Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Autobusy T2 stoją w korkach wokół Ronda Jeziorańskiego nawet 20 minut. Rady osiedli chcą to zmienić - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Autobusy T2 stoją w korkach wokół Ronda Jeziorańskiego nawet 20 minut. Rady osiedli chcą to zmienić
14-11-2011 01:36   Janusz Ludwiczak
Nawet 20 minut zajmuje autobusom linii T2 przejazd z przystanku Wojskowa do Ronda Jeziorańskiego. Dzieje się tak, gdyż autobusy stoją w długim korku na ulicy Wojskowej, Marcelińskiej i Przybyszewskiego. W kierunku przeciwnym sytuacja jest podobna. Zatory tworzą się na Grunwaldzkiej i Reymonta. Kolejnym problemem są przepełnione autobusy. Mimo iż są one przegubowe i 18-metrowe oraz jeżdżą co 5-8 minut, to niektórzy pasażerowie nie mogą do nich wsiąść. Zmian domagają się grunwaldzkie rady osiedli oraz Stowarzyszenia: Inwestycje dla Poznania oraz My Poznaniacy.

Tramwaje na pół roku zostały zastąpione autobusami

Już od ponad tygodnia tramwaje, które jeździły ulicami Reymonta i Grunwaldzką zostały zastąpione autobusami "za tramwaj". W miejsce "jedynki", "szóstki", "siódemki" i "trzynastki" pojawiły się linie zastępcze T2 i T3.

Mieszkańcy Grunwaldu i Łazarza zmierzający w okolice Ronda Jeziorańskiego czy w kierunku Junikowa musieli przesiąść się do autobusowej komunikacji zastępczej "za tramwaj".

Z Ronda Kaponiera przez Grunwaldzką, Wojskową, Marcelińską, Przybyszewskiego, Rondo Jeziorańskiego (z powrotem przez Przybyszewskiego, Wyspiańskiego i Wojskową), Grunwaldzką, Żmigrodzką do pętli "Junikowo" przy skrzyżowaniu z ul. Miśnieńską co 5-8 minut kursują autobusy linii T2. Natomiast Z os. Kopernika przez Jawornicką, Grunwaldzką, Grochowską, Reymonta, Chociszewskiego do skrzyżowania ulic Głogowskiej i Hetmańskiej jeżdżą autobusy linii T3. Nadal pomiędzy Rondem Kaponiera, a Rondem Jeziorańskiego funkcjonuje autobus "za tramwaj" T1, jednak zmianie uległ jego rozkład jazdy. Linia T1 stała się połączeniem uzupełniającym z częstotliwością co 20 minut.

Kierowcy blokują bus-pasy i zagradzają przystanki

Sprawną i alternatywną komunikację miały dać specjalne buspasy, czyli jezdnie przeznaczone tylko dla ruchu autobusów. Dzięki temu rozwiązaniu autobusy "za tramwaj" miały nie stać w korkach. Mimo to, część kierowców nie przestrzega nowej organizacji ruchu i wjeżdża na buspasy.

Nie lepiej jest na samych przystankach, które zagradzają zaparkowane samochody. Kierowcy nie powinni parkować 15 metrów od słupka ze znakiem D-15 (przystanek autobusowy). W rzeczywistości jest jednak inaczej. Najgorsza sytuacja jest na przystanku autobusu T3 "Głogowska/Hetmańska" na ulicy Chociszewskiego oraz na przystankach linii T2 "Wojskowa" oraz "Rondo Jeziorańskiego" na ulicy Grunwaldzkiej w kierunku Junikowa.

Sprawdziliśmy na własnej skórze - autobusy stoją w korkach nawet 20 minut

W środę, 9 listopada przetestowaliśmy jazdę autobusami linii T2 i T3. Naszą podróż rozpoczęliśmy przy pętli tramwajowej Junikowo. Przystanek autobusowy znajduje się na ulicy Żmigrodzkiej.

O godz. 12:54, czyli zgodnie z rozkładem podjeżdża przegubowy, 18-metrowy autobus, który miał wyświetlony napis "T2 Rondo Kaponiera". Wsiadamy, jest sporo wolnych miejsc, ale do czasu. Już od przystanku "Jeleniogórska" autobus zaczyna się zapełniać, a to dopiero początek trasy.

Na "Bułgarskiej" i "Grochowskiej" z wejściem do autobusu mają problem pasażerowie, jednak udaje im się dostać do pojazdu. W naszym "T2" panuje już ścisk.

Autobus dojeżdża do Ronda Jeziorańskiego i już zaczyna się korek. Włączamy stoper. Dopiero po 6 minutach autobus podjeżdża na przystanek "Rondo Jeziorańskiego", na ulicy Reymonta. Jedziemy dalej i znów korek. Autobus pokonuje parę metrów i staje. W końcu po 11 minutach skręca z Reymonta w Wyspiańskiego. Tutaj na szczęście jazda jest płynna, aż do skrzyżowania z Wojskową, gdzie kierowcy blokują wjazd z naprzeciwka stojąc w korku na sąsiednim pasie w kierunku Rymonta. Udaje się, jesteśmy już na Wojskowej, skręcamy w Grunwaldzką. Dwa przystanki, z "Ostroroga" do "Wojskowej" według rozkładu autobus T2 powinien pokonać w 6 minut. Nasz stoper policzył jednak, że podróż zajęła 16 min 41 sek., a nie była to godzina szczytu. Do autobusu wsiedliśmy przecież o godz. 12:54, a jest już 13:23.

Dalej autobus jechał płynnie, bez stania w korku. Niestety o komfortowej jeździe nie było mowy, gdyż ścisk w autobusie był ogromny, mimo iż T2 jeździ co 5 minut.

Przy dojeździe do Kaponiery znów kłopoty. W okolicach wejścia na Targi znów korek. Na szczęście już nie taki, jaki był w okolicach remontowanego Ronda Jeziorańskiego. W korku staliśmy niecałe 5 minut i o 13:30 znaleźliśmy się na Kaponierze.

Teraz czas sprawdzić jak sytuacja wygląda w przeciwną stronę. O 13:35, czyli punktualnie, jak to było podane na rozkładzie podjeżdża autobus T2 w kierunku Junikowa. Autobus skręca w ulicę Zeylanda i dzięki specjalnej "śluzie" może wjechać w Grunwaldzką, omijając zakorkowaną Bukowską i Szylinga (tak do tej pory jeździł autobus T1, na szczęście ZTM poszedł po rozum do głowy i to zmienił).

Nasz autobus dojeżdża do przystanku "Wojskowa". Pasażerowie wysiadają praktycznie wprost na zaparkowane samochody. Godz. 13:39, T2 jedzie dalej. Z Grunwaldzkiej skręcamy w Wojskową i... korek. Włączamy więc stoper.

Po 3 minutach skręcamy w Marcelińską i tu zator jeszcze dłuższy. Na dodatek z ulicy Niecałej wyjeżdża samochód. Kierowca jedzie "pod prąd" lewym pasem, na którym nie było na szczęście innych aut. Ciekawe, gdzie on może jechać. A tu proszę, wpycha się wprost przed nasz autobus. Stoimy w korku już 7 minut. W końcu mamy zielone światło i skręcamy w Przybyszewskiego. Tu jedzie się trochę płynniej, ale korek też się tworzy. Aż się prosi, by Marcelińska była jednokierunkowa, a jedna z jezdni została przeznaczona na buspas. Podobnie powinno być na Wojskowej i Wyspiańskiego.

W końcu o godz. 13:55 dojeżdżamy do Ronda Jeziorańskiego, a tu znowu czerwone. Udaje się, skręcamy w Grunwaldzką. Autobus zatrzymuje się na przystanku. Tutaj sytuacja jest podobna, co na poprzednim przystanku. Samochody zagradzają cały przystanek. Na tym na razie kończymy podróż autobusami "za tramwaj", czas na krótki spacer, by przetestować tym razem linię T3.

O godz. 14:26 podjeżdża na przystanek "Grochowska" autobus T3. Według rozkładu powinien pojawić się tutaj o 14:28, więc albo autobus jest 8 minut spóźniony (poprzedni odjazd był o 14:18) lub jest o 2 minuty za wcześnie. Ledwo wciskamy się do pojazdu, jednak w porównaniu do autobusu linii T2 jest tutaj luźniej.

Cyrk zaczyna się, gdy przejeżdżamy skrzyżowanie z Promienistą. Z okien autobusu widać, że korek ciągnie się aż do Arciszewskiego. W sumie w korku autobus T3 spędził 7 minut. By skręcić w Reymonta potrzebowaliśmy aż cztery cykle świateł. Do przystanku końcowego "Głogowska/Hetmańska", który został zlokalizowany na ulicy Chociszewskiego dojechaliśmy o godz. 14:37, czyli podróż zajęła nam 11 minut. Według rozkładu powinno to zająć 5 minut. Niestety jechaliśmy dwa razy dłużej.

Grunwaldzkie rady osiedli i stowarzyszenia My Poznaniacy oraz Inwestycje dla Poznania chcą zmian

Grunwaldzkie rady osiedlowe oraz Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania wraz ze Stowarzyszeniem My Poznaniacy chcą uruchomienia więcej liczby autobusów i wpowadzenia kolejnych buspasów. W tym celu zwracają się do Zarządu Dróg Miejskich (ZDM), Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) oraz Komendy Miejskiej Policji ze specjalnym wnioskiem.

Pismo adresowane do ZDM i ZTM:

Szanowni Państwo!

Bardzo dziękujemy za spotkanie w dniu 28 października i uwzględnienie w przewidywanej organizacji ruchu większości naszych postulatów. Jednakże wobec nie ujęcia części z nich oraz nie ujęcia uwag zgłaszanych podczas spotkania, chcielibyśmy przedstawić je Państwu w jednolitej formie na piśmie. Jest to tym bardziej zasadne, że pierwsze dni funkcjonowania nowej organizacji ruchu w pełni potwierdziło nasze obawy. Prosimy o uwzględnienie jak poniżej:

  1. Wspomożenie mieszkańców Os. Kwiatowego i Ławicy przez zwiększenie częstotliwości kursowania autobusu linii 77. Jest to alternatywna trasa dla osób dojeżdżających z najbardziej dzisiaj poszkodowanych okolic osiedla Kwiatowego i Junikowa do centrum. Prosimy o rozważenie i przeanalizowanie tymczasowego poprowadzenia tej linii po ul. Szarotkowej, gdzie wskutek mniejszego ruchu mniejsze byłyby też opóźnienia linii, ewentualnie zaprojektowanie skrócenia trasy autobusu i zorganizowanie jego tymczasowej pętli na ulicach poprzecznych do Malwowej. Ciekawi jesteśmy jakie są w tym zakresie możliwości, które skonsultowalibyśmy z mieszkańcami. Zwiększenie częstotliwości kursowania linii 77 jest dla mieszkańców tego najbardziej oddalonego od miasta osiedla kluczowe.
  2. Udrożnienie ruchu autobusów na ulicach otaczających Rondo Nowaka-Jeziorańskiego przez:
    • stworzenie z ulicy Marcelińskiej (na odcinku od ulicy Wojskowej do Przybyszewskiego) ulicy jednokierunkowej z wyznaczonym buspasem. Objazd dla osób chcących dojechać od Przybyszewskiego do Wojskowej byłby skierowany przez ulicę Rokietnicką albo Wyspiańskiego.
    • ustanowienie pierwszeństwa dla ruchu skręcającego z ulicy Wojskowej w lewo w ulicę Marcelińską.
    • stworzenie z ulicy Wyspiańskiego (na odcinku od ulicy Reymonta do Wojskowej) ulicy jednokierunkowej z wyznaczonym buspasem. Objazd dla osób chcących dojechać od Wojskowej do Reymonta byłby skierowany przez ulicę Chociszewskiego albo Marcelińską.
    • ustanowienie pierwszeństwa dla ruchu skręcającego z ulicy Wyspiańskiego w lewo w Wojskową.
    • utworzenie pasa dla autobusów na ul. Przybyszewskiego na pasie do prawoskrętu do Szpitala Klinicznego UM oraz przystanku autobusowego na ul. Przybyszewskiego za wjazdem do szpitala przed Rondem Nowaka-Jeziorańskiego
    • utworzenie pasa dla autobusów na ul. Grunwaldzkiej w stronę Junikowa 200 m przed ul. Wojskową
  3. Zwiększenie pojemności systemu autobusów Za Tramwaj przez:
    • zwiększenie częstotliwości autobusu T2 w godzinach szczytu do 3 minut.
    • kursowania autobusu linii T1 w godzinach szczytu do 10 minut
    • wydzielenie pasa dla autobusów przy Kaponierze z jednego z dwóch pasów ul. Bukowskiej w stronę Junikowa przez domami mieszkalnymi i hotelem Sheraton
    • stworzenie przystanku autobusowego dla linii T1 i T2 przed hotelem Sheraton albo na wysokości bramy targowej przy ulicy Grunwaldzkiej, ewentualnie bliżej ulicy Święcickiego. Ułatwi to dotarcie do Dworca PKP i Mostu Dworcowego, a zarazem nie powinno kolidować z planowanymi remontami w tym obszarze.
  4. Zaoferowanie alternatywnego połączenia Junikowa i części Os. Kwiatowego z Głogowską/Hetmańską przez połączenie z tego rejonu ulicami Wieruszowską, Bełchatowską, Sobotecką do Promienistej, powrót Krośnieńską z Os. Kopernika. Zdając sobie sprawę z ograniczonej nośności i szerokości ulic w tym rejonie pragniemy zauważyć, że MPK zakupiło ostatnio minibusy, które nie są obecnie stale wykorzystywane. Nie powinny mieć problemu z pokonaniem tej trasy. Częstotliwość kursowania można dopasować np. do autobusu linii 79, co zapewniłoby względnie płynny ruch mieszkańcom.
  5. Usprawnienie ruchu linii T3 przez prowadzenie jej w obu kierunkach po ul. Chociszewskiego (powrót ul. Szymborską). W tym celu konieczne byłoby jedynie zapewnienie autobusom możliwości skrętu z Chociszewskiego w Kasprzaka, następnie Potworowskiego i powrót w ul. Chociszewskiego.
  6. Poprawę oznakowania pasów autobusowych oraz przedłużenie pasa na Grunwaldzkiej od ul. Drzewieckiego do tymczasowego ronda przed Bułgarską. Szczególnie przed krytycznymi skrzyżowaniami np. przed Rondem Nowaka-Jeziorańskiego konieczne jest ograniczenie prędkości do 30 km/h i oznakowanie np. C-10 z wyłączeniem bus+taxi w jezdni rozgraniczające pasy ruchu.

Nadto momentami spotyka się błędne oznakowanie pionowe, które nie uwzględnia pasa autobusowego. Jako przykład można podać skrzyżowanie Grunwaldzkiej (w stronę centrum) z Grochowską gdzie oznakowanie pionowe stale nie uwzględnia buspasa dopuszczając ruch na wprost na obu pasach jezdni. Na długim odcinku w kierunku Junikowa, zaraz za Rondem Jeziorańskiego również brak odpowiedniego oznakowania poziomego (jest tuż przed przystankiem a potem długo nic).
Zastanawiamy się także nad dopuszczeniem rowerów do jazdy po pasie dla autobusów, gdyż tworzą one niebezpieczne sytuacje spowalniając ruch albo de facto jadą po tym pasie.

Pod poniższym pismem podpisują się: Rada Osiedla Kwiatowe, Rada Osiedla Junikowo, Rada Osiedla Ławica, Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania, Stowarzyszenie My-Poznaniacy.

Rady Osiedli Grunwald Południe, Grunwald Północ, Łazarz oraz Stary Grunwald zapoznają się z pismem na najbliższych radach i po ewentualnych poprawkach prześlą także swoje stanowiska.

Pismo adresowane do Komendy Miejskiej Policji:

W związku z remontami Ronda Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz ulicy Grunwaldzkiej od soboty funkcjonuje zmieniona organizacja ruchu. Na Grunwald przestały dojeżdżać tramwaje i pojawiły się nowe objazdy. Powstał również pas tylko dla autobusów i taksówek mający usprawnić ruch transportu publicznego. W związku z powyższym zwracamy się do Państwa z prośbą o czuwanie nad sytuacją komunikacyjną w tym obszarze.

Szczególnej uwadze polecamy bus-pas. Jego drożność warunkuje jako taką sprawność ruchu na Grunwaldzie. Jeśli pas dla autobusów będzie lekceważony, to pasażerowie porzucą autobusy i wsiądą w samochody. Już docierają do nas głosy mieszkańców, którzy narzekają, że cała inicjatywa i nadzieja na nic, jeśli się nowych reguł nie egzekwuje albo nie pomaga kierowcom się zorientować w sytuacji. Czas przejazdu wynoszący w szczycie 30 minut na pokonanie odcinka wokół Ronda Nowaka-Jeziorańskiego jest nie do zaakceptowania. Zapłacimy za to podwójnie – kosztami zwiększonych jeszcze bardziej zatorów i kosztami pustych autobusów spalających paliwo stojąc w większych korkach. W tej sytuacji ogromna rola nie tylko właściwej organizacji ruchu drogowego, ale i w organizacji i prewencji przez służby drogowe.

Nawyki kierowców i zniecierpliwienie może górować i czasem góruje nad oznakowaniem obecnie funkcjonującej organizacji ruchu. Warto, aby w tym rejonie, szczególnie na początku remontów, pojawiły się dodatkowe patrole policyjne, które – szczególnie w godzinach szczytu komunikacyjnego – zwracałyby kierowcom uwagę na obecne oznakowanie i przestrzeganie przeznaczenia buspasów. Z naszych obserwacji i rozmów z kierowcami wynika, że nie łamią oni reguł ruchu świadomie, ale w wyniku zachowań stadnych. Kosztują one w godzinach porannego szczytu pasażerów KAŻDEGO z autobusów T2 od 10 do 15 minut oczekiwania na skręt z ul. Grunwaldzkiej w ul. Reymonta. Szczególnej uwadze poświęcamy ten odcinek w stronę centrum przed Rondem Nowaka-Jeziorańskiego oraz w stronę Junikowa przez Bułgarską. A jeśli ZDM uwzględni nasze postulaty wprowadzenia pierwszeństwa na ul. Wojskowej ze skrętem w Marcelińską, oraz na ul. Wyspiańskiego przy skręcie w ul. Wojskową, to prosimy także o obecność policji na tych skrzyżowaniach.

Możliwości pomocy z Państwa strony są dla mieszkańców Poznania nieocenione. Pozwoli to mieszkańcom Grunwaldu na łatwiejsze i szybsze dojazdy komunikacją miejską, której pojazdy unikną korków, a także zwiększy się bezpieczeństwo na tym obszarze w związku z wprowadzonymi zmianami. Będziemy wdzięczni za okazaną nam pomoc i utrzymanie porządku.

Rada Osiedla Junikowo
Rada Osiedla Kwiatowe
Rada Osiedla Ławica
Rada Osiedla Stary Grunwald
Stowarzyszenie My-Poznaniacy
Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania


R E K L A M A

Komentarze (6)

15-11-2011 14:31:05
vv
@Anna: w 30-40 minut jesteś w stanie dojść z każdego punktu na grochowskiej na Jeżyce. Wiem, że nie jest to rozwiązanie idealne, ale spacer potrwa tyle samo, a będzie kojący dla Twoich nerwów i będzie dużo lepszą alternatywą dla zapchanego opóźnionego autobusu. Jeżeli z jakiś powodów nie możesz przemieszczać się pieszo, uznaj mój komentarz za niebyły. Pozdrawiam serdecznie.
15-11-2011 08:53:01
Anna
Po jednej wycieczce w dwie strony, przy wyruszaniu z pierwszego przystanku nieuprawnione jest twierdzenie, że autobusy T2 jeżdżą co 5 minut. Od ubiegłego poniedziałku usiłuję wracać do domu (na Jeżyce) z ul. Grochowskiej. Codziennie jest to samo - stoję na przystanku Grochowska przez jakieś 30-40 minut. W tym czasie podjeżdża jeden - czasem dwa autobus - do których żadną miarą wsiąść się nie da. Wczoraj powrót do domu zajął mi 50 minut! Absolutnie nie zdarzyło się, by autobus jechał co 5 minut w okolicach godziny 16, czyli w czasie gdy setki osób usiłują wracać do domu po pracy. Może gdyby udało się od ZTM wyegzekwować autobusy co 5 minut to mieściliby się w nich wszyscy chętni? I jeszcze druga uwaga - proszę zwrócić uwagę jakie autobusy jeżdżą na tej trasie, bo nierzadko zdarzają się krótkie autobusy, zamiast długich "przegubowców". To w jaki sposób traktuje się nas - pasażerów to skandal i życzyłabym szefom ZTM/MPK podróżowania w ten sposób po mieście, po pracy. Ale oni zapewne jeżdżą do pracy furami, bo tylko głupi decyduje się na transport zbiorowy.
14-11-2011 21:00:51
rex
gdzie jest drogowka i straz miejska??
14-11-2011 20:51:01
marek
W autobusie jedzie znacznie więcej osób, niż w samochodzie, którym najczęściej jedzie tylko 1 osoba. Coś należy usprawnić. W tym przypadku najbardziej dogodna jest komunikacja miejska, która jest tańsza i bardziej ekologiczna. A wracając do tematu - wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Marcelińskiej, Wojskowej i Wyspiańskiego to bardzo dobry pomysł. I tak objazd Ronda Jeziorańskiego jest poprowadzony albo przez Reymonta, Wyspiańskiego i Wojskową albo w drugą stronę przez Wojskową, marcelińska i przybyszewskiego.
14-11-2011 14:02:35
Radna
"zapewnienie autobusom możliwości skrętu z Chociszewskiego w Kasprzaka, następnie Potworowskiego i powrót w ul. Chociszewskiego. " W sobotę samochodem osobowym pokonałam ten odcinek "zaledwie" w 10 minut. Jeżeli wjadą autobusy trwać to będzie pewnie dwa razy dłużej.
14-11-2011 12:05:35
kaśka
Bardzo dobry pomysł, by Wojskowa, Wyspiańskiego i Marcelińska były jednokierunkowe.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: