Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Poznań Główny: Powstało 11 peronów - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Poznań Główny: Powstało 11 peronów
06-09-2022 06:30   Janusz Ludwiczak
Na dworcu Poznań Główny zmieniła się numeracja peronów. Równocześnie otwarty został nowy tunel prowadzący do ulicy Składowej. Zmienił się też rozkład jazdy pociągów.

Perony na dworcu Poznań Główny ponumerowane są teraz od 1 do 11, bez oznaczeń literowych, rosnąco od wschodniej do zachodniej strony stacji. A więc numer 1 otrzymał nowobudowany peron pod centrum handlowym Avenida. Dotychczasowy peron nr 2 zamienił się w 3, trzeci w 2, zaś peron nr 1 jest już "piątką".

Dla Dworca Letniego funkcjonuje już nie peron 4b, lecz 9 (kto wie, byś może jest tam gdzieś wejście na słynny peron 9¾).

Natomiast ostatni peron nr 11 znajduje się przy samym Dworcu Zachodnim, obok trasy PeSTki. Do tej pory peron ten miał numer 6.

– Wprowadzamy też sektory, dzięki którym podróżnym będzie łatwiej odnaleźć wagon, w którym mają miejscówkę – wyjaśnia Wojciech Grześkowiak, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Sektory znalazły się na każdym peronie. I tak sektor A znajduje się w południowej części, B – po środku peronu, C – w pobliżu Mostu Dworcowego.

O zmianie numeracji peronów na dworcu Poznań Główny mówiło się od dawna. Obecna pochodzi z czasów, gdy funkcjonował stary dworzec. Była ona zgodna z przepisami kolejowymi, zgodnie z którymi numery peronów były w kolejności od dworca na zewnątrz. Sytuacja ta powodowała jednak, że pasażerowie, zwłaszcza turyści się gubili.

– Podróżni zyskają lepszą orientację – zgodnie z nową numeracją perony będą oznaczone rosnąco, według kolejności. Czytelniejsza organizacja pozwoli na sprawniejszą komunikację i bardziej intuicyjne dojście na pociąg. Będą dogodniejsze zapowiedzi głosowe – numeracja peronów bez oznaczeń literowych umożliwi uzupełnienie komunikatów głosowych wygłaszanych na stacji o informację o sektorze peronu, przy którym zatrzymają się poszczególne wagony. Ułatwi to podróżnym korzystanie z pociągów – zaznacza Radosław Śledziński, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na zmianę numeracji peronów PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły blisko 5 milionów złotych (4,8 mln zł). Czemu tak dużo?

– Oprócz zwykłej wymiany tablic, koszt spowodowany jest koniecznością modyfikacji wielu systemów, np. dynamicznej informacji pasażerskiej, systemu zapowiadania pociągów, a także systemu sterowania ruchem kolejowym, który odpowiada za bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu pociągów na stacji – przekonuje Radosław Śledziński z Polskich Linii Kolejowych.

Od niedzieli czynny jest też nowy tunel, który połączył istniejące przejście podziemne pod peronami z ulicą Składową.

– Niebawem udostępniony zostanie nowy peron nr 1, usytuowany przy budynku galerii handlowej. Poprawi on przepustowość stacji – umożliwi zwiększenie liczby połączeń z i do Poznania. Ponad 400-metrowy, zadaszony obiekt, będzie mieć ławki i jasne oświetlenie. Podróżni skorzystają z dodatkowego peronu w IV kw. br. Dogodne dojście do nowej platformy zapewni rozbudowane o ponad 200 metrow przejście podziemne z wyjściem na ul. Składową. Tunel – prowadzący pod całą stacją – ułatwi dostęp do wszystkich peronów i pozwoli na dogodne dojście między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami Poznania. Przygotowano ruchome schody do budynku dworca. Z myślą o osobach mających trudności z poruszaniem się będzie pięć wind, m.in. z rozbudowanej części tunelu na peron, z peronu do budynku dworca i przy Moście Dworcowym – podsumowuje Radosław Śledziński z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Budowa nowego peronu wraz z tunelem kosztuje kolej 111,6 mln zł.

Dodajmy, że od niedzieli obowiązują również nowe rozkłady pociągów regionalnych - Kolei Wielkopolskich i Polregio oraz dalekobieżnych PKP Intercity.

Nowa numeracja peronów na Poznań Główny:
• Peron nr 1 – nowo wybudowany peron (od strony centrum Poznania)
• Peron nr 2 – obecny peron nr 3 (pod parkingiem Avenidy)
• Peron nr 3 – obecny peron nr 2
• Peron nr 4 – obecny peron nr 2a
• Peron nr 5 – obecny peron nr 1 (przy wschodniej części budynku starego dworca i Pl. Dworcowego)
• Peron nr 6 – obecny peron nr 1a
• Peron nr 7 – obecny peron nr 4a (skąd odjeżdżają pociągi w kierunku Wrocławia)
• Peron nr 8 – obecny peron nr 4 (przy zachodniej części budynku starego dworca)
• Peron nr 9 – obecny peron nr 4b (Dworzec Letni)
• Peron nr 10 – obecny peron nr 5
• Peron nr 11 – obecny peron nr 6 (od strony Dworca Zachodniego, PST i MTP)


Map: PKP Polskie Linie Kolejowe


R E K L A M A

Komentarze (0)

Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

25

maj

Park Wilsona
Kiermasz "Zielony Poznań"

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: