Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Ósemka" ominie Kaponierę. Z Łazarza pojedziemy przez dworzec i Towarową do centrum - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Ósemka" ominie Kaponierę. Z Łazarza pojedziemy przez dworzec i Towarową do centrum
24-08-2016 07:01   Janusz Ludwiczak
W końcu powstanie skręt dla tramwajów z ul. Towarowej w Św. Marcin. Po jego wybudowaniu z Łazarza będziemy mogli "ósemką" dojechać bezpośrednio na dworzec Poznań Główny i dalej przez Towarową, Św. Marcin i Gwarną do centrum. Dzięki temu tramwaje ominą Kaponierę i Teatralkę, a tym samym skróci się czas przejazdu do śródmieścia. Z kolei po wybudowaniu nowej trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka swoją trasę ma zmienić również "piątka", której przebieg planuje się poprowadzić m.in. przez Most Dworcowy. Dotarliśmy do projektu nowych tras tramwajowych.

O konieczności budowy skrętu z ul. Towarowej w Św. Marcin mówi się od lat. W 2012 roku Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zaproponowało, by prawoskręt został zbudowany przed zamknięciem Kaponiery, dzięki czemu miasto zyskałoby nawet 10 mln zł, a tramwaje nie musiałby wtedy jeździć naokoło przez Grunwaldzką, Przybyszewskiego i Dąbrowskiego lub przez Królowej Jadwigi, Strzelecką i Fredry (tak jak miało to miejsce w przypadku linii nr 14, kiedy jeszcze nie funkcjonowała przedłużona trasa PST do Dworca Zachodniego).

Podczas przebudowy ul. Roosevelta miasto mogło zaoszczędzić nawet 10 mln zł. Od czasu zamknięcia ronda Kaponiera, wskutek wydłużonych objazdów trzech linii tramwajowych (10, 11 i 14) straciliśmy co najmniej 1,17 mln złotych (obliczenia na podstawie danych za wozokilometry z 2011 r.). Każda "jedenastka" nadkładała dodatkowe 1,6 km na trasie, każda "czternastka" 2,5 km a każda „dziesiątka” aż 3,4 km w stosunku do najkrótszego alternatywnego objazdu, jakim jest ul. Towarowa – wskazuje Paweł Sowa, prezes Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania.

Przy ul. Towarowej budowane są nowe osiedla mieszkaniowe, powstał również nowy gmach Uniwersytetu Ekonomicznego. Budowa skrętu z ul. Towarowej w Św. Marcin zapewni szybkie połączenie z dworcem Poznań Główny. Byłaby to również trasa awaryjna w przypadku awarii lub remontów zarówno na ul. Roosevelta jak i planowanej trasie tramwajowej na Ratajczaka – przekonuje Paweł Sowa.

Na przełomie marca i kwietnia MPK przeprowadziło remont torowiska na ul. Towarowej, które nie było remontowane od samego początku istnienia. W ciągu 50 lat udało się jedynie w 1992 roku dobudować skręt z ulicy Towarowej na Most Dworcowy. Sama trasa tramwajowa na Towarowej powstała w 1962 roku, kiedy to ruszyła trwająca do 1 czerwca 1963 r. przebudowa Mostu Dworcowego.

Czy więc trasa tramwajowa na ul. Towarowej będzie nadal tylko awaryjna?

Obecnie torowisko na ul. Towarowej ma duże znaczenie techniczne - jest ważną trasą alternatywną, dającą możliwość utrzymania ruchu tramwajowego np. w czasie awaryjnych remontów wykonywanych w centrum W przyszłości planowane jest skierowanie ulicą Towarową na stałe linii tramwajowej – tłumaczy Agnieszka Smogulecka, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.

Miasto chce jednak uruchomić na stałe połączenie tramwajowe na Towarowej. Udało nam się dotrzeć do projektów nowych tras tramwajowych. Pierwszy etap przewiduje wybudowanie skrętu z ul. Towarowej w Św. Marcin w ramach projektu "Centrum I". Ma to nastąpić w latach 2018-2019.

Przebudowa ulicy Towarowej jest włączona w realizację Projektu Centrum. Obecnie, po rozstrzygniętym pod koniec ubiegłego roku konkursie POZNAŃ-CENTRUM OD NOWA", trwają prace projektowe, które prowadzone są w oparciu o zwycięską pracę konkursową wykonaną przez Studio ADS. Wielowariantowa koncepcja przebudowy całego obszaru projektu zostanie opracowana do stycznia 2017 r. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w połowie 2017 r. W pierwszym etapie poddana przebudowie będzie ulica Św. Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Ulica Towarowa wraz z budową prawo-skrętu w ul. Św. Marcin przewidziana jest do realizacji w dalszej kolejności – tłumaczy Weronika Sińska z Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania.

Projekt przewiduje, że ulicą Towarową na stałe miałyby jeździć tramwaje linii nr 10 - z Wierzbięcic przez Matyi, Towarową, Most Uniwersytecki i Rondo Kaponiera, a także "ósemka", która z Łazarza pojechałaby przez Głogowską, Most Dworcowy, Towarową, Św. Marcin i Gwarną.

To koniec rewolucji. Po wybudowaniu nowej trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka "piątka" miałaby również ominąć Kaponierę. Jej trasa prowadziłaby przez Głogowską, Most Dworcowy, Matyi, Ratajczaka i dalej przez al. Marcinkowskiego, Podgórną na Rataje. Wtedy ul. Roosevelta przy Targach jeździłyby tylko trzy linie - nr 6, 11 i 18. Są to jednak tylko projekty, które z pewnością będą wielokrotnie modyfikowane.


R E K L A M A

Komentarze (9)

28-08-2016 12:31:22
zbl
Niepotrzebne wyginanie tras. Komunikacja szynowa jeżeli ma kursować sprawnie musi poruszać się po osiach. Tak jak planowano w latach 90 ubiegłego wieku. kilkanaście linii możliwie prostymi trasami. Stąd w tamtych latach idea Ratajczaka i likwidacji Strzeleckiej.
26-08-2016 14:42:25
zenek
A jaki dojazd za kilka dni na Łazarz Rataj? Znowu nie będzie tramwaju skręcającego w lewo z Mostu Dworcowego????
25-08-2016 06:03:16
Jan
Moim zdaniem proponowane warianty pokazują, że osoby odpowiedzialne za transport zorientowały się właśnie jak bardzo niewydolny będzie ciąg M. Dworcowy-Kaponiera-M. Teatralny po przebudowie i pełnym powrocie ruchu samochodowego w okolice Kaponiery. Próbują teraz wymyślać scenariusze, które ograniczą liczbę linii na poszczególnych jego odcinkach i węzłach. Dla pasażerów oznacza to tylko problemy, bo tak jak wspomnieli inni, za chwilę zamiast 3,5 linii (5, 8, 14 i 11) kursujących z Mostu Teatralnego w kierunku Głogowskiej zrobi się 0,5 (11). Alternatywnie pasażerowie będą mogli biegać miedzy trzema przystankami na Kaponierze i jednym na Towarowej. Proponowane warianty wydłużają całkowity czas podróży dla osób muszących przesiadać się. Na pewno nie zachęca to ludzi do wybierania komunikacji miejskiej zamiast samochodu, a co więcej powoduje, że czas dojazdu KM z centrum na Łazarz/Górczyn nie będzie dużo krótszy niż podróż samochodem np. do gminy Komorniki
25-08-2016 00:53:46
Dawid
Zgodzę się na wariant nr 3 jeżeli tramwaj nr 11 będzie kursował co 10 min w godz szczytu zamiast co 20 min. Bo jedynie 14 będzie realnym połączeniem na Teatalkę. Albo tramwaj nr 3 od Górczyna puścić do Teatralki, potem przez Plac Wielkopolski do Rondo środka i na Starołękę. Wtedy by kursowała codziennie przez cały dzień co 10 lub 20 min , a tramwaj nr 4 wtedy puścić od Wilczaka trasą dawnej krótszej wersji tramwaju nr 3 na Zawady tylko w godz od 6:30 do 19:00 w dni robocze. Wszystko będzie dobrze i wszyscy zyskają na moim pomyśle. Pętla połabska straci tramwaj nr 4 ale ona nie jest tam potrzebna. Mieszkańcy by nie odczuli jej braku. Linia 10 by przejęła wszystkich pasażerów kursując co 10 min cały dzień i przez cały weekend.
24-08-2016 22:17:02
mpk
1. Moim zdaniem trasa 8 nie zostanie zmieniona. Zmienią trasę 5 ,która z Górczyna pojedzie Głogowską,Most Dworcowym,Towarową i Św .Marcin i dalej na Starołęke. 2. Jak otworzą przystanki na Kaponierze ( na górze i na przedłużeniu PST) to 12,14 i 19 jadące od Sobieskiego nie będą już się zatrzymać na "tymczasowym przystanku" na przedłużeniu PST na Moście Teatralnym ( tylko będą zatrzymywać się na Kaponierze i na Dworcu Zachodnim). Gdyby puścili 8 przez Most Dworcowy, Towarową i Gwarną to Górczyn traci całkowicie bezposredni tramwaj na Teatralke,a Łazarzowi zostaje tylko 11 ,która kursuje tylko co 20/24 minuty. 3.A co tramwaju na Ratajczaka to jak dla mnie wyrzucone pieniądze w błoto.ten tramwaj na ratajczaku przydalby się tylko mieszkancom Wildy/Dębca.Budowanie tramwaju na ratajczaka dla jednej linii -pomysł bez sensu.
24-08-2016 21:31:34
eee
Nie zabierajcie tramwaju 27, tak super się nim dojeżdżało do centrum.
24-08-2016 11:39:02
hm
ktoś się skapnął że po likwidacji prawoskrętu w teatralkę to jest niefajnie
24-08-2016 11:04:01
NzCZ
Przeciwnie, linia tramwajowa na Ratajczaka to dobry pomysł. Argumenty: 1) Szybszy dojazd do Centrum z Wierzbięcic, odciążanie trasy AWF-Plac Wiosny Ludów 2) Wspieranie ruchu tramwajowego w mieście, a nie samochodziarzy. Dość hordy samochodów! Żeby one były jeszcze w miarę ekologiczne, ale w Poznaniu 60% samochodów emituje smrody, znacznie przekraczające normy UE, które wszystkie wdychamy! I potem dopłacamy wszyscy na NFZ na leczenie nowotworów płuc.
24-08-2016 07:29:44
FX
Budowanie linii tramwajowej na Ratajczaka to wyrzucanie pieniędzy w błoto
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: