Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

Wybory samorządowe a przejście podziemne pod ulicą Matyi - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
Wybory samorządowe a przejście podziemne pod ulicą Matyi
21-10-2017 04:53   redakcja, Lilia Łada
7 października otwarto drugą część przejścia naziemnego przez ulicę Matyi do dworca PKP. To kolejny krok do ułatwienia mieszkańcom dotarcia na dworzec. Przy okazji jednak warto chyba przypomnieć pewną do dziś niewyjaśnioną sprawę związaną z przechodzeniem przez Most Dworcowy – pisze w swoim felietonie Lilia Łada.

Przede wszystkim przypomnijmy, że z przejścia przez dwie trzecie ulicy, czyli od budynku dworca do przystanków tramwajowych na Moście Dworcowym poznaniacy mogą korzystać od początku listopada 2015 roku. Teraz można w ten sam sposób przejść przez cały most od budynku dworca do ulicy Towarowej lub Składowej, jak kto woli.

Rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze, a podróżni są zadowoleni. Jednak mnie cały czas zastanawia fakt, dlaczego przy tylu bojach stoczonych przez te wszystkie lata o sposób wychodzenia podróżnych z Dworca PKP lub PKS pod ziemią i po niej nikt nie pomyślał o w zasadzie najprostszym rozwiązaniu – czyli puszczenia pieszych POD Mostem Dworcowym.

Przyjrzyjmy się, jak wygląda ta część Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, bo przecież tak dość pompatycznie oficjalnie nazywa się obiekt złożony z dwóch dworców i centrum handlowego. Otóż z dworca PKS można bez problemu przejść pod Mostem Dworcowym na drugą stronę ulicy Matyi, do ulicy Składowej. Mało tego, można też bez problemu wejść na sam most od jego północnej strony, co umożliwiają całkiem przyzwoite schody, z pewnością znacznie wygodniejsze niż te, które prowadzą od przystanków tramwajowych na moście do przejścia podziemnego. Dlaczego nikt nie pomyślał, żeby właśnie tędy wychodzili piesi z dworca do centrum miasta?

Takie rozwiązanie byłoby znacznie tańsze i łatwiejsze dla podróżnych, nie mówiąc już o tym, że znacznie krótsze. Oczywiście trzeba byłoby zbudować dojście z poziomu gruntu do przystanków na moście – ale z poziomu przejścia podziemnego też trzeba było to przecież zrobić, i w dodatku, biorąc pod uwagę stronę techniczną, było to znacznie bardziej kosztowne, biorąc pod uwagę niebagatelny koszt prac ziemnych i przekopywania się przez podziemne instalacje, których jest tam sporo.

Droga dla pieszych do Składowej nie przeszkadzałaby w ruchu kołowym, który pod Mostem Dworcowym jest znikomy, a pasażerowie wychodziliby praktycznie w centrum miasta. Dodatkowym bonusem byłby fakt, że zwiększenie ruchu pieszego w tej okolicy znacznie utrudniłoby działalność wandalom i tym wszystkim, którzy arkady mostu traktują jak bezpłatną toaletę.

Dlaczego nikt nie pomyślał o tym oczywistym rozwiązaniu, a zamiast niego wybudował za prawie 30 mln zł przejście podziemne kilkanaście metrów dalej? Upłynęło tyle lat, a na to pytanie nadal nikt nie potrafi odpowiedzieć.

Oczywiście, można powiedzieć, że co nas to obchodzi, skoro to nie były pieniądze miasta, tylko firmy Trigranit, która zobowiązała się do zapłacenia za przebudowę układu drogowego w tej okolicy. Jednak jeśli się weźmie pod uwagę fakt, że przebudowę układu drogowego formalnie prowadził Zarząd Dróg Miejskich, a Trigranit jedynie za to płacił – sprawa wygląda zdecydowanie inaczej. No i nie da się ukryć, że 30 mln zł to spore pieniądze. Każdy z poznaniaków na pewno potrafiłby podać przynajmniej kilka miejsc czy inwestycji, którym przydałby się taki zastrzyk finansowy, także na samym dworcu.

Cóż, teraz tego się już nie da zmienić, pewnie nawet byłby problem z oskarżeniem kogokolwiek o niegospodarność lub nieprofesjonalizm. Za to pewnie niedługo trzeba będzie podjąć decyzję, czy to feralne i już niepotrzebne przejście zasypać czy nie, co oznacza wydatek kolejnych pieniędzy, i to tym razem z kasy samorządu. Ale nie powinniśmy z pewnością zapominać o historii tego przejścia – zwłaszcza gdy będziemy szli wybierać nowego prezydenta Poznania. A to już w przyszłym roku.

Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.


R E K L A M A

Komentarze (4)

22-10-2017 09:32:45
eswu
Pytanie o celowość przejścia podziemnego jest chyba pytaniem retorycznym. Przecież jedynym celem Trigranitu było nakierowanie jak największej liczby ludzi do centrum handlowego i ten "lejek" dokładnie tą funkcję spełnia - wystarczy spojrzeć, wylot z tunelu usytuowany jest bezpośrednio przed głównym wejściem do tego centrum. Dworzec kolejowy, autobusowy oraz ich pasażerowie służą od samego początku wyłącznie jako pretekst i listek figowy.
21-10-2017 21:47:38
Ircyś
Od samego początku powstawania niby dworca, pisałem, że zejście z przystanków powinno być w stronę Składowej pod most czyli z drugiego końca przystanków. Ale ci co mają coś do powiedzenia, robią po swojemu, tak jak im pasuje i zrobili odwrotnie.
21-10-2017 18:40:42
222
Normalnie dostać się do tramwaju, jak chociażby jest to na przystankach Hetmańska Wiadukt czy Katedra - połączenie wiaduktów/mostów z przejściami podziemnymi. Nie trzeba robić czegoś osobnego i kosztownego. Wystaczy do już istniejącego dołożyć schody. Wystarczy pomyśleć.
21-10-2017 10:34:11
maciej
Co za bzdury ta Pani wypisuje o Składowej ...a jak się dostać do tramwaju? -chyba po przejściu dla pieszych, które teraz jest wybudowane... Problem to to, że zlikwidowano Stary Dworzec a postawiono Chlebak, który nie spełnia funkcji dworca.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
04

kwi

do 07-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Motor Show" - targi motoryzacyjne
TTM - Targi Techniki Motoryzacyjnej

07

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe

12

kwi

do 14-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
"Poznań Run Expo" - targi sportowe: bieg | aktywność | motywacja

14

kwi

Poznań * Łazarz
16. Poznań Półmaraton

20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: