
To ważny dzień dla Poznania i Polskich Kolei Państwowych. Cieszę się, że również mogę uczestniczyć w otwarciu nowego, pięknego budynku dworca głównego. Mam świadomość, że to jest takie swoiste centrum komunikacyjne, zintegrowane, gdzie jest miejsce na Polskie Koleje Państwowe, dla PKS-u i będzie połączenie z systemem tramwajowym. Nie będzie pewnie portu morskiego, ale można stąd do Szczecina, Gdyni i Gdańska wyruszyć - mówił 29 maja 2012 r. w trakcie uroczystości Prezydent RP Bronisław Komorowski.
Historia nowego dworca kolejowego rozpoczyna się tak naprawdę w 2009 roku, kiedy to władze PKP podpisały umowę inwestycyjną z węgierskim developerem Trigranit Development Corporation na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu o wartości 160 mln euro, które oprócz budowy nowego dworca kolejowego obejmuje wybudowanie parkingu na 1500 samochodów, dworca PKS oraz centrum handlowo-usługowego.
Wielu podróżnych narzeka, że nowy dworzec jest zbyt mały i niefunkcjonalny. Pasażerowie wielokrotnie wskazywali, że jest zbyt mało kas i brakuje poczekalni z prawdziwego zdarzenia. Kolejnym problemem jest brak schodów jadących w dół, przez co osoby korzystające z pociągów muszą znosić po schodach ciężkie bagaże. Co prawda do dyspozycji są windy, jednak brakuje odpowiedniego i dobrego oznakowania. Sporym utrudnieniem są również zbyt oddalone przystanki tramwajowe oraz perony 4, 5 i 6 od nowego dworca. To ma jednak wkrótce się zmienić.
Po dwóch latach starań i pięciokrotnym ogłaszaniu przetargu PKP w końcu znalazło wykonawcę, który wybuduje schody ruchome jadące w dół z budynku dworca głównego na perony 1, 2 i 3. Inwestycja rozpocznie się w sierpniu i będzie kosztować 2 mln 437 tys. zł.
Ponadto rozważane jest uporządkowanie numeracji peronów. Peron 1 ma zostać zamieniony w 3, a peron 3 w 1, tak by numery peronów układały się rosnąco.
Pod koniec ubiegłego roku PKP przedstawiło również plan tego co stanie się z budynkiem starego dworca. Dotychczasowy gmach Poznania Głównego ma zostać wyburzony, a w jego miejscu stanie nowy z odtworzeniem historycznego wyglądu, w którym znajdzie się centrum obsługi podróżnych.
Budynek nowego dworca kolejowego ma powierzchnię 7 tysięcy m kw. Położony jest nad torami i peronami 1, 2, 3, równolegle do Mostu Dworcowego. Wznoszenie obiektu odbyło się w rekordowym czasie - od czasu rozpoczęcia prac budowlanych do udostępnienia dworca pasażerom minęło zaledwie 10 miesięcy. Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny to nowoczesny, trzypoziomowy budynek, jedyny w Polsce poza Dworcem Centralnym w Warszawie zbudowany nad peronami. Powierzchnia budynku wynosi 4 921,16 m2, a jego kubatura 49 435,73 m3. Ze względu na swój kształt, nowy dworzec przez niektórych nazywany jest "chlebakiem".
Hol dworcowy wraz z holem kasowym nowego dworca ma trzy poziomy i powierzchnię 1414 m kw. Podróżni będą korzystać z 10 kas biletowych - PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich. Dodatkowo, na terenie dworca ustawionych zostało 9 automatów biletowych. Dla pasażerów dostępna jest też przechowalnia bagażu, nowoczesne toalety (również dla osób niepełnosprawnych) i pokój dla matki z dzieckiem. Dworzec zaopatrzony został w nowoczesny system informacji o rozkładzie jazdy, zbudowany ze specjalnych wyświetlaczy LED i biało – granatowe tablice kierunkowe w języku polskim i angielskim. Na nowym dworcu postawiono też bankomaty i wpłatomat.
W nowym dworcu powstały również kawiarnie, salonik prasowy i inne lokale handlowo-usługowe. Podróżni będą mogli skorzystać również z Punktu Informacji Kolejowej, który będzie połączony z Centrum Informacji Miejskiej. Przy budowie dworca pracowało ponad 600 osób. Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture , autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.
Fot: Janusz Ludwiczak
ZOBACZ TAKŻE: Arena odleciała niczym ufo, dworzec Poznań Główny stał się chlebakiem
ZOBACZ TAKŻE: W końcu powstaną schody ruchome z dworca Poznań Główny na perony 1, 2 i 3
ZOBACZ TAKŻE: Chcą przedłużyć tunel od peronu 3 do centrum handlowego Poznań City Center
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· "Mieszkańcy poczują wibracje" – ruszają badania sejsmiczne
(17-03-2025 07:58)
· "Węgry" na Lodowej
(17-03-2025 06:31)
· Bimby nie jeździły przez Łazarz – doszło do uszkodzenia sieci trakcyjnej
(17-03-2025 06:12)
· Przymrozki aż do środy. Drogi mogą być śliskie
(17-03-2025 04:39)
· 45 lat zmarła Anna Jantar – zginęła w katastrofie lotniczej
(14-03-2025 09:21)
· Na Targach i w Parku Manitiusa znajdowały się niegdyś cmentarze
(02-11-2024 09:29)
· Rogale na Św. Marcina {PRZEPIS}
(11-11-2024 09:53)
· Podkoziołek, czyli poznańskie ostatki
(04-03-2025 09:27)
· Nastolatek wyskoczył z wieżowca przy Dmowskiego
(24-05-2024 19:59)
· Pół wieku temu Sczanieckiej przejechał ostatni tramwaj
(12-01-2025 22:07)
Niezapominajka |
mar
19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Przyroda przy Kręgu" - spotkanie z przyrodnikiem Maciejem Jędrzejczakiem z Kasztelanii Ostrowskiej
mar
do 20-03-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Labs Expo - Targi Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych
mar
do 22-03-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Wino - Targi polskich win i winnic
mar
do 23-03-2025
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Euro Target Show - Targi Produktów Łowieckich, Strzeleckich, Militarnych i Survivalowych
14:30
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
II Konkurs Piosenek Disneya
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: