Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Stary dworzec kolejowy odkrył swoje tajemnice - można było zobaczyć podziemia i zaplecze kas - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Prezydentem Poznania będzie nadal Jacek Jaśkowiak, który uzyskał 70,67% głosów, na Łazarzu - 69,48%. Zbigniew Czerwiński ze Zjednoczonej Prawicy uzyskał 30,52% głosów wśród mieszkańców Łazarza, w skali miasta - 29,33% Frekwencja na Łazarzu wyniosła 35,37%, a w skali miasta - 41,38%
Stary dworzec kolejowy odkrył swoje tajemnice - można było zobaczyć podziemia i zaplecze kas
20-05-2013 13:47   Janusz Ludwiczak
W Noc Muzeów można było zobaczyć stary dworzec Poznań Główny od kuchni. Zwiedzający mogli zobaczyć podziemia, które były siedzibą formacji obrony cywilnej, a także były komisariat policji czy przyjrzeć się pracy kas. Wycieczka obejmowała również zwiedzanie poddaszy dworca.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyło się sobotnie zwiedzanie starego dworca w ramach Nocy Muzeów. Była to już ostatnia okazja na odkrycie tajemnic budynku, który w tym roku przestanie pełnić funkcje dworca kolejowego, a w przyszłości ma stać się biurowcem i hotelem.

Z okazji Nocy Muzeów można było zobaczyć poddasze i podziemie starego dworca, zaplecze kas i dawny komisariat policji. Tak więc to zapewne jedyna i ostatnia okazja, podczas której można było zobaczyć zakamarki na co dzień niedostępne dla podróżnych. Za chwilę stary dworzec będzie wygaszany i rozpocznie się przebudowa obiektu. Oprócz Poznania można było zwiedzić również dworce: Wrocław Główny, Gdynia i Warszawa Centralna - wyjaśnia Piotr Kryszak, rzecznik prasowy PKP S.A. w Poznaniu.

Najbardziej kulminacyjnym punktem na trasie wycieczki było zwiedzanie podziemi starego dworca, które pełniły funkcję schronu. Obradowała tutaj cyklicznie formacja obrony cywilnej poznańskiego węzła kolejowego.

Był to obiekt obrony cywilnej, w którym dwa razy w ciągu roku odbywały się ćwiczenia z udziałem około 100 osób, wśród których byli nie tylko kolejarze, ale załoga węzła kolejowego, w tym jednostki wojskowe i ochotnicy. Ćwiczenia odbywały się nawet przez trzy dni. Obiekt był samowystarczalny, wyposażony w prąd, wodę, zapas posiłków. Schron był wykorzystywany po raz ostatni w lat 90 - objaśnia Stanisław Bączyk, który oprowadzał po podziemiach starego dworca.

Pierwotnie stary dworzec miał zostać zamknięty w czerwcu, jednak stanie się to dopiero z końcem wakacji. W jego miejscu za kilka lat powstanie hotel i biura.

Korzystać ze starego dworca będzie można jeszcze do końca sierpnia. W przyszłości będą tutaj funkcje hotelowo-biurowe. Przejście podziemne będzie dalej funkcjonować i łączyć przystanek PeSTki i perony 4, 5, 6 - tłumaczy Piotr Kryszak, rzecznik PKP w Poznaniu.

A czy kolej nie żałuje, że ponad 130-letni dworzec przejdzie do historii?

Nie żałujemy, mamy nowy dworzec, który jest nowoczesny i przyjazny dla podróżnych. Pewnie łezka w oku się kręci, bo to jest budynek, który ma swoją historię. Ale być może budynek w tej historycznej formie zostanie odnowiony - dodaje Piotr Kryszak z PKP.

Kiedy zobaczyłam dworzec od zaplecza, widać, że ten budynek ma ogromny potencjał, trochę go szkoda. Jest to kawał historii miasta. Bardzo szkoda, że ten obiekt ma zostać wyburzony. Stary dworzec mógłby zostać wykorzystany do działań kulturalnych i artystycznych. Do celów komunikacyjnych lepszy jest jednak nowy dworzec, który jest bardziej nowoczesny - uważa Natalia Szafran-Kozakowska, która wybrała się na spacer po starym dworcu.


Dworzec Główny początkowo zwany był Centralnym. W 1870 opracowano projekt budynku, a budowę obiektu rozpoczęto cztery lata później. Dworzec Główny został oddany do użytku 16 listopada 1879 roku, jednak do 1906 roku prowadzono prace związane z wykończeniem. Ówczesny budynek składał się z północnego skrzydła frontowego z centralnie usytuowanym holem oraz zespołu przylegających od południa skrzydeł zgrupowanych przy dwu dziedzińcach wewnętrznych. Elewacje obłożone były czerwoną cegłą licówką.

Na początku 1929 roku w związku z Powszechną Wystawą Krajową, tzw. "PeWuKą" Dworzec Główny został przebudowany. Podczas okupacji niemieckiej w latach 1939-1945 ze względów strategicznych wybudowano południową obwodnicę dworca Poznań Główny (Górczyn-Dębiec-Starołęka-Franowo-Swarzędz). W tym samym czasie w ramach ochrony przeciwlotniczej zbudowano serię schronów przeciwlotniczych wzdłuż ul. Dworcowej.

Podczas bitwy o Poznań w 1945 budynek dworca został zbombardowany. Odbudano go w latach 1946-1949. Największemu przeobrażeniu uległa fasada budynku, która uzyskała cechy klasycystyczne.

Kolejna przebudowa miała miejsce w latach 1961-1976, w wyniku której obiekt uzyskał cechy modernistyczne.

25 listopada 2006 w holu dworca Ryszard Kapuściński odsłonił tablicę pamiątkową poświęconą podróżnikowi Kazimierzowi Nowakowi, który pokonał 40 tys. km pieszo i rowerem po Afryce.


R E K L A M A

Komentarze (3)

06-11-2013 08:26:22
Ja
" Do celów komunikacyjnych lepszy jest jednak nowy dworzec, który jest bardziej nowoczesny". Ciekawe czy ta ignorantka kiedykolwiek jechała pociągiem z nowego dworca. A skomunikowanie z tramwajami to jakaś kpina. Ze starego dworca na wszystkie perony było blisko, podobnie jak na przystanki tramwajowe. Spróbujcie teraz szybko przedostać się z tramwaju na peron 4b. Jedziemy windą na dworzec i co widzimy? Nico. Trzeba ominąć slalomem jakieś rury żeby dojrzeć tablicę z odjazdami pociągów. Po uruchomieniu tego centrum handlowego próbował szanowny projektant i bezmózg zatwierdzający projekt przedostać się z nowego przystanku tramwajowego do dworca? Po tych jedynych ruchomych schodach w czasie szczytu komunikacyjnego czyli w okolicach 15? Jak dla mnie codziennie zmuszonego do korzystania z pociągów a następnie tramwaju to jest to jedno wielkie nieporozumienie. O braku miejsca do złożenia dupska w oczekiwaniu na pociąg nie wspomnę.
20-05-2013 19:47:45
Szczur
Szkoda, że się nie załapałem - tłumy były nieprzebrane.
20-05-2013 18:28:35
De.
Fajna fotorelacja.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

04

cze

do 07-06-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
ITM - Innowacje, Technologie, Maszyny
Nauka dla gospodarki
"Modernlog" - Targi Logistyki Magazynowania i Transportu

09

cze

Polska * Poznań * Łazarz
Wybory do Parlamentu Europejskiego

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: