Portal lazarz.pl szanuje prywatność swoich czytelników i przetwarza tylko te dane osobowe, które są niezbędne do prawidłowego świadczenia usług informacyjnych jakie oferuje.
Strona wykorzystuje pliki cookies. Mogą Państwo określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w waszej przeglądarce.
Klikając poniższy przycisk zgadzają się Państwo na przetwarzanie zbieranych przez portal lazarz.pl danych osobowych w zakresie i na warunkach opisanych w naszej
Polityce Prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale może być konieczne w celu wykonania niektórych usług.

Zgoda

"Dworzec musi pełnić funkcję dworca" – wojewoda odmówił Trigranitowi - .:LAZARZ.PL->poznański portal dzielnicowy:. Łazarz w z@sięgu myszki
"Dworzec musi pełnić funkcję dworca" – wojewoda odmówił Trigranitowi
25-11-2016 00:49   Janusz Ludwiczak
Wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann odmówił ustalenia lokalizacji rozbudowy poznańskiego dworca według koncepcji Trigranit. Wojewoda zadeklarował, by dworzec kolejowy miał inny niż dotychczasowy kształt, ale głównym zadaniem budynku ma być obsługa pasażerów, a nie aspekt komercyjny. Ponadto powołany został specjalny zespół, którego celem będzie przedłużenie tunelu podziemnego na stronę wschodnią oraz budowa nowego zadaszenia nad peronami 4, 5 i 6.

Przypomnijmy. Rok temu władze PKP przedstawiły plany dotyczące przyszłości starego dworca kolejowego. Pod koniec 2018 roku obiekt miał zostać wyburzony, a w jego miejscu zakładano postawienie nowego budynku z odtworzonym historycznym wyglądem. Oprócz centrum obsługi podróżnych w kompleksie miał znaleźć się hotel, a za nim biurowce.

Funkcje obsługi podróżnych powinny wrócić na pierwotne miejsce. Jest to centralny punkt centrum Poznań Główny, który powinien dobrze funkcjonować z komunikacją miejską i nie powinien sprawiać kłopotów z przemieszczaniem się pomiędzy peronami. W trzecim kwartale 2018 roku chcemy udostępnić pierwszą część ogólnodostępną dla podróżnych ze wszystkimi funkcjami dworcowymi. W ramach projektu jest również realizacja hotelu, a w dalszych fazach powstanie część biurowa – zapowiedział we wrześniu 2015 r. Jarosław Bator, członek zarządu PKP S.A.

Nowy dworzec w miejscu starego wraz z hotelem i biurowcami miał zrealizować węgierski deweloper, firma Trigranit, która wybudowała już obecny budynek dworca Poznań Główny wzdłuż Mostu Dworcowego i centrum handlowe Poznań City Center.

Cały projekt jest projektem komercyjnym. My do projektu wnosimy grunt, który ma określoną wartość. Druga strona organizuje wkład własny i zajmuję się sprawą finansowania i realizacji przedsięwzięcia. PKP nie wnosi nic oprócz gruntu ze środków publicznych. Dla nas istotne było wypracowanie koncepcji akceptowalnej społecznie i biznesowo bez udziału środków publicznych. Liczymy, że inwestycja przyniesie zysk. Po zamknięciu procesu sprzedaży Poznań City Center odzyskaliśmy trzykrotną wartość gruntu – tłumaczył Jarosław Bator z PKP.

Tymczasem nowe władze PKP zmieniły zdanie i zakończyły współpracę z Trigranitem.

Zmieniamy filozofię podejścia do dworców, którą zaproponował poprzedni zarząd PKP. Przestrzeń dworca nie powinna służyć przedsięwzięciom komercyjnym, ale podróżnym. Wnętrze ma być nowoczesne i funkcjonalne. W budynku znajdą się gównie kasy biletowe, punkty obsługi pasażera, poczekalnia. Na poziomie +1 znajdą się biura spółek kolejowych – powiedział "Głosowi" na początku października Michał Beim, członek zarządu PKP i dyrektor PKP Nieruchomości.

Kolej chce samodzielnie przeprowadzić remont starego dworca. Fundusze na ten cel PKP chce pozyskać z Ministerstwa Infrastruktury oraz Komisji Europejskiej. Pewne jest też to, że nie powstaną biurowce, które planowano wybudować wzdłuż torów kolejowych w kierunku ul. Hetmańskiej.

Tymczasem wojewoda wielkopolski odmówił ustalenia lokalizacji rozbudowy poznańskiego dworca według koncepcji Trigranit. Zbigniew Hoffmann nie zgadza się na zaproponowaną przez inwestora koncepcję, zgodnie z którą na obsługę pasażerską ma zostać przeznaczone tylko 7,5 proc. powierzchni inwestycji. Wojewoda deklaruje, że będzie dążył do tego, by dworzec miał inny niż dotychczasowy kształt, ale głównym zadaniem budynku ma być obsługa pasażerów, a nie aspekt komercyjny.

Dworzec musi pełnić funkcję dworca, a funkcja komercyjna może mieć tylko charakter dodatkowy. Źle jest, gdy to dworzec jest dodatkiem do obiektów komercyjnych, a na dziś tak to wygląda w Poznaniu. Moja zgoda będzie tylko wtedy, gdy w grę będzie wchodziło polepszenie warunków dla pasażerów – wskazuje Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielopolski.

Wojewoda powołał zespół, którego celem ma być wypracowanie korzystnych dla pasażerów, mieszkańców Poznania i Wielkopolski rozwiązań komunikacyjnych.

Dworzec ma przede wszystkim służyć pasażerom. Powołany zespół ma zająć się sprawą dworca kolejowego oraz spojrzeć szerzej, czyli na cały poznański węzeł kolejowy. Liczę na ścisłą współpracę z władzami PKP, które podjęły już decyzję o tym, by realizować inwestycję na poznańskim dworcu w inny sposób niż do tej pory było to zaplanowane - dodaje wojewoda Zbigniew Hoffmann.

Wśród kwestii, nad jakimi pracuje zespół, są m.in. wydłużenie istniejącego przejścia podziemnego na stronę wschodnią wraz z budową dodatkowego peronu pomiędzy peronem nr 3 a galerią handlową oraz wykonanie nowego wspólnego zadaszenia nad peronami od 4 do 6, by uchronić podróżnych przed deszczem i wiatrem. W kontekście poznańskiego węzła komunikacyjnego zespół ma rozważyć możliwość budowy trzeciego toru na odcinku między stacjami Poznań Wschód - Poznań Główny, budowy trzeciego toru między Poznaniem Głównym a posterunkiem ruchu Poznań Jeżyce (POD) z przystankiem ul. Kościelna oraz dostosowania obwodnicy towarowej miasta Poznania do potrzeb pasażerskich w celu uruchomienia Poznańskiej Kolei Obwodowej. W skład zespołu wchodzą parlamentarzyści, architekci, inżynierowie, naukowcy, eksperci, miejscy społecznicy i radni.


R E K L A M A

Komentarze (1)

25-11-2016 14:07:16
kolejarz
Dworzec w Poznaniu bedzie jakby to nazwać r e m o n t o w a n y , przebudowywany do końca świata.To w s t y d dla władz Poznania i samych mieszkanców.Firmę Trigranit trzeba wysłać za dalekie morze i zapomniec, A PKP S.A p a t r z e ć nieustannie na ręce.Panie Wojewodo !! oby Pana zamiary ,że dworzec ma służyc pasażerom spełniły się .Zawsze dworzec jest wizytówką miasta. Marzę o wyremontowaniu z funkcją dworca dla pasażerów , D w o r c a Z a c h o d n i e g o .Pięknego w architekturze Poczty i ul. Głogowskiej. Targów .Ale również przyjaznego pasażerom, a n i e biegając kilometry przez galerie , może dotrzemy do celu.
Aktualności
R E K L A M A
Niezapominajka
20

kwi

11:00
Młodzieżowy Dom Kultury nr 3 ul. Jarochowskiego 1
Konkurs Piosenki Przedszkolnej

21

kwi

Poznań * Łazarz
Wybory samorządowe - II tura
w godz. 7:00-21:00

22

kwi

Komisariat Policji Poznań-Grunwald ul. Rycerska 2
Znakowanie rowerów
w godz. 12:00-18:00

23

kwi

do 25-04-2024
Międzynarodowe Targi Poznańskie
Międzynarodowe Targi Energetyki
"GreenPower" - Międzynarodowe Targi Energii Odnawialnej
"Instalacje" - Międzynarodowe Targi Instalacyjne
"Sawo" - Międzynarodowe Targi Ochrony Pracy, Pożarn

12

maj

Łazarz
Wybory osiedlowe - wybory do Rady Osiedla Św. Łazarz
w godz. 7:00-21:00

[ wszystkie ]

Komentarze
Ogłoszenia
Newsy na Twoją skrzynkę!
Zapisz się na listę mailingową:
Twój e-mail: