Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Proboszcz kościoła Św. Anny rozważa zamalowanie fresków Wacława Taranczewskiego - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Proboszcz kościoła Św. Anny rozważa zamalowanie fresków Wacława Taranczewskiego
10-11-2014 01:06   Janusz Ludwiczak
Czy freski znanego poznańskiego malarza Wacława Taranczewskiego, które znajdują się w prezbiterium kościoła Św. Anny przy zbiegu ulic Matejki i Limanowskiego zostaną zamalowane? Proboszcz świątyni twierdzi, że parafii nie stać na odrestaurowanie malowideł. Oburzenia nie kryje Miejska Konserwator Zabytków.

W minionym tygodniu Angelika Lament-Kosińska, doktorantka Uniwersytetu im. Mikołaja Koperniku w Toruniu zakończyła renowację jednego z elementów fresku Wacława Taranczewskiego, który znajduje się na ścianie prezbiterium kościoła Św. Anny.

Tymczasem ks. Marek Balcer, proboszcz Parafii Św. Anny rozważa zamalowanie malowideł, tłumacząc ich złym stanem i brakiem funduszy na przeprowadzenie renowacji.

Niestety z powodu braku funduszy dalsze prace zostają wstrzymane, a ponieważ malowidła te nie są wpisane do rejestru zabytków, a nas nie stać na finansowanie ich odnowy, dlatego zastanawiamy się czy ich w ogóle nie zamalować. Poruszymy ten temat na Radzie Duszpasterskiej i Ekonomicznej, ale chcielibyśmy znać opinię większej liczby parafian. Dlatego prosimy o wypowiadanie się czy to na stronie internetowej, czy też w bezpośrednich z nami rozmowach - tłumaczy w ogłoszeniach parafialnych ks. Marek Balcer, proboszcz Parafii Św. Anny.

Renowacja całego fresku to ogromne koszty. Tylko odmalowanie jednego fresku szacowane jest na 4 tysiące złotych. Freski są w złym stanie, z malowideł odpada farba. Fresk nie jest wpisany do rejestru zabytków. Parafii nie stać na przeprowadzenie renowacji fresku - powiedział w rozmowie z portalem lazarz.pl ks. Marek Balcer.

Na stronie internetowej Parafii Św. Anny została zamieszczona sonda: Czy zamalować uległe zniszczeniu freski pana Taranczewskiego w naszym prezbiterium? 43 osoby uznały, że nie. Zamalowania fresków chce 13 głosujących.

Spora dyskusja nawiązała się również w księdze gości na stronie internetowej parafii.

"Po przeczytaniu ogłoszenia duszpasterskiego nt. fresków, długo zastanawiałem się, jednak doszedłem do wniosku, że nasz Szanowny Ksiądz Proboszcz upadł na swą świętobliwą główkę. Jak może komuś, kto wydaje się ma światły i otwarty umysł przyjść do głowy taka zbrodnicza myśl - zamalować freski! Nie ma pieniędzy, to huhać i dmuchać na stan taki jaki jest. To tak samo jak odłączyć kogoś kto jest w stanie wegetatywnym. Fresk jest dobrem naszym wspólnym, dobrem Kośioła i był dedykowany Bogu. Zatem mam nadzieję, że Ksiądz się ocknie i natychmiast wycofa się z tego pomysłu jak niestety za późno jest w przypadku ohydnych ,odnowionych ławek. Wielu ludzi przestaje chodzić do Kościoła, bo traci on swój nastrój, klimat który pamiętamy z dzieciństwa i który zawsze nam towarzyszył. Zmienia się wszystko dookoła, więc niech Dom Boży pozostanie bez zmian. Nowe trendy pozostawmy tym którzy chcą dać stanowiska proboszczów lesbijką. Przepraszam za wzburzenie, ale wydaje mi się, nie ma tu miejsca na wyważone zdanie. Można być po jednej lub po drugiej stronie. Tak, tak, nie, nie..." - pisze Hieronim.

"Szanowny buntowniku! Kościoła przychodzimy na spotkanie z Bogiem, żywym Jezusem obecnym w Tabernakulum. Jeśli przychodzisz do kościoła dla "klimatu" to masz problem z wiarą. W przeciwieństwie do Ciebie uważam, że nowe ławki ładnie się prezentują odnowione.Nie na miejscu jest Twój komentarz co do osoby ks.proboszcza, który się stara, aby nasza świątynia wyglądała ładnie na chwałę Pana. Trochę kultury!" - odpowiedział dwie godziny później na wpis jeden z wiernych.

"Czy tą odnowioną część fresku też chcecie zamalować? Może i fresk nie wpisany do rejestru, ale jest zabytkiem, elementem zabytkowego kościoła. Ciekawe, co na to konserwator zabytków" - pisze z kolei inny internauta.

"a mnie całkiem spodobał się pomysł, by je zamalować. Przez lata myślałam, że niestety nie można, gdyż wpisany do rejestru zabytków, ale jeśli nie - to zdecydowanie jestem za zamalowaniem - stwierdza M.

Oburzenia pomysłem zamalowania fresków nie kryje Miejska Konserwator Zabytków.

Freski Wacława Taranczewskiego w kościele Św. Anny stanowią bardzo ważny element wystroju tej świątyni. Nie wyobrażam sobie zamalowania tych fresków. Freski nie są formalnie wpisane do rejestru zabytków, ale cały kościół znajduje się w rejestrze. Malowidła są chronione jako element kościoła wpisanego do rejestru. Nie ma możliwości ich zamalowania ze względu na wysokie koszty ich renowacji. Wszystkie prace prowadzone w kościele muszą być uzgodnione z konserwatorem zabytków. Parafia mogłaby ubiegać się o dofinansowanie renowacji fresków, ale pod warunkiem, że freski byłyby wpisane do rejestru zabytków. Uchwała dotacyjna z 2005 roku daje możliwość dofinansowania prac przez miasto, ale tylko obiektom wpisanym do rejestru zabytków - powiedziała Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.

Wacław Taranczewski był malarzem reprezentującym nurt dwudziestowiecznego koloryzmu. Jego obrazy znajdują się w wielu polskich muzeach. Stworzył m.in. polichromię, która trafiła do kościoła Najświętszej Marii Panny na Ostrowie Tumskim (obecnie przeniesiona do kościoła Św. Anny). Jego malowidła znajdują się również w kościele Św. Marcina i w Auli Uniwersyteckiej. Ponadto zaprojektował i zrealizował witraże w katedrze warszawskiej, poznańskiej i w kościele parafialnym w Borku Fałęckim w Krakowie. Był prezesem Związku Polskich Artystów Plastyków; przyczynił się też do reaktywowania Szkoły Sztuk Zdobniczych - obecnie Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, której był dyrektorem. Był również profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Za swą działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną został uhonorowany Nagrodą Miasta Poznania (1946), Nagrodą Fundacji S. Guggenheima w Nowym Jorku (1958), Nagrodą Miasta Krakowa (1964) i Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1969).


R E K L A M A

Komentarze (43)

20-11-2014 00:10:02
Małgorzata
Niektóre wypowiedzi mnie przerażają i smutne jest ich czytanie,bo piszą je katolicy ludzie wierzący w Boga.Parafianie mają także swoje obowiązki wobec kościoła,który tworzą.I tak mi przyszło do głowy dzisiejsze pytanie o.Posackiego;" Aleksander Posacki · Czy będziemy miłosierni, patrząc na własne grzechy? Życzę więcej miłości wobec wszystkich bliźnich.
18-11-2014 11:44:00
M.
Zupełnie nie rozumiem oburzenia z faktu, że Urząd Miejski nie dofinansował renowacji. Bardziej mnie oburza, że kuria poznańska nie widzi takiej potrzeby. A może ks. proboszcz powinien podpytać kolegę z sąsiedniej parafii jak można skutecznie pozyskać fundusze na remont. Parafia Matki Boskiej Bolesnej wydaje niebagatelne kwoty na remont, w tym na fugowanie i zmianę ogrodzenia, a z innego artykułu mogliśmy dowiedzieć się, że do tamtego kościoła uczęszcza mniej osób niż do Św. Anny. Czyli jakoś można pozyskać pieniądze na remont. I jeszcze jedno, pytanie parafian czy freski powinny zostać zamalowane uważam za co najmniej niestosowne. Nie przypominam sobie, żeby wcześniej ktokolwiek nas pytał np. czy zgadzamy się, żeby parafia udostępniała teren wokół kościoła na miejsca parkingowe. Pytamy tylko wtedy, gdy istnieje potrzeba "wyciągnięcia" od nas dodatkowych funduszy?
17-11-2014 13:13:04
Roman Modrzynski
dziekujemy Pani Mario za komentarz czasem trudno zrozumiec takie decyzje włodarzy miasta
17-11-2014 10:06:25
M.Łazarz
Proboszcz Parafii czynił starania o pozyskanie środków na renowację fresków,niestety Miasto Poznań nie rozpatrzyło pozytywnie oferty konkursowej. Szkoda. Komunikat: Komunikat Prezydenta Miasta Poznania w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert - w zakresie zadań priorytetowych nr 4 i 5 Wydział/Jednostka ogłaszająca Wydział Kultury i Dziedzictwa Data obowiązywania od 2014-01-27 do 2014-12-31 Informacja o ofertach, które nie otrzymały dotacji z budżetu Miasta Poznania w ogłoszonym w dniu 28 listopada 2013 r. otwartym konkursie ofert Nazwa obszaru: Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. "Ratujmy Taranczewskiego dla Poznania" - Konserwacja - restauracja malowideł ściennych w kościele pw. św. Anny w Poznaniu Wnioskowana kwota 25 900,00 Otrzymano 0,00 Informacja o ofertach, które otrzymały dotację z budżetu Miasta Poznania w ogłoszonym w dniu 28 listopada 2013 r. otwartym konkursie ofert Nazwa obszaru: Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. Kolektyw Kąpielisko Wnioskowana kwota 157 500,00 Otrzymano 17 792,00
17-11-2014 09:09:23
Roman Modrzynski
wczoraj było małe referendum ,kazdy po mszy mógl odpowiedziec czy freski maja byc zamalowane czy nie .Mysle ze wynik bedzie taki aby freski uratowac
14-11-2014 09:00:44
kaśka
Niech proboszcz wpisze te freski do rejestru zabytków, wtedy może dostać dofinansowanie. A skąd wziąć pieniądze? A chociażby z 8LO. Co to dla Kurii 60 tys.zl.
14-11-2014 08:45:04
tak1 jeden
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.... Ksiądz proboszcz nie ma na renowację, ale na zamalowanie znajdzie... To był, moim zdaniem, głos protestu raczej niż szczera chęć zamalowania. Chciał zwrócić uwagę na ich stan, a najlepiej się to robi, wzbudzając kontrowersje. Rozśmiesza mnie także postawa pani konserwator: Dofinansować nie możemy, bo nie jest w rejestrze zabytków, ale zamalować nie można, bo jest częścią budynku do rejestru wpisanego... CHORE! Jak mówiłem na początku, wszystko się kręci wokół pieniądza...
12-11-2014 02:33:08
Małgorzata
Na jakiś czas wyprowadziłam się z tej dzielnicy,powracałam do tego kościoła,ponieważ czułam do niego sentyment i tutaj byłam ochrzczona,to dla mnie bardzo ważne,bo stałam się katoliczką.W tym czasie zaczęto budowę Parafii w miejscu mojego zamieszkania,wówczas wiodło mi się bardzo dobrze.Nieraz mogłam sobie kupić coś fajnego extra,ale tam w tabernakulum miał zamieszkać Pan Jezus i to było dla mnie istotne,a można było sobie czegoś odmówić i tak Parafia,plebania zostały zbudowane.Tam też był dobry ksiądz Proboszcz.Obecnie jest na emeryturze.Stąd część ludzi się wyprowadziła,a jeśli byli tu ochrzczeni to jeśli mogą to niech pomogą.W naszej Parafii są też osoby zameldowane,ale tu nie mieszkają.Zresztą Łazarz w stosunku do dawniejszych lat stał się pod względem działalności gospodarczej i związanych z tym konsekwencji dzielnicą martwą,nieciekawą dla innych ludzi.Podzielam zdanie,że ks.Proboszcz Marek jest osobą wyjątkową,wspaniałym Pasterzem,oby takich było wielu.Dzięki Niemu ludzie powracają do tego koscioła.Myślę,że z pomocą modlitwy problem zostanie rozwiązany.
11-11-2014 23:45:32
JS
nika, mimo, że w kościele nie bywam, bardzo szanuję obecnego Proboszcza. On jest takim ewenementem w zalewie katolickich urzędników. Widać, że to duchowny, a nie "ksiądz". Widzę też ile robi dla parafii i kościoła jako budynku. Ogromny szacunek. Ale nie uda mu się zebrać pieniędzy na odrestaurowanie tych malowideł. Nie w tej parafii. Niestety. A tak naprawdę wystarczyłoby przenieść Paetza do kawalerki i za zaoszczędzone pieniądze, po kwartale, wyremontować wnętrze kościoła. Skoro KK stać na utrzymywanie w luksusie hierarchów wątpliwej proweniencji, to powinno ich być również stać na utrzymywanie swoich włości. Trudno wymagać pomocy od miasta, skoro, jak niedawno ogłoszono, na msze w św. Annie chodzi tylko ok. 20% mieszkańców parafii. Pomijając studentów mieszkających na stancjach wychodzi na to, że ok. 70% parafian ma w głębokim poważaniu istnienie tego kościoła i utrzymywanie go z ich podatków. A zważywszy na chytrość i nieustępliwość KK w odzyskiwaniu "po trupach" "swoich" budynków (vide ósemka), nie sądzę, żeby w interesie miasta leżało subsydiowanie remontów kościelnych budynków.
11-11-2014 22:33:43
px
do nika: Masz rację:)
11-11-2014 22:16:58
nika
Wiesz px-Wszystkie freski wyjdą ok.60tys.zł...to trochę dużo...i wpadłam na pomysł taki jeszcze...,bo nie wiadomo czy uda je się odzyskać?(przypomniałam sobie z Mszy)Możemy z freskami poprostu poczekać na lepsze czasy,a teraz uzbierać na odrobienie reszty kościoła lub też sami pomóc jakoś...?Nie wiem co wy na to?Naprawdę mamy takiego kochanego Proboszcza dba o naszą Świątynię nie możemy Jego zostawić samego z tym problemem przecież...Tak mi się wydaje...JS te malunki były już dawno zamalowane i ciała dał ten kto je zamalował.Weź odzyskaj coś z pod farby po iluś latach tak żeby żeby nie popsuć jak nowa farba się wgryzła.Na logikę.Proboszcz praktycznie zastał nasz Kościół w ruinie i łatwo jest ocenić trudniej się ruszyć...Jakieś jeszcze kreatywne sugestie.
11-11-2014 21:03:43
JS
Dam Proboszczowi w kopercie, gdy jak co roku wpadnie po kolędzie, ale tylko pod warunkiem, że datek pójdzie na zamalowanie tego kiczu. A BTW, co ma konserwator zabytków do malunków powstałych w drugiej połowie XX wieku???
11-11-2014 20:18:05
px
Zrzuta - dobry pomysł!!! Zobaczmy ile damy radę razem zebrać. Nawet jeśli nie da się odnowić całości w tym roku, chociaż część będzie uratowana.
11-11-2014 19:19:01
Małgorzata
piter.Konstytucja niestety w obecnych czasach nie jest gwarantem,ani dla mnie,ani dla moich dzieci i wnuków.Bo w takim państwie żyjemy.Jeśli do spraw kościoła ma prawo się wtrącić p.Konserwator to nich pomoże zdobyć środki.Jeśli tam mają Boga i przyjmują Eucharystię to powinno im zależeć. Lubię kulturę w tym Taranczewskiego wobec tego nie szukam sporu,ale rozwiązania logicznego i poszukania osób,które mogły by pomóc zachować freski.
11-11-2014 19:09:55
Marek(ICEEYE)
piter BAJKA LECI I ZARAZ NYNY
11-11-2014 18:54:55
piter
@Małgorzata niestety widzę, że się nie dogadamy, jestem takim samym obywatelem jak Ty i powołuję się na konstytucję, w której zapisano rozdział kościoła i państwa. To konstytucja jest najwyższym prawem w tym kraju a nie biblia czy jakaś inna książka. Starczy tej dyskusji, niech parafianie się zrzucą na cel parafialny, ale jest całkiem sporo ludzi, którzy nie życzą sobie by ich pieniądze szły na takie sprawy.
@Marek twoja wiara jest twoją prywatną sprawą, mam to gdzieś, tak jak ciebie nie powinna obchodzić moja. Myśl trochę szerzej, a komentarze na poziomie członka sekty Rydzyka to sobie wypisuj u niego. Tam znajdziesz podobny sobie poziom kultury i religijnego zaczadzenia. Nie rozmawiam z prymitywami, którzy nie potrafią zrozumieć, że to w co wierzą jest ważne tylko dla nich, a rozsądni ludzie nie nawracają nikogo słowem tylko dają świadectwo swoim życiem. Żal mi naprawdę takich ludzi jak ty, z mojej strony to tyle, więcej nie warto sobie języka strzępić na jałowe dyskusje z fanatykami.
11-11-2014 18:51:44
Hania
Bardzo ciekawe, wczoraj wieczorem na stronce kosciola Sw.Anny bylo bodajze 16 glosow za zamalowaniem a 60 glosow przeciwko, teraz sprawdzilam i jest 93 glosy za zamalowaniem a chyba 92 przeciwko. Sytuacja taka wytworzyla sie chyba dlatego, ze ktos "zareklamowal" /w Ksiedze Gosci/artyste malarza jako komuniste itp. no i mamy wynik glosowania popierajacy zamalowanie fresek. Absolutna paranoja !!! Okropnie dziwny narod polski, jak uslysza slowo komunista to juz NIC nie wazne czy to prawda czy nie, wazne, ze ktos tam nazwal artyste komunista i teraz z czystym sumieniem parafianie moga wydac wyrok na freski. W glowie sie nie miesci !!!
11-11-2014 18:41:22
Marek(ICEEYE)
piter po co sie sadzisz skoro nawet nie znasz podstaw naszej wiary? kim jestes czlowiekiem czy bydleciem ktore nie mysli tylko je zalatwia potrzeby i sie rozmnaza???skoro nie jestes katolikiem to idz do swiatyn allacha buddy czy innego bozka w ktorego wierzysz i tam sie wypowiedz,bo nie powinies zabierac glosu w sprawach do ktorych nie dorosles emocjonalnie i przerasta cie zasob wiedzy jaka jest potrzebna do zrozumienia naszej wiary,wlacz sobie mini mini bo to jedyne co moze dotrzec do ciebie,o ile to nie jest jescze za trudne a od MOJEJ WIARY Z DALA! ja jestem dumny z bycia katolikiem i wspieram z calego serca kaplanow takiego formatu jak proboszcz MAREK BALCER bo to jest postac ktora robi wiele dobrego dla KATOLIKOW I LUDZI INNEGO WYZNANIA. Zal mi ciebie bo gdy przyjdzie czas ostatni bedziesz plakal jak dziewczynka ,a dzien ten nadejdzie napewno. NIECH BÓG MA CIĘ W OPIECE.
11-11-2014 18:36:20
Małgorzata
piter.O tym na co płacimy podatki powinni decydować ludzie tacy jak my,inaczej jest to wolna wypowiedź na użytek własny.Nawet jeśli nie jesteś katolikiem to przyzwoiciej by było powiedzieć to Jemu prosto w twarz.Ponadto to nie jest przedmiotem dyskusji.
11-11-2014 18:16:10
piter
@Małgorzata ja nie pójdę do biskupa bo dla mnie ani on ani biblijne nakazy nic nie znaczą, to sprawa dla katolików. Społeczeństwa nie tworzą tylko katolicy, przypominam, nie wszyscy też katolicy chcą, żeby z publicznych pieniędzy płacono kościołowi. Tym właśnie jest rozdział kościoła od państwa, pieniądze płacone z podatków nie moga służyć jakiejś grupie religijnej. Podatki płacimy na policję, wojsko, pomoc społeczną, urzędników i inne sprawy niezbędne całemu społeczeństwu. Wspomaganie kościoła katolickiego nie jest ani obowiązkiem państwa ani tym bardziej nie służy całemu społeczeństwu tylko jednemu wyznaniu. To, że władza czasem o tym zapomina to inna sprawa, kiedyś zostaną za to rozliczeni bo to po prostu zwykła kradzież publicznego grosza.
11-11-2014 18:03:06
Małgorzata
piter.Szczerze nie wiem co robi Arcybiskup ?To idź do Arcybiskupa i powiedz mu to.Tak jak jest napisane w Biblii.Dlaczego nie ma pomóc miasto skoro Parafia to my podatnicy?
11-11-2014 17:46:17
nika
Ja myślę,że gdyby można było Proboszcz Marek napewno by nie zwracał się do wiernych a kwestia w tym,że w przeciwieństwie do poprzedników Proboszcz Marek nie ma takich sponsorów i robi co może żeby nasza świątynia wyglądała godnie-odzyskała swoją świetność.Kolejna sprawa jeżeli chcemy wytykać to wytknijmy też swoje wszystkie błędy.Papież żyje jak biedak,bo oddaje wszystko na biednych i Rzym.Najłatwiej jest szkalować i obwiniać innych,a każdy z nas sam jest gorszy od Piłata i Judasza,bo oni zdradzili Jezusa tylko raz,a my łamiemy Boże Przykazania na każdym kroku.Więc zamiast rzucać kamieniami i szczekać jak faryzeusze może zrobimy zrzutę,albo wymyślimy coś kreatywnego jeśli chcemy te stare freski.Niektórzy z nas może pierwszy raz będą mieli okazję pomóc w drugiemu i sobie...księża robią to ciągle,a dla nas było by to coś lepszego niż snucie jakiś paranoicznych powikłań...
11-11-2014 17:23:31
Marek (ICEEYE)
Ludzie wezcie sie w garsc,obecny proboszcz jako jedyny zapytal parafian co robimy? Myslcie troche i patrzcie oczami po to je do cho.... macie,ktory proboszcz zrobil tyle dla kosciola i parafian co Proboszcz? ktory proboszcz pomoze w kazdej sprawie z jaka do niego przyjdzie czlowiek?jakis czas remu proboszcz dal na bilet do domu dziewczynie ktora nie byla nasza parafianka nie majac pewnosci ze przeznaczy je na bilet,mi samemu pomogl wziasc slub i ochrzcic dziecko,ludzie ktorzy go oskarzaja niech nie smia nazywac sie katolikami,mamy wyraznie powiedziane ze sadzic nas moze tylko Bog. A taki proboszcz trafia sie bardzo rzadko.Jedziecie po Proboszczu bo nie rozkrada kosciola,bo walczy o kazdego parafianina?Bo restauruje kosciol po czesci wlasnymi rekami,bo pomaga innym? skwituje to jednym zdaniem WSTYD MI ZA WAS "PARAFIANIE" KTORZY MAJA ODWAGE JEZDZIC PO NIM W NECIE A SAMI NIC NIE ROBICIE DLA TEJ PARAFII!!!!!
11-11-2014 17:12:52
piter
@Małgorzata a dlaczego to miasto ma płacić, niech płaci kuria to ich kościół, ja wierzę, że parafia nie ma pieniędzy, ale niech sypnie groszem chciwy arcybiskup. Dość już tolerowania sytuacji, gdy kasa przepływa tylko w jedną stronę, od wiernych przez proboszcza do biskupa a może i do Watykanu. Szczerze, jak widzę katolików całujących w rękę Gądeckiego to aż mnie skręca, powiedzcie mu raz, co myślicie a nie udawajcie, że sprawy nie ma i wszystko jest w porządku.
11-11-2014 16:49:01
Małgorzata
Parafia nasza nie jest bogata i stąd nie ma takich środków.Nie sądzę by księdzu Proboszczowi zależało na tym, by zamalować freski.Problem polega raczej na tym kto za to zapłaci? Czy poprzedni Proboszczowie pytali się Parafian co mają zrobić?Nie ma marmurowego ołtarza,skrzydeł antycznych aniołów,wotów,zamalowane są też freski w bocznych ołtarzach już dawno.Starych ławek też ten ksiądz Proboszcz nie zlikwidował,starych witraży,są obecnie plastikowe itd.Ten ksiądz Proboszcz przynajmniej robi sporo dla naszej Parafii.Wobec tego stawianie kogoś takiego "pod pręgierzem" za pytanie skierowane do Parafian,jest niesłuszne i niekatolickie.Raczej należałoby się zastanowić w jaki sposób pomóc księdzu Proboszczowi??? Pani Konserwator niech załatwi Pani środki z budżetu Miasta,które jest drogą metropolią,a stać na ją np. budowę drogiego gmachu przy Polonezie.Mamy wspaniałych księży i nie zasługują na to szczególnie ks.Proboszcz,zasługują na nasze uznanie,podziękowanie,modlitwy za to co robią.
11-11-2014 13:24:10
Tomek
@JS dokładnie tak jak piszesz, też tak to odebrałem. Wypowiedź ta miała zmusić do dyskusji na temat finansowania prac mających na celu odnowienie malowideł. Ludzi odebrali to zupełnie pokracznie i stąd to niepotrzebne larum. @antymoher - nikt nie zmusza Cie do finansowania KK. Datki są dobrowolne i to Ty już zapłaciłeś podatek i dlaczego KK ma go płacić ponownie? To tak jak z podatkiem Belki, który powstał, żeby po raz enty łupić obywatela...
11-11-2014 12:09:57
px
Oczywiście, nie należy zamalowywać jakąś tam farbą dzieła. Ktoś powinien Księdzu pomóc w załatwianiu sprawy. Osoba znająca choć trochę prawo budowlane i ustawę o ochronie zabytków. Taka osoba za ,,Bóg zapłać'' powinna chodzić do urzędów i rozmawiać w imieniu Parafii Św. Anny. Sam Ksiądz tego nie załatwi, mając na głowie inne sprawy. Myślę, że dobrym rozwiązaniem byłoby ogłosić przetarg, albo złożyć zapytanie ofertowe niczym niezobowiązujące, ale ktoś to musi napisać. Na pewno znajdzie się ktoś, kto prowadzi jakąś działalność i w ramach swoich spraw, przy okazji mógłby porozmawiać z urzędnikami, może uda się załatwić wpis fresku do rejestru zabytków, a może uda się tej osobie poszukać funduszy. Proboszcz niczemu winien. Nauczka taka, że nie wolno debatować o takiej sprawie na stronie internetowej...
11-11-2014 01:20:13
JS
A nie uważacie, że to jest, ze strony proboszcza, krzyk rozpaczy? Kuria nie da ani grosza. W parafii forsy nie ma. A gdy ołtarz będzie otoczony łuszczącą się farbą na ścianach, to podniesie się larum, że proboszcz dał ciała, bo nie zadbał zawczasu o malunki.
11-11-2014 00:31:25
stokrotka
Nie, jak długo sięgam pamięciom to freski te tam były. Może i parafii nie stać, ale to nie tylko sprawa parafii, a gdzie archidiecezja, gdzie nasi Radni maja pole do wykazania się. Nie zgadzam się na zamalowanie fresków.
10-11-2014 22:23:03
gosc
Nie rozumiem, dlaczego do tej pory na stronie parafii widnieje ta sonda? Przecież Pani Konserwator wyraziła się jasno...
10-11-2014 22:21:07
JS
Może i stanie się zimny. Teraz z tymi malunkami jest po prostu odpustowy. @antymoher - akurat proboszcz św. Anny rozlicza się ze swoich wydatków. To, że ma debilne szefostwo to inna sprawa, ale on jest naprawdę w porządku. Sam potknąłem się na chodniku, jak zobaczyłem gościa, gdy w biurze parafialnym szalał z packą na drabinie i gipsował sufit :)
10-11-2014 22:00:57
parafianka
Dawno temu, za czasów innego proboszcza, zostały już w kościele św. Anny zamalowane medaliony i Apostołowie - które zawsze mi się podobały jak byłam dzieckiem. W naszym kościele był jeszcze Pan Jezus w chmurach nad zakrystią, winogrona na suficie.... Też już tego nie ma. Faktycznie, jak zamalujemy wszystko, to nasz kościół stanie się tak samo zimny jak nasza sąsiednia parafia z Głogowskiej.
10-11-2014 20:53:34
antymoher
@morlock jesteś naiwny czy po prostu głupi? Czarna mafia nigdy nie upublicznia żadnych wydatków. I dziwię się tylko władzom naszego kraju, że mając deficyt w kasie państwa dopuszcza taki jawny przekręt i nie pobiera podatków od kleru. Kasa fiskalna, obowiązkowo vat i koniec z przywilejami podatkowymi. Najlepiej funkcjonuje to w Niemczech, nalezysz do kościoła to płacisz podatek, przestaje ci odpowiadać to co bredzi jakiś biskupina, to sie wypisujesz i twoje ciężko zarobione pieniądze możesz wydać na coś bardziej pożytecznego. To od razu ustawia właściwe proporcje pomiędzy wiernymi a duchowieństwem. Tylko tam papież mógł na zbity pysk wywalić hierarchę, który zdefraudował fundusze charytatywne i sobie pałac wybudował. A u nas robią co chcą. Z tym trzeba skończyć.
10-11-2014 18:32:14
morlock
@antymoher. Poproś o upublicznienie wydatków jak tak Cię boli. A może będziesz jak ostatni gówniarz malował sprayem pentagramy przed kościołami chrześcijańskimi czy raczej na zimę przeniesiesz się pod synagogi i meczety?
10-11-2014 17:35:22
jan
Uważam, że kościół nie jest własnością księdza, który może w każdej chwili zostać przeniesiony do innej parafii, a w jego miejsce przyjdzie inny, to parafianie decyduję /Rada Parafii/ na tematy kościoła,-remonty. Postawa biskupa Gąeckiego od paru lat jest nie smaczna jako duszpasterza,obrona biskupa pedofila-brak reakcji na wydarzenie porodu w Parafii dziecka księdza , sprawy zamyka pod dywan, Jego bulwersujące wypowiedzi w mediach, a nade wszystko bogactwo Diecezji Poznańskiej ,co robią z tymi pieniędzmi, ręce opadają, wierni odchodzą od kościoła.
10-11-2014 16:25:39
gebels
czarna mafia !!!!!!brak słów !!!niech sobie gębę przemaluję !!!!!
10-11-2014 13:05:53
antymoher
Widać w tej sprawie zakłamanie kleru. Kuria otrzymała miliony po wygranych procesach z miastem, ale na kilkadziesiąt tysięcy dla ratowania sztuki bądź co bądź sakralnej to nagle nie ma kasy. To na co ja się pytam poszły te miliony? Na przeloty p. Gądeckiego do Rzymu? Już lepiej niech piechotą chodzi, jak taki to niby kościół ubogi, zresztą nie zdążyłby na synod to by głupot nie gadał i wstydu przed światem nie przynosił Polsce. Trzeba być zepsutym do szpiku kości, żeby jeszcze oglądać się na samorząd czy państwo, aby sfinansowały odnowienie świątyń. Najlepiej wyciągać ręce po publiczne pieniądze, w końcu ktoś powinien im po łapach dać, tylko kto, skoro w Poznaniu prezydent nie potrafi się postawić byle biskupowi. A mógłby tak kościołowi życie uprzykrzyć, że sami by w zębach szkołę oddali. Tylko że ręka rękę myje, ale jakoś obie dalej brudne...
10-11-2014 12:32:12
Krzysztof Parafianin!
To skandal żeby mieć takie pomysły !Zamalowania fresków niech pomoże kuria dostała kasę i zwrot za tereny nad Maltą szkołę baletową budynki na głogowskiej po szkole !I stale mało pazerność Gądeckiego jest ogromna niech teraz da kasę na freski !!!!!!Dlaczego proboszcz nie starał sie wpisać freski do zabytku czy liczy na biednych parafian że dadzą na remont!!!!Tylko można krzyczeć Abp Gądecki Archidiecezja Poznańska ma finanse podziel się parafią Św Anny z tą kasą !!!!!Parafianin!!!
10-11-2014 11:51:39
morlock
I beszczelnie wykorzystując temat remontów zapytam - wiecie może czy w Zielonej Perełce mają miejsce jakieś prace budowlane? Idąc dziś po 10-tej wyraźnie było słychać pracę elektronarzędzia. Na moje ucho to była pilarka lub piła do drewna a przez rozbite okna się niesie (pierwsze piętro konkretniej, poniżej Brzozy Balkonowej). Wejścia nadal są zapłytowiórowane więc mnie to zdziwiło.
10-11-2014 09:28:44
morlock
Freski powinny zostać choć w porównaniu do wystroju kościoła jako całości wypadają nieco kiczowato.Ten ołtarz "wypożyczony" z Katedry (pamiętacie?) też jakoś mi nie pasił. No cóż, jaki kraj taki Buonarotti. Nie jestem co prawda znawcą sztuki ale brązowych papci do czarnego garnituru nie zakładam. A odnośnie odświeżenia malunków - rozpisać przetarg na renowację i po sprawie. Absolwentów ASP ci u nasz dostatek. A i trochę gimnastyki na rusztowaniu się przyda po 16 godzinach pracy na kasie w megamarkecie. Nagle okaże się że prace mogą zostać przeprowadzone za 1/500 obecnej wyceny.
10-11-2014 09:18:16
TOMI
To skandal, żeby wogóle mieć taki pomysł ! 4 tysiące zlotych za odnowienie jednego fresku to dużo? dla kogo ? dla tak bogatej instytucji jaka jest KK???
10-11-2014 09:13:14
tonny
Brak słów. Mam nadzieję, jak w ogóle proboszczowi mógł przyjść do głowy tak chory pomysł??? Podejrzewam, że nie chodzi tu o brak funduszy a pewnie przeszłość malarza. Taka biedna parafia - to niech proboszcz zwróci się do kurii, która mało dostała milionów za 8 LO???
10-11-2014 08:22:16
Hania
Jestem zszokowana wogole pomyslem zamalowania fresek !!! Jestem z parafii Sw. Anny i w najsmielszych snach nigdy bym nie przypuszczala, ze ktos/ksiadz moze miec tak beznadziejny pomysl !!! Kosciol powinien dbac o cale dobro koscielne, konserwowac dla przyszlych pokolen a nie likwidowac !!! Te freski to nierozlaczna historia i wystroj kosciola Sw. Anny. To nie stare, niemodne meble /choc znowu modne !/ z lat PRL, ktore zastepuje sie tandeta z Ikei, to nie stary, rozpadajacy sie samochod. Zarzad parafii/Proboszcz zobowiazany jest wpisac w rejestr zabytkow osobno freski i wtedy kosciol Sw.Anny otrzyma fundusze na konserwacje - wypowiedz pani konserwator zabytkow Poznania. Lata temu w kociele Matki Boskiej Bolesnej na Lazarzu zamalowaniu takze piekne, stare, wartosci zabytkowej freski i pomalowano sciany na bialo. Teraz ma sie powtorzyc historia u Sw. Anny ? Wedlug mnie pomysl absolutnie nie do zaakceptowania. Jestem rodowita Lazarzanka, takie zmiany jak proponowana przez ksiedza Balcera uwazam za kolejne podcinanie/eliminowanie Lazarzowi jego historii, naszej historii, historii pokolen Lazarza. Nie zgadzam sie z zamalowaniem fresek. A co Archidiecezja Poznanska, zadnej pomocy finasowej ?
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: