Zadziwia mnie przede wszystkim brak logiki argumentujących, ale przede wszystkim brak poczucia elementarnej przyzwoitości. Korki, główny argument przeciwko zwężeniu ulicy, oczywiście na Głogowskiej są, chociaż można dyskutować, czy rzeczywiście z powodu dużego natężenia ruchu w rejonie – czy też fatalnego ustawienia świateł. Że bardziej winne jest to drugie, wykazali specjaliści z Politechniki Poznańskiej, przeprowadzając badania na zlecenie stowarzyszenia Urbanator. Jednak przeciwnicy zwężenia jakoś nie odnoszą się do tych badań. Bo nie pasują do tezy? Ależ skąd, to naciągana i nieprawdziwa interpretacja....
Zwężenie ulicy ma skutkować jeszcze większymi korkami. Tak twierdzą przeciwnicy tego rozwiązania. Tymczasem nowoczesna nauka – polecam zapoznanie się z prawem Lewisa-Modrige`a oraz paradoksem Braessa - już od prawie półwiecza wie, że to nieprawda. Że bardzo często dzieje się dokładnie odwrotnie. Tacy znawcy tematu, bo tak o sobie twierdzą, chyba powinni wiedzieć takie rzeczy...? A jeśli już nie trafiają do nich rozwiązania i prawa opracowane przez zachodnich specjalistów, to może powinni lepiej przyjrzeć się własnemu podwórku? Bo tak się składa, że niejako pod nosem, bo w Poznaniu, na Starym Mieście, jest ulica, która dowodzi, że zwężenie może poprawić przepustowość, i to bardzo. To Aleje Marcinkowskiego, które niecałe trzy lata temu zostały na wysokości Hotelu Rzymskiego zwężone. Zmieniono też w okolicy cykle sygnalizacji świetlnej, by umożliwić kierowcom jak najszybsze opuszczenie ulicy. I co się okazało? Że przepustowość na tym odcinku, gdzie przecież tworzyły się stale gigantyczne korki, wzrosła o 250 procent. Potwierdziły to specjalistyczne badania. Ubocznym i pozytywnym skutkiem tej zmiany był fakt, że tramwaje także przestały tam utykać w kolejkach, co było wcześniej powszechnym problemem na tej trasie.
Kolejnym powszechnie używanym argumentem jest obawa, że gdy zwęzi się Głogowską, to auta przeniosą się na sąsiednie ulice Łazarza, zatłoczą je i zatrują spalinami. I tu zastanawia mnie jeden fakt: gdy samochody jadą Głogowską, zatruwając okolicę spalinami i generując hałas, to najwyraźniej wszystko jest w porządku. Ale gdy to samo będzie się działo na innych ulicach – to już nie? A dlaczego? Mieszkańcy innych ulic Łazarza mają bardziej wrażliwe płuca? Zrozumiałe jest, że mieszkańcy właśnie tych ulic protestują obawiając się zwiększenia ruchu kołowego w ich okolicy. Ale dlaczego bronią tego samego mieszkańcom Głogowskiej? Czym im się sąsiedzi z tej ulicy tak narazili?
Kolejny wysuwany argument to brak miejsc parkingowych, gdzie przyjezdni mogliby zostawić samochód i nie musieliby nim wjeżdżać do centrum. To fakt: parking P&R na Górczynie jest dopiero w planach, a miasto zamierza wystąpić o dofinansowanie budowy tej inwestycji. Ae nie brakuje mniejszych parkingów w okolicy, z dobrze oznakowanym wjazdem z Głogowskiej. A gdyby ktoś miał wyjątkowego pecha, zawsze może dojechać do dworca PKP – obok niego znajduje się duży parking, na którym miesięczny abonament kosztuje 50 złotych. To chyba nie jest zbyt drogo...? Ale oczywiście zawsze można użyć argumentu, że z tego parkingu do centrum jest stanowczo za daleko, więc trzeba podjechać samochodem...
Gdy już brakuje argumentów mających przynajmniej pozory logiki – zawsze pozostaje ideologia. Wtedy zwężenie ulicy staje się działaniem ideologicznym jako część szerzej zakrojonej kampanii robienia na złość kierowcom. To bardzo dobry argument, bo trudno go zbić z pomocą na przykład wiedzy fachowej, jak zresztą każdą spiskową teorię tworzoną pod określoną z góry tezę. No i powiedzmy sobie szczerze: większość z jej zwolenników to osoby walczące o swój interes wygodnego dojazdu samochodem do pracy, a nie o interes mieszkańców Łazarza, zwłaszcza tych mieszkających przy Głogowskiej i w jej pobliżu. Dlaczego? Tu zacytuję jeden z komentarzy, które nadesłano do portalu lazarz.pl w tej sprawie. Jego autorem jest osoba podpisująca się jako Mieszkaniec: „Chętnych do zamieszkania na Głogowskiej zapraszam do zamiany mieszkań. Tylko spokojnie nie wszyscy na raz. Zapewnia się niepalącym astmę od pyłu; utratę słuchu urocze chwile stania na morzu betonu w oczekiwaniu na zielone. Pranie zasłon co tydzień, mówienie w mieszkaniu podniesionym głosem. W ramach relaksu można łapać sikających po bramach”.
Lilia Łada – absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza i dziennikarka lokalnych mediów informacyjnych. Pracowała między innymi w Radiu Obywatelskim i Radiu Merkury, poznańskim oddziale Telewizji Polskiej, „Dzienniku Poznańskim” i tygodniku „Poznaniak”, gdzie była szefem działu kultury. Jej ogromną pasją są media internetowe – była szefem działu kobiecego portalu Tutej.pl, pracowała w Nasze Miasto Poznań, przez trzy lata była także redaktor naczelną portalu CodziennyPoznan.pl.
Ostatnie dwa lata poświęciła mediom z innego punktu widzenia, pracując w biurze prasowym prezydenta Jacka Jaśkowiaka. To znacznie poszerzyło i wzbogaciło jej wiedzę na temat zasad PR oraz funkcjonowania urzędów.
Miłośniczka muzyki operowej, Polskiego Teatru Tańca, dobrych win, bałkańskiej kuchni i rewitalizacji Warty, którą wspiera od lat ze wszystkich.
ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}
Fot: Janusz Ludwiczak (1-5), Andrzej Radwański (6-7), Wiz: Mateusz Wróbel/Urbanator (8-23)
ZOBACZ TAKŻE: Zwęzili Głogowską – chcą by główna arteria Łazarza była jednopasmowa
ZOBACZ TAKŻE: Nie będzie zwężenia ulicy Głogowskiej
ZOBACZ TAKŻE: Lewoskręt z Głogowskiej w Berwińskiego zostanie zlikwidowany
ZOBACZ TAKŻE: Ma 2,3 km długości, kiedyś nazywała się Łazarską {WIDEO}
Komentarze (13)
Aktualności |
najnowsze | najpopularniejsze |
· Radni zgodzili się na wzniesienie pomnika marszałka Focha
(18-04-2024 07:30)
· "Realizował politykę państwa pruskiego" – w Parku Wilsona będzie pomnik przyrody "Platan im. Hermanna Kube"?
(18-04-2024 06:15)
· W nocy przymrozki, w ciągu dnia deszcz i mniej niż 10°C – co z tą wiosną?
(18-04-2024 00:37)
· Tramwaje nie jeżdżą Głogowską – zepsuł się pantograf {AKTUALIZACJA}
(17-04-2024 14:23)
· Miasto dofinansuje remont trzech kamienic na Łazarzu
(17-04-2024 05:23)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami
(02-10-2023 13:28)
· Na terenie dawnego stadionu Energetyka działa giełda handlowa
(16-07-2023 01:04)
· Zaginęła Zuzia – szukają jej stęsknieni właściciele
(23-01-2023 07:22)
· Konsekrowano kościół. Głogowską przeszedł "czarny protest" – łazarskie kalendarium
(08-10-2023 23:51)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie blisko 100 mieszkań
(08-09-2023 07:00)
Niezapominajka |
kwi
11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej
kwi
Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00
kwi
Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00
kwi
do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn
maj
Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00
Komentarze |
najnowsze | najwięcej |
· Śp. Pan Zbigniew ma być też upamiętniony jako patron pomnika przyrody, ale ...
(18-04-2024 22:43)
· a dlaczego nie można upamiętnić Zbigniewa Wągrowskiego bez którego ...
(18-04-2024 22:07)
· Pomnik przyrody jak najbardziej, ale honorujmy innego patrona - nie KUBEGO. W ...
(18-04-2024 19:39)
· Bez przesady. Tablica jest wystarczajaca, obawiam sie, ze Miasto przy okazji ...
(18-04-2024 15:53)
· Od dlugiego czasu daje sie zauwazyc w Poznaniu sympatie do zaborcow. Jakby nie ...
(18-04-2024 15:48)
· Działkowcy protestują: "Rada osiedla podjęła decyzję bez konsultacji z ... (19)
· Zamurowano okna w kamienicy przy Głogowskiej. Obok powstanie nowy budynek (16)
· Os. Hetmańskie: Ruszyła budowa 14-kondygnacyjnego bloku, w którym powstanie ... (16)
· Głogowska/Hetmańska: Powstanie 12-piętrowy blok z 337 mieszkaniami (15)
Ogłoszenia |
· Chcesz pozdrowić sąsiada? Nie wiesz, jak sprzedać samochód lub ...
(19-08-2005 00:00)
Zapisz się na listę mailingową: