowego w przyszlosci bliskiej lub dalszej, i abys musial do konca zycia, tutaj cytuje ciebie: "korzystac, z komunikacji miejskiej, podwozki z sasiadem czy roweru".
22-09-2016 08:45:51
Andrzej
Wprowadzić bardzo restrykcyjne przepisy i opłaty dla samochodów powyżej 10 lat i od razu zniknie 1/3 aut. Prosta sprawa. Jak kogoś nie stać na nowe auto to korzystać z komunikacji miejskiej, podwózki z sąsiadem czy roweru. Od razu miasta będą czystsze i korki będą mniejsze
21-09-2016 23:28:46
optymista
Korki samochodowe można zmniejszyć poprzez budowę podmiejskich parkingów na których osoby dojeżdzające do pracy do Poznania zostawiałyby swoje samochody i dojeżdżały bezpośrednio do pracy komunikacją miejską.
21-09-2016 21:32:15
morlock
To działa w obie strony bo korek który utkwił i skutecznie blokuje dostęp do zawartości też jest przyczyną frustracji i zdenerwowania a zdarzenie grozi ranami ust gdy szyjkę trza utrącić.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: