Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

.:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Rzuć palenie - poradnik

Chcesz rzucić palenie, ale nie wiesz, jak to zrobić?
Boisz się, że nie będziesz potrafił?
Spróbuj - rzuć palenie razem z nami.
Z naszym poradnikiem w ręku.


1. Znajdź powód.
Chcesz rzucić? A właściwie -dlaczego? Czy to nie pusta deklaracja?
Przekonaj sam siebie: chcę byćzdrowszy, chcę mieć silną wolę, chcę pobiec w maratonie, chcę mieć białe zęby, chcę zaoszczędzić na zagraniczną wycieczkę.

2. Rzuć "na próbę"
Jeżeli rzucisz od razu, łatwiej Cibędzie zapomnieć o nawykach związanych z paleniem i większe masz szanse nazerwanie z nałogiem. Jeśli jednak nie wiesz, czy Ci się to uda - spróbuj najpierw nie palić przez 24 godziny. Obiecaj sobie, że w dniu próby nie sięgniesz po papierosa i dotrzymaj słowa! Pamiętaj, że tak samo będzie wyglądał Twój pierwszy dzień bez papierosa, kiedy już rzucisz definitywnie.
Skoro bez papierosa wytrzymałeś już jeden dzień, wytrzymasz też kolejny.

3. Utrudniaj sobie życie
Chowaj papierosy w trudno dostępnym miejscu, np. wysoko na szafie, albo zostawiaj w sąsiednim pomieszczeniu, byś za każdym razem musiał po nie iść.
Nie noś papierosów przy sobie.Nie trzymaj ich w aucie ani w szufladzie w pracy. Nie zabieraj ze sobą zapalniczki ani zapałek - gdy weźmie Cię chętka na palenie, będziesz musiał prosić o ogień.
Kolejną paczkę kupuj dopiero wtedy, gdy opróżnisz już starą.
Chowaj popielniczki. Zacznij palić słabsze papierosy. Zmieniaj gatunki, nie pal dwóch paczek tych samych papierosów z rzędu.

4. Ograniczaj się
Z pierwszym papierosem czekaj jak najdłużej potrafisz. W każdym razie nie pal przed śniadaniem. Zawrzyj ze sobą umowę, że palisz tylko w określonych godzinach dnia, np. nieparzystych albo po południu. Ustalaj co rano, ile wypalisz tego dnia. Codziennie zmniejszaj liczbę wypalonych papierosów, na przykład zamiast 20 sztuk wydzielaj sobie tylko 16.
Nie wypalaj całego papierosa, ale wyrzucaj po wypaleniu połowy.
Spróbuj się nie zaciągać. Staraj się zrezygnować z kolejnego papierosa.

5. Wyznacz datę
Im wcześniej rzucisz, tym lepiej. Wybierz najbardziej dogodny dzień, np. kiedy masz najmniej stresów albo wakacje. Jeśli boisz się, że nie dotrzymasz terminu, załóż się z kimś bliskim, że tego dnia rzucisz palenie.
We dwójkę lub w grupie raźniej, ale jeśli nikt w Twoim otoczeniu nie zrywa właśnie z nałogiem, postaraj się o wsparcie kogoś bliskiego - niepalącego lub ekspalacza. Rodziny, przyjaciół, kolegów z pracy.

6. Zachowaj czujność
Przypomnij sobie, w jakich sytuacjach automatycznie sięgałeś po papierosa. Po posiłkach? A może przy kawie, herbacie, alkoholu? Prowadząc auto albo spacerując z psem? Czytając gazety lub rozmawiając przez telefon? W fotelu lub przed telewizorem? Stojąc na przystanku? Czekając na spotkanie?
Pamiętaj - w takich sytuacjach szczególnie musisz się mieć na baczności. Jeśli to tylko możliwe, staraj się ich unikać albo zmień nawyki. Na przykład po obiedzie zamiast siąść przy kawie i papierosach - wyjdź z psem, zajmij się dziećmi.

7. Pierwszy dzień bez papierosa
To może być ciężki dzień, więc dobrze się wyśpij. Rano zamiast pędzić po papierosa - odśwież usta szklanką wody lub soku. Otwórz okno, spróbuj się poruszać przy świeżym powietrzu. Pij dużo płynów - sześć-osiem szklanek niegazowanej wody mineralnej lub soków owocowo-warzywnych dziennie.

8.Gdy bierze Cię chętka na papierosa...
Nie ulegaj! Na pewno jest coś, co pozwoli Ci zapomnieć o paleniu. Przemyj twarz zimną wodą albo weź kilka głębokich oddechów. Zmień pozycję ciała - wstań, usiądź, połóż się. Idź na spacer. Odliczaj od stu do jednego. Zafunduj sobie małą przyjemność - rób to, co lubisz, kup sobie książkę lub perfumy. Jeśli czujesz, że zaraz się złamiesz - zadzwoń do osoby, której udało się rzucić.

9. Zajmij czymś ręce i usta.
Nie wiesz, co zrobić z rękoma - noś w dłoni jakąś zabawkę, np. kostkę Rubika. Cokolwiek - długopis, biurowy spinacz. Jeśli nie pomaga, weź się za jakąś czynność manualną - zrób pranie, napraw nie domykającą się szafkę. W ustach brak Ci papierosa - umyj więc zęby, żuj gumę. Kup sobie smaczne cukierki do ssania. Pogryzaj pestki dyni, skub ziarenka słonecznika. Miej przy sobie kawałki surowej marchewki, rzodkiewki, jabłka.

10. Zdrowym być
Rzuciłeś palenie - ale to dopiero początek. Wystrzegaj się pokus. Naucz się odmawiać, kiedy cię częstują. Unikaj towarzystwa palaczy, przebywaj w miejscach, gdzie obowiązuje zakaz palenia. Opowiadaj o swoim sukcesie. Uwierz, że uwolniłeś się od nałogu. Teraz możesz rozpocząć naprawdę zdrowy tryb życia.
Zmień dietę - jadaj o stałych porach, licz kalorie. Jedz razowe pieczywo, otręby i kiełki, dużo warzyw i owoców. Pij naturalne soki. Przebywaj często na świeżym powietrzu. Zacznij uprawiać jakiś sport.


KORZYŚCI ZDROWOTNE WYNIKAJĄCE Z RZUCENIA PALENIA

W ciągu 20 minut - ciśnienie tętnicze powraca do normy, czynność serca normalizuje się. Temperatura ciała obniża się do wartości prawidłowych;
W ciągu 8 godzin - poziom tlenku węgla we krwi zmniejsza się, a tlenu podwyższa się;
W ciągu 24 godzin - zmniejsza się ryzyko ostrego zawału mięśnia sercowego;
W ciągu 48 godzin - rozpoczyna się regeneracja zakończeń nerwowych, powraca do normy zmysł smaku i zapachu;
Od 2 tygodni do 3 miesięcy - stan układu krążenia ulega poprawie, zwiększa się wydolność fizyczna, czynność płuc poprawia się o 30 %;
Od 1 do 9 miesięcy - kaszel, uczucie niedrożności nosa, duszność oraz zmęczenie ulegają zmniejszeniu, wzrasta poziom energii całego organizmu;
Po roku - o połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca;
Po 5 latach - o połowę zmniejsza się ryzyko zachorowania na raka płuc;
Po 10 latach - ryzyko zachorowania na raka płuc jest podobna, jak u osoby nigdy nie palącej;
Po 15 latach - ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca jest podobne jak u osoby nigdy nie palącej.

oprac. na podstawie publikacji prof. Witolda Zatońskiego
"Jak rzucić palenie" oraz "Leczenie z uzależnienia od tytoniu. Rola lekarza


ZOBACZ TAKŻE: Palaczu! Papieros skraca życie o 8 minut, palenie kosztuje Cię nawet 3240 złotych rocznie!

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
07

lut

18:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Rok Wodnego Królika - nowy rok chiński" - spotkanie z astrologiem Jackiem Krygiem
Zaprasza Stowarzyszenie Radiestetów im. Czesława Spychalskiego

09

lut

19:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"4 Oblicza Miłości" - Spotkanie 2: Miłość erotyczna - o silnym podłożu zmysłowym, przeżywana w ciele

10

lut

17:30
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Taka miłość w sam raz" - Walentynkowe Show słowno-muzyczne w wykonaniu Mojego Teatru
wstęp wolny

14

lut

18:30
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"W Kręgu miłości" - Wieczór poetycko muzyczny. Wiersze Izabeli Kamili Zioła przy akompaniamencie Tomka Batańczuka
wstęp wolny

16

lut

17:00
Klub Osiedlowy "Krąg" ul. Dmowskiego 37
"Tłusty czwartek" - występ zespołu REMIS
- Wieczorek taneczny i spotkanie Klubu Seniora Bamberka
wstęp wolny

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: