W dotychczasowym systemie właściciele posesji sami wybierali odbiorców odpadów - zwykle oferujących najniższą cenę - i nie interesowali się kwestiami ich dalszego zagospodarowania. Tymczasem odpadów ciągle przybywa. Rosną też wymagania związane z ich zagospodarowaniem. Normy unijne zobowiązują gminy do osiągnięcia już od tego roku określonych poziomów odzysku i recyklingu. Jeśli tego nie zrobią grożą im surowe kary finansowe. Odpadów nie można w nieskończoność kierować na składowiska, gdyż w hierarchii przetwarzania odpadów jest to najgorsza metoda ich zagospodarowania. Trzeba więc budować sortownie i spalarnie, doskonalić systemy ich zbierania i segregowania, a także rekultywować tereny obecnych składowisk, gdyż zagrażają one środowisku.
Do tej pory było taniej...
Tak dowodzi wielu mieszkańców. W dotychczasowym systemie opłaty były zróżnicowane. Wynikało to często z rachunku ekonomicznego firm odbierających odpady. W niektórych rejonach (np. na terenie spółdzielni mieszkaniowych) stosowano niższe stawki i równoważono je sobie opłatami w innych strefach (np. na osiedlach willowych). Można też było obniżać koszty wywożąc odpady na dzikie składowiska, do żwirowni lub wprost do lasu. Inną formą „oszczędności” były zmiany oznaczenia odpadów. Te niebezpieczne uznawano za zwykłe i kierowano wprost na składowiska. Ten nieszczelny system umożliwiający omijanie wymagań i nie gwarantujący osiągnięcia określonych poziomów odzysku i recyklingu musiał się zmienić.
Jakie zmiany są najważniejsze?
Od 1 lipca 2013 gminy przejmą zarząd nad gospodarowaniem odpadami, wprowadzą nowe zasady naliczania opłat i określą ich stawki, a w przetargach wybiorą firmy odbierające odpady. Mieszkańcy nie będą już podpisywać indywidualnych umów z odbiorcami odpadów, a segregacja śmieci będzie się im opłacać poprzez ponoszenie niższych stawek opłat.
Dlaczego nie gmina, lecz Związek Międzygminny "Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej" ustala stawki opłat?
Znowelizowana ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązała radę gminy do dokonania w drodze uchwały wyboru jednej z metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz do ustalenia stawki takiej opłaty i stawki za pojemnik o określonej pojemności. Samorządy Miasta Poznania oraz 9 sąsiednich gmin, zgodnie z przepisami ustawy, przekazały te uprawnienia utworzonemu Związkowi Międzygminnemu „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”. Jego Zgromadzenie, na podstawie Statutu Związku Międzygminnego przyjętego przez rady gmin – uczestników związku, jest więc właściwe do podjęcia uchwał określających metodę oraz stawki opłat. W skład 18-osobowego Zgromadzenia ZM GOAP wchodzą burmistrzowie i wójtowie lub ich zastępcy 9 gmin oraz 9 przedstawicieli miasta Poznania.
Dlaczego zdecydowano się wybrać naliczanie opłat od osoby?
W znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustawodawca przesądził, że gminy lub utworzony przez nie Związek Międzygminny mogą wybrać tylko jedną z czterech metod naliczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na całym swym obszarze. Można je naliczać: od liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość, od powierzchni nieruchomości, od zużycia wody oraz od gospodarstwa domowego. Większość samorządów wybiera za podstawę liczbę osób.
Przeprowadzona z pomocą Centrum Ekspertyz Gospodarczych analiza silnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń, zwana analizą SWOT wszystkich metod wykazała, że dla Poznania oraz 9 gmin tworzących Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” optymalne jest naliczanie opłaty od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Za jej przyjęciem przemawia: uniwersalność, powszechność, obiektywność, adekwatność, realność, wykonalność, szczelność, sprawdzalność i proekologiczność. Jej silną stroną jest także wysoka akceptowalność społeczna, gdyż metoda ta jest prosta i najbardziej zrozumiała.
Jak ustalane są stawki opłat?
Ustawodawca zostawił samorządom dowolność w ich ustalaniu. Określając jednak w ustawie, że z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami pokrywane są koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, a także obsługi administracyjnej całego systemu.
Podstawę dla określenia na obszarze Związku Międzygminnego GOAP proponowanych stawek opłat stanowi analiza, która przedstawia w obiektywny sposób dotychczasowe koszty odbioru i zagospodarowania odpadów oraz prognozy na najbliższe lata. Ze zgromadzonych przez nie danych wynika, że szacowany koszt ponoszony przez mieszkańców regionu przypadający na 1 Mg odpadów w 2010 r. kształtował się na poziomie 450 zł w cenach netto, z czego marża firmy wraz z kosztem odbioru i transportu odpadów wyniosły ok. 247 zł, a koszt zagospodarowania odpadów był równy ok. 203 zł za Mg.
Uwzględniając przedstawione koszty oraz liczbę mieszkańców wyliczono, że średnia miesięczna opłata netto za gospodarkę odpadami na 1 mieszkańca Związku Międzygminnego wynosiła w roku 2010 – 12,01 zł, w 2011 – 12,55 zł, w 2012 roku wyniosła 14,18 zł. Na rok 2013 r. jej wielkość prognozuje się na 15,24 zł. Jest to kwota bazowa.
Należy podkreślić, że wzrost kosztów w minionych latach wynikał głównie z inflacji oraz podniesienia opłaty marszałkowskiej. Jedynie te elementy uwzględniono w prognozie na rok 2013. Stanowi ona uśredniony koszt zagospodarowania odpadów w Poznaniu w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Rzeczywiste koszty ponoszone dotychczas przez niektórych mieszkańców mogą być niższe, ale są też mieszkańcy ponoszący wyższe opłaty. Ponadto część strumienia odpadów „znika”.
W analizie przedstawiono także potencjalny wpływ ryzyk na wyliczoną kwotę bazową. Wzrost cen uzyskanych w przetargach o 10% zwiększy kwotę bazową do 16,77 zł, a o 15% do 17.53 zł. 2% nieściągalnych opłat od mieszkańców zwiększy kwotę bazową do 15,55 zł, a 5% do 16,00 zł.
Natomiast uwzględnienie odpadów nieobjętych statystykami - według szacunków stanowią one ok. 5%, czyli 12.199 Mg - spowoduje podniesienie miesięcznej opłaty do 15,81 zł.
W analizie uwzględniono także ludność dotychczas nieobjętą statystykami. Szacuje się, że stanowi ona 3% mieszkańców Związku, czyli 22.251 osób. Ich uwzględnienie wpłynie na obniżenie miesięcznej opłaty netto na 1 mieszkańca do 14,78 zł.
Warto podkreślić, że przedstawiona w analizie firm audytorskich kwota bazowa 15,24 zł nie obejmuje wszystkich ryzyk i potencjalnych kosztów związanych z funkcjonowaniem nowego systemu gospodarowania odpadami. Między innymi nie ujęto w niej konieczności utworzenia funduszu wsparcia dla potrzebujących, w tym rodzin wielodzietnych czy nieodzownych inwestycji związanych z budową dwóch Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Jakie stawki opłat są optymalne na obszarze ZM GOAP?
Uwzględniając wyliczoną kwotę bazową oraz pojawienie się w systemie osób dotychczas nieobjętych statystykami zasadne jest ustalenie średniej miesięcznej opłaty za gospodarkę odpadami na 1 mieszkańca Związku Międzygminnego w kwocie 14,75 zł za odpady segregowane oraz 19,50 zł za odpady zmieszane.
W przypadku nieruchomości niezamieszkałych opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie iloczynem liczby pojemników bądź kontenerów z odpadami powstałymi na danej nieruchomości oraz stawki opłat za dany pojemnik. Proponowane stawki są zróżnicowane w zależności od pojemności oraz prowadzenia selektywnej zbiorki odpadów. Za pojemnik o objętości 0,11 i 0,12 m sześć. stawka wynosi 26,00 zł, a za kontener o pojemności 4,0 m sześć - 357,00 zł. Jeżeli jednak na danej nieruchomości odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, opłaty będą niższe. Za pojemniki 0,11 i 0,12 m sześć stawka wyniesie 21,00 zł, a za kontener o pojemności 4,0 m sześć – 286,00 zł.
Czy opłaty można obniżyć?
Przyjęte stawki opłat są – jak wynika z przedstawionych analiz - zbliżone do uśrednionej kwoty obecnie ponoszonej przez ogół mieszkańców i umożliwią właściwe funkcjonowanie nowego systemu gospodarowania odpadami. Dalsze obniżenia stawek, choćby o 1 zł, spowodują konieczność wnoszenia przez gminy dopłat. Uwzględniając liczbę mieszkańców Związku, w skali miesięcznej, będzie to kwota ponad 744 tys. zł. Gminy będą ją ponosić proporcjonalnie do liczby mieszkańców.
Czy nowy system obejmie wszystkich mieszkańców?
Właściciele i zarządcy nieruchomości są zobowiązani do złożenia deklaracji, w których określą liczbę osób zamieszkujących daną nieruchomość. Dane te będą weryfikowane i kontrolowane. W nowym systemie gospodarowania odpadami, na terenie Związku Międzygminnego, przewiduje się wprowadzenie specjalnego znakowania pojemników, kontenerów i worków przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych oraz zbieranych w sposób selektywny. Znakowanie opierać się będzie o czipy i naklejki z kodem paskowym, identyfikującym między innymi właściciela nieruchomości, typ pojemnika i rodzaj zbieranego odpadu. Wprowadzenie elektronicznego znakowania urządzeń do gromadzenia odpadów umożliwi objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości zorganizowanym systemem odbioru odpadów oraz uszczelnienie ich strumienia.
Fot: Janusz Ludwiczak/archiwum lazarz.pl
ZOBACZ TAKŻE: Miasto zlikwidowało pojemniki do segregacji śmieci
ZOBACZ TAKŻE: Śmietnik powstał przy tymczasowej zajezdni na Hetmańskiej?
ZOBACZ TAKŻE: Chodnik na Głogowskiej zamienił się w śmietnik
ZOBACZ TAKŻE: "Rakieta" przestała szpecić
ZOBACZ TAKŻE: Gratowóz zbierał od mieszkańców stare pralki, lodówki i telewizory
Komentarze (0)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· "Trójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
(29-03-2024 01:08)
· Rozpoczęło się Triduum Paschalne, w oczekiwaniu na Wielką Noc {GODZINY NABOŻEŃSTW}
(28-03-2024 20:40)
· "Dwójki" do Rady Miasta – MINI-debata z kandydatami
(27-03-2024 16:09)
· Poważna awaria w INEA
(26-03-2024 14:37)
· MINI-debata z kandydatami do rady miasta – na początek "jedynki"
(26-03-2024 14:12)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Równo 217 lat temu Napoleon Bonaparte przybył do Poznania i raczył się piwem na Górczyńskiej
(27-11-2023 12:11)
Niezapominajka |
kwi
do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej
kwi
Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe
kwi
do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja
kwi
Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton
kwi
11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Do "tajemniczej" M. Jeżeli zna Pani inne ulice niespełniające ...
(28-03-2024 14:22)
· @mieszkaniec: to ty nie wiesz, że polityka zawsze ciągnie do koryta. Ale fakt ...
(28-03-2024 10:25)
· @Pieszy Miejski, nieśmiało wtrącę, że Głogowska nie jest jedyną ulicą ...
(28-03-2024 07:51)
· Zgłosiłem do prokuratury by zbadano, czy niezgodna z prawem organizacja ruchu ...
(27-03-2024 23:37)
· A to panu Wośkowiakowi zamarzył się powrót do rady miasta???
(27-03-2024 19:20)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: