Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Głogowska musi się zmienić - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Głogowska musi się zmienić
05-03-2018 04:09   Lilia Łada
Dane statystyczne wypadków drogowych w Poznaniu, które kilka dni temu udostępniła Policja, nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości: Głogowska jest, obok Hetmańskiej, najniebezpieczniejszą ulicą w naszym mieście. Czy trzeba jeszcze jakichś dowodów na to, że uspokojenie i spowolnienie ruchu na głównej arterii Łazarza jest niezbędne? – pisze w swoim felietonie Lilia Łada.

„Gazeta Wyborcza” kilka dni temu opublikowała wyczerpujące zestawienie danych o wypadkach i kolizjach drogowych w Poznaniu. Z danych wynika, że jest nie tylko źle, ale i bardzo źle. W Polsce od kilku lat liczba zdarzeń drogowych, podczas których ktoś zginął, systematycznie spada – w Poznaniu jest dokładnie odwrotnie. W ubiegłym roku na ulicach stolicy Wielkopolski doszło do 896 wypadków. To ponad dwa razy więcej niż w roku 2016 – wtedy było ich 430. Rośnie też liczba osób rannych w wypadkach i ofiar śmiertelnych. W 2016 roku było 522 rannych i 12 zabitych, w 2017 – aż 1049 rannych i 20 zabitych.

Głogowska przoduje w tych ponurych statystykach. W wypadkach, do których doszło na tej ulicy, zginęły 3 osoby, a 48 zostało rannych. To absolutny rekord w mieście. Na tej ulicy odnotowano też najwięcej kolizji – w roku 2017 było ich aż 350.

Dlaczego tak się dzieje? Powody są te same od lat i policjanci z drogówki od lat o tym mówią: nadmierna prędkość i brawura kierowców. Niestety, jak widać po statystykach, kierowcy nie bardzo przejmują się tym, co ma do powiedzenia policja...

Skoro kierowcy nie przejmują się zdrowiem i życiem tak swoim, jak i współuczestników ruchu, a policja nie może być wszędzie, to w takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest jak najszybsza zmiana organizacji ruchu na Głogowskiej tak, by kierowcy nie byli w stanie rozpędzać się na tej ulicy do prędkości niezgodnych z prawem. I zastanawia fakt, dlaczego, skoro statystyki wypadków pogarszają się od lat, Głogowska od lat jest wśród liderów tego niechlubnego rankingu, nadal nikt nic z tym nie zrobił?

Powodów może być kilka. Pierwszym z nich jest niewiedza. Być może prezydent i radni z Łazarza, tak miejscy, jak osiedlowi, po prosu nie wiedzą o tym, że statystyki wypadków dla Głogowskiej są aż tak złe? Naturalnie jest to możliwe. Co jednak sądzić o poziomie, samorządowych zarządców miasta, jeśli nie wiedzą o nim tak istotnych rzeczy jak liczby zabitych w wypadkach na jednej z głównych ulic? Zwłaszcza że policja nie ukrywa swoich danych i chętnie je udostępnia wszystkim zainteresowanym, nie tylko dziennikarzom z „Gazety Wyborczej”. Czyżby poznańskim samorządowcom brakowało profesjonalizmu?

Oczywiście może też być tak, że doskonale wiedzą o fatalnych statystykach i właśnie prowadzą prace koncepcyjne nad zmianami organizacji ruchu na Głogowskiej, które poprawią sytuację. Tylko że do wypadków na tej ulicy dochodzi od ładnych kilku lat. Czy mamy założyć, że przez kilka lat nie można było opracować koncepcji zmian na jednej ulicy, na której giną ludzie? To znowu wystawia niezbyt dobrą ocenę profesjonalizmowi samorządowców.

Może być jeszcze jeden powód. Polityczny. Otóż Głogowską wjeżdża do Poznania wiele osób, które pracują w stolicy Wielkopolski, ale mieszkają w okolicznych podmiejskich osiedlach i miasteczkach. Oni z pewnością sobie nie życzą jakiegokolwiek ograniczania prędkości czy w ogól,e utrudniania ruchu na ich głównej arterii dojazdowej do miasta. A przecież to także wyborcy. Powiatowi, ale wyborcy. Niektórzy nawet są wyborcami mającymi duże wpływy. Nie można do siebie zrażać wyborców, a im bliżej wyborów, tym trzeba być bardziej ostrożnym, to wie każdy samorządowiec.

Ale jeśli władze Poznania wychodzą z takiego właśnie punktu widzenia – to jest to bardzo niepokojące. Oznacza bowiem, że te 3 zabite osoby i tych 48 rannych są dla poznańskich samorządowców znacznie mniej ważne niż doraźne korzyści polityczne płynące z niedrażnienia kierowców jeżdżących Głogowską.

Może warto o tym pamiętać w czasie nadchodzących wyborów...?


Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.


R E K L A M A

Komentarze (19)

08-03-2018 10:42:59
M.
@Tomek, faktycznie dziadek mógł nie przewidzieć rozwoju miasta. Z drugiej strony, już wtedy Głogowską jeździły tramwaje i jak na tamte czasy była ulicą ruchliwą i głośną.
07-03-2018 16:57:18
Tomek
Dziadek budując 85 lat temu kamienice nie wiedział, że ktoś zbuduje mu autobahne przed oknem. Wtedy miał przedogrodek.
07-03-2018 14:44:27
M.
@Tomek, jak kupowałeś czy wynajmowałeś mieszkanie, to nie zauważyłeś, że Głogowską jeżdżą samochody i tramwaje? Przy okazji - Sielska jest na Górczynie, a kapkp mieszka na Łazarzu.
07-03-2018 06:15:25
Tomek
A mieszkasz na Glogowskiej czy na Sielskiej? Zmienisz się na mieszkanie? Proponuję 2 pokojowe, pierwsze piętro cudowny widok, cisza, zieleń. Adres Głogowska...
06-03-2018 20:09:14
kapkp
@werserk hmm dziwnym trafem mieszkam na łazarzu 18 lat, 18 lat chodzę dzień w dzień Głogowską, nie było dnia w której bym się o nią nie otarł, mało tego przez 3 lata pokonywałem dystans od parku wilsona do sielskiej, i dziwnym trafem jeszcze żyje, nigdy nic mi się stało, ale rzeczywiście lepiej patrzeć na zebrane, nie pogrupowane statystki, niż przejść się parę razy, a potem udawać przed komputerem jak to się ma rozeznanie
06-03-2018 14:54:33
werserk
@M.: Ty to będziesz oceniać?
06-03-2018 08:23:32
M.
@werserk, zapomniałeś napisać od ilu lat jesteś mieszkańcem Łazarza. Jeżeli twoja odpowiedź miała być sarkastyczna, to niestety nie udało się.
05-03-2018 23:06:37
werserk
@M. : "(...) możesz zapamiętać - na górze czerwone, poniżej zielone" Och! Nie może być! Jak na to wpadłeś!? "Czyli zwężamy Głogowską aż po rogatki?" Oczywiście, co więcej- zwężamy wszystkie przelotówki i obwodnice Poznania. A co tam! Wszystkie drogi w kraju zwężymy. Konstrukt nieco podobny do twojej hiperboli.
05-03-2018 20:38:03
M.
@werserk, od ponad 40 lat mieszkam na Łazarzu. A ty? Przez Głogowską przechodzę kilka razy dziennie. Rozumiem, że statystycznie daltonizm częściej dotyka mężczyzn niż kobiety, ale nawet jeżeli nie rozróźniasz zielonego od czerwonego, to chyba możesz zapamiętać - na górze czerwone, poniżej zielone. I jeszcze jedno, jeżeli zadałeś sobie choć trochę trudu i przeczytałeś tekst, na który powołuje się autorka felietonu, to zapewne zauważyłeś iż statystyka policyjna dotyczy całej Głogowskiej, a nie tylko odcinka łazarskiego. Czyli zwężamy Głogowską aż po rogatki?
05-03-2018 18:49:26
werserk
Autostrada przez środek miasta, czyli powielanie amerykańskich rozwiązań urbanistycznych z lat 70... Fakt, coraz więcej ludzi ma swoje samochody. Już teraz ilość samochodów przypadająca na 1000 mieszkańców jest większa niż średnia unijna. Ależ oni tam- na Zachodzie- muszą być zacofani! | @Tendencyjny tekst: wyraźnie jest napisane: "(...) policjanci z drogówki od lat o tym mówią: nadmierna prędkość i brawura kierowców." | @M.: może tak z twojej perspektywy to wygląda, jeśli jako pzet dojeżdżasz ze swojej wiejskiej sypialni... | @Kapkp: masz rację, więcej oleju w (twojej) głowie życzymy
05-03-2018 18:46:08
Tomek
Wreszcie konkretne dowody. Mam nadzieję, że Jaskowiak zaraz po wyborach zwezy Glogowska!
05-03-2018 16:31:44
Negatyw
Zmieni się, ale (jak cały Poznań) będzie zapewne pro-rowerowa...
05-03-2018 15:38:44
eka z małeki
-przed którymiś Świętami przy Le Cl...zapłaciłem stówę za przejście na czerwonym,nie było nawet pół samochodu widać!!!ZABOLAŁO!!!Już nie przechodzę!!!Tego co widzę na przejściach to jest wprost nie do opisania,straszne........!!!!!! eka
05-03-2018 12:42:44
Tendencyjny tekst
No tak tylko dlaczego nie ma statystyk ile wypadków było spowodowane brawurą a ile przez niebezpieczne zachowanie świętych pieszych ? Tydzień temu 14 latek został potrącony przy parku Wilsona a dlaczego ? brawura kierowcy, nadmierna prędkość? Otóż nie przebieganie na czerwonym bo biegnę na tramwaj. Tekst okropny ukazujący jedną stronę medalu, pisany tendencyjnie, zamknijmy Głogowską, torowisko i scieżka rowerowa, auta na Marsa ! A tak poważnie gdzie rzetelne artykuły gdzie czytelnik musi sam wyciągnąć wnioski ?
05-03-2018 11:11:58
M.
@kaktusdonkey, na czym polega trudność w przechodzeniu przez Głogowską? Przejścia dla pieszych nie są od siebie zbyt daleko (przynajmniej na odcinku do Hetmańskiej), wszystkie mają sygnalizację świetlną. Uważasz, że przy zwężonej jezdni, ale przy tym samym natężeniu ruchu, będzie bezpieczniej? A co z ruchem tramwajowym? Już teraz widuję pieszych wymuszających pierwszeństwo na tramwajach, bez sygnalizacji świetlnej będzie jeszcze gorzej.
05-03-2018 10:08:07
M
W samo sedno, niestety.
05-03-2018 09:50:29
Kaktusdonkey
Niestety przechodzenie przez Głogowska jest ekstremalnie trudne... Sam jestem kierowcą ale uważam, że Głogowska w obecnym kształcie (autostrada przez miasto) to jakaś porażka...
05-03-2018 09:43:26
Kapkp
Pewnie w rozwijającym się społeczeństwie gdzie coraz więcej osób ma swoje samochody, zmniejszamy jedną z ważniejszych ulic w Poznaniu, ale oczywiście nazwijmy to ładnie uspokojeniem, nie wiem kto to wymyślił, ale z okazji świąt wielkiej nocy życzę więcej oleju w głowie
05-03-2018 08:50:57
Grucha_Pn
Jak zwykle wszystko to wina kierowców... A może tak trochę rzetelności dziennikarskiej? Ostatnie wypadki na Głogowskiej były spowodowane przez pieszych, którzy przechodzili w niedozwolonym miejscu, albo na czerwonym świetle. Ludziom nie chce się zaczekać tej 1 czy 2 minut, a w efekcie tracą całe życie :(
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: